PDA

View Full Version : verbouwplannen les paul '93



big dooley
8 oktober 2010, 00:09
heb inmiddels de onderdelen besteld...

ok, de plannen: seymour duncan APH1 alnico pro's gaan de standaard elementen vervangen...
daarbij zullen ze gemonteerd worden op SD triple shot ringen, waardoor ik dus de alnico's kan schakelen in serieel, parallel en split coil...
ik vraag me alleen af of de oude standaard chroom kapjes op die elementen gaan passen, maar dat zien we dan wel...
de gitaar heeft inmiddels aardig wat mojo gekregen sinds ze haar diensten verleend aan mij (lak op hals weggesleten, kop afgebroken, roestige schroeven, etc) dus wil ik haar optisch niet al te ingrijpend veranderen

de alnico pro's hebben waarschijnlijk minder output, maar omdat ik op .012/.056 speel in standaard stemming, verwacht ik eigenlijk een verbetering

iemand ervaringen met beide optie's voor een les paul?

de versterker in kwestie is trouwens een JVM 410H, lopend op JJ KT77's en diverse merken voorversterkerbuizen (JJ, general electric, shuguang) de versterker wordt op voltage gehouden dmv een variac, omdat ik gemerkt heb, dat de gloeispanningen pas in spec zijn, met een binnenkomend voltage van 240Vac op de standaard PT... bias is vrij heet gezet (67% van max vermogen anode's) met een anodespanning van 470Vdc
de JVM drijft een tweetal 1936 cabinets aan, met ieder een G12H30 anniversary en een vintage 30

Orpheo
8 oktober 2010, 22:10
Ik heb er ervaring mee.

allereerst, ja hoor,kapjes over humbuckers, en dan triple shots kan makkelijk.

Verder, de a2p's zijn niet superzacht en ook hard, beetje medium. maar wat verwacht je ervan? ik vind ze zelf veel te warm en smooth en modderig, en met 012 snaren is de kans dat het een mush/brei wordt, groot... als dat het geval is, is een optie alnico4 bars erin prakken. behoud je wel die smoothness, maar is het iets helderder, EN iets hotter.

big dooley
9 oktober 2010, 00:55
Ik heb er ervaring mee.

allereerst, ja hoor,kapjes over humbuckers, en dan triple shots kan makkelijk.

Verder, de a2p's zijn niet superzacht en ook hard, beetje medium. maar wat verwacht je ervan? ik vind ze zelf veel te warm en smooth en modderig, en met 012 snaren is de kans dat het een mush/brei wordt, groot... als dat het geval is, is een optie alnico4 bars erin prakken. behoud je wel die smoothness, maar is het iets helderder, EN iets hotter.

ik verwacht iets meer detail, dan wat de standaard elementen nu geven... ik weet niet wat voor elementen er nu precies inzitten, maar daar ben ik vrij tevreden mee... probleem is, dat ze het geen 4-draads zijn, dus dat werkt niet met die triple shots... of die alnico pro's me gaan bevallen, zie ik dan wel... slash gebruikt ze ook in combinatie met .011 snaren, en om nou te zeggen, dat hij een warm geluid heeft?

voor wat die kapjes betreft... das weer lekker meegenomen... ik moet er wel bijzeggen, dat het hier om de kapjes gaat, die van de standaard elementen komen... nu ik het hier toch over heb: met of zonder, maakt dat nog wat verschil qua geluid?

vulvasonic
9 oktober 2010, 01:20
Of de kapjes een invloed hebben op het geluid van het element?
Puristen zeggen van wel. Ik heb in ieder geval wel eens gelezen dat er een verschil merkbaar is. Zelf heb ik elementen ontdaan noch voorzien van kapjes en derhalve heb ik voor mezelf de test dan ook nimmer kunnen doen.

Maar jij gaat daar vrij snel achterkomen, lees ik. :)

O, ik mis wel een foto hier. Vanavond even een plaatje schieten van z'n huidige verschijning en dan posten? Kin je daarna ook nog een 'after'-plaatje tonen. Is iedereen weer blij. Afgesproken? :D

big dooley
9 oktober 2010, 01:50
heb net een filmpje bekeken over verwijderen/installeren van die kapjes... komt meer bij kijken dan ik verwacht had en denk dat ik de elementen laat zoals ze zijn

foto's? daar moet je ff op wachten... heb wel wat plaatjes van de gerepareerde schade, na een valpartijtje, 3 maanden geleden, waarbij de kop was afgebroken:

kneuzing aan de voorkant:

