PDA

View Full Version : Plaatsing Boss NS-2 in rack



DeBôdy
9 oktober 2010, 11:38
Ik had op een topic gereageerd in het 'effecten forum', maar daar kreeg ik geen reactie, dus vandaar dat ik hier maar een topic plaats.
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten heeft een Boss NS-2 (noise surpressor) een input, output, send en return jack. Nu zeggen veel gasten dat je vanuit je gitaar naar de input gaat, vervolgens vanuit de send naar de rest van je pedalen, daarna weer terug naar de return van de NS-2 en ten slotte via de output terug naar de amp. Maar zelf heb ik geen pedalen voor m'n neus liggen, maar juist alles in m'n rack en ik was benieuwd waar jullie de Boss NS-2 zouden plaatsen in een rack?!

Ik stuur alles aan via mn ground control pro en m'n pedalen worden dus adhv de desbetreffende preset aan/uit gezet via de gcx.
Mijn setup ziet er als volgt uit:

Gitaar - loop 1: OCD - amp in - fx send: loop 2 in: compressor - loop 3: EQ - loop 4: tremolo - loop 5: boost - intellifx - fx return.

Waar zouden jullie nu de noise surpressor zetten?! Dacht zelf na de boost.
Maar gebruik je dan alleen de input en output van de NS-2 of is het beter dat je vanuit je input van je NS-2 naar de send gaat, vervolgens naar loop 2 in van de GCX en gaat verder de rest van de pedalen af en komt na loop 5 weer terug naar de return van de NS-2 en vervolgens via de output naar de intellifex?!
Ik heb de Intellifex niet in een loop van de GCX staan, maar zou het dan ook nog kunnen dat ik vanuit loop 5 gewoon naar de intellifex ga en vanuit de intellifex out naar de return van de NS-2 of zou dat niet goed werken?!

Ik hoop dat jullie m'n verhaal een beetje begrijpen :)

Yek1
9 oktober 2010, 12:33
Je hoeft niet alle pedalen in de loop van de NS aan te sluiten. Alleen de pedalen die ruis veroorzaken, in jouw geval de OCD.
Of, als je je gain haalt uit je pre-amp, met de pre-amp in de loop van de NS (als dat kan).

Je kan de NS ook zonder z'n loop gebruiken maar dan werkt ie veel minder goed.

DeBôdy
9 oktober 2010, 22:53
Je hoeft niet alle pedalen in de loop van de NS aan te sluiten. Alleen de pedalen die ruis veroorzaken, in jouw geval de OCD.
Of, als je je gain haalt uit je pre-amp, met de pre-amp in de loop van de NS (als dat kan).

Je kan de NS ook zonder z'n loop gebruiken maar dan werkt ie veel minder goed.

Ik heb mn OCD voor mn amp staan en ga vanuit daar naar mn amp in. Vervolgens vanuit de fx send weer naar de rest vd pedalen. Ik wil de NS-2 met name gebruiken voor de gain die ik uit mn amp haal, maar hoe wilde je de send return loop vd NS-2 dan gebruiken?! Er is maar 1 amp in natuurlijk...

big dooley
10 oktober 2010, 00:22
is een beetje lastig te begrijpen wat je precies allemaal hebt, maar ik heb er wel enig idee over... ik zou het zo doen:

Gitaar > NS2 input > NS2 send > loop 1: OCD > amp in > fx send: loop 2 in: compressor > loop 3: EQ > loop 4: tremolo > loop 5: boost > NS2 return > NS2 output > intellifx > fx return.

op deze manier, gebruikt de NS2 het cleane gitaarsignaal om de gate open te zetten... demp je de snaren af, detecteert de NS2 geen signaal meer en sluit ie onmiddelijk de gate... alles wat er in zijn loop zit onderdrukt hij dan... het mooie ervan is dat je de NS2 niet af hoeft te stellen, als je bijvoorbeeld van overstuurd naar clean gaat, hoe groot het verschil ook... sla een akkoord aan in standje balls out en je plank gaat heerlijk rondzingen en blijft doorgaan, totdat je uiteindelijk de snaren afdempt en alles is weer geruisloos... nogmaals; dit kan, omdat de NS2 uitgaat van het signaal wat ie binnenkrijgt op de input... en dat is niks meer dan een clean gitaarsignaal... het oversturen gebeurt pas in zijn loop... dat betekent dus ook, dat je het pedaaltje altijd aan kan laten staan... fire and forget!!!

