PDA

View Full Version : De Boss waarderings thread



EuroCinema
9 oktober 2010, 10:57
Die arme Japanners van Boss hebben het maar zwaar te verduren op internet. Hun buffers zuigen toon als een Dyson, hun modulatie is kil en hun overdrives missen mojo. Tenminste: volgens de slaapkamergitaristen en weekend warriors (waar ik mezelf ook toe reken) op de fora. Ze krijgen het vooral zwaar te verduren van die net-niet-helemaal-beginners, die graag ten toon spreiden dat ze "die fase achter zich hebben" en nu beter weten. Maar ondertussen staan honderden beroemde profs als Stern, Frusciante, Prince, Larry Carlton, Petrucci, Johnny Greenwood, Nels Cline, etc etc etc elke avond met die bakjes op het podium. Toegegeven, daar zit wel eens een Keeley Mod bij. Maar meestal zie je de rode ledjes gewoon branden. Dus... in navolging van Amerikaanse fora ook hier de (hopelijk) eerste Boss Waarderings Thread. Welke Bossjes waardeer jij en waarom?

Ik:
TU-2 Gewoon een heel bruikbare stagetuner zonder gezeik
BD-2 Gekocht, ingeruild voor wat boutiquers, toch weer gekocht, weer ingeruild voor iets stoerders, weer gekocht en gebruik hem nu trots terwijl mijn veel duurdere low-gainers stof verzamelen
TR-2 Het duurde even tien jaar of zo, maar Boss heeft de beruchte volumedip opgelost en nu is het gewoon een meer dan prima tremelo

Nielsje
9 oktober 2010, 11:02
Ik heb geen boss op m'n plank staan op het moment. Ook ik vind veelal hun sound ietwat klinisch. Dat wil niet zeggen dat er geen goed klinkende bossjes zijn. De CE-1 en 2 worden erg geroemd, en de DD pedalen zijn ook niet mis!

Wat ik te gek vind aan boss:
* Onverwoestbaar
* Veel pedalen / sounds
* Pedalen met handige layout
* Onverwoestbaar

Een merk als EHX scoort bij mij nét iets beter qua lekker klinkende pedalen (vooral qua modulatie, delay etc), maar is duidelijk minder qua betrouwbaarheid.

LesPaul1612
9 oktober 2010, 11:18
Ik heb een Boss OS2 Overdrive/distortion pedaaltje. Ik ben over het geluid van het pedaaltje dik tevreden. Lekker warme overdrive en een stevige distortion die je goed kan combineren. Bijna iedere sound is bruikbaar. Het geluid is misschien wel een beetje schel, maar ik vind dat geen probleem omdat ik heel vaak over mijn halspickup speel.

Ik ben zelf echter ietsje minder tevreden over de degelijkheid. De input jacks zijn een beetje lam en als ik per ongeluk op een kabel sta is dat al genoeg om het geluid weg te laten vallen, terwijl de kabel nog wel gewoon in het pedaal steekt.

Voor het geld wat ik er voor betaald heb (69.95 euro) is het echt een goed pedaal. Het heeft mijn geluid echt een heel stuk verbeterd:cheerup::cheerup:

Rutger Molenberghs
9 oktober 2010, 11:21
Hun buffers zuigen toon als een Dyson...
Maar ondertussen staan honderden beroemde profs als Stern, Frusciante, Prince, Larry Carlton, Petrucci, Johnny Greenwood, Nels Cline, etc etc etc elke avond met die bakjes op het podium.

Veel professionals gebruiken loopers die door midi worden aangestuurd. Die hebben dus geen resem Boss-buffers achter elkaar, wat bij 'slaapkamergitaristen' meestal wel het geval is. Met de pedalen van Boss is meestal helemaal niks mis, maar ik gebruik er liever niet te veel achter elkaar. Ik heb geen loopers om ongebruikte pedalen (en dus ook hun buffers) uit de keten te halen. Daarom heb ik liever zo weinig mogelijk pedalen die het geluid kleuren als ze uitgeschakeld zijn.

Ik ben ook begonnen met o.a. een DS-1. Nu heb ik liever andere pedalen. Maar als het voor jou werkt, waarom zou je dan iets anders zoeken?

Midwolda
9 oktober 2010, 11:21
Standaard op het bordje: TU-2, SD-1, CH-1 en EH-2.
Wil ook nog een keer een BD-2 en een CS-3 proberen.

De layout is ook goed, 6.3's aan de zijkanten en de 9V bovenaan.
Bij Ibanez-pedalen (alles bovenaan) zit ik altijd te klooien met de kabels.

wireman
9 oktober 2010, 11:46
Ik heb zelf een Boss TU-3, SD2, CE-5 en een GE-7. Binnenkort komt daar nog een BD2 bij. Ook zoek ik nog een CS-2.. Maar dat is niet zo makkelijk heb ik ondervonden.. Ik vind ze prima. Oer-degelijk, makkelijk in te trappen, compact en makkelijk te voeden. De SD2 gebruik ik erg veel. Is een prima scheur-pedaaltje. Ik heb er een footswitch aan hangen om de kanalen te switchen tussen lead en crunch. Deze footswitch gaat er binnenkort uit voor de BD2. Dan blijft ie op lead staan en wordt de crunch overgenomen door de BD2. Qua sound verschillen Boss pedalen wel erg veel van elkaar. Het hele Japan/Taiwan geneuzel heb ik nooit begrepen, maar er zit wel verschil in de pedalen onderling. Deze ene kan nergens naar klinken, terwijl de andere het perfect doet. Voor de prijs/kwaliteit verhouding zijn ze prima!

titzenpitzer
9 oktober 2010, 11:48
Ik ben zelf echter ietsje minder tevreden over de degelijkheid. De input jacks zijn een beetje lam en als ik per ongeluk op een kabel sta is dat al genoeg om het geluid weg te laten vallen, terwijl de kabel nog wel gewoon in het pedaal steekt.



