PDA

View Full Version : Ervaringen met Fender Jim Root Strat



Tankman
7 oktober 2010, 15:40
Ik sta weer op het punt om puur op looks en specs een gitaar te bestellen. Dat heb ik met mijn Peavey ook gedaan en ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik weet het, uittesten is belangrijk en ik ben ook van plan om wat winkeltjes op te bellen die deze gitaar op voorraad hebben om hem toch even te bespelen..maar goed. Hij ziet er gaaf uit en de specs zijn zowat precies wat ik wil.

Het gaat dus om een Fender Jim Root Stratocaster en dan wel de matzwarte variant. Wie heeft er ervaring mee en kan er wat over vertellen? Ervaring met de Tele zijn ook welkom, aangezien de Tele in hoofdlijnen hetzelfde is als de Strat. De nek is iig hetzelfde.

Adviezen, ervaringen, tips..alles welkom...fire away!

Goeiemorgen
7 oktober 2010, 16:48
:Een typisch telecaster geluid moet je niet verwachten:seriousf:

Tankman
7 oktober 2010, 16:59
Goh...je meent het...:stop:

stikel
7 oktober 2010, 17:20
Tankman,

Helaas geen advies, want ik heb er nog nooit (op YT na dan) eentje gehoord, maar ben net als jij benieuwd, en dan vooral hoe de EMG's het clean doen. Ken de EMG' s van mijn zoon's Epi Prophecy wel maar ik meen dat er in de Jim Root een andere combinatie zit. Neem het topic niet over, maar lees met belangstelling mee. Dus gebruikers kom op met die reacties.

Tankman
7 oktober 2010, 17:27
Ik weet niet wat voor EMG in die Epi zitten. In de Fender Jim Root modellen zit een 81 in de brug en een 60 in de nek. Ik heb alleen ervaring met een 85 in de nek. Die was me te strak en iel voor clean. De 60 schijnt beter te zijn. Ik ben benieuwd!

universe777
7 oktober 2010, 17:45
Had CobAlexi er niet eentje? Staat me iets van bij dat hij er ooit eens een hngd topic over had...

ER!K
7 oktober 2010, 17:57
grrrrrr.... had ik net een heel verhaal getypt over het geluid van de EMG 60, krijg ik een foutmelding :dontgeti:. Ik zal het nog even herhalen..

De EMG 60 klinkt erg vol, met lekker veel bas. Klinkt ook zeker veel minder iel en schel als een EMG 81/85, maar is wel veel helderder als een EMG 81 (maar dan op een minder irritante manier :p). Na wat kloten met de tone en volumeknopjes is er ook een heel mooi clean geluid uit te halen. Met zware distortion wordt hij wel erg modderig, dus dat is eigenlijk alleen maar te doen als je de 81 er ook bij schakelt :) Met de 81/60 combinatie kan je eigenlijk elk mogelijke kant wel op vind ik.

Moet ik wel bij zeggen dat ik ze gebruik in een ESP Eclipse, met mahogany body en neck. De Jim Root sigs hebben ook een mahogany body volgens mij, maar met die maple neck erbij denk ik dat je met die EMG 60 een wel heel erg heldere pickup hebt..

Sinner1980
7 oktober 2010, 18:18
Grappig,ik ga dr ook één halen dit jaar. Wel de witte dan.
Ik heb er één keer eentje vast mogen houden en tja,niks mis mee man.
Lekker vlot halsje,niet te dun,niet te dik,compound radius 12-15,beetje a la Charvel,prima om te shredden dus en EMGs...tja,die klinken als EMGs.
Verder is het een USA strat,pluspunt tov de tele versie en heeft ie een molded SKB case; hetzelfde als de american standards,heel degelijk ding.
Zitten ook nog s standaard straplocks op en locking tuners,mooi spul.

Hele knappe kwalitiet voor dat geld dus,ik zeg dan ook: gewoon doen.

Moet wel zeggen dat mijn ervaring met mat zwarte Fenders niet de beste was,vandaar ook de keuze voor een witte in mijn geval.
Gaat zo gek glimmen op bepaalde plaatsen,verders wel een brute kleur maar veel poetsen of juist cpmpleet afleven (de tweede optie is beter denk ik!):rockon:

stikel
7 oktober 2010, 18:27
Ik weet niet wat voor EMG in die Epi zitten. In de Fender Jim Root modellen zit een 81 in de brug en een 60 in de nek. Ik heb alleen ervaring met een 85 in de nek. Die was me te strak en iel voor clean. De 60 schijnt beter te zijn. Ik ben benieuwd!

De SG Epi Prophecy heeft de combinatie EMG 81/85, maar ik lees al veelbelovende berichten over de 60

Malle Eppie
8 oktober 2010, 09:32
Helaas geen ervaring er mee maar ik vindt 'm wel errug gaaf!

Tankman
8 oktober 2010, 23:44
Ik heb wat desk research gedaan. Je komt voornamelijk dingen tegen over de Tele. Er is verbazend weinig te vinden over de Strat buiten de specs en de prijs. Ik denk dat ik morgen even met mijn collega's zal overleggen en van de week maar gewoon naar Fender bellen om wat te regelen.

Maar goed....ervaringen etc zijn nog altijd welkom. Misschien komen jullie wat tegen dat ik nog niet kon vinden.

koen77
9 oktober 2010, 23:29
heb er eens in een gitaarwinkel op gespeeld, klonk heel goed ! Die mahonie body geeft wat warmte aan de emgs. Een erg toffe gitaar met een vol geluid.

