PDA

View Full Version : Microfoon in live situatie. Ervaringenen?



robertmolema
7 oktober 2010, 10:08
Heb een Prudencio Saez model 59. Prima gitaar met een element dat zich prima leent voor tokkelen tijdens live werk maar als ik slag speel (flamenco ) dan gaat het lelijk klinken. Nu loop ik met het idee om live met een microfoon te gaan spelen.

Ik hoor graag ervaringen van anderen en welk model mic dan goed dienst doet in een live situatie.

Ik ben bekend met het fenomeen (groot) membraanmicrofoon. Ik heb zelf een SE electronics 2200 maar ben daar nog niet helemaal tevreden over voor gitaar.

muziekschuur
7 oktober 2010, 10:19
Live gaat een grootmembraan microfoon niet werken. Dat gaat namelijk snel rondzingen. (=te gevoelig).

Een SM57 of als je shique wil, probeer eens de DPA 4090 of 4091.

Jouw element zou in principe goed moeten werken. Sluit hem aan op een mengpaneel en draai je gain tot voor 11 uur. Dan zou die goed moeten werken. Hard aanslaan, is niet in het rood op de meter(brug)

Basseytje
7 oktober 2010, 10:23
wat voor budget heb je?

Je zou het beste een klein membraam richt mic kunnen kopen.

een sm57 zal niet echt mooi klinken ben ik bang.

robertmolema
7 oktober 2010, 10:28
Live gaat een grootmembraan microfoon niet werken. Dat gaat namelijk snel rondzingen. (=te gevoelig).

Een SM57 of als je shique wil, probeer eens de DPA 4090 of 4091.

Jouw element zou in principe goed moeten werken. Sluit hem aan op een mengpaneel en draai je gain tot voor 11 uur. Dan zou die goed moeten werken. Hard aanslaan, is niet in het rood op de meter(brug)

Ik speel in een akoestisch duo (zang & gitaar) en een akoestisch kwartet (zang, gitaar, contrabas en cajon). Ik weet dat ik mics niet zo hard moet inregelen dat ze in het rood gaan. Er is hier geen sprake van distortion door te hard insturen. Een mic is nou eenmaal mooier dan een element, hoe goed dat element ook is.

Ik zie vaak genoeg gitaristen spelen met een (kleinmembraan)mic voor de akoestische gitaar of mandoline. Ik zou graag hun ervaringen willen horen.

peter_heijnen
7 oktober 2010, 10:34
Een microfoon voor het klankgat klinkt van alle mogelijkheden nog steeds het best maar het rondzingen is idd het probleem. Dat gebeurt normaal gesproken echter alleen wanneer de monitor te hard moet, maar laat dat doorgaans nou net de praktijk zijn, helaas.

Wil je echter toch heel erg graag met een mic aan de slag dan is er toch nog hoop: in ears.

Basseytje
7 oktober 2010, 11:03
je zou kunnen monitoren op het element en uit versterken via mic

Harald
7 oktober 2010, 11:18
Creatieve oplossing maar ook niet ideaal. Nadeel is dat je zelf dan nog steeds een lelijk geluid hebt, (de kans is ook nog groot dat je daar zelf ook nog veel gevoeliger voor bent dan je publiek.) als je voor je eigen gevoel slecht klinkt ga je daar meestal ook slechter van spelen. SM57 gaat wel werken maar er zijn betere (maar ook duurdere oplossingen) Een clip-on microfoon kan prima klinken.

Ellende met versterking per microfoon blijft laag podiumvolume (en een gitaar verzuipt zelfs voor de bespeler al snel in geroezemoes en geschuifel, tenzij je continu ffff aanslaat ) en je bent altijd afhankelijk van knoppenman en installatie.

Een ander element zou het leven ook een stuk draaglijker kunnen maken. Piezo is iig voor flamencoachtig slaggitaar idd niet mooi. Wordt al wat beter als je ook een microfoon in je gitaar hebt denk ik. Of misschien zo'n systeem?

http://www.youtube.com/watch?v=rf1k2QKT_HE

robertmolema
7 oktober 2010, 11:19
je zou kunnen monitoren op het element en uit versterken via mic

Das op zich een goed idee. Probleem is dat ik het slaggeluid met de nagels zelf zo lelijk vind dat ik dat liever niet over mijn monitor hoor. Maar een mix is misschien een mooi optie.

Voordeel van mic geluid is dat ik, net als zangers doen, makkelijk dichter en verder van de mic kan om zo op een mooi manier de dynamiek te bepalen. Oefening is dan natuurlijk gewenst.