Ermmm, ik denk niet dat dat aan het pedaal ligt. Op een kabel gaan staan is sowieso een slecht idee :)

titzenpitzer
9 oktober 2010, 11:55
En om te antwoorden op de vraag:

Ikzelf heb ook een resem bosspedaaltjes, maar vooral de oude (=versies die niet meer worden gemaakt) vind ik erg leuk. 't Is ook een beetje verzamelen.

Heb tot nu toe de DM2, DM3, PS2, PS3, OC2, DF2 en OD2r.
Qua moderne pedaaltjes zijn het de TR2, BF3, LS2 en de tuner natuurlijk ;)

Mijn voordelen aan boss: idd erg degelijk, leuke kleuren, compact, geen nood aan buitensporige voltages en/of adaptors en vooral: betrouwbaar.

Mr. Dynamite
9 oktober 2010, 11:59
Mijn CE-5 vind ik prachtig :ok:
Alleen vind ik een losse schakelaar wel fijner trappen dan zo'n boss style schakelaar. :makeup:

tidalwave_sideburns
9 oktober 2010, 12:11
Ik heb een FDR-1, zo'n Deluxe Reverb pedaal die ik zeer breed inzetbaar vind. De tremolo is op zich wel aardig, de reverb is niet fantastisch, maar als een preamp boost geeft dat pedaal een prachtige kleur aan je geluid. Over een cleane keyboard versterker heb je een acceptabel gitaargeluid, over een cleane buizenbak een lekker randje, en het werkt ook prima over een al overstuurde versterker.

Die andere pedaaltjes in de fender serie moeten ook prima zijn, vooral die 63 reverb van wat er van gehoord heb. Ik zit er sterk over te denken een mesa V-twin aan te schaffen met zo'n reverbpedaal om m'n halfstack niet naar elk concert te hoeven slepen.

Behalve die reverb zou ik verder trouwens geen Boss pedalen aanschaffen. Tremolo dan liever een Carl Martin Surf Trem, drive/distortion haal ik liever uit de amp zelf, misschien via een JTM-in-a-box achtig pedaal, slapback delay liever geen Boss DD-x, en phasers, octavers, flangers, auto-wah, ring modulators etc gebruik ik toch niet.


Ik denk dat de kritiek op Boss mede te maken heeft met de uitstraling van de andere, nieuwere pedalen, en dat dit een beetje bij Boss ontbreekt. Moollon pedalen bijvoorbeeld, of Nocturne, Hughes en Kettner, zien er prachtig uit, en wat er gaaf uitziet klinkt bij voorbaat al beter schijnt het. (Ben ik zelf ook niet ongevoelig voor merk ik.)

zoon van Piet
9 oktober 2010, 12:13
De bedenkingen tegen Boss komen voort uit de reputatie van het merk. Boss is immers de standaard der dingen: goede apparaten zijn beter dan Boss, slechtere apparaten zijn goedkope rotzooi. Daarmee wordt Boss bijna automatisch gezien als de middenmoot, ondanks de (oudere) superieure delays en chorussen. Want een gitarist, zeker een gitarist in onwikkeling, wil beter dan standaard.
Ik heb er zelf ook last van dat ik een beetje neerkijk op het merk, ik heb al heel wat Bossjes uit mn verzameling verkocht. Maar heb er nog altijd een stuk of tien over en dat zijn bijna allemaal prima pedalen met geweldige sounds, of klassiekers die apart en gewild zijn. Enkele van mijn favorieten: Dimension C, DD-3, PS-2, CE-2 en natuurlijk die grote bak wiebelende chorus/vibrato, de CE-1.

Deze favo's komen allemaal uit de 80's. Niet voor niks, want Boss was toen een uitermate innovatief merk. De chorussen waren the best in town, niemand maakte iets dat ook maar leek op de DimC en Boss liep voorop met digitaal spul -wat destijds een aanbeveling was: wij wilden toen allemaal digitaal ipv analoog ( echt waar! ). In de 80's waren de DD en DSD delays echt onovertroffen, niks kwam in de buurt.
Nu is alles anders, Boss doet weinig innovatiefs en de gitaarmeute staat niet te wachten op nieuwe soudns, wij willen fuzzen en TS-en, compressors en boosters. Boss introduceert nog wel nieuw spul, maar is niet meer baanbrekend.

Boss heeft inderdaad een goede reputatie waar het betrouwbaarheid betreft. Daar snap ik dan weer niks van. In de tijd dat ik - toen ik nog jong en knap was- veelgiggend gitarist was had ik een bak met Ibanezzen (9-series), mxr en Boss. Na 3 á 400 optredens waren de Iba's en MXR nog prima, enkel lakschade en zweet- en biervlekken. De Bossjes waren aan gort: schakelaars vervangen, afgebroken pots en zelfs een totaal afgebroken deksel.

In mijn huidige bak zit geen Boss.. maar als ik behoefte krijg aan delay, zal ik ws mn ouwe DD-3 weer gaan gebruiken, compleet met gegaffataped deksel..

dml
9 oktober 2010, 12:14
Heb ook geen losse Boss pedalen meer. Favorieten: DS-1, OD-3, TR-2 en DD5/6/7/20.

MegaDrive
9 oktober 2010, 12:54
Hahaha, gaat lekker met de Boss waarderings thread...

Ik heb ongeveer de helft van het Boss pedalenarsenaal in bezit gehad, maar de meesten zijn stuk voor stuk vervangen voor beter spul. De twee Boss items die ik nu nog heb zijn een CS-3 die ik ECHT fantastisch vind en een Boss ME-X omdat dat een collector's item begint te worden.

Ondanks dat heb ik veel sympathie voor de Boss pedalen. Ze maken kwaliteit toegankelijk voor iedereen en de uniforme tijdloze uitvoering is naar mijn mening geweldig. En nu technologie op een niveau begint te komen dat modeling echt goed wordt ben ik blij om te zien dat veel fabrikanten die 'oude' pedaaltjes in hun software inbakken.

Cageman
9 oktober 2010, 13:45
Hahaha, gaat lekker met de Boss waarderings thread...

Ik heb ongeveer de helft van het Boss pedalenarsenaal in bezit gehad, maar de meesten zijn stuk voor stuk vervangen voor beter spul. De twee Boss items die ik nu nog heb zijn een CS-3 die ik ECHT fantastisch vind en een Boss ME-X omdat dat een collector's item begint te worden.

