PDA

View Full Version : Hoe speel ik dit akkoord Ab°7 ( ik ken het niet ) Help !!!



bagheera
6 oktober 2010, 18:47
ik heb een stuk waar in ik een akkoord heb staan dat ik niet ken en dus ook niet weet hoe ik het moet spelen.
Het Ab°7 ( tja op papier is het rondje een beetje groter maar jullie weten vast wat ik bedoel.
Hoe heet dit akkoord ( gezien dat rondje snap ik er niks van )

terrasbeest
6 oktober 2010, 19:28
Een cirkeltje betekent een diminished 7 akkoord, als je een akkoord tegenkomt waarbij er een streepje door het cirkeltje is getrokken betekent dat je met een half verminderd ( eigenlijk minder correcte benaming, maar ' iedereen' noemt het zp wel eens ) of een min7b5, het 7de akkoord in een majeur toonladder.

Het akkoord dat jij zoekt bevat volgende noten : Ab D F B.

bagheera
6 oktober 2010, 19:34
en hoe ziet dat akkoord er dan uit ik ga nu zelf ook even zoeken

terrasbeest
6 oktober 2010, 19:37
en hoe ziet dat akkoord er dan uit ik ga nu zelf ook even zoeken

Kom jongen, 4 noten op 4 snaren kun je zelf wel vinden toch?:cooler:

bagheera
6 oktober 2010, 19:54
Euh ja :)
ach lui zijn mag toch wel eens
Het is een akkoord dat voor komt in jersey bounce.
Klinkt als glenn miller swing
Niet dat dit iets toevoegt aan dit topic maar ik laat het voor de volledigheid even weten :-)
Hey Terrasbeest bedankt !!!

terrasbeest
6 oktober 2010, 20:04
Euh ja :)
ach lui zijn mag toch wel eens
Het is een akkoord dat voor komt in jersey bounce.
Klinkt als glenn miller swing
Niet dat dit iets toevoegt aan dit topic maar ik laat het voor de volledigheid even weten :-)
Hey Terrasbeest bedankt !!!

LUILAK,naar de gitaarjungle zonder internet is jouw straf.

edje kadetje
6 oktober 2010, 20:51
Een cirkeltje betekent een diminished 7 akkoord, als je een akkoord tegenkomt waarbij er een streepje door het cirkeltje is getrokken betekent dat je met een half verminderd ( eigenlijk minder correcte benaming, maar ' iedereen' noemt het zp wel eens ) of een min7b5, het 7de akkoord in een majeur toonladder.

Het akkoord dat jij zoekt bevat volgende noten : Ab D F B.

Is het niet zo - zei op vragende toon - dat het rondje duidt op diminished. Met de '7' als aanduiding erbij is het diminished 7 is?
Dus:
Asdim = As B D
Asdim7 = As B D F

terrasbeest
6 oktober 2010, 21:10
Is het niet zo - zei op vragende toon - dat het rondje duidt op diminished. Met de '7' als aanduiding erbij is het diminished 7 is?
Dus:
Asdim = As B D
Asdim7 = As B D F

(Een As is iets met een wiel toch, zal wel typo zijn : je bedoelt Ab ?)

Dat is het 'vervelende' aan akkoordnotatie.
Als je met drieklanken bezig bent weet je onvoldoende over een akkoord.
Daarom mijn verwijzing naar het half verminderd ( als drieklank is dat ook een diminished, als vierklank is het een min7b5 : andere toonladder. Essential, Watson ) .

edje kadetje
6 oktober 2010, 21:53
(Een As is iets met een wiel toch, zal wel typo zijn : je bedoelt Ab ?)



En hoe spreek je dat dan uit 'Ab' (als As toch?) Dus lijkt mij eerlijk gezegd iets minder relevant.



Dat is het 'vervelende' aan akkoordnotatie.


Wat is het vervelende? Mij is niet duidelijk waarnaar je met 'dat' verwijst.



Als je met drieklanken bezig bent weet je onvoldoende over een akkoord.

Huh? Als ik denk dat een Am-akkoord bestaat uit de tonen die je aanduidt met A, C en E, dan weet ik te weinig van het akkoord? Graag een nadere uitleg.



Daarom mijn verwijzing naar het half verminderd ( als drieklank is dat ook een diminished, als vierklank is het een min7b5 : andere toonladder. Essential, Watson ) .

Wat bedoel je nou precies? Je hebt een gave om het zo uit te leggen dat het glashelder is voor degenen die het al begrijpen.

