PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul Standard upgrades



Conspectus
7 oktober 2010, 09:22
Hallo

Laat me beginnen met te zeggen dat ik niet zeker ben of dit topic hier of in het zelfbouwforum hoort. Ik las dat het daar enkel en alleen om DIY gaat dus plaats ik maar hier.

Ik kocht onlangs een Epiphone Les Paul Standard in Ebony uitvoering en ben erg tevreden over hoe de gitaar voelt en speelt. Daarvoor had ik het privilege om van een vriendin een tijdje haar Gibson Les Paul Studio te mogen testen en dat ding klonk naar mijn oren fantastisch. De pickups en de elektronica in het Epiphone kunnen door het prijsverschil natuurlijk niet op tegen de echte Gibson setup, en ik kijk er al naar uit om met verloop van tijd misschien wat aanpassingen te laten doen.

Mijn vragen naar jullie zijn:

- Heeft er iemand ervaring met het (laten) upgraden van onderdelen op je Epiphone? Was het resultaat zoals verwacht?

- Redelijk recht door zee: wat zijn enkele goeie opties om de elektronica in de gitaar te vervangen door echt kwaliteitsgerief?

- Welke humbuckers genieten jouw voorkeur? Ik zou graag de modderigheid wat verliezen, dus welke humbuckers genieten jullie voorkeur om de helderheid van de klank te bevorderen?

- Lieten jullie verder nog iets aanpassen of hebben jullie nog andere mods in gedachten? Misschien kleine dingen, zoals de soort snaren die je verkiest.

De Epi lijkt mij een zeer goeie basisgitaar die mits een paar goeie beslissingen en kundige aanpassingen de sound van een echte Gibson moet kunnen benaderen zonder de volle prijs te moeten betalen.

Nieuw kostte deze gitaar me 330 euro in aanbieding.

Dieter

macwilliams
7 oktober 2010, 10:01
Je kunt elementen van seymour duncan proberen;

als setjes:
neck, pearly gates.
Brug, alnico pro 2

neck, p-rails
brug, p-rails

neck, jazz
brug, JB

of een setje aktieve black outs.

of dimarzio;

neck& brug; air norton.

Zo zijn er nog wel meer elementen bouwers.
Emg, Bill lawrence om er twee te noemen.

Pot meters vervangen voor CTS pots.

Ook de capacitors kun je vervangen voor betere.

Neem bijvoorbeeld het grote pick up topic maar eens door!!

Qua hardware zou je je topkam kunnen vervangen voor een benen topkam.

Als je de zoekterm epiphone gebruikt en upgrade zul je ook diverse topics tegenkomen met eenzelfde vraag en diverse antwoorden.

snaarplukker
7 oktober 2010, 10:24
Een EPI van die prijs zal waarschijnlijk niet uitgevoerd zijn in mahonie hout. Daar zit ook al een enorm verschil in met de Gibson Studio.

Conspectus
7 oktober 2010, 10:32
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=44&CollectionID=6

http://www.epiphone.com/images/44_04.jpg

StephSands
7 oktober 2010, 10:38
Een EPI van die prijs zal waarschijnlijk niet uitgevoerd zijn in mahonie hout. Daar zit ook al een enorm verschil in met de Gibson Studio.

Ik heb ook een Epi Standard, body & neck zijn gewoon mahonie:
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=45&CollectionID=6

edit: volgende keer even de post boven me lezen :soul:

Gothra
7 oktober 2010, 10:41
Die epi's zijn gewoon van mahonie hoor, wellicht iets minder kwalitatief dan die van gibson.


EDIT: volgende keer alle posts boven me lezen, haha.

Rutger Molenberghs
7 oktober 2010, 13:07
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken om de elektronica van mijn Epiphone te vervangen. Maar ik ben gebotst op een aantal fora waar beweert wordt dat CTS potmeters (en andere kwalteitspotmeters) niet door de gaatjes in een Epiphone passen. Dit element houdt mij al anderhalf jaar tegen om eraan te beginnen.

Welke muziek speel je eigenlijk? Want als je metal en aanverwanten speelt, kan je ook kijken naar EMG pickups. Die komen met pots en input. Moet je alleen nog je switch vervangen.

benwave
7 oktober 2010, 14:21
Neem bijvoorbeeld het grote pick up topic maar eens door!!



Dat kan ik dus niet vinden... Maar een vraagje.. Zit er een groot hoorbaar verschil tussen de Epiphone burstbucker en die van Gibson ?

En het verschil 57`classic en de burstbucker 1,
en het verschil burstbucker 1 en 2 van Gibson?

macwilliams
7 oktober 2010, 14:33
Dat kan ik dus niet vinden... Maar een vraagje.. Zit er een groot hoorbaar verschil tussen de Epiphone burstbucker en die van Gibson ?

En het verschil 57`classic en de burstbucker 1,
en het verschil burstbucker 1 en 2 van Gibson?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134733

ik heb de epi versie gehad van die 57' classic en ik vond ze maar modderig en on gedefinieerd. De Gibson versie heb ik nooit gehad (denk ik) dus daar weet ik niets van.

snaarplukker
7 oktober 2010, 14:35
Die epi's zijn gewoon van mahonie hoor, wellicht iets minder kwalitatief dan die van gibson.