Maar wie heeft ervaring met kleinmembraan mics rond de € 200 - 300

robertmolema
7 oktober 2010, 12:07
Een ander element zou het leven ook een stuk draaglijker kunnen maken. Piezo is iig voor flamencoachtig slaggitaar idd niet mooi. Wordt al wat beter als je ook een microfoon in je gitaar hebt denk ik. Of misschien zo'n systeem?

http://www.youtube.com/watch?v=rf1k2QKT_HE

die ga ik ook eens onderzoeken. Goed idee.

johantipker
7 oktober 2010, 12:59
ik heb wel eens in dezelfde schoenen gestaan als jou. Ik vind een mic ook het mooiste; het smeert je tonen weer aan elkaar ofzo...
Maar het is live een crime..

Het toverwoord is "impulse responses', dwz je maakt een impulse response van een goed uit gemic-te gitaar, en deze gebruik je als vst fx over je ac gtr sound wat uit je pick up komt.Ik heb daar wel eens mee geexpirementeerd en dat klonk zeer goed.

peter_heijnen
8 oktober 2010, 09:25
Interessant Johan, maak je die akoestische IR's zelf of pluk je ze van het net? En heb je ze ook al eens losgelaten op het signaal van een electrische?

Harald
8 oktober 2010, 12:39
Dan ga je dus wel weer een laptop in je akoestische setup toevoegen, of doe je dat anders?

Harald
8 oktober 2010, 13:03
Ben benieuwd, heb zo'n miniflex 1 besteld voor in mijn harpgitaar. Hopelijk is dat ding er een beetje vlot :)

johantipker
8 oktober 2010, 13:58
:seriousf:
Interessant Johan, maak je die akoestische IR's zelf of pluk je ze van het net? En heb je ze ook al eens losgelaten op het signaal van een electrische?

Ongeveer een half jaartje geleden heb ik, naar aanleiding van een paar posts van Robbert Hanenberg, eens wat met impulse responses geexpirementeerd.

Met Voxengo Deconcolver (gratis trial te downloaden) kun je een testtone door een apparaat jagen. De prog meet dan de karakteristiek en plaats de uitkomst in een .wav file. Deze kun je "laden " in een Vst plugin geheten KeFir.
(ook zo'n freeware ding)

Je hebt nu een vst fx met de karakteristieken van je voorgenoemde apparaat.

Zo heb ik impulse responses gemaakt van mijn Fender HRDL met daarvoor een SP-B1 grootmembraan mic..als je dat vervolgens loslaat op een DI opname van je elektrische gtr klinkt het net echt. (voor zover daarbij een Fender HRDL sprake van is... :seriousf:

Vervolgens rees bij mij de vraag: "Hoe maak je nou een impulse response van een akoestische gitaar?" .. want daar kun je geen signaal instoppen...???

Met mijn lekenverstand (ik had werkelijk geen flauw idee) heb ik toen eerst een impulse response van mijn SP-B1 mic gemaakt en vervolgens eentje van mijn ac gtr door deze voor een speakerkast te zetten, en vervolgens de testtone aan te zetten, die via de speaker de gitaarbody in trilling bracht.
Voor het klankgat had ik dan weer die mikrofoon gezet....:???:

Met deze uitkomsten kon ik het droge uitgangssignaal van mijn Fishman Rare Earth pick up voorzien van een virituele SP-B1 mic vst plugin fx.
Zo werd de gtr sound al een stuk luchtiger en organischer.
Tot slot kon ik dan met de andere vst nog wat body eh wooehmp effect toevoegen; het dreunerige broererige van een close miking op een gitaarbody.
En toen kwam het totaal plaatje wel erg dichtbij qua sound, hoewel het zeker nog niet optimaal was.

Ik heb er nog niet verder mee geexpirementeerd, omdat ik op dit moment toch niet live speel, maar ik geloof wel, dat dat zeer de moeite waard kan zijn.

:crazyhappy:

Harald
8 oktober 2010, 14:02
Is dat niet min of meer het idee achter het aura systeem van Fishmann? Scheelt iig een hoop geexperimenteer. Kan me herinneren dat Eltjo Haselhoff wel in die richting geexperimenteerd heeft maar het uiteindelijk opgegeven heeft.

johantipker
8 oktober 2010, 14:11
Is dat niet min of meer het idee achter het aura systeem van Fishmann? Scheelt iig een hoop geexperimenteer. Kan me herinneren dat Eltjo Haselhoff wel in die richting geexperimenteerd heeft maar het uiteindelijk opgegeven heeft.