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/P7310045.jpg

littekens aan de achterkant:

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/P7310049.jpg?1280574673

en een plaatje van de hals... die lak heb ik aardig weggesleten :)

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/P7310053.jpg

Orpheo
9 oktober 2010, 09:08
Big Dooley, wat een prachtplank man. echt, mojo al over the place! Ik kan niet goed zien waar je nu precies woont, maar je bent van harte welkom om eens langs te komen om samen met mij de 'verbouwing' (opfrissing lijkt me een beter woord...) te doen. Ik heb vaak genoeg kapjes over pickups gedaan, doe dat letterlijk wekelijks. niet dagelijks, omdat ik vaak genoeg andere dingen moet doen :P ook qua waxpotten, vast solderen, triple shots, etc etc...


Slash gebruikt heeeel veel treble in zijn versterkers. De silver jubilee en zijn sig amp(s!) hebben imho veel treble en bite, en de a2p's trekken dat iets terug. Ik heb de a2p flink vaak gehoord, en vooral geprobeerd, en altijd, over elke amp, vond ik 'm te warm. Luister maar slash live. op de brugpup gaat 't nog wel, maar bij solo'tjes vind ik het vaak een smeerboel.

Een kapje doet heel, heel weinig met je tone. de puristen zeggen van wel, maar dat is net zoiets als 'ik draai mijn speakerkabel om, en WOW mijn tone word zoveel levendiger, veel meer bite, en dynamiek, en dat komt omdat de electronen opnieuw gericht moeten worden'. ofzo. Er is ooit een enorm topic geweest hier over dit fenomeen, ik zuig 't niet uit m'n duim ;) Of over tonechambers in je topkam...Als je vindt dat je teveel hoog kwijtraakt, pak je gewoon een potmeter met een hogere waarde. Maar dan nog, je gebruikt triple shots, en die trekken ook al hoog weg als een malle, een kapje zal dan nog minder uitmaken.

macwilliams
9 oktober 2010, 09:26
Is het echt waar dat triple shot ringen het hoog weg halen? Hoe is dat mogelijk dan? Het zijn toch enkel wat koperbaantjes met schakelaartjes? Ik heb zelf deze ringen in combinatie met P-rails op mijn custom en ik heb hier geen last van! Ik zie in de constructie van deze elementringen ook geen enkele aanwijzing dat dat kan gebeuren. Het zou kunnen dat wanneer er een slecht kontakt in de schakelaar is, je dit terughoord in je geluid.

Zou je misschien kunnen verklaren waarom ik dit anders ervaar?

Orpheo
9 oktober 2010, 09:44
Is het echt waar dat triple shot ringen het hoog weg halen? Hoe is dat mogelijk dan? Het zijn toch enkel wat koperbaantjes met schakelaartjes? Ik heb zelf deze ringen in combinatie met P-rails op mijn custom en ik heb hier geen last van! Ik zie in de constructie van deze elementringen ook geen enkele aanwijzing dat dat kan gebeuren. Het zou kunnen dat wanneer er een slecht kontakt in de schakelaar is, je dit terughoord in je geluid.

Zou je misschien kunnen verklaren waarom ik dit anders ervaar?
ik hoorde wel een verlies van hoog, en dat is redelijk simpel uit te leggen. Hoe meer capaciteit in het signaalpad, hoe meer hoogverlies. Ik gebruik daarom ook alleen maar coiltap, en geen single/serie/parallel meer. Het trekt gewoon teveel tone weg.

big dooley
9 oktober 2010, 09:55
Big Dooley, wat een prachtplank man. echt, mojo al over the place! Ik kan niet goed zien waar je nu precies woont, maar je bent van harte welkom om eens langs te komen om samen met mij de 'verbouwing' (opfrissing lijkt me een beter woord...) te doen. Ik heb vaak genoeg kapjes over pickups gedaan, doe dat letterlijk wekelijks. niet dagelijks, omdat ik vaak genoeg andere dingen moet doen :P ook qua waxpotten, vast solderen, triple shots, etc etc...


Slash gebruikt heeeel veel treble in zijn versterkers. De silver jubilee en zijn sig amp(s!) hebben imho veel treble en bite, en de a2p's trekken dat iets terug. Ik heb de a2p flink vaak gehoord, en vooral geprobeerd, en altijd, over elke amp, vond ik 'm te warm. Luister maar slash live. op de brugpup gaat 't nog wel, maar bij solo'tjes vind ik het vaak een smeerboel.