om dezelfde redenen, moet je nooit delay's of reverbs in zijn loop plaatsen, want dat komt niet overeen, met het oorspronkelijke signaal... en dus kapt ie dat gelijk af... daarom plaats je zulke effecten altijd NA de noise gate

probeer het maar eens hoe ik het beschreven heb en laat weten hoe het werkt... de NS2 wordt nogal eens verguisd, maar dat komt eigenlijk vooral omdat ie totaal verkeerd gebruikt wordt

DeBôdy
10 oktober 2010, 01:23
is een beetje lastig te begrijpen wat je precies allemaal hebt, maar ik heb er wel enig idee over... ik zou het zo doen:

Gitaar > NS2 input > NS2 send > loop 1: OCD > amp in > fx send: loop 2 in: compressor > loop 3: EQ > loop 4: tremolo > loop 5: boost > NS2 return > NS2 output > intellifx > fx return.

op deze manier, gebruikt de NS2 het cleane gitaarsignaal om de gate open te zetten... demp je de snaren af, detecteert de NS2 geen signaal meer en sluit ie onmiddelijk de gate... alles wat er in zijn loop zit onderdrukt hij dan... het mooie ervan is dat je de NS2 niet af hoeft te stellen, als je bijvoorbeeld van overstuurd naar clean gaat, hoe groot het verschil ook... sla een akkoord aan in standje balls out en je plank gaat heerlijk rondzingen en blijft doorgaan, totdat je uiteindelijk de snaren afdempt en alles is weer geruisloos... nogmaals; dit kan, omdat de NS2 uitgaat van het signaal wat ie binnenkrijgt op de input... en dat is niks meer dan een clean gitaarsignaal... het oversturen gebeurt pas in zijn loop... dat betekent dus ook, dat je het pedaaltje altijd aan kan laten staan... fire and forget!!!

om dezelfde redenen, moet je nooit delay's of reverbs in zijn loop plaatsen, want dat komt niet overeen, met het oorspronkelijke signaal... en dus kapt ie dat gelijk af... daarom plaats je zulke effecten altijd NA de noise gate

probeer het maar eens hoe ik het beschreven heb en laat weten hoe het werkt... de NS2 wordt nogal eens verguisd, maar dat komt eigenlijk vooral omdat ie totaal verkeerd gebruikt wordt

Ik zal deze setting is proberen de volgende keer. Ik speel met wireless, maar ik neem aan dat dit geen probleem is om van de wireless out naar de NS-2 in te gaan. En vervolgens gaat mn signaal eerst nog via mn wah en volume pedaal heen voordat het bij de OCD aankomt in loop 1...
De setup blijft dan gewoon gelijk neem ik aan...?!

big dooley
10 oktober 2010, 01:35
een wah geeft niet zoveel problemen, heb de mijne ook voor de NS2 zitten... de klikgeluiden bij inschakelen en die "storm" geluiden (woesh!) willen wel eens doorkomen, maar dat hoort erbij vind ik... een volume pedaal kan wel problemen gaan geven als je die ervoor zet... de NS2 gaat uit van het droge gitaarsignaal... als je die dus afknijpt, is de kans groot, dat de gate daardoor eerder sluit dan jij wil...
ff mee experimenteren, ik denk dat het beter werkt, als het volumepedaal in de loop van de NS2 zit, maar dat moet je zelf ondervinden... ik speel wel eens met de volumeknop van mijn gitaar en op zich gaat dat wel, dus wie weet

wireless gebruik ik zelf ook... geen probleem

evt kun je ook alles vanaf de EQ na de output van de NS2 zetten...de NS2 wil nog wel eens signaal wegsnoepen, wat je met een EQ en boost weer wat kan opvijzelen... mits deze uit zichzelf stil zijn natuurlijk

DeBôdy
10 oktober 2010, 13:08
een wah geeft niet zoveel problemen, heb de mijne ook voor de NS2 zitten... de klikgeluiden bij inschakelen en die "storm" geluiden (woesh!) willen wel eens doorkomen, maar dat hoort erbij vind ik... een volume pedaal kan wel problemen gaan geven als je die ervoor zet... de NS2 gaat uit van het droge gitaarsignaal... als je die dus afknijpt, is de kans groot, dat de gate daardoor eerder sluit dan jij wil...
ff mee experimenteren, ik denk dat het beter werkt, als het volumepedaal in de loop van de NS2 zit, maar dat moet je zelf ondervinden... ik speel wel eens met de volumeknop van mijn gitaar en op zich gaat dat wel, dus wie weet

wireless gebruik ik zelf ook... geen probleem

evt kun je ook alles vanaf de EQ na de output van de NS2 zetten...de NS2 wil nog wel eens signaal wegsnoepen, wat je met een EQ en boost weer wat kan opvijzelen... mits deze uit zichzelf stil zijn natuurlijk