Bedoel je dat diminished altijd een vierklank is? Dus nooit een drieklank? Hoe noem je dan het akkoord dat bestaat uit drie tonen waarbij de kwint is verminderd?
Of bedoel je dat er geen verschil is tussen diminished en half diminished bij een drieklank? Dat het verschil tussen diminished en half diminished pas bij een vierklank tot uitdrukking komt?
Wat is nou half verminderd? Is dat dat de 7e noot niet is verminderd? Of is dat iets anders?
Wat bedoel je met 'andere toonladder'?

terrasbeest
6 oktober 2010, 22:09
(A flat...A bemol, waarom schrijf jij As .)

Even kijken of je mee bent , ik denk het wel hoor ....

Beginnen zoals het hoort met vierklanken, dan kan ik de drieklanken beter ' uitleggen'

Major scales worden opgebouwd op basis van intervallen , tone en semi-tone dus.
Akkoorden worden opgebouwd met de noten van die scales, door het stapelen van tertsen.
Doordat er door het spel van de afwisseling van tones en semi tones steeds andere intervallen worden gebruikt , onstaan er akkoorden die op verschillende manier worden waargenomen, die elk akkoord binnen die scale een eigen kleur geven en een eigen functie toekennen.


Komen we terug op de akkoorden, en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde major toonlader.
2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
1 dominant akkoord : plaats 5
1 min7b5 akkoord : plaats 7.

Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
Bvb Cmajeur7.
Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.' Zie MODES, ergens....
VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
Hoewel er slechts één noot verschil is tussen beide toonladders, geeft dit een andere kleur aan hetgeen je speelt.
Als dit met drieklanken doet heb je minder informatie , kan je bvb niet aan een akkoord zien of het maj7 of een dom7 is.
Het 7de akkoord, een min7b5 akkoord wordt als drieklank, enharmonisch een dim akkoord.

Zie volgende post.

terrasbeest
6 oktober 2010, 22:21
Volgende stap.
Harmoniseer de majeur toonladder in drieklanken en daarna vierklanken.
Doe hetzelfde met de diminished toonladder.

Vergelijk de ' dim' akkoorden met dezelfde grondtoon uit beide toonladders.
Eén noot verschil dus.

edje kadetje
6 oktober 2010, 23:12
Volgende stap.
Harmoniseer de majeur toonladder in drieklanken en daarna vierklanken.
Doe hetzelfde met de diminished toonladder.

Vergelijk de ' dim' akkoorden met dezelfde grondtoon uit beide toonladders.
Eén noot verschil dus.

Je hebt weer je bijzondere gave gebruikt. Het is dat ik er al iets van weet, anders had ik je echt helemaal niet begrepen.

terrasbeest
7 oktober 2010, 05:14
Je hebt weer je bijzondere gave gebruikt. Het is dat ik er al iets van weet, anders had ik je echt helemaal niet begrepen.

Mijn bijzondere gave is dat ik dit soort dingen helemaal zelf uitzoek, niemand heeft me dit " cadeau " gedaan, of me er les over gegeven.
Verwacht dus niet dat ik hierin ook nog pedagoog zou zijn, ik doe m'n best.Het is zo dat het in m"n hoofd zit.Met een gitaar erbij is makkelijker dan er over schrijven.
(Niks houdt je tegen om het te proberen ).
Ik ben vrij zeker van de informatie die ik post, als de 'vorm' waarin het gebracht wordt er dan niet helemaal is, heb je dezelfde mogelijkheden die ik had om het uit te vogelen.
Ik weet dat het allemaal ' compact' is, je 'vragen' waren dat evenzeer.

ErikE
7 oktober 2010, 09:49
Hier voor de zekerheid nog even de voorgekauwde versie:

In het nummer in kwestie zit een dim7 akkoord, als overgang van I naar II in majeur.

Dit zou betekenen dat TS een versie in G heeft. De noten van het Abdim7 akkoord zijn dan dus:

Ab - Cb - Ebb - Gbb (enharmonisch inderdaad gelijk aan Ab - B - D - F, alleen is dat theoretisch "onjuist")

Ofwel:

e--x-- --7--x
B--3-- --6--10
G--4--of:7--8
D--3-- --6--10
A--x-- --x--9
E--4-- --x--x

Afhankelijk van in welke positie je de G speelt, uiteraard.

edje kadetje
7 oktober 2010, 10:04
Mijn bijzondere gave is dat ik dit soort dingen helemaal zelf uitzoek, niemand heeft me dit " cadeau " gedaan, of me er les over gegeven.
Verwacht dus niet dat ik hierin ook nog pedagoog zou zijn, ik doe m'n best.Het is zo dat het in m"n hoofd zit.Met een gitaar erbij is makkelijker dan er over schrijven.
(Niks houdt je tegen om het te proberen ).
Ik ben vrij zeker van de informatie die ik post, als de 'vorm' waarin het gebracht wordt er dan niet helemaal is, heb je dezelfde mogelijkheden die ik had om het uit te vogelen.
Ik weet dat het allemaal ' compact' is, je 'vragen' waren dat evenzeer.