Ja, dat heb je al eens eerder gezegd en dat zal vast wel kloppen.
Het zelf doen is natuurlijk wel ambachtelijker...:D
hoewel ik geen flauw idee had, hoe je zoiets moet doen qua methodiek...:(:o
Als je suggesties hebt, hoor ik ze graag...

Topicstarter is mischien sneller geholpen met zo'n Aura ding...

http://www.fishman.com/products/details.asp?id=92

erwin_ve
8 oktober 2010, 14:50
Hoi Johan, je boerenverstand werkt iig goed(Elburg he?). Ik vindt het best wel innovatief hoe je dat hebt opgelost. Kun je die IR online zetten?

johantipker
8 oktober 2010, 15:11
Hoi Johan, je boerenverstand werkt iig goed(Elburg he?). Ik vindt het best wel innovatief hoe je dat hebt opgelost. Kun je die IR online zetten?

...ik mail t wel ff naar je...

Groetnuutelboerch:soinnocent:

peter_heijnen
10 oktober 2010, 11:44
...ik mail t wel ff naar je...

Groetnuutelboerch:soinnocent:
Mag ik hem dan ook??

Ben best heel benieuwd.

En idd slim gedaan met zowel de mic als de body response. Ik ga me er ook maar eens in verdiepen, een x/y-microfoonopstelling response zou wel te gek zijn om zelf te kunnen maken.

johantipker
10 oktober 2010, 13:21
Mag ik hem dan ook??

Ben best heel benieuwd.

En idd slim gedaan met zowel de mic als de body response. Ik ga me er ook maar eens in verdiepen, een x/y-microfoonopstelling response zou wel te gek zijn om zelf te kunnen maken.

Er was ooit een mic modeling plug in van Antares ofzo. Deze was "discontinued" maar moet nog wel te downloaden zijn.

Toch mag er in dit topic best nog wel wat gebrainstormed worden over de methodiek van ir maken van een akoestische gitaar sound.

Hoe maak je bijv een ir van je stalen snaren???



Peter:PM!

Harald
11 oktober 2010, 08:39
Misschien handig daar gewoon een aparte topic voor te maken, of even af te splitsen? Dan is het ook makkelijker te vinden lijkt me.

johantipker
11 oktober 2010, 16:31
Misschien handig daar gewoon een aparte topic voor te maken, of even af te splitsen? Dan is het ook makkelijker te vinden lijkt me.

ok +6tekens

robertmolema
14 oktober 2010, 12:55
Met belangstelling lees ik het Impulse Response verhaal. Ik gebruik het in Cubase met de Refernence galmplug in. Dat klinkt erg gaaf. Maar om je toon er mee te moduleren had ik nog niet van gehoord.

De Fishmanpedaal ga ik maar eens proberen.

johantipker
14 oktober 2010, 21:18
Met belangstelling lees ik het Impulse Response verhaal. Ik gebruik het in Cubase met de Refernence galmplug in. Dat klinkt erg gaaf. Maar om je toon er mee te moduleren had ik nog niet van gehoord.

De Fishmanpedaal ga ik maar eens proberen.

..nou post hier je bevindingen..ik heb 'm zelf nog niet getest.

Harald
3 november 2010, 18:02
Ben benieuwd, heb zo'n miniflex 1 besteld voor in mijn harpgitaar. Hopelijk is dat ding er een beetje vlot :)

Het lijkt erop dat hij er aan komt. Maar €51 invoerrechten en BTW op een pickup van pakweg €180... De nederlandse staat zou er wel eens meer aan kunnen overhouden dan de maker :( Hopelijk ben ik morgen thuis als dat ding bezorgt wordt. Kijken of ik het van het weekend kan inbouwen. Als alles goed werkt is hij in december iig gelijk op wat grotere podia te horen :)

RB-1
4 november 2010, 10:55
Live gaat een grootmembraan microfoon niet werken. Dat gaat namelijk snel rondzingen. (=te gevoelig).Tja, die (Audix SCX-25A, niks bijzonders) gebruiken we dus al jaren en met succes.
We zijn alleen overgestapt op 2 stuks, omdat ik om bij die ene mic te komen voor mijn solo's, steeds dwars door de contrabas heen moest.
Op de lange duur gaat zoiets niet werken....:seriousf:

Kan het dan helemaal niet meer mis?
Nou, reken maar! (http://www.peternoorman.nl/staber_chasnoff_nwbuinen_080517/babes&mabes_080517_02.wmv) Je moet er wel mee leren omgaan. Dit is overigens een andere band dan waarover ik het net had, die klonk wel coherent.
Moet je maar zien wat er gebeurt, als de leadzang er te ver af blijft staan.
Of dat je te maken hebt met een (op zich sublieme) banjospeler die niet zo goed meer hoort en dus zo ont-zet-tend hard speelt,
dat hij eigenlijk een meter of 4 weg zou moeten staan....;)
Maar je ziet, hoe hij na mijn gitaarbreak door zijn echtgenote daar nog eens fijntjes op wordt gewezen.
Het helpt alleen niet veel....:seriousf:
De geluidskwaliteit van de video is on the bad side of horrible (de bas ligt er in wekelijkheid helemaal niet zo bovenop), maar alleen even ter illustratie, dus.