Ondanks dat heb ik veel sympathie voor de Boss pedalen. Ze maken kwaliteit toegankelijk voor iedereen en de uniforme tijdloze uitvoering is naar mijn mening geweldig. En nu technologie op een niveau begint te komen dat modeling echt goed wordt ben ik blij om te zien dat veel fabrikanten die 'oude' pedaaltjes in hun software inbakken.

CS-3 is idd fantastich :) heb er ook een Monte Allums (achtig) modje op laten zetten en nu klinktie helemaal bizar goed. Dat Boss echt van alles wat heeft op een toch redelijke kwaliteit, maakt dat de pedaaltjes toch een soort "standaard status" hebben verkregen. Wat ik overigens niet onterecht vind.

Midwolda
9 oktober 2010, 14:23
Verrek, da's waar ook: ik heb ook nog een Boss ME-150 waarmee ik m'n gitaren naar de PC stuur.
Oftewel, zo'n beetje alle stompboxes in èèn kast. Heerlijk experimenteer-apparaat.
Verbazingwekkendste is toch wel de 2ehands prijs van dat ding:
alles tussen de 75 en de 200 euro heb ik al voorbij zien komen.

j3r03n
9 oktober 2010, 14:31
Ik ben het helemaal eens met wat zoon van Piet zegt.

Persoonlijk ben ik niet te spreken over de (over)drives en distortions van Boss, maar een pedaal wat al zes jaar op mijn plank zit is mijn OC-2 Octave. Hij heeft maar één goeie instelling (oct-2 uit en de andere twee vol open) maar die klinkt toch altijd super voor licks met veel gain.

Basileia
9 oktober 2010, 14:43
Ik heb een hele tijd met een rijtje boss pedalen (LS2,CS3, NS2, BF3, CE3, DD3) gespeeld. Nu ik een buizenamp heb heb ik nog steeds de DD3 praktisch altijd aan staan, en voor clean is de CE3 (een oude jap) nog steeds super. De rest heb ik gewoon niet meer nodig. De BF3 is erg leuk, maar voor mij stijl niet erg toepasbaar, en zonder compressor heb ik ook geen noise supressor meer nodig. Al met al vind ik boss prima pedaaltjes voor een prima prijsje.

MarkV
9 oktober 2010, 15:00
Boss DD3, eigenlijk de enige delay waar ik wat mee kan. Nooit problemen ermee gehad (en deze is alweer 16 jaar oud denk ik).

Voorts een TU-2 gehad, maar na vele jaren plezier toch een andere tuner gehaald die met true-bypass.

johantipker
9 oktober 2010, 15:12
...ik speel al jaren op een Boss ME50 :D:crazyhappy:
naar volle tevredenheid overigens...

paulusdeBKB
9 oktober 2010, 15:30
Ik heb een Boss Line Selector pedaaltje. Ideale poor mans looper met 2 regelbare boosts! Soms sluit ik ook mijn OC-2 octaver aan (eigenlijk alleen als ik de bassist wil kunnen pesten :soinnocent:). Trackt niet briljant maar goed genoeg.

robert-gitarist
9 oktober 2010, 16:03
Ik ben zeer groot Boss fan! Ze hebben inderdaad tone verlies etc maar what the hell, het zijn tevens wel de meest gebruikte pedalen waar onder door grote namen als the Edge, Sambora etc. en dat wil ook wel wat zeggen.
Ik heb altijd wel een paar Boss pedalen op mn board staan. Ik gebruik altijd delay's van Boss (DD-2, DD-6 of een combi van de DM-3 en DD-6) en meestal een chorus van Boss. Ik vind de Chorussen van boss echt heel gaaf! ik heb daar geen echte favoriet tussen zitten omdat ik met elke Boss chorus wel wat bruikbaars kan :)
De Overdrives zijn niet slecht maar daar zijn inderdaad betere van hoewel de OD-1 en OD-3 en SD-1 toch wel hele goede drives zijn. De "metal" pedalen van Boss vind ik hopeloos. ik heb ze maar ik gebruik ze echt nooit want daar kan ik gewoon geen bruikbare sound uit krijgen.

Om maar even wat type's op te noemen die ik van Boss in bezit heb (compact serie):

Alle overdrives, chorus'en, distortions en flangers;
PS-2, PS-5, VB-2 (gaaaf!), PH-1,PHr, PH-2 (japan), OC-2, DM-3, DD-2/5/6. DSD-2, SG-1, SP-1, FDB-1, FDR-1 etc etc.

macwilliams
9 oktober 2010, 16:29
Ik heb nog een noise gate van boss liggen. Ik gebruik hem nu niet maar deze gaat ook niet meer weg. Is echt een strak geluid afkappertje. is geen pedaal maar 1/2 19 inch rack dingetje.

Nielsje
9 oktober 2010, 16:43
Goed, we zitten nu op drie pagina's.
Genoeg lof, tijd voor een slotje :D

erwin_ve
9 oktober 2010, 16:44
De TU-2 is bij mij in gebruik als stagetuner.

Pepe
9 oktober 2010, 16:52
Ja, de DD3 heb ik ook nog steeds, 20(?) jaar geleden gekocht, nooit trammelant en nooit iets tegen gekomen waarvoor ik hem weg heb gedaan en hetzelfde geld voor de TU 12 hoewel ik meerdere tuners heb rondslingeren.

Kwa overdrives zijn ze, heb ik het idee, nooit losgekomen van het compacte midheavy 80's geluid wat ze ooit neergezet hebben met namen als Mega, Turbo en Super nogwat. Het tegenovergestelde van wat ik wil horen eigenlijk.

robert-gitarist
9 oktober 2010, 17:18
Ja, de DD3 heb ik ook nog steeds, 20(?) jaar geleden gekocht, nooit trammelant en nooit iets tegen gekomen waarvoor ik hem weg heb gedaan en hetzelfde geld voor de TU 12 hoewel ik meerdere tuners heb rondslingeren.

