PDA

View Full Version : MV in AC30 heritage



fenderben
8 oktober 2010, 21:01
Heb wat advies nodig betreffende mijn onlangs gekocht Vox ac30hh met 2x12 cab. Zit een mooi clean (tb kanaal) in en licht crunch EF86 kanaal. De vox gaat al op laag volume (stand 7-8 uur) flink hard en is moeilijk te oversturen (ef86 kanaal). Zit er aan te denken in het EF86 kanaal een master volume te laten inbouwen (als dat mogelijk is). Dan is de TB het cleane kanaal en de ef86 (van nature al meer overdrive) het crunch kanaal. Heeft iemand hier ervaring mee en is het de moeite waard. Onze band speelt diverse soorten muziek waarbij zowel clean, crunch als gain wordt gebruikt. Tweede vraag is welke overdrive/distortion pedal goed samen kan met de AC30 heritage en of het vervangen van de buizen (af fabriek) aan te raden is. Thx FB

MarkV
9 oktober 2010, 08:25
Volgens mij kan dat wel, maar misschien wel alleen een MV op de gehele versterker niet alleen op het EF86 kanaal. Ik dacht i.i.g. dat Mitch dat op zijn HW of HH AC30 ook had laten doen.

Yep: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117003

Chris Winsemius
9 oktober 2010, 11:35
Mitch heeft er idd. dat 1tje die op "de hele amp werkt"....

Ben op dit moment bezig een nieuwe mod te ontwikkelen die er voor zorgt dat het EF86-kanaal makkelijker te gebruiken is, was laatst ook 'n topic over.

j3r03n
9 oktober 2010, 11:54
Waar vinden we dat topic? :crazyhappy:

fenderben
10 oktober 2010, 10:49
Mitch heeft er idd. dat 1tje die op "de hele amp werkt"....

Ben op dit moment bezig een nieuwe mod te ontwikkelen die er voor zorgt dat het EF86-kanaal makkelijker te gebruiken is, was laatst ook 'n topic over.

Een mv op beide kanalen zou ook kunnen alleen krijg je dan misschien het probleem dat het tb kanaal niet meer clean klinkt als je van beide kanalen het volume openzet? 1 clean kanaal TB en 1 crunch kanaal EF86 lijkt mij wat meer mogelijkheden te hebben; maar heb daar bij de heritage uiteraard geen ervaring mee! CW wat houd die mod op de EF kanaal precies in?

Mitch
10 oktober 2010, 11:17
Als je een écht crunch kanaal wil hebben moet je inderdaad alleen een MV op het EF86 kanaal laten plaatsen. Het enige nadeel kan zijn, dat als je pedalen gebruikt voor bost of gain, deze dan heel anders reageren op de beide kanalen omdat je dan het 'volume' van het EF86 kanaal veel verder open zal hebben.
Persoonlijk heb ik de master over beide kanalen en vindt dat wel prima. Ik houd sowieso van een klein randje aan mijn geluid, beïnvloedbaar door type gitaar en/of aanslag en sinds de verwijdering van de bright cap gebruik ik eigenlijk alleen nog het Top Boost kanaal. Naar gelang kan ik de kanalen doorlussen óf A/B schakelen, maar ik werk graag met pedalen en heb dat nu in principe niet nodig.

Chris Winsemius
10 oktober 2010, 16:06
Wegens de irritante zoekfunctie ga en kan ik het niet zoeken, was er over ge-emaild. Bij die mod wordt de amp ook channel-switching gemaakt, TB kanaal zonder MV, EF86 kanaal met MV.

fenderben
10 oktober 2010, 21:52
Als je een écht crunch kanaal wil hebben moet je inderdaad alleen een MV op het EF86 kanaal laten plaatsen. Het enige nadeel kan zijn, dat als je pedalen gebruikt voor bost of gain, deze dan heel anders reageren op de beide kanalen omdat je dan het 'volume' van het EF86 kanaal veel verder open zal hebben.
Persoonlijk heb ik de master over beide kanalen en vindt dat wel prima. Ik houd sowieso van een klein randje aan mijn geluid, beïnvloedbaar door type gitaar en/of aanslag en sinds de verwijdering van de bright cap gebruik ik eigenlijk alleen nog het Top Boost kanaal. Naar gelang kan ik de kanalen doorlussen óf A/B schakelen, maar ik werk graag met pedalen en heb dat nu in principe niet nodig.

