PDA

View Full Version : van 010 naar 011...



Adro
9 oktober 2010, 09:45
ik heb vorige week een Strat gekocht waar 010 snaren op zaten. nu speel ik zelf het fijnst met 011, en heb deze er dan ook opgezet! maar nu staat de brug onder zo'n spanning dat de Tremolo niet meer goed werkt! bij de 010 snaren was dit niet zo! wat kan ik hier aan doen?:???:

Orpheo
9 oktober 2010, 09:50
even googlen of de zoekfunctie gebruiken??

dit is al zo ongelooflijk vaak voorbij gekomen, kunnen we hier niet een sticky van maken?

Om te antwoorden op je vraag: je tremveren even dieper indraaien tot de brug vlak ligt, zoals het normaal hoort. de gitaar staan dan hoger gestemd dan normaal. dan stem je terug, en dan ga je een beetje dit herhalen tot de brug goed staat, en je stemming ook ok is.

Edit: ik nam aan dat je bedoeld dat je brug niet GOED staat! als ie onstemt is het logisch, omdat verse snaren altijd nog een eeuwigheid uitrekken!

Rinze
9 oktober 2010, 09:54
De brug komt omhoog omdat de snaarspanning hoger is en de spanning van de veren aan de achterkant gelijk blijft. Oplossing: de veren strakker aandraaien, misschien een veer erbij plaatsen (drie of vier zijn in principe genoeg bij .011).

Daarna zou je er goed aan doen om de afstelling van je gitaar even na te lopen en waar nodig bij te regelen. De hals zal waarschijnlijk iets holler zijn gaan staan door de grotere trekkracht die erop wordt uitgeoefend en de oktaafzuiverheid moet bijgewerkt worden (bij dikkere snaren moeten de zadeltjes wat naar achteren om de boel weer zuiver te krijgen).

Op mijn site kun je een handleiding voor het afstellen vinden, je kunt ook even googlen op "Don Hofstee", dan vind je er nog een.

EDIT: Orph was me net voor. Mijn ervaring is trouwens dat bij nieuwe snaren even goed oprekken het ontstemmen voor 95 % wegneemt. En dat de snaren er goed op zetten (niet te veel windingen op de as van de stemmechanieken) ook erg helpt. Maar ik ga er idd van uit dat je dat niet bedoelde.

Adro
9 oktober 2010, 23:21
thnx voor de reacties!
het ging niet om het ontstemmen! dat oprekken enz peace of cake! ik heb alleen eerder altijd mijn trem-bruggen vast laten zetten. sorry voor mijn misschien te domme vraag.....:makeup: ik heb er een xtra veer in laten zetten en meteen ff een afstelbeurt laten doen...probleem is dus al weer gefixed... again: sorry voor het verspillen van jullie kostbare tijd:(

gr

nickofzo
10 oktober 2010, 00:12
sorry voor het verspillen van jullie kostbare tijd:(

gr

als die tijd zo kostbaar was.. hadden ze je waarschijnlijk niet eens geholpen. en ze (medeforummers) doen het dan volgens mij ook met veel plezier

(maar dat is mijn indruk)