Een kapje doet heel, heel weinig met je tone. de puristen zeggen van wel, maar dat is net zoiets als 'ik draai mijn speakerkabel om, en WOW mijn tone word zoveel levendiger, veel meer bite, en dynamiek, en dat komt omdat de electronen opnieuw gericht moeten worden'. ofzo. Er is ooit een enorm topic geweest hier over dit fenomeen, ik zuig 't niet uit m'n duim ;) Of over tonechambers in je topkam...Als je vindt dat je teveel hoog kwijtraakt, pak je gewoon een potmeter met een hogere waarde. Maar dan nog, je gebruikt triple shots, en die trekken ook al hoog weg als een malle, een kapje zal dan nog minder uitmaken.

dank je kerel ;) ik heb haar nu 13 jaar en vrij nuchter gezien gebruik ik geen andere... heb nog een stratachtige el-cheapo japannertje (westone concord 3) waar ik af en toe wat thuis mee speel... af en toe bluesy dingetjes of vintage rock ala dire straits zijn erg leuk met single coils, daarom wilde ik ook triple shot's hebben, voor wat meer mogelijkheden

dat er wat hoog wegghehaald wordt vind ik niet zo'n ramp, de JVM heeft zeker in combinatie met die V30's/G12H30's eigenlijk meer dan genoeg en met single coils wordt het nog erger... om hem ietwat te temmen, heb ik er toendertijd een combinatie van JJ en GE in de preamp gezet en KT77's in de poweramp, die ik erg heet afgesteld heb, terwijl ik de spanning uit de muur ook nog eens boost met een variac (er moet echt 240Vac in de stock PT, eer dat ding de interne voltages in spec heeft) wellicht dat ik er oot nog een 10H smoorspoel inzet, wat het geheel wat losser gaat maken.... velen hebben dit al gedaan en zijn er zeer over te spreken... ook moeten de zekeringen voor de gloeispanning nog een keer eruit en overbrugd worden... die werken momenteel als weerstand en er zijn gevallen bekend, waarbij de clipjes zo heet werden, dat dit problemen gaf.... marshall heeft ze zelf al vroeg in het eerste jaar van productie deze dingen eruit gelaten

doch zwaar bekritseerd, vind ik het een geweldige versterker... ik speel er van alles mee... van amy mcdonald tot en met cannibal corpse... mijn medegitarist heeft een JCM800 2210 en ze zijn zeker aan elkaar gewaagt in tegenstelling tot de ouwe DSL die ik had...

:):):) sirjansland ligt trouwens hier:

http://communities.zeelandnet.nl/data/sirvooruit/upload/images/Sirjansland_overzichtsfoto.jpg

een klein durpie met zo'n 400 inwoners aan het grevelingenmeer, gelegen in het groene poldergedeelte:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Map_NL_-_Schouwen-Duiveland_-_Sirjansland.png

je hebt dus met een zeeuw te maken :)

Orpheo
9 oktober 2010, 10:06
poeh, wow, das een eind! nee effe langswippen is dan niet te doen :P Dan babbel ik je er wel doorheen ;) het wisselen van kapjes is echt zo gepiept. Met 45 minuten ben je er helemaal klaar mee. hier komt ie.

Edit: aannemend dat je eigenlijk de look zoveel mogelijk onveranderd wilt laten, en de kapjes neemt die op de pups zitten die er nu in zitten!

allereerst, zet een pannetje water op het vuur, met daarin een jampot met flink wat kaarsen. de lonten kan je er later uithalen. Uiteindelijk moet 2/3 van de pot vol met vloeibare was zitten. houd het vuur laag, anders kan je pot barsten.

Dan, zet je soldeerbout aan. andersom kan ook, eerst bout, en dan het pannetje ;)

zet je soldeerbout op de soldeerklodders op de achterkant van de pickup, en zet een vlakke schroevendraaier tussen de pickupkap en de baseplate. zodra het soldeer wat zachter word, effe wrikken, en PLOP, de kap laat los. er zit vaak nog wat solder op, lekker laten zitten. maakt het solderen straks makkelijker!

per pup heb je 2 klodders. effe dus 4 keer dat stuntje uithalen.

Op dit punt heb je de kapjes los, en de duncans los. Er zijn een paar opties, ik noem ze effe.