Heb voor de ac30 inderdaad nog een aantal pedaaltjes hangen tw tc nova drive -->mesa V-twin -->tc G-system -->lehle ab switch. Heb al wel gemerkt dat het ef kanaal minder 'lekker' reageert op de pedaaltjes dan de TB (de overdrive pedalen). Zal het Ef kanaal icm MV dan ook zonder pedaaltjes (wel met g-system) gebruiken. Geeft het verwijderen van de bright cap minder of meer hoog of doet het nog meer met het geluid?

Mitch
11 oktober 2010, 14:02
Bright cap die verwijderd is, is die op het TB kanaal. Het klilnkt in zijn geheel lekkerder, voller, en het werkt een stuk makkelijker samen met drivepedalen.

fenderben
13 oktober 2010, 21:11
Bright cap die verwijderd is, is die op het TB kanaal. Het klilnkt in zijn geheel lekkerder, voller, en het werkt een stuk makkelijker samen met drivepedalen.

wordt de vox dan niet nog 'brighter' ? Ik vindt dat er best veel hoog in de ac30 zit! Kun je de EF kanaal 'lekker; oversturen met de mv of heb je dan toch nog een pedaaltje nodig?

Chris Winsemius
13 oktober 2010, 23:22
Bright cap weghalen: MINDER hoog
MV in deze VOX en dan het EF86 kanaal: behoorlijke bak crunch/"vintage-gain".

Morgen nog 'n AC15 Heritage doen met zo'n mod.

Mitch
14 oktober 2010, 08:10
Crunch ja, vette sustain nee. Wel feedback/sustain natuurlijk :D Op onze Hyves (sig) staat bovenaan in de Mediaplayer onze versie van "Wild Boys". Het openingsakkoord, de doorklinkende akkoorden in het refrein en vervolgens de staccato slag in het tweede couplet is de sound die je kan halen met een bijna open gedraaid volume (master dus een stuk geknepen). Staat wel een subtiel boostertje bij aan, maar soit.

fenderben
15 oktober 2010, 11:13
Crunch ja, vette sustain nee. Wel feedback/sustain natuurlijk :D Op onze Hyves (sig) staat bovenaan in de Mediaplayer onze versie van "Wild Boys". Het openingsakkoord, de doorklinkende akkoorden in het refrein en vervolgens de staccato slag in het tweede couplet is de sound die je kan halen met een bijna open gedraaid volume (master dus een stuk geknepen). Staat wel een subtiel boostertje bij aan, maar soit.

Klinkt goed. Je hoort duidelijk het vox geluid. Dit is met het TB kanaal? Is de solo gedaan met een OD pedaaltje?
ps. goede zang! Klinkt bijna als de zanger van Rush (vibrato)

Mitch
15 oktober 2010, 20:29
Dat openingsgeluid en de staccato slag in t 2e couplet is met de kanalen doorgelust, beide vrijwel vol open, LP Junior.
Solo is inderdaad TB kanaal, volume op net iets over negen uur, master halverwege (licht crunchy dus), Klon, Tube King, Les Paul. Dus niet meer representatief voor de typische Vox crunch en duidelijk meer sustain.

En dit heeft Nes wel heerlijk ingezongen inderdaad, thanks :D

fenderben
16 oktober 2010, 09:02
Dat openingsgeluid en de staccato slag in t 2e couplet is met de kanalen doorgelust, beide vrijwel vol open, LP Junior.
Solo is inderdaad TB kanaal, volume op net iets over negen uur, master halverwege (licht crunchy dus), Klon, Tube King, Les Paul. Dus niet meer representatief voor de typische Vox crunch en duidelijk meer sustain.

