PDA

View Full Version : Neck HB gezocht: Air Norton-ish, met meer 'push'



Speeddemon
7 oktober 2010, 23:13
De titel zegt 't al;
ik ben op zoek naar een neck humbucker, die behoorlijk klinkt als een Air Norton van DiMarzio, maar dan met wat meer power/chunk en push. Dus wel warm en vol, maar absoluut niet dof.
De bedoeling is dat ie in een H-H superstrat komt, 25,5" scale, en Lic. Floyd Rose.

Ik zat zelf te denken aan een DiMarzio Breed (naar aanleiding van de DiMarzio toneguide), maar heb deze nog nooit zelf gehoord; iemand hier ervaring mee?
Of alternatieven van S. Duncan?
Qua Duncan neck-HB's heb ik ervaring met de '59 (te dof/zompig in een Les Paul Custom naar mijn mening), de Jazz (te clean/midscooped in een Cort Viva (Ibanez S-series clone) en de Duncan Distortion neck (best wel o.k., maar mist iets à la PAF-karakter...te direct/modern...ligt mogelijk aan de keramische magneet).

Prijstechnisch en qua bekend referentiekader gezien houd ik het graag bij DiMarzio of Duncan, dus allerlei exoten (Warpigs zus, Suhr Aldrichs zo) misschien maar niet... :soinnocent:

big dooley
8 oktober 2010, 00:53
De titel zegt 't al;
ik ben op zoek naar een neck humbucker, die behoorlijk klinkt als een Air Norton van DiMarzio, maar dan met wat meer power/chunk en push. Dus wel warm en vol, maar absoluut niet dof.
De bedoeling is dat ie in een H-H superstrat komt, 25,5" scale, en Lic. Floyd Rose.

Ik zat zelf te denken aan een DiMarzio Breed (naar aanleiding van de DiMarzio toneguide), maar heb deze nog nooit zelf gehoord; iemand hier ervaring mee?
Of alternatieven van S. Duncan?
Qua Duncan neck-HB's heb ik ervaring met de '59 (te dof/zompig in een Les Paul Custom naar mijn mening), de Jazz (te clean/midscooped in een Cort Viva (Ibanez S-series clone) en de Duncan Distortion neck (best wel o.k., maar mist iets à la PAF-karakter...te direct/modern...ligt mogelijk aan de keramische magneet).

Prijstechnisch en qua bekend referentiekader gezien houd ik het graag bij DiMarzio of Duncan, dus allerlei exoten (Warpigs zus, Suhr Aldrichs zo) misschien maar niet... :soinnocent:

wellicht een SD alnico pro? krijg er binnenkort eentje binnen, die inmiddels al weer overbodig is geworden... gaat wel om een bridge PU, maar die schijnt iets meer power te hebben, dan de neck, dus misschien wat voor jou?
(jaja, ik weet het... spam)

Rinze
8 oktober 2010, 08:53
Alnico Pro heeft niet meer chunk en push dan een Air Norton, is ook heel warm. Dus niet wat Speeddemon zoekt, lijkt mij. Die Breed zou wel wat kunnen zijn, heb hem zelf nog nooit geprobeerd.

Scopperloit
8 oktober 2010, 09:22
Alnico Pro heeft niet meer chunk en push dan een Air Norton, is ook heel warm. Dus niet wat Speeddemon zoekt, lijkt mij. Die Breed zou wel wat kunnen zijn, heb hem zelf nog nooit geprobeerd.

Ik heb zelf gitaren die een air norton of een breed in de neck positie bevatten. De breed geeft zeker meer dat beetje "push" naar mijn mening. Klink echt lekker warm en vol zonder dat het modderig wordt.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Breed, omdat de air norton wel een naar mijn mening "droge" klank heeft. Wel heel erg duidelijk en gearticuleert tijdens high gain distortion, dat wel.

macwilliams
8 oktober 2010, 10:04
Je zou ook van dimarzio de mega drive kunnen proberen (dp107).
Maar dan met de blade naar de brug toe. Ik vind het een tof element voor oldschool hardrock / metal.

Speeddemon
8 oktober 2010, 11:43
Ik heb zelf gitaren die een air norton of een breed in de neck positie bevatten. De breed geeft zeker meer dat beetje "push" naar mijn mening. Klink echt lekker warm en vol zonder dat het modderig wordt.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Breed, omdat de air norton wel een naar mijn mening "droge" klank heeft. Wel heel erg duidelijk en gearticuleert tijdens high gain distortion, dat wel.
Dit klinkt goed.
Wat voor hout zijn die gitaren?
Die articulatie bij high-gain van de Air Norton is ook wat me bevalt aan het element, maar soms mag het nog ietsje meer dikke PAF sound, maar met meer chunk/push, zonder dof te worden.

