PDA

View Full Version : klopt geen een tablatuur meer ????



Ronald
7 mei 2003, 12:11
ik zit bij een workshop , en een van de nummers die we gaan spelen is self esteem van the offspring ( was mijn idee omdat ik da nummer al ken spelen )

ik speel da nummer helemaal in powerakkoorden, maar nu zegt de leraar dat ik volle akkoorden moet pakken, terwijl in mn tabs het wel in powerakoorden staan , sowieso staan in zo goed als al mn tabs bijna alleen maar powerakkoorden en nu zegt die leraar dat da nie klopt ?? ik heb zelf geleerd dat ie wel zo moet en dan kom ik in een workshop en ik denk he nu gaan we eindelijk een nummer doen wat ik al kan spelen en dan krijg ik dit opeens ?

klopt dan helemaal niks van alle tablatuur die ik heb ?? da kan toch gewoon nie man , die vent doet alsof powerakkoorden nooit gebruikt worden en alleen majeur/mineur/barre akoorden.

kvoel dus behoorlijk genaaid want zoals ik het al kende is het nie goed , op deze manier had ik da nummer net zo goed niet als inbreng moeten kiezen.

bands als the offspring , system of a down en korn gebruiken toch zo goed als alleen maar powerakkoorden ik weet da gewoon zeker maar die vent beweert van niet

wie heeft gelijk , mijn tablatuur of hij ?

TuuP
7 mei 2003, 15:27
Ik ken geen enkel liedje spelen van the Offspring en ik heb ook geen CD zodat ik het kan horen, maar ik heb een vriend eens horen zeggen dat ze vooral barree-akkoorden spelen.

Maar dat doet niet ter zake, als jij powerakkoorden wil spelen, dan moet jij dat zelf weten. Het is natuurlijk wel handig als je een liedje op meerdere manieren kan spelen.

Guinness
7 mei 2003, 16:56
Dan lult die vent uit zijn nek. Power akkoorden spelen!!!

Ronald
7 mei 2003, 20:55
hmm maar ja ik moet sowieso wel barre akkoorden leren spelen dus da doe ik ook maar , maar toch heb ik hetidee dat het powerakkoorden zijn , en zo niet bij selfesteem dan wel bij de meeste andere nummers van the offspring lijkt me

savecracker85
8 mei 2003, 00:02
tis punk dat bestaat alleen maar uit powercords(niet negatief bedoeld) :grin:

Ronald
8 mei 2003, 09:28
khad es een filmpje gedownload van een live optreden van the offspring , en ik dacht , hetr lijkt inderdad wel of ze barreakkoorden pakken , maar ja als je een powerakkoord pakt heb je je wijsvinger ook in de zelfde positie alleen leg je um dan niet neer maar gebruik je alleen de top van je wijsvinger

maar het viel me wel op dat ie zn duim opvallend hoog had , zo heb ik mn duim ook altijd zo net over de hals heen amar dat je je de onderste snaar niet aanraakt , maar als ik een barree akkoord pak lukt het mij in ieder geval niet om mn duim zo hoog te leggen , maar ja da kan ook aan mij liggen

moretel
8 mei 2003, 10:09
Ach je pakt gewoon de barre accoorden en slaat alleen de snaren van het powerchord aan,
weer wat geleerd en leraar tevreden, als die zegt sla het hele accoord aan zeg je gewoon doe ik ook en je gaat vrolijk door.

Neals
8 mei 2003, 12:10
Offspring speelt heel zeker weten powerchords..

Ronald
8 mei 2003, 12:40
tja die vent zegt dus niet , hij luisterde naar het nummer en hij zei dat het volle akkoorden waren

Ronald
12 mei 2003, 10:09
het zou me trouwens nie eens verbazen dat als ik um naar system of a down zou laten luisteren dat ie ook zou zeggen dat het volle akkoorden zijn en daarvan weet ik zeker dat het powerakkoorden zijn

hij zei trouwens ook tegen de andere gitarist dat ie de hoge tonen minerhard moet aanslaan , ik had echt zoiets van ja dan pak je toch powerakoordne dan zitten die tonen er nie bij ! :s maar hij zei gewoon ja jij pakt alleen de bas tonen op die manier kun je net zo goed bas gaan spelen , nou bedankt :s ( no offense tegen de bassisten )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronald op 2003-05-12 10:11 ]</font>

Stitch
12 mei 2003, 19:44
zoek een andere leraar...dat soort lui zitten je alleen maar in de weg en werken je op je zenuwen....


ff serieus: gewoon doen wat je zelf het beste vind klinken, daarvoor speel je ook toch ofniet?