Cue Zephyr
4 november 2010, 11:05
Mocht ik per ongeluk door zijn bij de theaterdag op school ga ik ook eens proberen een grootmembraan (CAD M179) te gebruiken (zullen vast nog wel repetities en uiteraard soundchecks komen). Mijn piezo gaat mijn geknal vast niet goed overbrengen, en bovendien werkt mijn benen brugzadel niet echt goed samen met 't element (tusq deed 't beter).

RB-1
4 november 2010, 11:31
Tips:
1. Doe alle monitor uit.
2. Zorg dat er Graphic EQ in het kanaal van die mic zit.
3. Gebruik die om ieder spoortje van 'ringing' (op welke frequentie dan ook) stil te krijgen.

Afhankelijk van de mic. krijg je een meer of minder bruikbaar resultaat.
Voorbeeld: wat met de Audix wel lukte, ging met een U-87 compleet de mist in.
Ook Audio Technica, Behringer en Rhode bleven op hun best blikkerig klinken.
TLM 103 kwam er nog het dichtste bij.

Cue Zephyr
4 november 2010, 12:31
"t Is een variable pattern grootmembraan. Ik denk dat ik iets als een hypercardiioid patroon nodig heb als ik de monitorapparatuur nodig heb. Verder zal ik 2 kanalen moeten gebruiken op de mixer, één voor de directe input van de pick-up (is actief) en dan de microfoon. Ik ben ook nog van plan een soundhole cover te halen om heft even op safe te spelen. Ik hoop dat de mixer notch filters heeft (of peak filters met een variabele frequentie), want dan is de feedback best gemakkelijk te bestrijden.

Harald
4 november 2010, 12:38
Die microfoon die je gebruikt komt toch VOOR je gitaar te staan? Of gaat hij in de klankkast van je gitaar?

Soundhole cover is prima voor inwendige microfoons, maar als je een microfoon voor je gitaar zet, moet je juist NIET zo'n feedbackbuster in je gitaar proppen. Betekend alleen maar dat de microfoon minder signaal binnen krijgt en dus verder opengedraaid moet worden. Zou me niet verbazen dat dat dan juist eerder gaat rondzingen, dan zonder zo'n stop in je klankgat.

En de piezo kan over het algemeen aardig hard, voordat het rondzingt.

En helemaal geen monitoring als je solo akoestische gitaar speelt is echt niet fijn. Dan ga je veel te veel proberen het volume uit je instrument te halen ipv uit de versterking. Resultaat is dat je dynamiek ipv ppp naar fff ineens beperkt is tot f tot fff En ws. probeer je zelfs nog iets harder te spelen dan het instrument fijn vindt. Als je zoals RB1 met een band speelt gebeurt er altijd wel wat, zodat het geluid van het publiek enigzins gemaskeerd wordt. Speel je solo, en met dynamiek heb je meestal ook echt stille stukken. Dan moet je publiek wel heel erg beschaafd zijn wil dat fijn spelen. Op een theatermiddag op een school heb ik zo mijn twijfels. Dan zijn monitor en wat galm broodnodige vriendjes :)

Harald
5 november 2010, 16:16
Het lijkt erop dat hij er aan komt. Maar €51 invoerrechten en BTW op een pickup van pakweg €180... De nederlandse staat zou er wel eens meer aan kunnen overhouden dan de maker :( Hopelijk ben ik morgen thuis als dat ding bezorgt wordt. Kijken of ik het van het weekend kan inbouwen. Als alles goed werkt is hij in december iig gelijk op wat grotere podia te horen :)

Hij is binnen. En gelijk ingebouwd. Dat is iig erg eenvoudig. Kwestie van een gat van 12 mm door het staartblok boren (als daar al een endpin zit is het een kwestie van een bestaand gat opboren), het houtje-touwtje (letterlijk een houtje aan een touwtje :D ) hulpmiddeltje door het gat heen zien te krijgen en het houtje inpluggen in de jack die je vervolgens met microfoons en al via het klankgat door het gat in het staartstuk moet zien te wurmen. Dat is dus een koud kunstje, aangezien je simpelweg het touwtje moet gaan aantrekken zodat de plug vanzelf naar het gat komt. Is dat gebeurd schroefjes aandraaien, inpluggen en spelen. Zelfs mij lukt dat en op klusgebied heb ik niet eens 2 linkerhanden, maar eerder 2 linkervoeten.