Kwa overdrives zijn ze, heb ik het idee, nooit losgekomen van het compacte midheavy 80's geluid wat ze ooit neergezet hebben met namen als Mega, Turbo en Super nogwat. Het tegenovergestelde van wat ik wil horen eigenlijk.

De DD-3 is echt een van de meest gebruikte delay's, ik kom ze zo vreselijk vaak tegen. Blijft een hele fijne delay ook :)

Met het laatste stukje heb je helemaal gelijk. kwa overdrives en distortions lopen ze erg ver achter (zelfs met hun nieuwere Dynadrive, dus ik ben zeer benieuwd na die nieuwe overdrive). Toch blijf ik er bij dat de OD-1, OD-3 en SD-1 en BD-2 bruikbaar zijn. Niet als stand alone maar bijv. als boost.

Dirk_Hendrik
9 oktober 2010, 18:29
Tsja, Boss.
ik denk dat ZvP het heel goed uitdrukt met z'n mainstream uitdrukking.

Wat betreft dat innovatieve, Ja. Zeker. En in veel gevallen z'n tijd ver vooruit. Boss deed 15 jaar terug dingen die we nu eindelijk van de Digitech's en Line6'es beginnen te zien. Vnl pitchshifting achtige grappen voor een betaalbare prijs. De PS5 veegt m.i. de vloer aan met alle erbarmelijke EH- POG achtige pogingen of alles wat whammy heet. Het lijkt er alleen een beetje op dat Boss wat laat instapte met het modeling circus.

Boss en kwaliteit. Geen idee. Ik zie alleen de dooie dus ik heb een vertekend perspetief. Wel weet ik dat ik meer dooie DD3's heb gezien dan any ander specifiek merk-type pedaal. Maar intusen moet ik nog een steeds een boetiek fabrikant vinden die een consistenter produktiekwaliteit aflevert dan Boss.

maar samengevat, Boss zou wat meer credits mogen krijgen voor hun nette mainstream produkten.

Tankman
9 oktober 2010, 20:54
Ik heb waardering voor:

NS-2: Zonder deze noise surpressor zou er een hele bak extra herrie bij mijn geluid zitten. Metal kan haast niet zonder een NS-2. Zeker de loop is handig. Alleen hetgeen waar gesurpressed moet worden ook echt bewerken. Heerlijk.

PH-3: Ik heb deze phase shifter ingeruild toen ik mijn PRS Se kocht. Ik heb er nog spijt van. Echt een heerlijke phaser. Vooral de Step setting is vet.

CE-5: Gewoon een mooie chorus. Nooit een gehad, maar vaak een getest. Er staat hier nu een TC G-Sharp. Een CE-5 zal er voorlopig dus ook niet bij komen.

3 leuke pedaaltjes van Boss Meer hoef ik niet van ze.

edje kadetje
9 oktober 2010, 22:02
zeker ook een boss fan:

Ik had een hele rits pedalen op een plank vroeger, waarvan merendeel van boss:
superoverdrive
distortion
hi band flanger
analoge delay (helaas later een keer geruild)

toen ik multi ging werd het roland (GP100).

En toen ik nog later een back-up wilde voor die gp100, werd het uiteraard de gt-8 (die al goed 2e hands verkrijgbaar was).

jero
9 oktober 2010, 23:05
ik heb een boss dd-2 en dd-20. Allebei toppertjes wat mij betreft. Ben nooit erg onder de indruk geweest van de boss overdrives eerlijk gezegd :)

Henri H
9 oktober 2010, 23:40
.....
Alleen vind ik een losse schakelaar wel fijner trappen dan zo'n boss style schakelaar. :makeup:Mee eens, de schakelaar wordt bij mij nog wel 's per ongeluk aangetikt als ik een ander pedaal aan wil zetten.
M'n Ibanez PM7 en in iets minder mate DL10 hebben er ook last van.


Goed, we zitten nu op drie pagina's.
Genoeg lof, tijd voor een slotje :DHaha!!

Ik heb heel lang met alleen een Ibanez Overdrive II en een WH10(V1) gedaan, daarna een GP-8, GT-5, GT-8, en nog wat multi-effects, en ben sinds kort op losse peNdaaltjes overgestapt.
Één daarvan is er van BOSS, de DD3, lekkere warme delay, met een subtiele volume boost, ook goed bruikbaar met redelijk wat gain, dus niet in de loop.
De OD1, OD3 en SD1(?) zijn ook prima peNdalen zoals Robert zegt, vooral als boosters dus.

Ik weet niet of het aan de DD3 of aan de DL10 ligt, maar als alles uit staat, heb ik bij bepaalde noten toch nog een hele zachte delay, niet echt storend, maar hij is er wel.
Ik verdenk (de buffer van?) de DD3 hier wel van.
Tonesuck heb ik niet echt last van heb ik het idee.

big dooley
10 oktober 2010, 00:44
heb er ook aardig wat gehad...

SD1, BF3, OD3, BD2, CS3, MT2 (ja ja)...
tegenwoordig gebruik ik alleen nog een NS2, CE3 en een DD3 die ik evt wil upgraden naar iets met tap tempo... want ik hou er wel van om ala pink floyd met ritmische delays te spelen... zoals in "run like hell" bijvoorbeeld :)
hoef ik niet meer te bukken ook :D

overdrive pedalen gebruik ik niet, haal tegenwoordig al mijn oversturing uit de versterker... vind ik het mooist... een overdrivekanaal boosten met een pedaaltje hoef ik ook niet, de JVM heeft meer dan zat oversturing... zelfs die MT2 zou ik niet meer nodig hebben:)

MarkS
10 oktober 2010, 01:05
Geen Boss pedalen meer, maar alltime favourites zijn toch: DS1, TR2 (na volume drop mod), PH1r, OC-2.

Luctor
10 oktober 2010, 01:14
Ik speel met een Boss volume 500H, de TU2 tuner en een CE2 Chorus (plus een TS808 van Ibanez en een Dunlop Cry Baby). Wellicht in de toekomst nog een delay.

Mitch
10 oktober 2010, 11:20
De DD20 vind ik écht een fijn ding, voor de rest kan ik er niet warm voor lopen.