1: dit is de meest klassieke methode, en de methode waarbij je het meest moet doen. de kapjes schuif je dan over de duncans. EERST de screw-polepieces omhoog halen, zodat de kap over de polepieces heen klikt, en dan de polepieces terug naar beneden.

Dan soldeer je de kapjes vast. Ik neem vaak een kleine lijmklem en drukt de kap en pickup tegen elkaar aan zodat er al weinig lucht in zit, en de kap niet verdrukt als je soldeert. De baseplate even opschuren, dan pakt je soldeer 100 keer beter.

Als het gesoldeerd is, hang je je pickup in de vloeibare was. Ik doe altijd 2 pups tegelijk, en wel hierom. Je wilt dat de was alle kiertjes tussen kap en pup opvult. zodra je 'm erin dipt, en 'm eruit haalt als alle belletjes weg zijn, stroomt de was net zo hard er weer uit. Ik wacht dus effe tot de was wat harder is (lees: potje uit het warme water :P ), en dan als het al wat harder is haal ik alles eruit, maar niet zo hard dat de pup muurvast zit! En als je 2 pups tegelijk doet, ben je ervan verzekerd dat je niet nogmaals dat stuntje hoeft te doen van was smelten etc etc. je werkt dus 2 maal sneller :P

zodra het waxpotten klaar is, ben je ready to go. Als je het 'eng' vindt, haal dan het potje met vloeibare was uit het waterbad, en dan de pups erin. dan kan er echt niks fout gaan.


Methode 2:

Neem wat velpon, druppel dat in het kapje, zodat het een mooie laag is van ongeveer een millimeter. Druk de pickup erin, lijmklem erop, klaar. Gewaxpot, permanent. En DAN pas solderen!!!!!!!!

je ziet 't, methode2 is VEEL sneller! maar als je de pup ooit wilt verkopen en de kap wilt behouden, ben je echt wel effe bezig om die kap eraf te krijgen!

big dooley
9 oktober 2010, 11:24
die velpon methode laat ik maar ff zitten... had ook al ergens gelezen dat mensen dubbelzijdig schuimtape gebruiken.... mischien moet ik het es proberen met purschuim :D
op het filmpje waar ik het over had, was die goser bezig met een verffohn...

http://www.youtube.com/watch?v=jJqIK93MC9Q&feature=player_embedded

nog iets om bij stil te staan: ik heb inductie... werkt in principe prachtig, omdat je ook iets heel langzaam op kan warmen, maar ja... het werkt met een hoog magnetisch veld en ik vraag me af wat zoiets met je tere element gaat doen... misschien vergezocht, maar naar mijn idee wel degelijk iets om rekening mee te houden

aan de andere kant, vind ik het ook weer zonde om de originele elementen te gaan kannibaliseren... ik ga hier nog maar eens een poosje over nadenken...

nog enige tips mbt installeren van die triple shots? vond een filmpje op de SD website, waar een zekere frank falbo die dingen installeerde... lijkt op zich niet zo moeilijk, maar dat zijn filmpjes van de fabrikant en die laten natuurlijk niet de glitches zien die hun ontwerpen kunnen hebben ;)

big dooley
9 oktober 2010, 11:28
hm... kan ook gewoon de pan van de plaat af halen... eer dat afkoelt ben ik al klaar natuurlijk.... :soinnocent:

Orpheo
9 oktober 2010, 11:43
hm... kan ook gewoon de pan van de plaat af halen... eer dat afkoelt ben ik al klaar natuurlijk.... :soinnocent:

tegen de tijd dat het dan koel is, ben je een hele, hele tijd verder ;)

het solderen op de triple shots is echt een eitje hoor, no biggy.

En eer die magneet ge-degaussed is, heb je het over een paar honderd graden, geen uit-de-kluiten-gewassen kamertemperatuur :D

Met purschuim heeft steve morse z'n pickups 'gewaxpot' overigens ;)

Orpheo
9 oktober 2010, 11:45
oh, en gebruik geen bijenwas maar gewoon een witte kaars. ik heb het eens met bijenwas gedaan, maar de bacterien en schimmels die erin zaten, zijn gaan groeien, en hebben de pickup finaal gesloopt... bad idea.

big dooley
9 oktober 2010, 12:43
Met purschuim heeft steve morse z'n pickups 'gewaxpot' overigens ;)

serieus? hm, dan heb ik niet eens zulke achterlijke ideeën hierover...

dat met bijenwas had ik ook al gelezen, schijnt ietsjes zachter te blijven... denk dat je toendertijd wellicht had moeten mixen met gewoon kaarsvet om die schimmels te voorkomen?

