PDA

View Full Version : Reampen



Thoom42
6 oktober 2010, 19:15
Goed. Alle gitaaropnames zijn achter de rug, we hebben alles droog via een DI ingespeeld zodat we de gitaarsporen later gaan reampen over verschillende versterkers. Nu heb ik een vraag.

Als ik drums en bas afluister over mijn linkermonitor, en ik sluit mijn rechteroutput aan op de input van de gitaarversterker, doet hij het perfect, met een DI kastje ertussen. Nu wil ik dat signaal (gitaarspoor per gitaarspoor) zo gaan opnemen, maar zodra ik er een mic voor zet, begint hij te piepen en te doen. Ik krijg dan ook geen fatsoenlijk en mooi gereamped signaal binnen. Mensen enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb ooit wat gehoord over een omgekeerde DI of iets dergelijks? Of zo'n reamp apparaat?

Bedankt alvast.

marc_o
6 oktober 2010, 19:42
Mijn eerste vraag is:

Waarom heb je in godsnaam alles droog (dus ultraclean) via een DI ingespeeld? Iedereen weet toch dat je anders speelt wanneer je je eigen sound hebt? Was dat een eigen idee of van een studiotechnicus?

Thoom42
6 oktober 2010, 20:17
We hebben alles wel teruggeluisterd met de eigen sound via de versterker die we altijd gebruiken maar we namen alleen het droge signaal op.

MaximVMH
6 oktober 2010, 21:15
Je moet de monitoring uit zetten. Met andere woorden: uit de uitgang van je interface/geluidskaart mag ENKEL het signaal van de droge gitaar komen. Het geluid van de versterker dat je opneemt mag NIET door de uitgang van je interface/geluidskaart gaan.

Zet desnoods de track met DI-opname op 'solo'.
Ik heb ooit wat gehoord over een omgekeerde DI of iets dergelijks? Of zo'n reamp apparaat?Je hebt toch al een DI? Die moet je gewoon 'omkeren': de lijnuitgang gebruiken als lijningang en de gitaaringang gebruiken als gitaaruitgang. Concreet: lijnuitgang interface -> lijnuitgang DI en gitaaringang DI -> gitaaringang versterker.
Waarom heb je in godsnaam alles droog (dus ultraclean) via een DI ingespeeld? Iedereen weet toch dat je anders speelt wanneer je je eigen sound hebt? Was dat een eigen idee of van een studiotechnicus?'t Is niet omdat je met een DI opneemt, dat je daarom ook jezelf clean hoort ... DI en later reampen is perfect mogelijk wanneer je je versterker niet 'vollenbak' kunt zetten (buren, nacht, ...), of voor live opnames (wanneer je teveel overspraak zou hebben of live met meer distortion en/of andere effecten speelt dan je wenst op de opnames).

Thoom42
6 oktober 2010, 22:40
Precies. Wij hebben het droog opgenomen om het zo later op verschillende versterkers te laten blazen, zodat je achteraf alle instellingen nog kunt wijzigen en kunt blijven uitproberen. En dat gaat perfect, bedankt voor je tip, het is inmiddels gelukt.

marc_o
7 oktober 2010, 01:28
We hebben alles wel teruggeluisterd met de eigen sound via de versterker die we altijd gebruiken maar we namen alleen het droge signaal op.


Ah okay.
Laatst was er hier ook iemand die namelijk compleet clean had ingespeeld en zich later balend afvroeg waarom het allemaal zo ruk klonk.
Verder is reampen zeker niet mijn ding, met iedere versterker speel je namelijk anders en dat is te horen. Voor effecten kan het wel, maar dan nog met mate.

Arvoitus
7 oktober 2010, 02:02
Ah okay.
Laatst was er hier ook iemand die namelijk compleet clean had ingespeeld en zich later balend afvroeg waarom het allemaal zo ruk klonk.
Verder is reampen zeker niet mijn ding, met iedere versterker speel je namelijk anders en dat is te horen. Voor effecten kan het wel, maar dan nog met mate.
Terwijl je door een versterker speelt kun je gewoon een DI ertussen plaatsen en zo je eigen signaal opnemen.

En dat het ruk klinkt is onzin, als het slecht klinkt dat zit er gewoon iets fout in de opname of apparatuur.

marc_o
7 oktober 2010, 10:48
Terwijl je door een versterker speelt kun je gewoon een DI ertussen plaatsen en zo je eigen signaal opnemen.

En dat het ruk klinkt is onzin, als het slecht klinkt dat zit er gewoon iets fout in de opname of apparatuur.


Dat het ruk kan klinken is zeker geen onzin. In dit specifieke geval werd er namelijk clean ingespeeld en later door andere, zwaar overstuurde, versterkers gejaagd. De kwaliteit van het geluid kan dan natuurlijk best prima zijn, maar doordat je spel anders is, zul je de beoogde intensiteit nooit bereiken.

Thoom42
7 oktober 2010, 11:06
Dat is niet waar. Als jij jezelf tijdens het opnemen gewoon terugluistert over een versterker met ongeveer hetzelfde geluid, weet je ook hoe het gaat klinken als je dat geluid later gaat opnemen. Dus weet je of je strak zit, of het klinkt met oversturing en dergelijke.

MaximVMH
7 oktober 2010, 11:11
Vind je de gitaar bij Eddie Van Halen, Prince en sommige gitaarsolo's bij Michael Jackson dan ook ruk klinken?

marc_o
7 oktober 2010, 12:33
Jezus Christus zeg! Lezen jullie nu alleen maar wat je wil lezen?