Dirk_Hendrik
10 oktober 2010, 12:07
De DD20 vind ik écht een fijn ding, voor de rest kan ik er niet warm voor lopen.

Nee, da's niet zo gek als je van digitech fuzzen houdt....

EJPostema
10 oktober 2010, 12:44
Ik heb er op dit moment 4 :P

Maar ik ben een beetje leuke pedalen aan het uitzoeken en proberen. Eentje gaat sowieso weer weg de DS-2 Turbo, die voegt niet echt iets toe aan de andere 3 pedalen.

Verder heb ik de BD-2, die goed voldoet en de SD-1 en de OD-3.

Ik gebruik de SD-1 en de OD-3 altijd samen. SD-1 'level' en 'drive' op 3 uur en tone op 12 uur. Dan de OD-3 'level' op 8 uur 'drive' op 1 uur en 'tone' op 2 uur en dan krijg je echt een fijn geluid. Klein beetje slash-achtig e.d.

robert-gitarist
10 oktober 2010, 12:50
Ik weet niet of het aan de DD3 of aan de DL10 ligt, maar als alles uit staat, heb ik bij bepaalde noten toch nog een hele zachte delay, niet echt storend, maar hij is er wel.
Ik verdenk (de buffer van?) de DD3 hier wel van.
Tonesuck heb ik niet echt last van heb ik het idee.

Trek gewoon een keer de DD-3 er uit en luister dan nog eens goed, plaats hem daarna weer terug en trek de DL-10 eruit en luister nog eens. Zo kom je vanzelf er achter aan welk pedaal het ligt ;)

Henri H
10 oktober 2010, 13:12
Trek gewoon een keer de DD-3 er uit en luister dan nog eens goed, plaats hem daarna weer terug en trek de DL-10 eruit en luister nog eens. Zo kom je vanzelf er achter aan welk pedaal het ligt ;)Ja, dat had ik zelf ook wel al bedacht ;), maar heb de moeite nog niet genomen, 't is niet storend, vandaar.

Mitch
10 oktober 2010, 13:15
Nee, da's niet zo gek als je van digitech fuzzen houdt....
Alleen met mijn favoriete strat en tubescreamer, maar ik beken dat ik nog steeds stiekem verslaafd ben aan die digitale geweldenaar. Staat ook altijd aan trouwens.

Sinner
10 oktober 2010, 17:31
Op mijn plank: DM-2; NS-2; CE-2 allemaal prima pedalen! Ook de DD-2 is te gek. Geen fan van de distortions.

tomdiedom
10 oktober 2010, 17:33
Op mijn plank een bd-2 en een ce-2. Niks meer aan doen.

zeiler
10 oktober 2010, 18:02
ik gebruik een DD5 en heb momenteel een BD2 op mijn board te leen van een vriend :)...

DD5 erg tevreden. simpel, goed geluid! Heb spijt van die jaren (veel te ingewikkelde) Nova, hoewel ik daar het geluid wel iets beter van vond :)...

de BD2 ben ik nog niet uit... Wel wat aan de schelle kant, maar toch erg lekker klinkend :)!

verder heb ik een aantal boss dist/drives gehad waar ik niet zo dol op ben, maar de chorus (CE) serie, de DD en de BD2 (+ de tu2) vind ik meer dan prima pedalen ;)!

EuroCinema
10 oktober 2010, 19:57
De BD-2 heeft inderdaad net zoals de DS-1 een gekke toonknop: het bruikbare stukje zit tussen 6 en 9 uur, daarna is het een schelle boel. Er zijn mods voor geloof ik (hoewel de knop naar links draaien does the trick for me).

jori5
10 oktober 2010, 21:35
Ik heb zelf de RV-3 op mijn plank liggen. Voor mij hét pedaal voor de wat diepgaandere reverbs. Binnenkort komt hier een DD-20 bij voor mijn delays. Boss, bedankt!

Kim Wilson
10 oktober 2010, 21:41
Ik heb de BD2 als standaard overdrive. Echt een te gekke overdrive voor bluesy spul.

De TU2 heb ik ooit ingeruild voor een Korg DT-10 en de GE7 ligt werkeloos in de hoek. Goeie pedalen, maar de DT-10 vond ik nog beter en mijn amp en gitaar zijn zo goed dat ik geen EQ meer nodig heb.

the sure thing
10 oktober 2010, 22:25
TU-3 echt een superpedaal. De hele DD reeks ook geweldig! En natuurlijk de CE-2.

showband
10 oktober 2010, 22:25
tsja, als je chorus wil horen. Een ouwe boss scoren.

ik heb een dimension D met vier aan-uit knopjes. En die klinkt nog steeds erg goed.
Die oude drieknops octavers en compressors zijn ook prima hoor.

Maar ja, ze hebben zoooo veeel gemaakt. Daar zitten natuurlijk ook wel dingen als de heavy metal tussen.

edje kadetje
10 oktober 2010, 22:29
tsja, als je chorus wil horen. Een ouwe boss scoren.

ik heb een dimension D met vier aan-uit knopjes. En die klinkt nog steeds erg goed.
Die oude drieknops octavers en compressors zijn ook prima hoor.

Maar ja, ze hebben zoooo veeel gemaakt. Daar zitten natuurlijk ook wel dingen als de heavy metal tussen.

oh ja, had ik inderdaad ook nog: octaver.

robert-gitarist
10 oktober 2010, 22:42
ik heb een dimension D met vier aan-uit knopjes. En die klinkt nog steeds erg goed.

Dimension C! ;) :D

Dat is inderdaad een prachtig pedaal! Normaal gesproken hou ik helemaal niet van pedalen oid. waar van ik de sound niet zelf kan veranderen maar de 4 sounds in de DC-2 zijn gewoon zou fraai dat ik er niets aan hoef en wil veranderen :) heb je hem al eens aangesloten op een stereo set up? Oh echt prachtig!

JeroenSchaaf
11 oktober 2010, 07:46
Heb twee op mijn board staan. Een oude Boss DD-3 uit een van de eerste series! Staat standaard op standje lang, voor net die swung mee te geven aan solo's.

