PDA

View Full Version : Zelf een LP bouwen



Thomk
7 oktober 2010, 09:34
Lezers,

Ik ben van plan om is zelf te gaan proberen om een gitaar in elkaar te zetten.
Ik zat te denken om de Boston KIT LP-10 te maken

Model: Les Paul Model
Body: Gewelfd esdoorn
Hals: Esdoorn
Toets: Palissader toets met dot inleg
Fretten: 22
Inclusief: Achterplaat, Elementen, Potmeters, Mechanieken, Gitaaringang, Snaren, Schroeven, Halsplaat, Standenschakelaar, Kam & Brug
Herkomst: China

Mijn vraag is dit goed om te beginnen? Ik heb begrepen uit de "Hout"topic dat esdoorn niet geweldig is voor een body.

Dus graag jullie mening om hier wel of niet aan te beginnen.

Tips zijn heel welkom bijvoorbeeld het monteren hiervan of het veranderen van hardware.

Groetjes

Shibby
7 oktober 2010, 09:43
Esdoorn kan juist prima voor een body. Een Gibson Les Paul heeft echter een body van mahonie.

G.G.
7 oktober 2010, 09:44
Om te beginnen kan zo'n kit best leuk zijn. Denk dat de body gewoon een mahonie back heeft hoor. Helemaal esdoorn is erg onwaarschijnlijk. Hardware zoals tuners kan je altijd nog vervangen voor betere, net als de elemten. Dat worden denk ik de zwakke punten bij en kit.

McVenco
7 oktober 2010, 09:47
Esdoorn is niet heel slecht, maar geeft wat veel "hoog" in het geluid. Met een setje goede elementen hoeft dit verder geen probleem te zijn.

Zo'n kitje is best leuk om mee te beginnen, het leert je in ieder geval al behoorlijk wat van hoe een gitaar in elkaar steekt, maar de kwaliteit van met name de hardware laat vaak wat te wensen over. Voor het geld van zo'n kit (ik vind met snel zoeken een prijs van 160 euro) zou ik eerder op zoek gaan naar losse onderdelen. Voor een paar tientjes per stuk (marktplaats, Ebay) kun je wel een (strat/tele) body en hals op de kop tikken, en bij bijvoorbeeld Guitarfetish hebben ze goede pickups en tuners voor relatief weinig geld.

robertmolema
7 oktober 2010, 09:48
Echte LP's zijn meestal gemaakt van een dikke plank mahonie voor het warme laag en een dunne top van esdoorn voor een strak hoog. Een body van alleen esdoorn zal volgens mij eerder gaan klinken als een strat met humbuckers.

Als alternatief voor mahonie wordt (bijvoorbeeld bij Tokai LP's) Essen gebruikt. Gezien de status van de goedkopere tokai's een prima alternatief.

Thomk
7 oktober 2010, 10:02
Guitarfetish is echt een geweldige website zie ik nu.

Vooral die Bodies en halzen niet duur maar zal de kwaliteit redelijk zijn?
Natuurlijk weet ik dat het geen top of de line hout zal zijn maar het zou moeten werken toch?:P:soinnocent:

En het is misschien ook nog wat intressanter om echt alleen met een body en een hals te beginnen.

Jammer genoeg hebben ze geen LP bodies maar een telecaster lijkt me ook wel wat

o0rollo0o
7 oktober 2010, 10:40
Tuurlijk gaat dat werken. Als je echt een LP wil zou ik gewoon voor de LP gaan. Het blijft veel werk dus kan je het beter in iets stoppen wat je echt wil.

Mijn LP is van alder(elsehout) met een mapleneck en rosetoets, vind ik ook prima klinken:ok:

Thomk
7 oktober 2010, 10:52
Zo ff mn huiswerk beetje gedaan.

Engiste wat mij nu een beetje bang maakt is het bedraden. heeft iemand toevallig hier enige ervaring in?

McVenco
7 oktober 2010, 11:05
Pickups solderen is echt geen rocketscience. Voor zo'n 15 euro heb je een heel eenvoudig en goed soldeerstationnetje waarmee je prima uit de voeten kunt. (deze bijvoorbeeld: link (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=1050))

Als je nog nooit hebt gesoldeerd is het aan te raden om even te oefenen met wat stukjes draad en een willekeurig stukje metaal, maar je hebt het normaal gesproken zeer snel onder de knie.

o0rollo0o
7 oktober 2010, 12:15
Zo ff mn huiswerk beetje gedaan.

Engiste wat mij nu een beetje bang maakt is het bedraden. heeft iemand toevallig hier enige ervaring in?

Ik heb het toevallig een paar maanden terug bij mijn LP gedaan. Het is vrij simpel en op bijvoorbeeld de site van seymour duncans staan kant en klare schema's om te gebruiken zodat je weet waar elk draadje heen moet. Ik had zelf hiervoor ook totaal geen ervaring en heb het met een oude soldeerbout van mijn opa gedaan, zonder station of high tech spul.

Ik heb misschien wel enkele beginnertips voor je:

Prik eerst alle onderdelen in een stukje karton van bijvoorbeeld een muesli doos zodat je zoveel mogelijk buiten de gitaar al in elkaar kan solderen. Even aftekenen op het karton waar op je gitaar de knoppen komen te zitten. Alle potmeterjes en weerstanden heb ik op deze manier aan elkaar gezet waardoor je ze erna in 1 keer in de gitaar kan zetten.
Aan de potmetertjes zit een oogje, doe hier eerst het draad doorheen zodat het niet kan losgieten en de erna een beetje soldeer erop.
Gebruik soldeertin met een harskern, gewoon te halen bij de bouwmarkt. Dan heb je verder geen vet of iets anders nodig.
Als draad kan je het best een tv kabel kopen ofso. Daarin zitten draden die niet gevlochten zijn maar gewoon "uit 1 stuk" koper zijn. Is een stuk steviger.


Als je dit allemaal in acht neemt is het voor iedereen mogelijk, zelfs voor mij:P Hierbij wel mijn rugtus om zeep geholpen en van mijn slaapkamer een stoombad gemaakt omdat ik zo eigenwijs was het gewoon op mijn slaapkamer te doen en me rugtas vakje als soldeerbouthouder te gebruiken...

Thomk
7 oktober 2010, 12:27
Helemaal leuk ik ga eens kijken wat ik ga bestellen.

Ik zag ook kan en klare guitar kits op guitar fetish maar denk dat deze niet zo wonderbaarlijk zijn. "mag je ook eigenlijk niet verwachten voor de prijs"

o0rollo0o
7 oktober 2010, 13:10
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=lp-style-bouwpakket&action=article&group_id=41&aid=2877&lang=NL

Dit is ook een leuke betaalbare kit denk ik, en dan heb je niet te maken met shipping en dergelijke. Bestel daar ook geregeld wat onderdelen en het is altijd goed. Op mail wordt ook altijd gereageerd.

StephSands
7 oktober 2010, 13:28
Ik wil ook ooit nog een custom LP gaan "assembleren", heb mijn oog laten vallen op deze kit:
http://www.diyguitarshop.co.uk/kits.htm#lp

Ze hebben ook een birds eye maple variant. En ook niet onbelangrijk, de hals + inlays zijn LP style (geen dotted inlays).
Verder een hoop kits voor allerlei verschillende stijlen.


edit: birds-eye is er dus uit :S spalted maple hebben ze nu als variant, ook niet lelijk :)