Uiteraard snel even uitgeprobeerd. Eerste indruk is goed. Goed microfoongeluid, genoeg output en je moet dicht bij je versterker op een behoorlijk volume spelen wil het gaan fluiten. Misschien een kleine hump in het middengebied maar dat ligt deels denk ik ook aan de gitaar. Doordat de harpsnaren heel makkelijk mee resoneren vloeit het al snel dicht. Klinkt iig aardig natuurgetrouw. Geschuif op de kast, en kloppen komt ook erg goed door. Benieuwd hoe dit op een wat grotere installatie klinkt! Heb zo'n vermoeden dat dat wel goed komt. iig al stukken beter dan wat ik tot nu toe live heb gehoord met mijn harpgitaar en ter plekke aanwezige microfoons ervoor.

peter_heijnen
5 november 2010, 16:27
Erg interessant Harald, de samples op youtube klinken in mijn oren best natuurgetrouw, zeker als je dat vergelijkt met het bekende geluid van de vele ust's.

En goh, laat nou net afgelopen woensdag mijn bband preamp het hebben begeven (geen geintje) en moet ik iets bedenken voor mijn taylor... ;)

Harald, weet jij toevallig hoe lang die twee AAA batterijtjes meegaan?

Harald
5 november 2010, 17:06
Zo lang heb ik hem nog niet ;) Volgens de installatiehandleiding 2 jaar, maar geen idee op hoeveel spelen dat berekend is uiteraard. Vervangen is hier wel wat bewerkelijker dan bij zo'n batterijvakje. De batterijen (2 * AA trouwens, niet die hele kleintjes bij mij dan iig) zitten op de preamp die aan de jack vast zit. Je moet dan de plug even losschroeven, houtje touwtje maar even bewaren dus, en het spul naar het klankgat halen. Evt. even eruit en dan weer terug door het staartgat en vastzetten. Moet op zich met een kwartiertje te doen zijn lijkt me, maar dat wil je niet snel midden in een set moeten doen. (en natuurlijk niet zoals in deze beschrijving vergeten de batterijen te verwisselen :seriousf: )

Maar goed 10, 11 en 12 december in drie theatertjes eens uitproberen. Dan speel ik met Gareth Pearson en Merel van Hoek.

Verwacht voor theater situatie dat het goed moet werken. Met een band in een kroegje denk ik toch dat de kans op feedback serieus aanwezig is. Maar er is ook een versie die je kunt blenden met een andere pickup. Maar dat is dan weer dubbel. Binnen een band is een simpele piezo eigenlijk al snel goed.

Einzeln
5 november 2010, 18:56
http://www.youtube.com/watch?v=wLw1WY0lAck&feature=related

peter_heijnen
11 november 2010, 12:10
Harald, en weet je al meer?

Ik heb het ding al proberen te bestellen maar er waren steeds problemen met de website en creditcard betaling vanuit europa. Die problemen zijn volgens Ken Donnel nu opgelost, maar in de tussentijd heb ik die Fishman DI eens nader zitten bestuderen en dat ziet er toch ook behoorlijk praktisch uit...

Zijn er mensen die een Fishman Aura pedaal hebben?

Harald
11 november 2010, 13:45
Wil er nog een korte opname mee maken. Van de week even kort geprobeerd, wil nog een tweetal stukken met harpgitaar opnemen voor mijn cd, als het nog vlot lukt. Eerste indruk is dat hij het aflegt tegen een Rode NT1A, maar toch wel heel aardig in de buurt komt. iig totaal geen piezo of ander bijsmaakje, en ook aanzienlijk beter dan alleen de micro in mijn Maton of die van mijn Fishman systeem in de Alhambra. Dat een interne microfoon het aflegt tegen een externe condensator microfoon vind ik nog niet zo heel vreemd. Maar het kwam al heel dichtbij. Moet even wat schoner inspelen. Bij die harpgitaar slibt het al snel dicht doordat de harpsnaren zo makkelijk meeresoneren en eigenlijk nauwelijks te dempen zijn.

Ik post wel een mp3tje met een stukje Rode, en een stukje interne mic. 1 Rode NT1A en de interne mic klonken samen trouwens al mooi vol.


Maar goed, de echte live test wordt 10, 11 en 12 december bij het tourtje met Gareth Pearson. Dat is waar het echt om gaat.