de elementen zijn trouwens net binnengekomen met de post... hoewel in goede staat kun je zien dat ze gebruikt zijn (komen van een slash signature les paul liet de verkoper me weten) ik denk dat ik ze zo laat... nu nog ff wachten op de rest van de spulletjes en dan kan ik gaan klussen...

had er gelijk een behringer (jaja, ik weet het) pedaalkoffer bijbesteld... zit nu met 2 koffers te kloten die onderling worden doorverbonden... die PB1000 heeft genoeg ruimte om alles in te prakken:
boss NS2, CE3 en DD3, cry baby, JVM footswitch, korg tuner en de wireless ontvanger... eventueel heb ik dan nog ruimte om evt de DD3 te upgraden naar een unit met tap tempo wat via een apart pedaaltje gedaan kan worden

Orpheo
9 oktober 2010, 12:59
laatste voor ik naar werk ga: ik mengde tot dan toe altijd 1/3 bijenwas 2/3 kaarsvet, maar dat werkt dus niet.

kassie
9 oktober 2010, 13:08
Ik heb er ervaring mee.

allereerst, ja hoor,kapjes over humbuckers, en dan triple shots kan makkelijk.

Verder, de a2p's zijn niet superzacht en ook hard, beetje medium. maar wat verwacht je ervan? ik vind ze zelf veel te warm en smooth en modderig, en met 012 snaren is de kans dat het een mush/brei wordt, groot... als dat het geval is, is een optie alnico4 bars erin prakken. behoud je wel die smoothness, maar is het iets helderder, EN iets hotter.

ik heb ze ook in mijn les paul, zeer strakke en gedefinieerde humbuckers. Omdat het Alnico's 2 zijn en zwakkere magneten heb je met 500K pots juist meer hoog dan pickups met sterkere magneten en meer output. Ik heb de pots dan ook vervangen voor 250k's. Uiteraard minder output, maar ik ervaar het als makkelijker omdat je meer boost mogelijkheden hebt met een pedaal en de amp vice versa beter clean krijgt door aan de potmeter te draaien. Maar ik ervaar de elementen dus niet als modderig. Dan vind ik bijvoorbeeld EMG's nog een stuk modderiger.

big dooley
9 oktober 2010, 13:16
laatste voor ik naar werk ga: ik mengde tot dan toe altijd 1/3 bijenwas 2/3 kaarsvet, maar dat werkt dus niet.

ah ok... nee das dan niks...
mijn plicht roept ook zo, weer ff een middagdienstje gif mengen in de botlek :D


ik heb ze ook in mijn les paul, zeer strakke en gedefinieerde humbuckers. Omdat het Alnico's 2 zijn en zwakkere magneten heb je met 500K pots juist meer hoog dan pickups met sterkere magneten en meer output. Ik heb de pots dan ook vervangen voor 250k's. Uiteraard minder output, maar ik ervaar het als makkelijker omdat je meer boost mogelijkheden hebt met een pedaal en de amp vice versa beter clean krijgt door aan de potmeter te draaien. Maar ik ervaar de elementen dus niet als modderig. Dan vind ik bijvoorbeeld EMG's nog een stuk modderiger.

de JVM clean houden heb ik geen moeilijkheden mee... maar als ik dit weer zo lees, moet ik het gewoon afwachten... het ging mij in eerste instantie meer om de schakelmogelijkheden dan het geluid... dat krijg ik toch altijd wel naar mijn zin wat dat betreft... zij het met trucjes (zoals die variac onder andere), maar ik kom er meestal wel :)

big dooley
21 oktober 2010, 20:47
nou, de verbouwing is klaar :)

heb de elementen gelaten zoals ze waren... heb ze uitgeprobeerd op mijn valvestate thuis, dus nog niet over de JVM... heb wel het idee dat ik meer defenitie heb... dus tot zover vind ik het zeker een verbetering...

de schakelingen werken erg goed... het verschil tussen split coil en serieschakeling is aanmerkelijk te noemen en zeker nuttig voor bepaalde klankbeelden
verschillen tussen alle parallelschakeling en splitcoil schakelingen zijn echt te merken, bij het gebruik van beide elementen... bij een enkel element is dit iets minder... heb in ieder geval talloze mogelijkheden erbij gekregen... split coil of parallel is niet echt een stratsound, maar er zit wel een bepaalde twang in, die zeker bij clean en lichte oversturing erg lekker aanvoelt...