En dit heeft Nes wel heerlijk ingezongen inderdaad, thanks :D

Vindt het solo geluid wel erg 'vet'! Heb je de standaard solvek buizen nog vervangen (door bv nos philips/mullard oid)?

Mitch
16 oktober 2010, 12:44
Jazeker. Amperex Bugle Boy op V1 (die alleen al is waanzinnig) en nog een Sylvania en een Magnavox op rsp V2 en V3 als ik het nog uit mijn hoofd weet. Mullard EF86 scheelt ook wel :D
Het sologeluid is vooral de Tube King en de Les Paul. Maar daar hoor je op zijn beurt wel weer mee hoe een fijn platform voor pedalen een AC30 kán zijn. Met de bright cap er nog in klonk dit dus als stront op het TB kanaal.

G.G.
16 oktober 2010, 13:18
Mitch: Maakt die buizen wissel echt zo'n verschil? Lees vaak dat het een aardige impact heeft. Is dat altijd hoorbaar? Ik hoor zelf meestal niet heel veel verschil. Kan ook de beperking zijn die mijn eigen oren hebben.

Mitch
16 oktober 2010, 13:57
Kunnen een paar dingen een rol spelen: de amp is zodanig gevoiced dat een wissel in de pre amp meer de gain beïnvloedt dan de klank. Of je hebt gewoon nog nooit pre amp buisjes vergeleken met écht veel verschil. Da ga je het ook niet horen :D Over het algemeen kun je stellen dat oude productie een breder klankbereik en een bredere dynamiek kan hebben. Maar uiteraard verschilt dat per merk, per productie periode etc. etc.
Een jar of wat terug hebben we tijdens een meeting in Melody Line een pre amp buis vergelijk gedaan op een Orange AD5. Heel simpele amp, daar hoorde je geweldig de verschillen.
Maar goed, om je eerste vraag te beantwoorden: het kan behoorlijk verschil maken. Ik heb destijds een aardige verzameling aangelegd en in echt fijne amps, de blijvertjes, komt dus mooi spul te zitten.

fenderben
17 oktober 2010, 11:56
Jazeker. Amperex Bugle Boy op V1 (die alleen al is waanzinnig) en nog een Sylvania en een Magnavox op rsp V2 en V3 als ik het nog uit mijn hoofd weet. Mullard EF86 scheelt ook wel :D
Het sologeluid is vooral de Tube King en de Les Paul. Maar daar hoor je op zijn beurt wel weer mee hoe een fijn platform voor pedalen een AC30 kán zijn. Met de bright cap er nog in klonk dit dus als stront op het TB kanaal.

Heb nu een philips EF86 nos in het EF kanaal; buisje moet waarschijnlijk nog 'ingespeelt' worden? maar geeft imo een strakkere bas en 'zachter' hoog.
Heb een mullard ecc83 in v1, in v2 en v3 zitten nog de originele. heb daarvoor 2x rca ecc83 in bestelling (geen nos helaas). Ga binnenkort eens bekijken welke mod ik laat uitvoeren. Waarschijnlijk sowieso de bright cap mod; de mv mod twijfel in nog een beetje...

Chris Winsemius
17 oktober 2010, 12:20
AC15 ging ook lekker met die MV en brightcap mod.
Er is nog veel meer mogelijk en het inspireert mij om binnenkort weer eens wat VOX-achtigs bouwen. Had al wat '60 AC15 achtige amps gebouwd. Heb ook al wat Matchless amps binnen gehad maar die vind ik niet altijd super (stock) qua sound & feel imo.

Hier een foto v/d VOX met MV-mod van Mitch:

http://i486.photobucket.com/albums/rr228/ChrisWinsemius/AC30HWMV.jpg

fenderben
17 oktober 2010, 17:48
AC15 ging ook lekker met die MV en brightcap mod.
Er is nog veel meer mogelijk en het inspireert mij om binnenkort weer eens wat VOX-achtigs bouwen. Had al wat '60 AC15 achtige amps gebouwd. Heb ook al wat Matchless amps binnen gehad maar die vind ik niet altijd super (stock) qua sound & feel imo.