Touché.

Ik probeer het te volgen, ik realiseer me dat je oprecht hebt geprobeerd het goed uit te leggen. Ik volg het een heel eind (de hele eerste post met uitleg snap ik). Bij de term 'harmoniseer' raak ik wat in de war, maar ik denk dat dat betekent dat ik van die majeur toonladder voor de verschillende trappen (jij gebruikt het woord 'plaats') op die manier door steeds tertsen te stapelen de akkoorden kan vinden die bij die toonsoort passen. Ja toch?

Waar ik het kwijt raak, is bij de term 'diminished toonladder'. Ik dacht dat er niet zozeer sprake was van een diminished toonladder, alswel van verminderde tonen in een akkoord omdat ze anders niet in de toonladder passen van de toonsoort (ik bedoel dat je een verminderd kwint kiest in de 7e trap omdat in de toonsoort van bijv C de F# niet voorkomt; en de F# zou de kwint zijn van de 7e trap: B).

En blijft over mijn vraag:
hoe noem je het akkoord:
B D F als je in de toonsoort C speelt?
Ik dacht altijd dat je dit dan een Bdim zou noemen. Als je ook nog de Ab erbij zou spelen hebben we een Bdim7, dacht ik?
(of maak ik nou mezelf gek, immers de Ab zit weer niet in de C-toonladder; of moet het dan een A zijn en is het dan half verminderd)


Zou je dit laatste nog kunnen bevestigen of ontkennen, of nog beter: uitleggen? (dan doe ik mijn best om het te snappen!)

edje kadetje
7 oktober 2010, 10:06
Hier voor de zekerheid nog even de voorgekauwde versie:

In het nummer in kwestie zit een dim7 akkoord, als overgang van I naar II in majeur.

Dit zou betekenen dat TS een versie in G heeft. De noten van het Abdim7 akkoord zijn dan dus:

Ab - Cb - Ebb - Gbb (enharmonisch inderdaad gelijk aan Ab - B - D - F, alleen is dat theoretisch "onjuist")

Ofwel:

e--x-- --7--x
B--3-- --6--10
G--4--of:7--8
D--3-- --6--10
A--x-- --x--9
E--4-- --x--x

Afhankelijk van in welke positie je de G speelt, uiteraard.

OK, dank voor je uitleg voor dummies (waartoe ik mezelf zeker reken).

Waarom nou (zelfde vraag als ik aan Terrasbeest stel) in dit akkoord Gbb (of F voor dummies) in dat akkoord terwijl die F niet voorkomt in de Gmajeur toonladder?
Of zie ik het nou verkeerd?

terrasbeest
7 oktober 2010, 11:07
OK, er is wel wat werk aan om dit te beantwoorden,al zijn sommige dingen erg basic. Ik heb een heleboel van mijn vroegere posts gesaved in google docs, hopelijk kan ik daar wat uit halen dat me al dat type werk bespaart.

Even een omweggetje, met iets dat ik vroeger in een ander topic had geschreven, het is niet het definitieve en volledige antwoord,maar als je doet- met je gitaar wordt het al één en ander duidelijk . Er komt nog GEEN dim7 akkoord in voor,dat is de volgende stap......

( Copy+Paste dus )

Over toonaardvreemde noten.
Als je voor een piano zit, en je wil de C majeur toonladder, dan speel je gewoon alle witte toetsen, right? De zwarte toetsen zijn dan de toonaardvreemde noten.
Als je de zwarte toetsen speelt creëer je een ' spanning/tension ' , en als je die niet ' oplost' door naar een noot uit de toonaard terug te keren ( release), klinkt het verkeerd. Het draait dus steeds om tension en release.

Ook zo met akkoordprogressies. Ook zo als je akkoorden gaat vervangen.
Een eenvoudig voorbeeld is de ii-V-I progressie.

*Belangrijk : neem je gitaar er even bij.*
Gebruik de volgende voicings, want voicing is zeer belangrijk:
Dmin7 : D-A-C-F
G7 : D-F-B-F
CM7 : C-G-B-E

Kijk naar wat gebeurt op elke individuele snaar :
2desnaar : F F E
3de snaar : C B B
4de snaar : A F G
5de snaar : D D C.

Dat ' vloeit' mooi in elkaar, niet?
Maar er zit geen tension in.