al met al een geslaagd experiment mag ik wel zeggen... :)

het volgende plan is, om de JVM aan te pakken... de gloeispanningszekeringen gaan eruit en worden doorverbonden en verder zal er een smoorspoel worden ingebouwd

zal daarna eens kijken, of ik een goeie opname kan maken van alle schakelingen in combinatie met al mijn gebruikte modes van de JVM...

big dooley
17 mei 2011, 19:51
goed, en weer ruim een half jaar verder...

de APH's gaan eruit, het zijn echt geweldige humbuckers, maar de splitschakelingen hebben weinig verschil tussen de coils onderling en de coil die het dichts bij de brug zit is net te iel... de parallelschakelingen gebruik ik bijna helemaal niet...
in serieschakeling (zoals een normale humbucker) zijn ze zeer OK...

wat gaat er dus in?
wel... ik heb een setje p-rails overgenomen van een mede-forummer... heb net het bedrag overgemaakt en morgen stuurt ie ze op... ben benieuwd... :)
begreep al, dat de p-rails flink wat meer output hebben dan de APH's, maar ik verwacht, dat dat gezien de splitmogelijkheden met verschillende coils beter gaat uitpakken... ze worden sowieso gecombineerd met triple shots, dus alle mogelijke schakelingen worden benut... kijken of de parallelschakelingen nu wat beter uit de verf komen

de JVM is trouwens nog steeds niet aangepakt... ergens ben ik bang, dat ie met die choke het karakter verliest wat ie nu heeft... de variac en hete bias op de KT77's zijn voorlopig ruim bevredigend

Agent_Smith
17 mei 2011, 22:47
goed, en weer ruim een half jaar verder...

de APH's gaan eruit, het zijn echt geweldige humbuckers, maar de splitschakelingen hebben weinig verschil tussen de coils onderling en de coil die het dichts bij de brug zit is net te iel... de parallelschakelingen gebruik ik bijna helemaal niet...
in serieschakeling (zoals een normale humbucker) zijn ze zeer OK...

wat gaat er dus in?
wel... ik heb een setje p-rails overgenomen van een mede-forummer... heb net het bedrag overgemaakt en morgen stuurt ie ze op... ben benieuwd... :)
begreep al, dat de p-rails flink wat meer output hebben dan de APH's, maar ik verwacht, dat dat gezien de splitmogelijkheden met verschillende coils beter gaat uitpakken... ze worden sowieso gecombineerd met triple shots, dus alle mogelijke schakelingen worden benut... kijken of de parallelschakelingen nu wat beter uit de verf komen

de JVM is trouwens nog steeds niet aangepakt... ergens ben ik bang, dat ie met die choke het karakter verliest wat ie nu heeft... de variac en hete bias op de KT77's zijn voorlopig ruim bevredigend

Oh, heb jij ze gekocht :) Ik ben er ook wel benieuw naar. Misschien als ze jou niet bevallen.
Of anders een keertje gewoon jammen ofzo. We wonen hemelsbreed slechts enkele km's uit elkaar :)
Enniewee, post maar hoe je ze ervaart!



oh, ps: dat is dus wat mijn locatie zegt, haha. Ik heb daar wel gewoond maar nu gewoon in NL :)

big dooley
17 mei 2011, 23:59
tja, ik zat al een week te oriënteren op die dingen... filmpjes, mp3-tjes, schakelingen, schema's en vlak voor ik naar m'n werk moest, kwam ik een setje tegen op MP die er nog maar net een uurtje of 2 op stonden... af en toe moet je er echt tegenaan lopen...

als je een keer wil jammen, kan dat best, oefenhok bij ons staat redelijk afgelegen, dus je kan ze op volle sterkte horen/bespelen... wel een kleine waarschuwing, ik speel op .012/.056 in standaard stemming

waar woon jij dan ergens?

Agent_Smith
18 mei 2011, 07:35
Haha, overkant vant water :) Kwartiertje ofzo uit de buurt.