En ik heb een gemodde SD-1, deze heeft Pé van het forum onder handen genomen en heeft voor mij de OCD en de Fulldrive Mosfet 2 uit de collectie gejaagd. Hij klinkt te gek met mijn strat, en stel ik de gain wat hoger in heb je een typische Bonamassa crunch geluid! Lekker lekker lekker!
:cheerup:

marc_o
11 oktober 2010, 10:34
Ik heb een Boss Dyna Drive en wanneer je dat ding een beetje weet te gebruiken issie erg goed, kan niet anders zeggen.
Ik gebruik 'm niet zozeer als echte vervorming, maar hij kan als boost met veel duurdere pedalen zonder enige moeite meekomen hoor.
Wanneer je bijvoorbeeld geen fan bent van een Tubescreamer maar wel een lichte dirve en flinke volumeknal nodig hebt, moet je deze zeker niet overslaan in je zoektocht.

zoon van Piet
11 oktober 2010, 12:58
tsja, als je chorus wil horen. Een ouwe boss scoren.
ik heb een dimension D met vier aan-uit knopjes.

Dimension C! ;) :D

De Dimension D is een groot rackapparaat, vier hoog, meen ik. En het is van moederbedrijf Roland, wat eigenlijk dus buiten de Bossdraad valt. De Dimension C was een pedaaluitvoering van de D (zo werd althans gezegd) en werd door Boss in 1986 op de markt gebracht. Toen het verscheen was het een vurrschrukkulluk DUUR pedaal, 595 oudhollandse florijnen! ik heb moeten wachten op een 2ehandsje, maar sinds begin 87 heb ik er gebruik van gemaakt ( met nogal wat kapotte voetschakelaars, zie mijn praktijkbevindingen over de hufterbestendigheid van Boss).
Vier standjes, je kan niks zelf instellen, hoewel ie ook accepteert dat je twee schakelaars tegelijk indrukt. De latere Digital Dimension had wel draaiknopjes, maar daar viel geen fatsoenlijk geluid uit te halen.. :(
het geluid is groot en breed, zeker in stereo. beetje chorus, beetje reverb, beetje algehele geluidsdwarrel van l naar r..
Zelf gebruikte ik m mono, tegelijk met mijn (iba)chorus, dat gaf een machtige chorussound.

In dit draadje wordt het steeds moeilijker om door de bomen het Boss te zien. Maar als je door de brigjes scrollt krijg je toch een helder beeld beeld. De chorussen rule, de delays zijn goed, de overdrives krijgen minder applaus, slechts een iemand durft het M-woord te noemen ( metal zone! )

En gaandeweg zien we een paar duidelijke winners, sublieme Bossjes: CE-1, CE-2, DC-2, CE-3 ( nou, vooruit..), DD-3, OC-2 en vooruit: de BD-2.

En een paar suckers: MT-2, BF-2, CH-1, CS-3...

Kim Wilson
11 oktober 2010, 13:39
Dat Boss pedalen niet altijd even hufterproof zijn, kan ik wel onderschrijven. Ik heb thuis mijn pedalenplank op mijn combo liggen en schakel dus met de hand de pedalen aan of uit. Dat gaat alleen goed met de pedalen die een degelijke schakelaar hebben. Zo één als de OCD heeft dus. Die klikken duidelijk aan of uit. Bij de Boss pedalen moet je er echt op meppen, anders doet ie het gewoon niet. Zo lang je ze met de voet bedient gaat het meestal goed. Ook niet altijd, en dat is vervelend als een effect niet aangaat als je hem wel nodig hebt. Je moet er gewoon op kunnen vertrouwen dat het effect aangaat als je de knop indrukt, en dat is bij Boss niet altijd het geval.

Zijn er fatsoenlijke schakelaars op de markt voor die Boss pedalen, of moet je hem dan echt in een andere behuizing bouwen?

interessander
11 oktober 2010, 15:16
Ik heb jarenlang een TU-2 naar volle tevredenheid gebruikt, nooit problemen met schakelen e.d. gehad trouwens.

Voor de rest heb ik veel ervaring met de andere bossjes, enkel de HM-2, en de minder compacte GE-100 en de DM-100.

De enige Boss die ik op het moment nog heb is de MA-1, een geinig mini versterkertje in mxr formaat inclusief riemclip.

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/Boss-MA-1a.jpg

leroni
11 oktober 2010, 20:21
ds1 1 keer geleend en heel vlug terug gegeven,
ce-5 zelden gebruikt maar ligt niet in de weg
dd-5 met een soort analoge mod, niks mis mee en doet waar ik m voor heb,
een kleine echo

en de bd-2 die gaat nooit meer weg,
misschien nog wel een h2o versie er bij oid.

meer boss pedalen heb ik nooit gebruikt maar er zullen wel meer goed bij zijn


wel gaan er steeds meer pedalen van mijn plank en de kast in.

de bd en dd blijven er vreemd genoeg goed opstaan

zoon van Piet
12 oktober 2010, 09:48
Dat Boss pedalen niet altijd even hufterproof zijn, kan ik wel onderschrijven. Ik heb thuis mijn pedalenplank op mijn combo liggen en schakel dus met de hand de pedalen aan of uit. Dat gaat alleen goed met de pedalen die een degelijke schakelaar hebben. Zo één als de OCD heeft dus. Die klikken duidelijk aan of uit. Bij de Boss pedalen moet je er echt op meppen, anders doet ie het gewoon niet. Zo lang je ze met de voet bedient gaat het meestal goed. Ook niet altijd, en dat is vervelend als een effect niet aangaat als je hem wel nodig hebt. Je moet er gewoon op kunnen vertrouwen dat het effect aangaat als je de knop indrukt, en dat is bij Boss niet altijd het geval.

Zijn er fatsoenlijke schakelaars op de markt voor die Boss pedalen, of moet je hem dan echt in een andere behuizing bouwen?

Als jij spul kapot krijgt met je handen.. Ben jij een schwarzenegger of zo? ;)
Ik sprong soms vanaf het drumpodium op mn pedalenbak. De deksels van die bossjes hangen aan twee schroefjes en zijn niet bestand tegen zoiets.

http://img175.imageshack.us/img175/3792/afbeelding222ip6.jpg

Het hangt nu allemaal met gaffa aan mekaar...