Hier een foto v/d VOX met MV-mod van Mitch:

http://i486.photobucket.com/albums/rr228/ChrisWinsemius/AC30HWMV.jpg

Wel jammer van de bright cut pot. Kan de mv niet op de achterzijde gemonteerd worden? Blijft de bedientop nog een beetje origineel.

Nielsje
17 oktober 2010, 17:58
Nou, het is dus een dubbele pot. Zodoende kan je dus MV regelen, én de cut-functie. Enig nadeel is natuurlijk de afzichtelijke dome-knop :)

Mitch
17 oktober 2010, 19:18
Precies, je kunt zowel Cut als Volume regelen. De Cutknop is vrij essentieel voor het bepalen van het tophoog, ik zou niet zonder kunnen.
Maar goed, een tweede keer zou ik het anders laten doen. Maar toen had ik nog het idee dat ik de pentode/triode knop nog wel eens wilde gebruiken of dat ik de amp misschien ooit wilde verkopen.
Een knop op de achterkant heeft het nadeel dat het dan lastiger te bedienen is en toch ook al snel zal uitsteken. De huidige opstelling is echter ook dat er absoluut niets bovenop de amp kan staan. Met de huidige kennis zou ik dus gaan voor het verwijderen van de 5/3 schakelaar en daar een kleine knop voor de mastervolume.

fenderben
17 oktober 2010, 19:44
Precies, je kunt zowel Cut als Volume regelen. De Cutknop is vrij essentieel voor het bepalen van het tophoog, ik zou niet zonder kunnen.
Maar goed, een tweede keer zou ik het anders laten doen. Maar toen had ik nog het idee dat ik de pentode/triode knop nog wel eens wilde gebruiken of dat ik de amp misschien ooit wilde verkopen.
Een knop op de achterkant heeft het nadeel dat het dan lastiger te bedienen is en toch ook al snel zal uitsteken. De huidige opstelling is echter ook dat er absoluut niets bovenop de amp kan staan. Met de huidige kennis zou ik dus gaan voor het verwijderen van de 5/3 schakelaar en daar een kleine knop voor de mastervolume.

Ok is duidelijk. Vond het ook al 'raar' dat de Cut knop was verwijderd. Die gebruik ik inderdaad ook veelvuldig. Zal dat binnenkort eens overleggen met de 'Tech' hier uit de buurt. Een familielid laat binnenkort trafo's en choke van Mercury plaatsen in zijn AC30CC. Heb ergens op internet gelezen dat dat ook een behoorlijke verbetering is voor de ac15/30 heritage modellen. Is alleen wel zeer prijzig:(

Mitch
17 oktober 2010, 21:10
Van de grote invloed van het type trafo op de sound en reactie van een amp ben ik wel overtuigd. Bij de AC30HH heb ik geen moment de behoefte gevoeld hier in te gaan zoeken, omdat -ie zowel punch in het algemeen heeft, punch in het laag, soepel overstuurt....tja, wat wil je nog meer. Het zegt weinig, maar op het eerste gezicht (en bij tillen het eerste gewicht) komt het ook wel over als een degelijk stuk staal, niet het niveau waaibomentrafo.
Mijn AC15CC heeft wel het e.e.a. gepimped gekregen, o.a. de afwezigheid van een choke is verholpen. Van die amp heb ik wel het idee dat een andere OT de klank in zijn geheel een aardig stuk zou kunnen ophalen als ik eerlijk ben.
Hoe dan ook ben ik wel geïnteresseerd in de bevindingen van je familielid, dus via een topic of per PB houd ik me aanbevolen.