Maar ik zag ze ook staan rond een uur of 5 en zat enorm te twijfelen om dhr BB te contacten :) Maar niet gedaan. Heb de cash eigenlijk even elders nodig.

big dooley
18 mei 2011, 12:58
dus als ik een steen heel hard over de grevelingen gooi heb ik kans dat ik je raak? hoef je niet hier te komen ook.... zet de JVM wel een keer vol open aan het strand.... mischien kun je hem net horen als je de ramen openzet :seriousf:

Agent_Smith
18 mei 2011, 16:12
dus als ik een steen heel hard over de grevelingen gooi heb ik kans dat ik je raak? hoef je niet hier te komen ook.... zet de JVM wel een keer vol open aan het strand.... mischien kun je hem net horen als je de ramen openzet :seriousf:

Haha, ja doe dat maar een keer. Moet kunnen he! Doe ik hetzelfde met mijn jcm800...wat zou er dan in het midden gebeuren?? :D

Anyway, we dwalen af: zet nu die dingen er maar in! Oh, je hebt ze nog niet... :D

big dooley
18 mei 2011, 17:42
Haha, ja doe dat maar een keer. Moet kunnen he! Doe ik hetzelfde met mijn jcm800...wat zou er dan in het midden gebeuren?? :D

Anyway, we dwalen af: zet nu die dingen er maar in! Oh, je hebt ze nog niet... :D

nee die zijn inmiddels onderweg... ik denk dat ik morgenmiddag wakker wordt gemaakt door de postbode... (kom dan uit de nachtdienst)

en wat er in het midden van de grevelingen gebeurt? ik denk dat al die duitsers vastlopen op een zandbank... was ist das? toll, teufel, verdammt nog mal, gall, himmel, scheisse, hind und wieder!!!

big dooley
20 mei 2011, 18:58
de spulletjes zijn binnen en inmiddels geinstalleerd
gauw ff uitgeprobeerd op de baby marshall (VS100) en de verschillen zijn inderdaad duidelijk...
die P90 coils zijn geweldig, zonder meer... daar ga ik erg veel plezier van hebben
in humbucker serieschakeling is het geluid beduidend donkerder dan de APH's en zeker meer output, vergelijkbaar met de originele pups, maar de parallelschakeling is daarentegen een goed alternatief voor de APH's in serie, alleen met minder output... dus serie en parallelschakeling zijn nu beiden bruikbaar... dat was met de APH's niet zo, want die klonken in parallelschakeling te iel
de railcoil van de nekpositie is ook erg lekker, die van de brug is net niet twangy genoeg in vergelijk met de APH, maar ik denk dat dat op de JVM veel beter tot z'n recht komt
over het algemeen vind ik de nek pickup iets beter dan de brugpickup, maar ik zit nog te klooien met de hoogte afstelling en in de bandmix kun je pas echt zeggen of dit echt goed werkt... moet er wel bijzeggen, dat ik de nekpup andersom heb gemonteerd...
ik denk niet dat dit voor de brugpup werkt... met de APH was de achterste coil ook veel te iel en ik verwacht dat dit met de P-rail hetzelfde geval zal zijn

en nu de vergelijking met alle schakelingen tussen de P-rails en de APH's:
-single coil brug: de enkele coil van de APH is iets beter dan de rail, maar de optie van de P90 is meer dan een goedmaker hiervoor
-single coil nek: de P-rail wint, maar ook hier verdubbelt de extra optie van de P90 het plezier nog eens
-HB serie nek: dan vind ik de APH iets beter, maar de p-rail levert in parallel een vergelijkbaar geluid, met iets meer twang en minder output... voor een vette vioolachtige solo, is de P-rail duidelijk de winnaar... ik vind het heerlijk om die typische "rol" in het geluid te horen, als je een G- of B-snaar opdrukt om met de pink de snaar erboven mee te pakken
-HB serie brug: idem dito, de P-rail geeft ook hier de optie voor vette donkere high gain overdrive (wat zeker op de JVM gaat werken!), terwijl de parallelschakeling vergelijkbaar is met de APH... voor een lichte crunch is de APH echter heel erg lekker
-HB parallel brug en nek: de P-rail wint met vlag en wimpel... parallelschakeling met de APH gebruikte ik bijna nooit

of ik ditmaal echt alle optie's ga gebruiken zal de tijd leren, maar dat dit enorm goeie pups zijn voor de gitarist die wat meer mogelijkheden uit zijn HH gitaar wil halen staat voor mij vast

macwilliams
20 mei 2011, 21:29
Zijn fijne elementen die P-rails, ik heb er twee setjes van en gebruik
ze ook in combinatie met tripleshot ringen.

big dooley
23 mei 2011, 23:26
vanavond repetitie gehad en wat ik al verwachtte kwam uit: met de JVM kwamen ze veel beter tot hun recht...
moet nog wel wat aan m'n ouwe instellingen tweaken :)