Wat betreft de Megadrive, is dat niet de voorloper van de X2N? In dat geval te veel power, denk ik.

Scopperloit
8 oktober 2010, 11:53
Dit klinkt goed.
Wat voor hout zijn die gitaren?
Die articulatie bij high-gain van de Air Norton is ook wat me bevalt aan het element, maar soms mag het nog ietsje meer dikke PAF sound, maar met meer chunk/push, zonder dof te worden.

Wat betreft de Megadrive, is dat niet de voorloper van de X2N? In dat geval te veel power, denk ik.

Ik heb een air norton zitten in mijn Ibanez RG1527, die is gemaakt van basswood (lindehout, toch?). Ook heb ik tot een jaar geleden een Petrucci P2 gehad waar deze ook in zat, ook gemaakt van lindehout. De Breed zit in mijn RGA121, die heeft een combinatie van mahonie en walnoot top.

Ik denk dat een Breed je voorkeuren waar maakt :).

TimoSomers
8 oktober 2010, 12:20
Ik zou ook breed zeggen inderdaad.

minoin
8 oktober 2010, 13:22
Hmm, ik vind dat de Breed niet de aanslag van een Air Norton heeft wat ik er zo mooi aan vind. De Breed vind ik in de articulatie te agressief klinken.
Ik zou eens kijken naar de DiMarzio Liquifire (jup, van meneer Petrucci), dat is een Air Norton "on steroids".

Speeddemon
8 oktober 2010, 20:27
Hmm, ik vind dat de Breed niet de aanslag van een Air Norton heeft wat ik er zo mooi aan vind. De Breed vind ik in de articulatie te agressief klinken.
Ik zou eens kijken naar de DiMarzio Liquifire (jup, van meneer Petrucci), dat is een Air Norton "on steroids".
Bedoel je dat je de Breed neck feller vindt dan de Air Norton? Dat zou je niet zeggen volgens de tone guides op de Dimarzio's site.

minoin
8 oktober 2010, 20:42
Bedoel je dat je de Breed neck feller vindt dan de Air Norton? Dat zou je niet zeggen volgens de tone guides op de Dimarzio's site.

Ja, ik vind hem feller in de aanslag klinken, meer mid. De Air Norton Neck heeft dat gearticuleerde-"plonk" in het begin. Ik zou liever de Breed in de Bridge-positie hebben, maar ieder zijn smaak :)

Speeddemon
8 oktober 2010, 21:33
Ja, ik vind hem feller in de aanslag klinken, meer mid. De Air Norton Neck heeft dat gearticuleerde-"plonk" in het begin. Ik zou liever de Breed in de Bridge-positie hebben, maar ieder zijn smaak :)

Dus feller, maar ook meer (laag)mid-push? Of rondheid à la PAF?

Orpheo
8 oktober 2010, 22:16
wat mij altijd blij maakt in de hals, als ik erop speel, is de superdistortion laag afgesteld, mijn eigen halspickups (jb/jazz hybrid met alnico8, kan je wel een van m'n laatste a8's opsturen als je de hybrid eenmaal gemaakt hebt, en /of wilt maken!), maar wat ook lekker is, is de motherbucker, of de cool motherbucker. de cool MB is wat helderder en wat minder hot. de Bill Lawrence L500L is ook te gek. de pearly gates is ook lekker, overigens, maar die is wat meer old school. heb je wel eens de brugversie van de jazz geprobeerd in de halspositie? die heeft een dosis mids, niet te zunig! maar wel die lekkere articulatie en directheid van de jazz...

Rock Bottom
8 oktober 2010, 22:24
Pearly gates lijkt mij ook een goede optie, anderson h3's ook

Speeddemon
10 oktober 2010, 16:18
@Orph: ik vond de Jazz (neck) té direct.
Neem de 1e solo uit Maiden's "22 Acacia Avenue" @3m49s
http://www.youtube.com/watch?v=5zyUG0KHlKk

Die sound gaat dus no effin' way lukken met een Duncan Jazz...en ik denk eerlijk gezegd ook niet met een Pearly Gates. De Duncan '59 is dan weer te mushy.

@Orph en anderen; hoe verhoudt de Evolution neck zich tot de Breed en Air Norton? Heb er gister mee gespeeld in een Charvel So-Cal 1-HH, vond het niet verkeerd, maar kon 'm dus niet gesplit horen/testen.

Orpheo
11 oktober 2010, 08:31
Ik krijg die tone met de brug jazz er anders met gemak uit. De brug jazz is ren heel ander beest dan de halsversie.

De evo hals is lekker.beetje paf, beetje modern..jou ding wel. De breed vind ik te direct.