Ik heb voor mezelf ff een schema gemaakt hoe ik het wil gaan doen, namelijk:

gitaar - wireless - wah - (naar GCX in) - loop 1: NS input - NS send - Loop 2: OCD - amp in - fx send - NS return - NS output - volume pedaal - Loop 3: EQ - Loop 4: Boost - Loop 5: Compressor - Loop 6: Tremolo - intellifx - fx return

Het compressie pedaal gebruik ik alleen op m'n cleane sound en maakt dus niet zo veel 'noise' wat de NS hoeft af te kappen. Dus vandaar dat ik hem niet in de loop van de NS heb gezet. Zou je het volume pedaal ook in de loop van de NS zetten of kan hij ook prima na de NS staan zoals ik hem nu heb staan?!

big dooley
10 oktober 2010, 13:45
Ik heb voor mezelf ff een schema gemaakt hoe ik het wil gaan doen, namelijk:

gitaar - wireless - wah - (naar GCX in) - loop 1: NS input - NS send - Loop 2: OCD - amp in - fx send - NS return - NS output - volume pedaal - Loop 3: EQ - Loop 4: Boost - Loop 5: Compressor - Loop 6: Tremolo - intellifx - fx return

Het compressie pedaal gebruik ik alleen op m'n cleane sound en maakt dus niet zo veel 'noise' wat de NS hoeft af te kappen. Dus vandaar dat ik hem niet in de loop van de NS heb gezet. Zou je het volume pedaal ook in de loop van de NS zetten of kan hij ook prima na de NS staan zoals ik hem nu heb staan?!

ja hoor dat kan ook... wellicht moet de boost en EQ echter wel in de NS2 loop, maar dat moet je ff zelf uitvissen... je moet het zo zien... alles wat herrie maakt, wat je niet wilt (dus als je de snaren afdempt) moet in de loop op delays en reverbs na...

Basileia
10 oktober 2010, 14:01
Ik heb het bij mij nu zo:
Gitaar=>NS2 Input.
NS2 Send=>Wah=>Overdrive=> Amp in.
FX send=>NS2 Return.
NS2 Out => Chorus =>Delay =>FX Return.
Werk helemaal prima.

DeBôdy
10 oktober 2010, 14:44
ja hoor dat kan ook... wellicht moet de boost en EQ echter wel in de NS2 loop, maar dat moet je ff zelf uitvissen... je moet het zo zien... alles wat herrie maakt, wat je niet wilt (dus als je de snaren afdempt) moet in de loop op delays en reverbs na...

De partijen waarbij ik eq of boost gebruik, dan mute ik nooit mn sound door mn handen op mn snaren te leggen dus vandaar dat ik ze niet in de loop heb staan van de NS.

@Basileia: hoezo heb je je wah ook in de loop staan?!

Basileia
10 oktober 2010, 15:13
De partijen waarbij ik eq of boost gebruik, dan mute ik nooit mn sound door mn handen op mn snaren te leggen dus vandaar dat ik ze niet in de loop heb staan van de NS.

@Basileia: hoezo heb je je wah ook in de loop staan?!

Veroorzaakt nog wel eens vervelende ruis, dus ik dacht, waarom niet?

DeBôdy
10 oktober 2010, 16:02
Veroorzaakt nog wel eens vervelende ruis, dus ik dacht, waarom niet?

Maar de wah klinkt nog gewoon zoals hij hoort te klinken als je hem niet in de loop van de NS zet...?

Basileia
10 oktober 2010, 16:29
Maar de wah klinkt nog gewoon zoals hij hoort te klinken als je hem niet in de loop van de NS zet...?

Ja, hij werkt prima, maar hij geeft wat bijgeluiden, dus heb ik hem in de loop van de NS gegooid. Nu werkt ie prima en geeft ie geen bijgeluiden meer.

DeBôdy
12 oktober 2010, 14:03
Zouden jullie de NS-2 btw wel of niet in een loop van de GCX zetten? Hij hoeft er volgens mij niet in toch?! Ik zou gewoon vanuit m'n wireless-out naar de NS input kunnen gaan... of zou je toch van wireless-out naar loop X in gaan en dan vanuit loop send naar NS input?

big dooley
12 oktober 2010, 18:12
dat maakt niks uit denk ik...
doe wat voor jou het makkelijkst is ?