Mike999999999
25 mei 2011, 16:03
Wow, kun je nog eens pics posten van die lp? Je Moet wel veel spelen wil je je hals zo krijgen. Ben nu wel benieuwd hoe de gitaar er in volle glorie uitziet, moet wel een beauty zijn.

big dooley
25 mei 2011, 17:38
zal eens kijken of ik nog wat foto's kan maken...
op zich valt de rest van de gitaar nog mee, het is echt puur de hals die nogal wat te verduren heeft gehad
mijn bandmaat speelt op eentje van hetzelfde jaar en zijn hals is nog niet aangetast
ligt waarschijnlijk ook aan de snaren die je gebruikt... mijn bandmaat gebruikt .009/.042, waar ik het doe met .012/.056, beiden in standaard stemming... ik moet dus ietsjes harder knijpen ;)

Agent_Smith
25 mei 2011, 21:00
Ja, ben benieuwd naar de foto's idd!
Dikke snaren gebruik je zeg, pfff! Ik probeer regelmatig 0.10's, maar elke keer is dàt me al te dik... :)

big dooley
26 mei 2011, 00:20
foto's in het donker maken is niks... zal nog eens foto's maken bij daglicht...
dit waren de 2 beste die ik heb:

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0020.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0015.jpg

smith, ik speelde zelf ook altijd op .009, maar brak ze bij bosjes... heb toen de overstap gemaakt naar .011, met tussendoor een setje .010, om eraan te wennen... wilde na een aantal jaar nog dikker gaan, maar boven .011 had je altijd een omwonden G-snaar waar ik niet mee overweg kon.... toen kwam ernie ball uit met hun "not-even-slinky's" een paar jaar geleden en sindsdien gebruik ik die... heb wel het een en ander moeten verstellen, om die extra trekkracht te compenseren... gek genoeg hou ik ook van een vrij hoge action, maakt het opdrukken wat makkelijker, doordat ik de opdrukkende vinger onder de snaar kan graven, die boven de opgedrukte naar zit... tijdje terug op die van mijn maatje gespeeld met .009, maar ik kon er helemaal niks mee... ik voelde niet eens waar ik mee bezig was... alsof je probeert te spelen zonder snaren...
die EB's zijn eigenlijk bedoeld voor detuning, zoals C- of B-stemming, maar ik zet ze gewoon in standaard stemming, al gebruik ik ook wel eens een dropped D stemming, voor bepaalde nummers

big dooley
29 mei 2011, 17:25
nog wat fotootjes...

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0111.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0120.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0116.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0114.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0119.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/IMAG0122.jpg

Oranjeaap
29 mei 2011, 18:42
Gaaf. Alleen jammer van de clown-burst :)

big dooley
29 mei 2011, 19:34
clown-burst? :seriousf:

Agent_Smith
30 mei 2011, 12:14
gaaf ding! Valt alles mee met die clownburst imo. Heb wel veel 'echtere clownbursts' gezien.
Dit is een behoorlijk normale CSB.
Maar blijft wel een grappig woord om te gebruiken natuurlijk :)

Mike999999999
30 mei 2011, 12:37
Vette LP, Ik verwachte even een helemaal afgerachte lp toen ik de hals zag, maar dat is toch niet zo, dit is alleen heel veel spele schade. Ik vraag me wel af of je dan heel erge zweet handen hebt ofzo? Ik ken wel mensen, waaronder mijn gitaar leraar, die wel 8-9u pd spelen op dezelfde gitaar, en die gitaar heeft wel een beetje wat lak kwijt geraakt op de hals, maar lang niet zoals dit.

big dooley
30 mei 2011, 16:56
Vette LP, Ik verwachte even een helemaal afgerachte lp toen ik de hals zag, maar dat is toch niet zo, dit is alleen heel veel spele schade. Ik vraag me wel af of je dan heel erge zweet handen hebt ofzo? Ik ken wel mensen, waaronder mijn gitaar leraar, die wel 8-9u pd spelen op dezelfde gitaar, en die gitaar heeft wel een beetje wat lak kwijt geraakt op de hals, maar lang niet zoals dit.

nee, zweethanden heb ik niet... en 8/9 uur per dag speel ik echt niet... eerder 8/9 uur per week of zo :seriousf:
de "schade" begon, toen er na een tijdje die dikke snaren erop zaten... moet er wel bijzeggen, dat als je eenmaal een klein kaal plekje hebt, het ook gelijk daarna heel gauw groter wordt