Nog 1 keer:
Wanneer je een gitaar clean (dat wil zeggen, direct ingeplugd, zonder je eigen sound en zonder vervorming) inspeelt en je daarna een overstuurd geluid van dat betreffende signaal gaat maken, zal het eindresultaat ruk zijn.

Ik zeg hiermee niet dat de klankkwaliteit ruk is, maar de spelintentie wel. Je speelt namelijk anders op een cleane gitaar dan op een overstuurde gitaar.


De TS speelde in met eigen sound (dat is goed) en een extra signaal werd opgenomen. Dat gespeelde signaal was dus met de juiste intentie ingespeeld en dat zal dan tot een beter resultaat lijden.

Post #8 slaat dan ook niet op de Topicstarter, maar op diegene die hier laatst zijn beklag deed over zijn opname.

Arvoitus
7 oktober 2010, 13:13
Wanneer je een gitaar clean (dat wil zeggen, direct ingeplugd, zonder je eigen sound en zonder vervorming) inspeelt en je daarna een overstuurd geluid van dat betreffende signaal gaat maken, zal het eindresultaat ruk zijn.
Ik denk dat dat best wel zal meevallen, ik zal het vanavond eens proberen voor de grap:
1: Monitoring met een versterker op mijn koptelefoon
2: Monitoring met alleen het cleane signaal op mijn koptelefoon.
3: Monitoring zonder gitaar (alleen backing track op mijn koptelefoon).

erwin_ve
7 oktober 2010, 13:21
Wanneer je een gitaar clean (dat wil zeggen, direct ingeplugd, zonder je eigen sound en zonder vervorming) inspeelt en je daarna een overstuurd geluid van dat betreffende signaal gaat maken, zal het eindresultaat ruk zijn.


Sommige mensen willen het wiel voor de 2de keer uitvinden.
Ik ben het helemaal eens met je post en merk wel degelijk de interactie tussen gitaar/versterker en bijbehorend volume.

interessander
7 oktober 2010, 13:43
Ik denk dat dat best wel zal meevallen, ik zal het vanavond eens proberen voor de grap:
1: Monitoring met een versterker op mijn koptelefoon
2: Monitoring met alleen het cleane signaal op mijn koptelefoon.
3: Monitoring zonder gitaar (alleen backing track op mijn koptelefoon).

Goed idee, ik zou dan een nummer als raining blood pakken, en voor de grap ook een 4e track met een distortion met veel te veel gain als monitor, ik denk dat je dat zeker gaat horen in je spel.

Steven Otto
7 oktober 2010, 13:54
Ik doe mee met Arvoitus' experiment!

Dus 4 tracks op 4 verschillende manieren opnemen van 't nummer Raining Blood.

Arvoitus
7 oktober 2010, 14:13
Ok, ik zal het vanavond proberen:
1: Monitoring met een versterker met veel te veel gain op mijn koptelefoon.
2: Monitoring met een versterker op mijn koptelefoon.
3: Monitoring met alleen het cleane signaal op mijn koptelefoon.
4: Monitoring zonder gitaar (alleen backing track op mijn koptelefoon).

Dit doe ik natuurlijk wel met een blinde test ;)

Maar eerst een nieuwe batterij halen, aangezien ik mijn kabel in mijn gitaar heb laten zitten.

marc_o
7 oktober 2010, 15:31
Voor diegenen die gaan experimenteren:

Draai het ook eens om, speel een rocksong en maak daar later een clean signaal van. Speel in met bijvoorbeeld een Rectifier op 10 en maak daar een Roland Jazz-chorus van. Dat verschil zal nog groter zijn.

Steven Otto
7 oktober 2010, 17:22
Ik kan wel een DI opnemen, maar niet reampen. Dat maakt toch niet uit voor het experiment?
Gewoon met Amplitube aan/uit en de monitoring aan/uit.

Een rocksong opnemen met distortion luisteren en dan het cleane signaal nemen.

Han S
7 oktober 2010, 19:44
Ik zou gewoon een goed geluid maken met de amp en er een microfoon voor zetten, maar dan ook een DI op de gitaar zelf zetten en het signaal van de gitaar zo op een ander spoor zetten. Je kunt dan kiezen.

MegaDrive
10 oktober 2010, 11:34
Helemaal mee eens. Ik heb lang en veel geexperimenteerd met het opnemen van gitaartracks (ook ten behoeve van het opnemen van bands) en de beste resultaten bereik ik op de manier die Han beschrijft.

Mijn setup:

Gitaar >> Behringer Ultra-G DI

XLR-out >> mixer/audio interface
Direct out >> gitaarversterker

Amp mic'en met een SM57 en een PG57/SM58. Dat levert 3 sporen op waarvan ik er 1 softwarematig reamp met Amplitube of de Softube amp rooms. Dat geeft bijzonder veel mogelijkheden mbt mixen en het bouwen van een goede soundstage.

JvD.
31 oktober 2010, 02:20
Laatst een DI vergelijking geluisterd, die dingen kunnen je geluid ook helemaal naar z'n goot helpen.

Waarom werkt een omgedraaide DI ook gewoon voor re-ampen? Ik dacht dat er laatst allemaal re-amp kastjes op de markt waren, onzin?

Dick Wolkendeck
5 november 2010, 10:13
Reampen is ook leuk voor op bas dacht ik, dus ik neem de bas op twee sporen tegelijk op:
- via een DI van StageLine; en
- via een ART preamp (studio MP V3) en dan door een Compounder.

Wat mij opvalt is dat ik de DI op -20 dB moet zetten anders trekt de transformator het niet, er zit te veel energie in het laag, wat distortion veroorzaakt.

Kllinkt dat bekend?

The Bertman
5 november 2010, 10:41
Dan gok ik dat jij een actieve bas hebt.