De schakelaars in mijn Boss-pedalen gingen kapot. Ze waren destijds goed te vervangen door schakelaars bij de electronicaboer. Die gingen overigens ook kapot, op den duur. De veel bekritiseerde schakelaars in mn Ibanezzen bleven heel en zijn nog altijd origineel...
Ik heb overigens wel eens een Boss pedaal gezien waarvan het deksel verwijderd was en de schakelaar vervangen door een mechanische DP3T switch. Het zag eruit alsof er niet extra voor geboord was of zo..

Kim Wilson
12 oktober 2010, 10:09
Als jij spul kapot krijgt met je handen.. Ben jij een schwarzenegger of zo? ;)

Nee, zo bedoel ik het niet. Het aan- en uitschakelen werkt niet als ik ze met de hand wil bedienen. Het lampje knippert een keer, maar blijft niet aan staan. Daarvoor moet ik hem echt een klap geven. Liever had ik zo'n klik-klak-schakelaar erop. Die doen het namelijk altijd.

titzenpitzer
12 oktober 2010, 10:24
Dat Boss pedalen niet altijd even hufterproof zijn, kan ik wel onderschrijven. Ik heb thuis mijn pedalenplank op mijn combo liggen en schakel dus met de hand de pedalen aan of uit. Dat gaat alleen goed met de pedalen die een degelijke schakelaar hebben. Zo één als de OCD heeft dus. Die klikken duidelijk aan of uit. Bij de Boss pedalen moet je er echt op meppen, anders doet ie het gewoon niet. Zo lang je ze met de voet bedient gaat het meestal goed. Ook niet altijd, en dat is vervelend als een effect niet aangaat als je hem wel nodig hebt. Je moet er gewoon op kunnen vertrouwen dat het effect aangaat als je de knop indrukt, en dat is bij Boss niet altijd het geval.

Zijn er fatsoenlijke schakelaars op de markt voor die Boss pedalen, of moet je hem dan echt in een andere behuizing bouwen?

Wow, ik gebruik al 8 jaar bosspedalen en heb nog nooit meegemaakt dat ze "niet altijd aangaan" als ik erop druk. Vreemd!
Bij de superfeedbacker en distortion kan het wel eens zijn dat je'm moeilijk kan uitschakelen (moet snel gebeuren) maar dat ligt aan het pedaal zelf

bat
13 oktober 2010, 18:10
Toen ik begin jaren 90 actief gigde, stonden er heel wat boss pedaaltjes op mijn pedalenplank. Alleen mijn overdrive/distortion haalde ik van elders.

Ik heb ook wel wat probleempjes met de kwaliteit gehad: zelfde soort kapot deksel als hierboven, Chorus die er de brui aan gaf, post die niet meer werkten of alleen met kraak.

Tegenwoordig geen pedaaltjes meer van Boss, wel voeding.

zoon van Piet
14 oktober 2010, 10:48
Ik heb ook wel wat probleempjes met de kwaliteit gehad: zelfde soort kapot deksel als hierboven, Chorus die er de brui aan gaf, post die niet meer werkten of alleen met kraak.



Sprong jij ook met je volle gewicht op de pedalen? ;)

bat
14 oktober 2010, 11:52
Nee, dat viel wel mee. Weet niet meer hoe het destijds wel is gekomen.

Kim Wilson
14 oktober 2010, 12:24
Een geluidstechnicus met je board voor zijn bek geslagen misschien?

Bijl
14 oktober 2010, 14:27
BOSS kicks ass! Ik heb nu een NS2 prima noisegate. In het verleden met veel plezier een flanger, phaser en een metalzone gebruikt, en 10 jaar met een TU-2 gedaan. Die werkt nog steeds perfect maar ik vind een Pitchblack gewoon prettiger. En volgens mij was Boss een van de eerste met een pedal tuner.

Comfortably Daniel
15 oktober 2010, 10:34
Ik ben geen fan van Boss, maar het is zeer zeker geen rotzooi.
De oudere pedaaltjes vind ik dan wel weer erg lekker.
Ik gebruik zelf de CS2, CE2, DD2, TU2 en heb daarnaast nog de CS3 ergens liggen.

robertmolema
15 oktober 2010, 13:45
Ik heb wel een beetje 'moeite' met Boss. Heb redelijke boutique pedalen en Hardwire's van Digitech en een Boss GE-7. In combi lijk ik geen last van Tone Suck te hebben, maar ga toch wel voor High End geluid. En heb wel eens wat pedalen van Boss geprobeerd in de winkel, maar heb denk ik gewoon een dure smaak.

Ooit ook een NS-2 gehad, die werkte prima.

De GE-7 Equilizer gebruik ik niet heel heftig. Vaak net een beetje hier en daar wat bij of af. En daarmee functioneert ie prima. Maar stiekem toch aan het rond kijken naar een MXR, al weet ik eigenlijk niet waarom. Ik heb ook last van het idee dat BOSS niet fantastisch is en MXR wel :-)

Eigenlijk benieuwd of iemand de RV5 heeft. Sta net op het punt of een RV5 van Boss of de RV7 Reverb van Hardwire aan te schaffen. Iemand ervaringen?

Rick trodat
15 oktober 2010, 14:03
Ik heb wel een beetje 'moeite' met Boss. Heb redelijke boutique pedalen en Hardwire's van Digitech en een Boss GE-7. In combi lijk ik geen last van Tone Suck te hebben, maar ga toch wel voor High End geluid. En heb wel eens wat pedalen van Boss geprobeerd in de winkel, maar heb denk ik gewoon een dure smaak.

Ooit ook een NS-2 gehad, die werkte prima.

De GE-7 Equilizer gebruik ik niet heel heftig. Vaak net een beetje hier en daar wat bij of af. En daarmee functioneert ie prima. Maar stiekem toch aan het rond kijken naar een MXR, al weet ik eigenlijk niet waarom. Ik heb ook last van het idee dat BOSS niet fantastisch is en MXR wel :-)

Eigenlijk benieuwd of iemand de RV5 heeft. Sta net op het punt of een RV5 van Boss of de RV7 Reverb van Hardwire aan te schaffen. Iemand ervaringen?

