PDA

View Full Version : lead dress power tube sockets



driftkop
7 oktober 2010, 14:58
Hoe belangrijk is de lead dress voor de draden bij de power tube sockets? Zijn er (net als bij de preamp tubes) bepaalde draden die haaks op elkaar moeten staan, of ver weg van elkaar moeten blijven? Of is dit hier niet meer van toepassing? En de filament draden, moeten die ook hier nog gevlochten zijn?

tommus42
7 oktober 2010, 15:13
De filamenten zou ik zeker vlechten, of met een soort aardbus voeden. De overige aansluitingen weet ik niet, ik heb het met redelijk succes via boogjes aangesloten.

erwin_ve
7 oktober 2010, 16:05
Alle signaaldraden uit de buurt van filaments. Overige draden elkaar onder een hoek van 90 graden laten kruisen.
In sommige ontwerpen worden de draden voor de anode, cathode en grid naast elkaar gelegd;)

fredjuh
7 oktober 2010, 21:44
Zou het slim zijn anode en kathode ook te twisten? Lijkt me opzich wel, aangezien de som van die stromen relatief klein is (waar het om gaat bij twisted pairs). Die som kun je kleiner krijgen door suppressor en screen erbij te doen maar dat lijkt me niet slim omdat via screen makkelijk verstoring binnenkomt.

Chris Winsemius
7 oktober 2010, 21:51
Kan op verschillende manieren gedaan worden, zelf twist ik de gloei altijd. Bedrading grids/screengrids/plates/cathodes verschilt per type amp.

driftkop
7 oktober 2010, 21:58
In dit geval gaat het om mijn 5E3. :)

De draden van de filaments, cathodes en screens zijn nu zo kort mogelijk en 'steken recht over' tussen de twee 6V6 sockets.

cluseau
7 oktober 2010, 22:07
Zou het slim zijn anode en kathode ook te twisten?

Lijkt me niet slim, door de capaciteit tussen de draden ga je "hoog" inleveren. Liever bepaal je zelf of- en hoeveel je wil tegenkoppelen. Soms wordt het wel eens bewust gedaan om oscilleren tegen te gaan.

Frans.

Chris Winsemius
7 oktober 2010, 22:32
In dit geval gaat het om mijn 5E3. :)

De draden van de filaments, cathodes en screens zijn nu zo kort mogelijk en 'steken recht over' tussen de twee 6V6 sockets.

Volg gewoon (op de gloei na dan) de layout-tekeningen van Fender zelf en je kan ook behoorlijk wat chassis-foto's van oude Deluxes op het web vinden als je geen oude op je werkbank kunt hebben ter referentie.

Fender field guide (ff googelen) en dan tweed Deluxe 5E3 opzoeken.

driftkop
8 oktober 2010, 15:00
Bedoel je deze: http://www.ampwares.com/schematics/deluxe_5e3.pdf (2e pagina)? Hier staan zelfs de filament draden niet gevlochten op, lijkt me niet een goed voorbeeld. Verder heb ik niets kunnen vinden, alle links gaan naar die Ampwares pagina.

Wat betreft foto's, ik vind er heel veel van het pre amp gedeelte, en daar zie je vaak heel duidelijk hoe de lead dress is. Maar bij foto's van het power amp gedeelte is het vaak een spaghetti van draden, en het is moeilijk te zien of er aandacht is besteed aan de lead dress. En vaak zijn die van hobbyisten zoals ik, de binnenkant van een Fender ben ik nog niet tegengekomen.

In ieder geval, ik heb ondertussen de filament draden bij de power tubes opnieuw aangelegd, en nu gevlochten, en ook de screen en kathode draden gaan in een boog tegen het chassis aan van de ene naar de andere socket. Ziet er ook een stuk netter en overzichtelijker uit op deze manier.

Chris Winsemius
8 oktober 2010, 15:32
op de gloeibedrading NA post ik volgens mij

leaddress klopt verder, gevlochten fil. gewoon tegen de rand v/h chassis doen. 't Staat er gewoon echt op, ik gebruik het zelf ook voor het bedraden van 5E3-style ampjes.....

driftkop
8 oktober 2010, 16:04
Ok, bedankt!

edit: ik vond deze ook nog: http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/57%20Deluxe,%20Fender%2057%20Schematics%20%2801%20 JUN%2007%29.pdf

Chris Winsemius
8 oktober 2010, 18:46
Ok, bedankt!

edit: ik vond deze ook nog: http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/57%20Deluxe,%20Fender%2057%20Schematics%20%2801%20 JUN%2007%29.pdf

Die ajb NIET..............

Fender heeft voor de tweeds, brownfaces en blackface altijd hele goede layouttekeningen gehad. Op 'n paar dingen na is daar alles in te vinden. Dit icm. wat voorbeelden (irl of wat pics van het web van een echte oude) moeten, mijn inziens, genoeg info geven omtrent de bedradingslayout.

driftkop
8 oktober 2010, 19:35
Ok, ok, ok, ik zal het niet gebruiken :) :ok:

edit: Kun je trouwens uitleggen wat er fout is aan de lead dress in de schema's in die link?

fredjuh
9 oktober 2010, 11:39
Lijkt me niet slim, door de capaciteit tussen de draden ga je "hoog" inleveren. Liever bepaal je zelf of- en hoeveel je wil tegenkoppelen. Soms wordt het wel eens bewust gedaan om oscilleren tegen te gaan.

Frans.

Daar dacht ik ook aan, maar ik heb t in LTSpice gezet, en die laat zien dat deze capaciteit gaat oscilleren met de lekinductie van de uitgangstrafo. Dat laat m ringen als er een blokgolf in komt, maar hij blijft wel stabiel. Als ik mn simulatie mag geloven zou ik deze capaciteit juist iets van 1n maken, zo gaat de eindtrap op een prettige manier ringen, en krijg je een piekje rond de 4,5k. Daarna vallen de hoge tonen snel wel weg (18dB/oct), zoals in een pickup. Het is zelfs gratis vermogen in feite, want dit wordt gewoon opgeteld bij de headroom.
Die terugkoppeling is er wel, maar laat zich pas bij hogere frequenties zien. Ik moet dit maar eens gaan testen in de praktijk. Het zou een leuke verrijking van de sound kunnen zijn.