PDA

View Full Version : Wel of niet een DI-box



MeneerJoost
6 oktober 2010, 19:48
Hey guys,

Ik heb een Cole Clark Fat Lady 2ac en heb vrijdag m'n eerste 'try out' tijdens een open podium met deze gitaar.

Hoe kan ik mijn gitaar dan het beste aansluiten? Direct op de PA of via een DIboxje?

Thanks:noob:

Laser
6 oktober 2010, 19:56
Wil je zelf volledige controle over je klank en een geruste PA man aan het bord? Zet er een Para DI tussen van LRBaggs bvb. Jij blijft bepalen wat er met je klank gebeurt, de PA man kan zich bezighouden met wat er in de zaal gebeurt. Eens de settings klaar bij voorbereiding hoeft de PA man enkel nog aan de volumeknop te draaien. Iedereen tevreden :-)

LaurentB
6 oktober 2010, 20:46
Ik doe dat altijd via een DI-box.

MeneerJoost
6 oktober 2010, 22:57
Wil je zelf volledige controle over je klank en een geruste PA man aan het bord? Zet er een Para DI tussen van LRBaggs bvb. Jij blijft bepalen wat er met je klank gebeurt, de PA man kan zich bezighouden met wat er in de zaal gebeurt. Eens de settings klaar bij voorbereiding hoeft de PA man enkel nog aan de volumeknop te draaien. Iedereen tevreden :-)
Thanks voor je reply maar dat kastje is 170dollar! :O wat ik een beetje te duur vind op dit moment voor een DIboxje (zit wel een EQ enzo op dat is wel super nice)
Maar denk dat ik voor een Samson S-Direct DI-boxje ga, geen idee waarom maar na wat advertenties op Thomann te hebben doorgebladerd voelt deze gewoon goed, beetje vaag.

En ga sowieso de verkoper in de muziekwinkel nog eventjes vragen of hij nog tips of aanbevelingen heeft.

Harald
6 oktober 2010, 23:17
Om nu voor een open podium een DI te kopen... ??? Meestal hebben de knoppenmensen die wel zelf mee. En als het voor dat ene optreden is, zou ik desnoods dan toch gewoon inpluggen. ALs je vaker live speelt en je wilt het goed doen, denk dan eerder aan of een eigen akoestische amp (met evt. ingebouwde DI) of een iets uitgebreider systeem dan alleen een DI.

MeneerJoost
7 oktober 2010, 08:33
Om nu voor een open podium een DI te kopen... ??? Meestal hebben de knoppenmensen die wel zelf mee. En als het voor dat ene optreden is, zou ik desnoods dan toch gewoon inpluggen. ALs je vaker live speelt en je wilt het goed doen, denk dan eerder aan of een eigen akoestische amp (met evt. ingebouwde DI) of een iets uitgebreider systeem dan alleen een DI.

Ja het wordt mijn eerste keer alleen akoestisch op dit open podium, ben sowieso van plan om weer vaker op te gaan treden zij het dan in m'n eentje, als duo of weer met een bandje dus het DIboxje gaat zeker wel meer dan 1 keer gebruikt worden hoor ;)

Maar is een akoestische amp dan zooo veel beter dan via een DIboxje inpluggen op de PA?

Harald
7 oktober 2010, 09:16
Hangt er een beetje vanaf. Voordeel van de amp is dat je thuis ook versterkt kunt spelen (wat ik als ik een tijd niet met mijn akoestische gitaar op het podium sta altijd even doe, om weer even te wennen aan het hogere volume, zodat ik niet alles heel zacht probeer te spelen)
Daarnaast heb je gewoon je eigen monitor bij je. Dan ben je daar niet van afhankelijk. Je kunt dan ook gewoon eens ergens versterkt spelen zonder een hele installatie te moeten gaan regelen (en een akoestische gitaar over een elektrische gitaarversterker is zelfs voor noodgevallen enorm behelpen)

De DI voegt voor thuis niets toe, en de kans is groot dat ze op plekken waar je met een aanwezige installatie speelt ook wel een of meer DI's hebben. Die hoef je dan eigenlijk niet zelf mee te nemen. Is de DI een wezenlijk deel van je setup kan het wel lonen. Maar dan vooral om alles vooraf zo in te bouwen dat je met een paar kabeltjes klaar bent. ZO gebruikt Tommy Emmanuel een DI om zijn gitaar te splitten naar zijn reverb en versterker, maar ook rechtstreeks naar de PA. De PA heeft dan een nat en een droog signaal tot zijn beschikking. Alles netjes ingebouwd in een 19"rackje is dat snel aangesloten, en hoeft hij het niet eerst uitgebreid uit te leggen aan een knoppenman.