Ja ik heb er één en ik had em eerst weggedaan omdat de spring gewoon kut klinkt en de gate is onbruikbaar. Inmiddels veel reverbpedalen verder, kwam ik erachter dat de hall en de room gewoon zeer goed zijn alsmede de modulation. Die is heel gaaf! Ik heb dus inmiddels 2 reverbs op mijn board. De fuchs good Verbrations en de boss RV-5.

titzenpitzer
15 oktober 2010, 18:24
Met die gate moet je gewoon "leren" spelen, denk ik. Het is wat vreemd, maar bijvoorbeeld op zang kan het ongelofelijk vet klinken.

Speeddemon
25 oktober 2010, 18:56
Ik heb een hoop Boss pedalen (mede vanwege verzameling) en ook diverse gehad en verkocht.

Goed:
CE-2
CS-2
DM-2
GE-7 (zeker na noise-mod)
TR-2 (na volume mod)
DD-3 (na analog mod)
OD-3 (kan zo mee met diverse 'boutique' OD's)
BD-2 (als dirty boost of medium gain od)
OC-2
PH-1R (1e phaser die ik tof vond; beter dan de PH-1 ook)

Wel o.k.:
SD-1
SD-2
DN-2 (mist toch iets laag en 'organischheid' t.o.v. de OD-3)
CE-5 (iets te metallic t.o.v. een CE-2)

niet je-van-het:
DS-1 (stock tenminste)
MT-2 (idem. er is een mod dat hem Gary Moore in a box maakt!)
CH-1 (alleen stereo nog enigzins de moeite)

tweng
29 oktober 2010, 01:19
De PS-3, wat een geniale lawaaimaker !!

Tankman
29 oktober 2010, 01:44
De PS-3, wat een geniale lawaaimaker !!

Sorry sorry.....hmmmmfff..

Daar hoor je spelletjes op te spelen en blu rays op te kijken ja!



:soinnocent:



(...ik zei nog sorry....:D)

vulvasonic
29 oktober 2010, 21:58
Ik kom uit een tijd dat de eerste Boss pedaaltjes op de markt kwamen. Zowel het ontwerp als het concept was meteen raak. Stevig als een huis, makkelijk te bedienen, meerdere pedaaltjes tegelijk in kunnen trappen, zeer herkenbaar door de kleuren, compact..., gewoon hele slimme doosjes. En de geluiden waren in die tijd ook gewoon meer dan in orde. Er waren destijds overigens lang niet zoveel alternatieven als nu.

Ik heb er dus ook veel gehad. Tweedehands kocht je ze voor 30 gulden, dus je kon jezelf er nauwelijks een buil aan vallen. Ik ging pas naar andere pedalen kijken toen ik mezelf een beetje lullig begon te voelen met alleen maar Boss pedaaltjes. :D

Tegenwoordig zijn er zoveel alternatieven. En daar zitten uiteraard ook hele goede tussen. Maar voor 'beter' moet je vrijwel altijd een heel stuk dieper in de buidel tasten. Voor 'effecten' waar je hele geluid mee valt of staat, zoals dat vaak het geval is bij overdrive-pedaaltjes, vind ik het zeer lonend om verder te kijken dan Boss. En (eerlijk is eerlijk) als je het breed hebt laatbjechet breed hangen en dan kijk je niet op een paar centen. Maar als ik een chorus zoek, een effect dat ik graag hoor, maar niet zo vaak gebruik, dan koop ik op blind vertrouwen een Boss. Het kan altijd beter, maar ik doe het er mee. En graag. Ik heb nu nog maar twee Boss pedaaltjes over, de TUnogwat en een DD5, maar ik heb nog altijd spijt van mijn verkoop van (met name) m'n OC2, m'n CE2 en mijn ouwe paarse analoge delay. En ik heb er nog veel meer gehad.

titzenpitzer
30 oktober 2010, 00:24
De PS-3, wat een geniale lawaaimaker !!

+1. Er staat er eentje te koop op 2dehands.be, ook al heb ik er al eentje, het kriebelt toch..

Thomk
30 oktober 2010, 10:14
heren,

Hier de aller grootse slaapkamer gitarist:P Ik heb een hekel aan kabeltjes ditjes datjes enzovoorts. Heb een klein kamertje en moet het dus ook met de ruimte doen.(Versterkers stapelen, Gitaren ophangen aan de muren).

Daarbij moet ik natuurlijk ook rekening houden emt de pedals die ik wilde gebruiken.

Ben na even goed nadenken gegaan voor de Boss ME-50 dit ram ik door mijn roland cube 80x en het klinkt hemels.

Daarbij wel een Dunlop Wah Wah want die zuigt op de ME-50.

BOSS THUMBS UP!:ok:

Chroxy
30 oktober 2010, 10:56
ben nooit zo'n fan geweest van Boss. Als gitarist 'begin' je er vaak mee, prima, totdat je andere alternatieven ziet en vind. Modulatie pedalen (Phaser/chorus) vond ik altijd nog wel gaan, maar drives waren echt om te huilen.

Echter heb ik sinds kort een Boss OD2-r.. en die doet het ontzettend lekker op mijn Vox AC30. Heeft een lekkere laag-mid en een fijne korrel zoals ik het graag hoor. Ideaal als backup pedaaltje voor het geval dat..

Daarnaast is de DD20 een enorm tof pedaal, alsj e op zoek bent naar veelzijdige delays voor relatief weinig geld.

Speeddemon
30 oktober 2010, 12:51
Overigens ook erg goed en zeldzaam zijn de PN-2 (Pan/Tremolo), FZ-2 (Hyper Fuzz; met name vanwege de uitstekende cleanboost) en de PQ-4 Parametric EQ.

Wat de drives van Boss betreft, de meeste zijn idd matig. Maar om met name de OD-3 kun je niet heen als je een low-mid gain overdrive zoekt, à la Barber, Menatone, etc.