fenderben
18 oktober 2010, 11:01
Van de grote invloed van het type trafo op de sound en reactie van een amp ben ik wel overtuigd. Bij de AC30HH heb ik geen moment de behoefte gevoeld hier in te gaan zoeken, omdat -ie zowel punch in het algemeen heeft, punch in het laag, soepel overstuurt....tja, wat wil je nog meer. Het zegt weinig, maar op het eerste gezicht (en bij tillen het eerste gewicht) komt het ook wel over als een degelijk stuk staal, niet het niveau waaibomentrafo.
Mijn AC15CC heeft wel het e.e.a. gepimped gekregen, o.a. de afwezigheid van een choke is verholpen. Van die amp heb ik wel het idee dat een andere OT de klank in zijn geheel een aardig stuk zou kunnen ophalen als ik eerlijk ben.
Hoe dan ook ben ik wel geïnteresseerd in de bevindingen van je familielid, dus via een topic of per PB houd ik me aanbevolen.

Hou je op de hoogte. Kan wel even duren want onze tech (meyer amps arnhem) is op vakantie. Bedankt voor je duidelijke info betreffende de ac30heritage. FB

Chroxy
18 oktober 2010, 12:14
niet geheel ontopic, maar wel relevant..

Ik ken de voordelen van het verwijderen van de brightcap bij een AC15CC. Maar geldt dit ook voor de AC30CC - serie? Gezien hier al een 'cut' knop zit, waarmee je deze cap 'aanpast'??

Nielsje
18 oktober 2010, 12:19
Hm...
Bij het lezen van cut-knop blijf ik maar denken aan dhr. Blom die ooit een ietwat aparte foto postte waar in de weerspiegeling van een fender faceplate ook een 'cut-knop' te zien was..

Mitch
18 oktober 2010, 17:29
Ben blij dat ik die foto gemist heb :sneaky:

Maar goed, Chroxy, volgens mij bedoel je de bright switch op de AC30CC? Ik weet niet meer zeker of die nou wel of niet de totale bright cap eruit haalde.

fenderben
18 oktober 2010, 20:14
niet geheel ontopic, maar wel relevant..

Ik ken de voordelen van het verwijderen van de brightcap bij een AC15CC. Maar geldt dit ook voor de AC30CC - serie? Gezien hier al een 'cut' knop zit, waarmee je deze cap 'aanpast'??

Vreemd dat VOX die bright cap steeds toepast op de ac15/30 amps als iedereen? het veel beter vindt klinken zonder:dontgeti:

Mitch
18 oktober 2010, 20:39
Vintage correct hè... :( En op zich kan het al wel aardig klinken mét, maar zonder klinkt -ie lekkerder en vooral: betere samenwerking met overdrives. Wat dit betreft zouden ze wel iets beter mogen luisteren naar de consument, heb je gelijk in.

Chroxy
18 oktober 2010, 21:45
Ben blij dat ik die foto gemist heb :sneaky:

Maar goed, Chroxy, volgens mij bedoel je de bright switch op de AC30CC? Ik weet niet meer zeker of die nou wel of niet de totale bright cap eruit haalde.

Yes! Excusez.

Mijn vraag dus; iedereen heeft het over het weghalen van de brightcap in de AC15CC serie, maar zit deze brightcap ook in de AC30CC? Of heeft de brightswitch (normal kanaal) of de cut knop deze brightcap vervangen bij de AC30CC?

Mitch
19 oktober 2010, 07:56
Weghalen wil je alleen van de brightcap ;) De brightswitch zit alleen op het Normal channel? Ik ben het effe kwijt hoor, ik heb die 30CC niet zelf. Met drive kanaal bedoel je het Top Boost kanaal??
Er is volgens mij al eens iets over gezegd, misschien moet je even bij Geavanceerd zoeken zoeken binnen dit subforum en dan op bright, brightswitch of brightcap.

fenderben
19 oktober 2010, 13:59
Mitch, heb jij de gelijkrichtbuis GZ34 ook nog vervangen? Heeft die nog invloed op het geluid? Zou denken van niet; zorgt alleen voor een gelijkspanning...?

