PDA

View Full Version : Simpele buizen amp????



Rock Bottom
8 oktober 2010, 19:54
Al weer een tijdje een nieuwe vriendin en dat is natuurlijk hartstikke leuk en helemaal een pre als je er achter komt dat haar vader voor de hobby buizenversterkers maakt.
Het gaat hier om audioversterkers en die dingen zien er prachtig uit en klinken super.

Nu zou ik gek zijn de man niet te helpen met zijn hobby en hem eens aan het werk te zetten ;)
En daarnaast lijkt het me leuk om zelf de ombouw te maken en het chasis zou ook wel moeten lukken.
Een 2x10 speakerkast was ik al aan begonnen met een paar jensens die ik nog heb liggen.

Ik zat te denken een simpele 1 kanaals fender achtige head van tussen de 20 en 50 watt met volume, trebble, en bass, mastervolume zou ook fijn zijn en misschien nog een bright switch.
Zeg maar een beetje het normal kanaal van een bassman

Nu probeerde ik al op schematicsheaven te kijken maar die site is down dus was mijn vraag of er iemand mischien een schema en of links heeft van versterkers die hier in de buurt van komen?

Alvast bedankt

driftkop
8 oktober 2010, 20:40
Staat hier wat voor je tussen: https://taweber.powweb.com/store/kits.htm ?

G.G.
8 oktober 2010, 20:45
Ik zat te denken een simpele 1 kanaals fender achtige head van tussen de 20 en 50 watt met volume, trebble, en bass, mastervolume zou ook fijn zijn en misschien nog een bright switch.


Heb net een Champ II gebouwd die deels aan je wensen voldoet ( wel maar 15 watt). Redelijk eenbvoudig te bouwen voor iemand met ervaring.

Rock Bottom
8 oktober 2010, 21:11
Heb net een Champ II gebouwd die deels aan je wensen voldoet ( wel maar 15 watt). Redelijk eenbvoudig te bouwen voor iemand met ervaring.

Zat zelf te denken aan een versimpelde bassman f56a of iets die richting op.
Maar een 15 watter champ is opzicht ook een optie ik had jou topic ook al doorgelezen en 15 wattmoet denk ik wel genoeg volume geven in de oefenruimte en met 2 10" 35w jensens heb ik denk ik net iets meer druk.

Ik ga wel met de beste man om tafel wat haalbaar en betaalbaar is.

Rock Bottom
8 oktober 2010, 21:20
Staat hier wat voor je tussen: https://taweber.powweb.com/store/kits.htm ?

thanx staat mooi bruikbaar spul op.

Deze lijkt me zeker wel wat:

https://taweber.powweb.com/store/5e3p_layout.jpg

Chris Winsemius
8 oktober 2010, 21:30
Als je toch iets gaat bouwen wat ietsje moeilijker dan simpel is zoek dan ajb eerst goed uit welke sound je wilt en kijk dan naar de versterker/het circuit.

Als je met Fender-achtig een black- of silverface achtig clean bedoelt: 1 kanaals '65 Bandmaster of '64 Bassman.

Schema's van de standaard modellen staan op internet en ze zijn redelijk eenvoudig te versimpelen (excuses voor deze woordkeuze, ha ha).

2 preampbuisjes, 2 eindbuizen, etc.

Rock Bottom
8 oktober 2010, 21:38
Als je toch iets gaat bouwen wat ietsje moeilijker dan simpel is zoek dan ajb eerst goed uit welke sound je wilt en kijk dan naar de versterker/het circuit.

Als je met Fender-achtig een black- of silverface achtig clean bedoelt: 1 kanaals '65 Bandmaster of '64 Bassman.

Schema's van de standaard modellen staan op internet en ze zijn redelijk eenvoudig te versimpelen (excuses voor deze woordkeuze, ha ha).

2 preampbuisjes, 2 eindbuizen, etc.

Een bf bassman geluidje is wel wat ik het liefst wil ik neem een paar schema's mee naar de man en kijk wat er haalbaar is.

Lijkt me sowieso een leuke ervaring om mee te bouwen en de man zo ook beter te leren kennen en nog wat van electronica leren ook.

En jij ook weer bedankt voor de tips.