YannickH
10 oktober 2010, 14:33
Had CobAlexi er niet eentje? Staat me iets van bij dat hij er ooit eens een hngd topic over had...

ik heb er inderdaad 1tje:p
ik heb de zwarte tele.
topgitaar!
alleen de locking tuners die er op staan zijn rommel.
ontstemmen heel snel als je ze er gewoon insteekt en lockt.
je kan ze er beter gewoon opleggen en aandraaien en niet locken.
voor de rest weet ik niets negatief over de gitaar

Tankman
12 oktober 2010, 16:30
Kun je wat meer over vertellen? Ik weet dat de nek in principe hetzelfde is als die van de Strat. Wat vind je daarvan? En de pickups? Ik heb alleen ervaring met een EMG 81/85 combi. Wat vind je ervan?

iWishmaster
24 januari 2011, 09:33
Even een hele grote bump: Nog gekocht Tankman?

Ik zit namelijk ook zwaar te gassen op de zwarte strat ... Al een tijd op zoek naar een gitaar die net zo lekker speelt als mijn strat deluxe, maar dan met 2 humbuckers en een hoop ballen om stevig mee te metallen. EMG's ben ik niet zo van onder de indruk, maar ik heb nog een setje SD Blackouts liggen om mee te experimenteren ... Dus, ervaringen hoor ik graag!

Ook, waar is 'ie te testen? Bij voorkeur in de buurt van Nijmegen ergens ...

Tankman
24 januari 2011, 10:34
Ik heb hem uiteindelijk niet gekocht. Ik ben beland bij een Charvel Socal model. Hij heeft dezelfde body en nek als de Jim Root, maar dan is de Charvel Alder en Root Mahonie. Verder heeft de Charvel Dimarzios ipv de EMG's en een Floyd Rose. Mijn Charvel staat nog in bestelling, omdat wij wachten op de dealer contracten, maar goed, hij komt eraan!

Tankman
24 januari 2011, 10:36
Ik heb hem uiteindelijk niet gekocht. Ik ben beland bij een Charvel Socal model. Hij heeft dezelfde body en nek als de Jim Root, maar dan is de Charvel Alder en Root Mahonie. Verder heeft de Charvel Dimarzios ipv de EMG's en een Floyd Rose. Mijn Charvel staat nog in bestelling, omdat wij wachten op de dealer contracten, maar goed, hij komt eraan!

iWishmaster
24 januari 2011, 10:53
Ik heb hem uiteindelijk niet gekocht. Ik ben beland bij een Charvel Socal model. Hij heeft dezelfde body en nek als de Jim Root, maar dan is de Charvel Alder en Root Mahonie. Verder heeft de Charvel Dimarzios ipv de EMG's en een Floyd Rose. Mijn Charvel staat nog in bestelling, omdat wij wachten op de dealer contracten, maar goed, hij komt eraan!

Ok, die heb ik pas even getest, maar is niks voor mij. Speelt wel aardig, maar veel te schel en ik wil juist geen floyd rose: gewoon vaste brug. Dat spreekt me juist aan, aan de Jim Root strat: string through, maar geen TOM (ala LP) brug, waar ik nooit echt fijn mee speel.

thomas_lc
24 januari 2011, 11:51
goede keus om een charvel te nemen :ok: echt jammer dat fender zo diep is gezonken om jim root gitaren te maken :makeup:

Tankman
24 januari 2011, 12:16
echt jammer dat fender zo diep is gezonken om jim root gitaren te maken :makeup:

Oi! Dat ik zijn gitaar niet heb gekocht betekent niet dat ik geen fan meer ben. Ik vind de man zijn werk met Stone Sour echt te geniaal woorden. In Slipknot komt hij niet tot zijn recht, maar het beukt wel heerlijk.

iWishmaster
24 januari 2011, 13:42
goede keus om een charvel te nemen :ok: echt jammer dat fender zo diep is gezonken om jim root gitaren te maken :makeup:

Waarom? Jim Root is een goede gitarist, of je er nu van houdt of niet. Ik vind Slipknot absolute bagger, maar Stone Sour heel erg goed. Maar signature of niet, dat boeit me niet: hij heeft toevallig dezelfde smaak qua specs van gitaren als ik ...

Malle Eppie
24 januari 2011, 14:32
goede keus om een charvel te nemen :ok: echt jammer dat fender zo diep is gezonken om jim root gitaren te maken :makeup:

Een volwassen en goed onderbouwd antwoord. Jim Root is een prima gitarist die ondergewaardeerd wordt. In Stone Sour komt zijn aandeel ruimschoots naar voren maar als hij niet bij Slipknot meespelen zou je dat meteen horen. Bijzonder gevoel voor ritme wat perfect bij het chaotische van Slipknot thuishoort.

Zijn tele's en strat's vind ik dan ook echte no non-sense gitaren.

iWishmaster
26 januari 2011, 00:07
Niemand die weet waar deze te testen is?

Tankman
26 januari 2011, 00:08
Sorry, ik ben hem nog nergens tegengekomen. Forumlid cob Alexi heeft dus nog wel de zwarte Tele. Misschien is met hem wat te regelen. Hij woont wel in de buurt van Antwerpen ofzo dacht ik.

iWishmaster
26 januari 2011, 00:11
Sorry, ik ben hem nog nergens tegengekomen. Forumlid cob Alexi heeft dus nog wel de zwarte Tele. Misschien is met hem wat te regelen. Hij woont wel in de buurt van Antwerpen ofzo dacht ik.

Da's nogal een eindje rijden ... Op rockpalace staat hij wel op voorraad, Den Haag is een eind, maar misschien wel de moeite waard ... Anders misschien musik-produktiv. Bestellen op thomann kan natuurlijk ook, maar ik ken mijn GAS aanvallen en opvolgende teleurstellingen maar al te goed: er bestaat een behoorlijke kans dat ik t gewoon niks vind.