Mitch
19 oktober 2010, 14:07
Zit er nog in. Klank gaat er niet echt van veranderen, hooguit de respons/sustain. Qua betrouwbaarheid zit 't in ieder geval wel goed met dit exemplaar, waar de eerdere AC30CC's aardig wat problemen hebben gehad met de GZ34's.

Chroxy
19 oktober 2010, 16:53
Weghalen wil je alleen van de brightcap ;) De brightswitch zit alleen op het Normal channel? Ik ben het effe kwijt hoor, ik heb die 30CC niet zelf. Met drive kanaal bedoel je het Top Boost kanaal??
Er is volgens mij al eens iets over gezegd, misschien moet je even bij Geavanceerd zoeken zoeken binnen dit subforum en dan op bright, brightswitch of brightcap.

Je hebt 100% gelijk, wat te weinig slaap met je kan doen..

Mijn vraag dus; iedereen heeft het over het weghalen van de brightcap in de AC15CC serie, maar zit deze brightcap ook in de AC30CC? Of heeft de brightswitch (normal kanaal) of de cut knop deze brightcap vervangen bij de AC30CC serie?

guitarguru
19 oktober 2010, 16:57
Je hebt 100% gelijk, wat te weinig slaap met je kan doen..

Mijn vraag dus; iedereen heeft het over het weghalen van de brightcap in de AC15CC serie, maar zit deze brightcap ook in de AC30CC? Of heeft de brightswitch (normal kanaal) of de cut knop deze brightcap vervangen bij de AC30CC serie?

Zit ook een bright-cap in de AC30CC. Heb zelf de head versie, en heb hem verwijderd, met goed resultaat. Mijn gain pedalen doen het nu beter, klinken smoother, en de amp klinkt in zijn algemeenheid niet meer zo nadrukkelijk schel.

fenderben
19 oktober 2010, 17:18
Zit ook een bright-cap in de AC30CC. Heb zelf de head versie, en heb hem verwijderd, met goed resultaat. Mijn gain pedalen doen het nu beter, klinken smoother, en de amp klinkt in zijn algemeenheid niet meer zo nadrukkelijk schel.

Laat dat binnenkort ook zeker doen bij mijn AC30HH. Heb nu de treble/presence van de Mesa V twin bijna helemaal 'dicht' staan om het hoog een beetje aangenaam (minder schel) te krijgen. De mullard ECC83 en de philips EF86 hebben dat trouwens ook behoorlijk verbetert. Wat doen trouwens de v2 en v3 in het TB kanaal (welke functie hebben ze / zit geen gain en reverb in)?

Mitch
19 oktober 2010, 21:19
Ik weet 't niet meer precies, heb het destijds wel opgezocht. In ieder geval nog wel iets met klank en versterking en de fasedraaier uiteraard. Ik had eerst alleen V1 vervangen maar toen ik V2 en 3 had vervangen klonk 't toch allemaal nog net effe fijner. En als je 't dan toch hebt liggen... :cheerup:
Maar dat wordt een fijne verrassing hoor, als je 'm terughoort na bright cap verwijdering!

hessepes
24 oktober 2010, 15:57
Sinds bij mijn vox de bright cap is verwijderd plus mastervolume erop is gezet, klinkt ie stukken beter.
Ik heb ook de vox nighttrain en daar kon ik meteen een lekker geluid mee kregen, juist omdat je een mastervolume hebt.
Met met mijn witte vox was dat nog nooit gelukt, qua volume gaat dat ding zo hard, daar kun ik voor thuis zonder MV geen drive/crunch in draaien.
Plus hij klonk inderdaad onaangenaam schel op het topboost channel.
Niet langer dus - thanks to Chris.:cheerup:
Echt super blij mee!

Ik heb zelf nog een kleine 'mod' (http://img294.imageshack.us/i/voxmvencut.jpg/) toegepast op de knop zoals je ziet, kan ik beter zien hoe die is ingesteld.

