PDA

View Full Version : Versterker in standby zonder speaker.



Useless
7 oktober 2010, 18:11
Gisteren een probleempje gehad op de repetitie.
Onze andere gitarist had mijn materiaal al opgesteld en de versterker ( Engl Powerball )op standby gezet zonder de speaker aan te sluiten. Ik denk dat hij al een half uurtje was aangesloten voor ik daar toekwam.
Ik weet dat het zeker niet goed is om hem volledig aan te zetten zonder speakerverbinding, maar is dit ook in de standby-stand zo?
Heeft hij hem verfuckt? :-)

RoelSmoel
7 oktober 2010, 18:45
Heeft hij hem verfuckt? :-)

Als hij het doet? Nee.

big dooley
7 oktober 2010, 19:00
nee, in standby gaat er geen stroom door de eindbuizen... in de meeste gevallen zal een versterker in standby alleen gloeispanning leveren, om de kathodes op te warmen... er zijn uitzonderingen hierop zoals de JVM en sommige engls, omdat de voorversterker volledig actief is... ook dan kan het geen kwaad om geen cabinet aangesloten te hebben...

Useless
7 oktober 2010, 19:28
nee, in standby gaat er geen stroom door de eindbuizen... in de meeste gevallen zal een versterker in standby alleen gloeispanning leveren, om de kathodes op te warmen... er zijn uitzonderingen hierop zoals de JVM en sommige engls, omdat de voorversterker volledig actief is... ook dan kan het geen kwaad om geen cabinet aangesloten te hebben...

Wij danken u voor deze mooie uiteenzetting :-)
weer gerust!!

cluseau
7 oktober 2010, 20:41
Heeft hij hem verfuckt? :-)

Zelfs als hij niet in stand-by (volledig operationeel) staat is er niets aan de hand, zolang de versterker maar geen hoge output in het luchtledige staat te leveren, met volumeregelaar dicht dus.

Frans.

G.G.
7 oktober 2010, 20:59
Waarom is het eigenlijk wel schadelijk voor de ot wanneer er wel een hoop signaal op staat zonder speaker? Primaire wikkeling staat spanning op en dus op de secundaire ook.

Is toch hetzelfde als een pt waar primair 220 volt op staat en die secundair een paar ongebruikte aansluitingen/wikkelingen heeft, zoals een tweede set gloeispannings aansluitingen. Daar hangt dan toch ook geen weerstand aan en er loopt ook geen stroom, net als bij een ot zonder speaker?

Dit punt snap ik dus ff niet.

cluseau
7 oktober 2010, 21:04
Waarom is het eigenlijk wel schadelijk voor de ot wanneer er wel een hoop signaal op staat zonder speaker? Primaire wikkeling staat spanning op en dus op de secundaire ook.

Door de primare wikkeling loopt slechts een kleine gelijkstroom, de ruststroom van de eindbuizen. Hiervan komt niets in de secondaire wikkeling. Een trafo transformeerd uitsluitend wisselspanning.

Daarnaast is de gelijkstroomweerstand van de primaire spoel enkele tientallen Ohms waar de wisselstroom weerstand enkele duizenden Ohms is. De onbelaste wisselspanning bestaande uit audiosignaal kan enkele kV's hoog zijn en dus het einde van de isolatie betekenen.

Frans

G.G.
7 oktober 2010, 21:20
Oke, da's duidelijk uitgelegd.

Arthis
7 oktober 2010, 22:08
Ik heb laatst ook een keer mn versterker per ongeluk aan gezet terwijl er geen speakerkabel in zat. Toen hij het niet deed ging ik dus aan het volume draaien en toen kwam er een hele hoge toon. Toen ging ik kijken en kwam er dus achter dat de speakerkabel er niet in zat. Hij deed het gelukkig wel nog, betekent dat dus dat er geen schade is?

big dooley
7 oktober 2010, 22:14
heb ik ook een paar keer gehad... de OT kan wel wat hebben, maar het is niet aan te raden om dit vaak te doen...
wat ik wel eens van een tech begreep, is dat er kans bestaat dat de buizen gaan arcen, vanwege een verkeerde belading... en OT's houden daar niet zo van (is in feite gewoon kortsluiting) in principe moet de HT-zekering redding brengen, maar das niet altijd het geval

cluseau
7 oktober 2010, 22:14
Hij deed het gelukkig wel nog, betekent dat dus dat er geen schade is?

Waarschijnlijk heb je geluk, ligt ook een beetje aan het vermogen. Het is wel eens voorgekomen dat ik de vonken hoorde overspringen en nog was de trafo heel. Waar een vonk overspringt is wel de isolatie kapot, tis dus maar de vraag of dat in de toekomst problemen gaat geven. Naar mijn idee loopt het zo'n vaart niet hoor maar wellicht zijn er mensen met andere ervaringen. Je moet maar net pech hebben.

Frans.

Arthis
7 oktober 2010, 22:23
Dus die hoge 'fluitende' toon was het geluid van overspringende vonken?
En de isolatie is nu dus kapot?

Het is een 50w marshall dsl

cluseau
7 oktober 2010, 22:46
Dus die hoge 'fluitende' toon was het geluid van overspringende vonken?

Heb ik niet gezegd toch? Die fluittoon is waarschijnlijk een oscillerende eindtrap geweest maar is geen indicatie voor vonken. Wat je hebt gehoort is het trillen van de windingen en lamellen in de OT. Deze brengen een mechanisch geluid voort. Geen angst, als hij gewoon werkt kun je rustig slapen.

Frans.

G.G.
7 oktober 2010, 22:50
Dus die hoge 'fluitende' toon was het geluid van overspringende vonken?
En de isolatie is nu dus kapot?

Het is een 50w marshall dsl


ik hoorde laatst mijn signaal uit de ot komen. Ook vergeten de speaker aan te sluiten. Vreemd idee, geluid alleen uit het chassis. Was bij mij geen fluittoon, maar gewoon het aangeslagen accoord. Zou dit een variatie op hetzelfde zijn?