De aldrich halspup is precies wat jij zoekt, maar $$$$.

De beste oplossing is kijken naar de dean dimetine of de dean hands without shadows. Dean pups
..vrij weinig dat beter is. Laten imho duncans ver achter zich. Zelfs de schenkerset...geen set klinkt zo erg als ik, met michael schenker op de achtergrond.echt, een kickass setje overigens, maar niet relevant haha.

Oh, de stagmag kan jou ook wel blijmaken denk ik. In de hals dus.

Kom anders,als je tijd hebt,langs om alle pups in les pauls te proberen.

Speeddemon
20 november 2010, 16:44
In de gitaar in kwestie (Charvel So-Cal Style 1HH) ligt nu dus een Air Norton in de hals positie.
Heb 'n Breed neck besteld, verwacht ik binnen 2 weken binnen... kijken of ie geeft wat ik hoop. Zo niet, dan blijft de Air Norton er lekker in, want eerlijk is eerlijk, die blijft voorlopig OOK IN DEZE gitaar nog steeds m'n favo hals-pickup.

Wordt vervolgd! :cheerup:

minoin
20 november 2010, 17:15
In de gitaar in kwestie (Charvel So-Cal Style 1HH) ligt nu dus een Air Norton in de hals positie.
Heb 'n Breed neck besteld, verwacht ik binnen 2 weken binnen... kijken of ie geeft wat ik hoop. Zo niet, dan blijft de Air Norton er lekker in, want eerlijk is eerlijk, die blijft voorlopig OOK IN DEZE gitaar nog steeds m'n favo hals-pickup.

Wordt vervolgd! :cheerup:

Snap ik, de Air Norton is ook een briljante pickup!

Speeddemon
23 november 2010, 12:25
Afgelopen zaterdag live gespeeld met de Charvel;
merkte toch wel dat het totaalplaatje (alder body, floyd rose, maple neck, duncan distortion bridge, air norton neck, Engl Vintage 30 kast) aardig fel klinkt... dan zal de Breed Neck het mogelijk niet beter doen, ben ik bang.

Duncan Distortion gaat er zo goed als zeker uit, aangezien het voor Maiden eigenlijk té strak en modern klinkt. Zou ik met deze gitaar in een Anthrax-tribute zitten; SUPER element!

Speeddemon
26 november 2010, 19:12
Update: Heb vandaag een Breed Neck binnen gekregen; zojuist de Air Norton ermee vervangen.
Eerste indruk is zeer positief! Goeie zingende sustain en 'liquid' tone, zonder aan definitie in te boeten. Heeft iets meer de PAF sound (weliswaar 'on steroids') dan de Air Norton, die iets cleaner/opener blijft, maar op zich is er voor beiden wat te zeggen. Aangezien de gitaar an sich al helder zat was, is de iets dichtgesmeerdere tone (let wel, dit is allemaal geneuzel op de vierkante millimeter) van de Breed neck welkom.
Hoe dan ook, met beide elementen valt prima te leven, maar voorlopig heeft de Breed neck de 'upper hand'. Ik moet 'm nog wel op podiumvolume op m'n Engl rig testen.
Leuke bijkomstigheid is dat het een F-spaced Breed neck betreft, die ik ook nog eens in de brug-positie zou kunnen proberen. Heb veel goeie verhalen gelezen over Breed neck in de brug-positie. Dan misschien icm de Air Norton in hals-positie... :noob:

Speeddemon
3 december 2010, 00:41
Zo, Breed neck vandaag getest op oorlogssterkte;

:lp:

:ok:

:cheerup:

:punk:

:cooler:

:rockon:


Oftewel, "just what the doctor ordered!"

Speeddemon
23 december 2010, 10:24
Honeymoon periode voorbij;
Breed is nog steeds te gek, maar bij vlagen misschien wel wat teveel van het goede. Zelfs qua laag. De Air Norton heeft een soort heldere kwaliteit, die toch ook erg lekker werkt, zeker bij high gain.

De Breed Bridge is er ook bijgekomen in die gitaar; paar optredens nu meegedaan; klinkt ook erg gaaf (als je een Strat als een Les Paul wilt laten klinken, zijn er weinig betere mogelijkheden!), maar hij wordt vaak omschreven als tam/mild, en ik kan me daar wel in vinden. Hij scheurt zeker wel, maar met een soort braaf karakter. Then again, ik vergelijk het met een Super Distortion en dat is het andere uiterste!

Anyway, de Air Norton blijft in de buurt als back-up en ik verwacht eigenlijk dat ie nooit m'n top 3 favo neck pickups zal verlaten. Ik ga er mogelijk ook 1 in een Les Paul gooien (icm een Norton brug, of evt. Super Distortion).