Pepe
24 oktober 2010, 17:08
De brightcap werkt toch minder naarmate de amp harder staat? Met gig volume zou je er geen last van moeten hebben.
Dat gezegd hebbende, ik ga vandaag of morgen ook de brightcap uit de Lightning slopen, vooral hard wired el84 amps zijn tamelijk agressief in het hoog, zo schijnt.
Die HW Tiny Terror.. .niet te doen...

hessepes
24 oktober 2010, 17:44
De brightcap werkt toch minder naarmate de amp harder staat? Met gig volume zou je er geen last van moeten hebben.


Nou, mijn vox heritage is nog maar 1 keer 'mee buiten' geweest. Ik speel er voornamelijk thuis op en dan kan ie niet zo hard. Die vox night train is heerlijk compact en licht dus die sleep ik liever mee. Misschien dat ik 'm in de toekomst trouwens vaker meeneem.

Mitch
24 oktober 2010, 22:33
De brightcap werkt toch minder naarmate de amp harder staat? Met gig volume zou je er geen last van moeten hebben.

In de oefenruimte sta ik niet veel zachter dan op het podium. Of beter gezegd: op het podium sta ik niet veel harder dan in de oefenruimte :D Geen klagende geluidsmensen dat ik te hard sta... Maar goed, op dat niveau (en nee, da's echt geen fluisterniveau) waren mijn drivepedalen niet om aan te horen door de bright cap.

fenderben
26 oktober 2010, 20:25
In de oefenruimte sta ik niet veel zachter dan op het podium. Of beter gezegd: op het podium sta ik niet veel harder dan in de oefenruimte :D Geen klagende geluidsmensen dat ik te hard sta... Maar goed, op dat niveau (en nee, da's echt geen fluisterniveau) waren mijn drivepedalen niet om aan te horen door de bright cap.

Je moet er dan inderdaad wel al het hoog uit draaien (op je gitaar/pedaal) om het aangenaam te krijgen. Hoe 'hard staat bij jou normaal de vox? Haal je de '9 uur' stand (zonder mv uiteraard). ps. welke buis van de heritage is de v1 buis; is dat die naast de ef86 buis? Wil dit weekend beetje met buisjes expirimenteren; heb nog een aantal NOS RCA's liggen, philips JAN en nog een 5751 van Sylvania (grey plate). ben vooral benieuw hoe die laatste klinkt. Zit nu een Mullard ecc83 in (oude maar gebruikt). Heb nog niet de bright cap mod laten doen...

Pepe
26 oktober 2010, 20:42
De HW AC en de derivaten ervan zoals de Matchless, Dr.Z en Ceriatones die dit circuit gebruiken hebben teveel hoog in huis, een algemeen complaint.
Het verlagen, of verwijderen van de bright cap op de volume pot, andere waarde op de basspot voor meer mids of een 500/250 pot op de master zijn simpele en veel voorkomende mods die dit probleem adresseren.

@Mitch, is jou brightcap mod op de channel of master volume pot? Je had toch een brightcap mod?

Een Cut knob instaleren is ook een optie.

fenderben
26 oktober 2010, 21:27
De AC30hh heeft standaard geen MV knop (maar wel een 'cut' knop) dus volgens mij betreft het hier een channel mod?

Pepe
26 oktober 2010, 21:42
Ik bedoel het "standard" circuit van de AC, het topboost channel met de el84 poweramp zoals in de Black Cat, Maz en Spitfire/Lightning.

Mitch
26 oktober 2010, 21:44
Even op chronologische volgorde ;)

Volume haalt in de oefenruimte zonder master niet de 9u positie, maar dat is inderdaad wel waar het begint te gebeuren. Mét master staat -ie dus altijd net hierboven voor clean tot crunch afhankelijk van de gitaar.

V1 was dacht ik wel de eerste 12AX geteld vanaf de EF86 ja. Maar het is even geleden dat ik de binnenkant zag! Rekenen vanaf de input is mijn gebruikelijke houvast...

De bright cap is alleen op het top boost kanaal verwijderd. Die had er ook echt last van.

fenderben
26 oktober 2010, 22:08
Even op chronologische volgorde ;)

Volume haalt in de oefenruimte zonder master niet de 9u positie, maar dat is inderdaad wel waar het begint te gebeuren. Mét master staat -ie dus altijd net hierboven voor clean tot crunch afhankelijk van de gitaar.