Maar voor gewoon een gitaar in een DI naar de PA is dat overkill. Check gewoon eens of ze zelf geen DI hebben. Kunnen ze die gelijk klaarleggen op het podium, ben jij zo klaar, en hoef je ook geen geld uit te geven aan een kastje dat thuis toch alleen maar stof vangt.

MeneerJoost
8 oktober 2010, 17:15
..Enorm verhaal (:

Bedankt voor je uitgebreide reactie. (:
Ik weet genoeg! (:

Eko
9 oktober 2010, 09:54
Ik gebruik al jaren een ColeClark met de band. Samen met een AER trouwens. De uitgang die daar op zit is gebalanceerd en zeer goed. Bij de betere amps ( Schertler, Fishmann en AER bv ) hebben ze goede uitgangen. Bij de goedkopere amps laten die nogal eens te wensen over , veel verhuurbedrijven hebben dat niet graag. Storingen tijdens een optreden betekent dat iederen de geluidsman aan staat te kijken. De meesten hebben dus gewoon altijd een D.I bij zich voor dit soort zaken.
Als je de ColeClark nog nooit live gebruikt hebt ( versterkt dus ) heb je nog nooit je instrument op z`n best gehoord. Het aantal keren dat mensen , en zeker andere gitaristen , zijn komen kijken wat dat vreemde instrument nu eigenlijk is , kan ik niet meer op 2 handen tellen. Probeer meer versterkt te spelen , leer spelen met de instellingen op je e.q en zeker met de instellingen tussen de fanbrace en de piezo. Een Fatlady is een beest op een podium en laat je nooit in de steek.

Wilco G
11 oktober 2010, 20:00
Als je de ColeClark nog nooit live gebruikt hebt ( versterkt dus ) heb je nog nooit je instrument op z`n best gehoord. Het aantal keren dat mensen , en zeker andere gitaristen , zijn komen kijken wat dat vreemde instrument nu eigenlijk is , kan ik niet meer op 2 handen tellen. Probeer meer versterkt te spelen , leer spelen met de instellingen op je e.q en zeker met de instellingen tussen de fanbrace en de piezo. Een Fatlady is een beest op een podium en laat je nooit in de steek.

Ken het merk helaas nog niet, maar daar ga ik eens verandering in brengen denk ik.

De gemiddelde technicus heeft gewoon wat DI's bij zich, dus ik denk niet dat je je voor 1 optreden al te veel zorgen hoeft te maken!

MeneerJoost
15 oktober 2010, 18:48
Ken het merk helaas nog niet, maar daar ga ik eens verandering in brengen denk ik.

De gemiddelde technicus heeft gewoon wat DI's bij zich, dus ik denk niet dat je je voor 1 optreden al te veel zorgen hoeft te maken!

Fat Lady 2 is zeker geen onaangename gitaar, vraag maar aan Jack Johnson:sssh:

Hacquebord
16 april 2011, 21:57
Een DI box is vooral een probleem oplosser.

Een gitaar hoort samen met jou amp jou identiteit te geven. Daar is geen DI voor nodig.

Een DI is bedoeld om hinderlijke brom of andere onaangename effecten te verhelpen wanneer je je set op een PA aansluit. De brom wordt meestal veroorzaakt door een aardlus of ander aard probleem. In de DI zit een transformator waardoor de input en output ontkoppeld worden. Met een schakelaar kun je bepalen of de aarde ontkoppelt (ground lift) of niet. Het is nooit zeker wat de beste instelling is. In de praktijk: Heb je brom, schakelaar om.

Een DI heeft naast de input een link out die 1 op 1 doorgekoppeld is.

Je kunt de DI plaatsen:
tussen gitaar en amp - XLR naar de PA
tussen gitaar (jack) en installatie (XLR)
tussen amp en speaker - XLR naar de PA

De laatste mogelijkheid wordt weinig gebruikt maar geeft ook de effecten van je versterker over de PA!

Ikzelf vertrouw zelden op een ingebouwde DI in de versterker, maar je kunt het altijd proberen.

Een goed gebruik van een DI is altijd een 1-2 tje met de geluidsman.

Wil je altijd zelf een probleemoplosser bij je hebben dan kun je prima goedkope Samson gebruiken. Werkt best, maar..

Wil je investeren in een goede oplossing koop dan bijvoorbeeld een BSS. Alle waar naar zijn geld. Laat je sound niet verloren gaan door een te goedkope DI.

Tip: lees de gebruiksaanwijzing van je DI! Echt nuttig.