Ronald
13 mei 2003, 10:40
tja zo simpel zit da nie hoor want ik denk nie dat de rest van de band er ook zoover denkt, bovendien lijkt me da sowieso nie zo'n goed idee

Ronald
13 mei 2003, 21:09
kben vanavond weer geweest en ik heb gewoon powerakkoorden gespeeld en hij had er niks over gezegd :smile: dus da zit wel goed

hij zei alleen dat ik toonladders moet gaan leren en de notennamen op mn gitaar moet kunnen terug vinden en eigenlijk klopt da ook wel hij heeft er wel verstand van terwijl ie eigenlijk bassist is :smile:

Megalodon
15 mei 2003, 04:48
Als je een volledig barre-akkoord speelt, dan hoor je je duim helemaal niet te zien; die plaats je dan in het midden van de gitaarnek, rechtomhoog wijzend. Als je dan in de spiegel kijkt, kun je de duim absoluut niet zien als je het goed doet.

Als jij dus zegt dat je bij die gitarist van offspring z'n duim kan zien, dan is het een powerchord; no question about it.

Het verschil tussen een powerchord en een volledige barre is overigens makkelijk te horen aangezien het powerchord geen hoge tonen bevat.

moretel
15 mei 2003, 10:44
Je kan een powerchord toch ook gewoon een octaaf verhogen dan speel je op de g-b-e snaar, maar het blijft een powerchord, root +kwint

john.3001
15 mei 2003, 11:39
/offtopic/

ehm... Ronald, Veldhoven, waar ligt dat???

/offtopic/

Ronald
15 mei 2003, 19:14
veldhoven ligt tegen eindhoven aan , hoezo ?

Matthijs Hajonides
22 mei 2003, 20:20
Volgens mij ontkennen gitaarleraren het liefst dat er powerchords bestaan. Of je moet een hele hippe hebben (zoals ik :smile: ) nee maar serieus je moet dit nummer echt met powerchords spelen anders krijg je hem nooit strak. En wordt het een chaos van noten.

Ronald
23 mei 2003, 09:47
precies da vind ik ook

bovendien vind ik dat als je een barre zo speelt: --2---
--2---
--x---
--4---
--4---
--2---

inplaats van zo:
--2---
--2---
--2---
--4---
--4---
--2---

dat het echt veel beter klinkt , ik vind dat barre akkoorden zo ontzettend slordig klinken gewoon een wirwar van noten, eigenlijk klinken alleen clean volle akkoorden mooi, powerakkoorden zijn tenminste gewoon lekker strak

moretel
23 mei 2003, 11:12
Ik snap ook het probleem niet zo,
ik ben nu bezig met veel oude rocknummers, the Free, Steppenwolf, Bad Company, Black Sabbath, een en al powerchords en stuk voor stuk klassiekers.

TuuP
23 mei 2003, 11:30
Zonder 5-akkoorden hadden we geen metal zoals we dat nu kennen, dus....

Ik ken een paar gitaristen die altijd op powerakkoorden aan het schelden zijn. Jullie kennen het commentaar wel, te makkelijk, iedereen kan het, het klinkt te uniform.

Tuurlijk zijn powerakkorden makkelijk, maar daar gaat het niet om, het gaat erom wat je ermee doet (ritme, compositie van het liedje, gevoel).

Ronald
23 mei 2003, 19:53
ik vind makkelijk juist iets positiefs

en ik vind dat volle akkoorden alleen clean mooi klinken , in distortion is het slordig
powerakoorden klinken veel beter

slayurrr
24 mei 2003, 14:24
net hoe je je gain enzo afstelt, maarja ik zie het probleem der niet echt van in, misschien is het voor je "gitaar" ontwikkeling beter als je de heletijd baree accorden pakt, maarja waarschijnlijk sla je dan toch alleen maar de eerste drie snaren ongeveer aan omdat het anders toch naar prut klinkt in jou geval.
wij spelen met de band ook wel is voor de grap self esteem en dan speel ik ook alleen maar power accorden, maar doe vooral dat gene wat je zelf mooi vind en leuk vind om te spelen want daar gaat het tenslotte om toch!?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: slayurrr op 2003-05-24 14:25 ]</font>