V1 was dacht ik wel de eerste 12AX geteld vanaf de EF86 ja. Maar het is even geleden dat ik de binnenkant zag! Rekenen vanaf de input is mijn gebruikelijke houvast...

De bright cap is alleen op het top boost kanaal verwijderd. Die had er ook echt last van.

Ok; dus vanaf de input tellen V1, V2 en V3. Als ik het mij dan nog goed herinner is de volgorde dan EF86, V3, V2 en V1. Heb ik de mullard nu in V3 zitten..uhum. Heb je ervaring met een 5751 buis in V1? ps. we spelen met onze band behoorlijk hard, dus staat wel eens op ongeveer '9 uur' ;gaat dan eigenlijk wel een beetje te hard :soinnocent:

fenderben
26 oktober 2010, 22:11
Ok; dus vanaf de input tellen V1, V2 en V3. Als ik het mij dan nog goed herinner is de volgorde dan EF86, V3, V2 en V1. Heb ik de mullard nu in V3 zitten..uhum. Heb je ervaring met een 5751 buis in V1? ps. we spelen met onze band behoorlijk hard, dus staat wel eens op ongeveer '9 uur' ;gaat dan eigenlijk wel een beetje te hard :soinnocent:

sorry; verrgis mij, toch ef86, v1, v2 en v3. was vanaf de achterzijde geteld van links naar rechts; en als je achter de head zit, zit de input ook links:???:

Chris Winsemius
27 oktober 2010, 13:04
De HW AC en de derivaten ervan zoals de Matchless, Dr.Z en Ceriatones die dit circuit gebruiken hebben teveel hoog in huis, een algemeen complaint.
Het verlagen, of verwijderen van de bright cap op de volume pot, andere waarde op de basspot voor meer mids of een 500/250 pot op de master zijn simpele en veel voorkomende mods die dit probleem adresseren.

Die brightcap is maar een klein dingetje in het hele circuit, bij de HWs kun je iig. snel/gemakkelijk verbetering krijgen op het TB-kanaal door die cap te verwijderen.
Waarde heeft veel invloed maar (zie vooral de Matchless DC30 bijvoorbeeld) ook de rest van de schakeling. Globaal zijn het allemaal AC30TB-amps maar ondertussen zitten er toch behoorlijke verschillen tussen.

Had hier laatste 'n Dr Z die zelfs zonder standaard brightcap heel erg schel was; de mods van Dr Z hielpen niet of nauwelijks. Hele circuit bekeken en daar een aanpassing voor ontworpen om de schelheid weg te halen zonder al te veel presence te verliezen.

fenderben
28 oktober 2010, 14:18
Die brightcap is maar een klein dingetje in het hele circuit, bij de HWs kun je iig. snel/gemakkelijk verbetering krijgen op het TB-kanaal door die cap te verwijderen.
Waarde heeft veel invloed maar (zie vooral de Matchless DC30 bijvoorbeeld) ook de rest van de schakeling. Globaal zijn het allemaal AC30TB-amps maar ondertussen zitten er toch behoorlijke verschillen tussen.

Had hier laatste 'n Dr Z die zelfs zonder standaard brightcap heel erg schel was; de mods van Dr Z hielpen niet of nauwelijks. Hele circuit bekeken en daar een aanpassing voor ontworpen om de schelheid weg te halen zonder al te veel presence te verliezen.

heb jou een pm gestuurd!

fenderben
25 november 2010, 14:38
Gisteren de Vox AC30HH retour ontvangen; Gemod. met MV volume, bright cap verwijderd (TB kanaal), EF86 kanaal meer 'gecrunched'. Philips EL84 nos buizen en Mullard NOS ecc en ef86! WERELD van verschil!!!
Goede Tips Heren; THX FB

Mitch
25 november 2010, 15:51
Ah, helemaal goed! Gefeliciteerd!