EDIT: volgende keer alle posts boven me lezen, haha.
Dan zijn de prijzen van EPI's het laatste jaar flink gekelderd. Toen waren de mahonie uitvoeringen boven de € 450,--. :dontgeti:

macwilliams
7 oktober 2010, 14:39
Dan zijn de prijzen van EPI's het laatste jaar flink gekelderd. Toen waren de mahonie uitvoeringen boven de € 450,--. :dontgeti:

Dat krijg je wanneer je de produktie naar China verhuisd, waarde daling.

o0rollo0o
7 oktober 2010, 14:55
Maar ik ben gebotst op een aantal fora waar beweert wordt dat CTS potmeters (en andere kwalteitspotmeters) niet door de gaatjes in een Epiphone passen.

Dit is WAAR. Heb zelf 1 CTS pot gekocht om het even te proberen en het past inderdaad niet. Schacht van de Epiphone is niet breed genoeg dus je zou hem moeten uitboren.

CTS potje ligt nu in mijn bureaulade te wachten tot de evolutietheorie zich bewijst en hij vanzelf wegloopt

Venlonaer
7 oktober 2010, 15:35
Als je nu 4 CTS pots in je epi zet lijkt het mij wel goed voor de waarde hoor...mits je de gaatjes netjes uitboort.

rozh
7 oktober 2010, 15:46
gewoon een ietspietsie klein beetje vijlen en ze passen er gewoon in hoor, je hoeft ook echt maar een heel klein beetje te vijlen en je kan ze doorduwen

Rutger Molenberghs
8 oktober 2010, 13:55
CTS potje ligt nu in mijn bureaulade te wachten tot de evolutietheorie zich bewijst en hij vanzelf wegloopt

Dit deed me eraan denken dat ik ook nog een CTS in de lade liggen heb. Dacht ik even te kijken of die paste, heb ik blijkbaar Alpha pots in mijn Epi (is zo uit de fabriek gekomen :cheerup:), dus misschien heeft de TS ook dergelijk geluk. Dan lijkt vervangen mij niet nodig.

jannest
8 oktober 2010, 17:19
Dat krijg je wanneer je de produktie naar China verhuisd, waarde daling.
maar gaat de kwaliteit dan ook achteruit ?
want het bouwen van een gitaar is heden ten dage toch een computer gestuurd proces,toch ?

Conspectus
8 oktober 2010, 19:01
Vraag ik me ook af. Mensen die ook een epi standard hebben betaalden enkele jaren terug bijna 500.

macwilliams
8 oktober 2010, 19:19
Wanneer je net als ik en een paar andere forumgasten zoals Geert1967 enzo veel van die gitaren hebt vastgehad uit, Korea, Japan, Indonesië en China dan zul je merken dat er echt wel verschil in kwaliteit is. Met onderaan helaas de Chinees. Begrijp me goed, ze zijn niet super slecht maar je krijgt waarvoor je betaald. Niets meer niets minder.

P.S.
Ik heb naast 6 Gibson LP ook nog een chinese epi LP.

jannest
8 oktober 2010, 19:29
Wanneer je net als ik en een paar andere forumgasten zoals Geert1967 enzo veel van die gitaren hebt vastgehad uit, Korea, Japan, Indonesië en China dan zul je merken dat er echt wel verschil in kwaliteit is. Met onderaan helaas de Chinees. Begrijp me goed, ze zijn niet super slecht maar je krijgt waarvoor je betaald. Niets meer niets minder.

P.S.
Ik heb naast 6 Gibson LP ook nog een chinese epi LP.

zat me af te vragen hoe dat komt omdat er volgens mij weinig hand werk aan te pas komt
lijkt me dat het prijs verschil voornamelijk zit in arbeidsloon (scheelt schat ik zo'n 70% met made in de usa) en de gebruikte hardware (zomaar 4 a 500 dollar)

of zijn de fabrieken daar gewoon veel slechter ?

macwilliams
8 oktober 2010, 19:39
zat me af te vragen hoe dat komt omdat er volgens mij weinig hand werk aan te pas komt
lijkt me dat het prijs verschil voornamelijk zit in arbeidsloon (scheelt schat ik zo'n 70% met made in de usa) en de gebruikte hardware (zomaar 4 a 500 dollar)

of zijn de fabrieken daar gewoon veel slechter ?

Lagere arbeidsloon en het hout is echt slechter.

stratie
8 oktober 2010, 20:17
In mijn LP zit in de neck een SD jazz, en in de brug een 57, check hier maar hoe het klinkt. (Mahonie gitaar btw).

http://www.youtube.com/watch?v=4NDfSIa3Nno

jannest
8 oktober 2010, 21:12
Lagere arbeidsloon en het hout is echt slechter.

lol
das waar ooit eens (ongezien) een cheapo samick lp gekocht vanwege de goede reviews nou dat ding klonk dus voor geen meter (juist onversterkt)
4 jaar later klink ie tot mijn verbazing erg goed

Goeiemorgen
9 oktober 2010, 17:29
Dit deed me eraan denken dat ik ook nog een CTS in de lade liggen heb. Dacht ik even te kijken of die paste, heb ik blijkbaar Alpha pots in mijn Epi (is zo uit de fabriek gekomen :cheerup:), dus misschien heeft de TS ook dergelijk geluk. Dan lijkt vervangen mij niet nodig.

Zijn Alpha pots dan kwaliteit pots ? ik heb ook Alpha pots 500k stock in me Epi LP uit 09 china.

Rutger Molenberghs
9 oktober 2010, 17:38
Het is niet het beste op de markt, maar goed genoeg voor mij. In ieder geval beter dan merkloos spul.
Mijn Epi komt trouwens uit de fabriek van Samick. Is dus geen Chineesje.