Je zou nu een tritone substitution kunnen doen, één akkoord gaan vervangen, nl het dominant akkoord omdat dat zich het beste leent om alteraties mee te spelen. Je vervangt je dominant door een ander dominant drie hele tonen verder, voor G7 wordt dit Db7.Er gebeurt nu iets eigenaardig : de 3 en de 7 van je G7, worden in het vervangende akkoord respectievelijk de 7 en de 3 van je Db7....

Speel de progressie Dmin7-Db7-Cmaj7.
Gebruik voor Dmi7 en Cmaj7 de voicings van hierboven, en voor Db7: Db Ab B en F.

Kijk weer wat er gebeurt op elke individuele snaar : alles vloeit weer mooi in elkaar, en tcoch heb je de ' zwarte toesten' gebruikt.

Conclusie : als het goed klinkt, wordt er steeds wel een theoretische verklaring voor gevonden, en als het niet klinkt ook.
Als het goed klinkt : doen. Als het niet klinkt : niet doen.

Ter verduidelijking :

http://www.youtube.com/watch?v=_VinChTbei4

terrasbeest
7 oktober 2010, 11:09
In een volgende uitleg vervangen we één van de akkoorden door een dim7,en dan komt de verdere uitleg er nog na.
Verwijt me dus niet dat ik geen oog heb voor details, he:seriousf:

terrasbeest
7 oktober 2010, 11:22
Edje,

Een beetje Off Topic,ik ben niet helemaal zeker over wat je weet en wat niet, dus neem me niet kwalijk als het wat voor' Dummies' zou lijken :

Harmoniseren betekent hetzelfde als een toonladder spelen met akkoorden ipv single noten.DUS, op je' Ja, toch?' = JA.

Omdat het moeilijk neer te schrijven, en veel gemakkelijker als je het ziet en hoort, kijk naar deze man z'n filmpjes,er zijn er een heleboel in die reeks die je hier al gratis kan bekijken. Het meeste van wat hij vertelt wist ik al,maar ik heb wel het hele pakket gekocht,het heeft heel wat kennis scherper gesteld en duidelijker gemaakt.( Let goed op, het is echt schitterend ).

http://www.youtube.com/watch?v=2ojEu8xsIS8

terrasbeest
7 oktober 2010, 11:29
OK, dank voor je uitleg voor dummies (waartoe ik mezelf zeker reken).

Waarom nou (zelfde vraag als ik aan Terrasbeest stel) in dit akkoord Gbb (of F voor dummies) in dat akkoord terwijl die F niet voorkomt in de Gmajeur toonladder?
Of zie ik het nou verkeerd?

Je komt aardig in de buurt, nadenken helpt ....F komt niet voor in de Gmaj toonladder, wel in een diminished toonladder.
Daar gaat het net om,en daarom is mijn stelling dat spreken van een half diminished akkoord verwarrend is.

Als iemand spreekt van een half diminished akkoord, moet je 1-weten waarover men het heeft, en 2-denken dat is dat akkoord dat eigenlijk geen echt diminished akkoord is.....maar een nogal ongewoon akkoord uit de majeur toonladder ( al komt het ook nog voor in bvb de melodisch mineur toonladder, 2 keer zelfs,maar ik zwijg er even over )

terrasbeest
7 oktober 2010, 11:38
B D F komt in die vorm niet voor als je een Cmaj toonladder harmoniseert.
Hoe ik duidelijk moet maken zonder er een uur werk aan te hebben, moet ik even over denken. Al is het antwoord simpel hoor.

-=JEROEN=-
8 oktober 2010, 00:40
Probleem is ook vaak, hoe de één het noemt en de ander het opvat:

Als ik B zie staan, dan is dat voor mij het B majeur akkoord
Als ik b zie staan, kan dat de losse toon of een mol zijn
Als ik bb zie staan, denk ik: waarom zo verwarrend, noem dat toch gewoon bes
Als ik Bes zie staan, denk ik: noemt dat aub een Bb
Als ik Bb zie staan, zie ik een B mol akkoord (in de volksmond bes; hoe bedoel je verwarrend!?)
Als ik BB zie staan, krijg ik meteen trek in spare-ribs

edje kadetje
8 oktober 2010, 01:29
B D F komt in die vorm niet voor als je een Cmaj toonladder harmoniseert.
Hoe ik duidelijk moet maken zonder er een uur werk aan te hebben, moet ik even over denken. Al is het antwoord simpel hoor.

Ik heb geduld, ik ben er nog steeds (letterlijk en figuurlijk).

Dank voor de uitleg tot dusver.

terrasbeest
8 oktober 2010, 10:53
Ik heb geduld, ik ben er nog steeds (letterlijk en figuurlijk).

Dank voor de uitleg tot dusver.

Ik heb me wel degelijk vergist door te zeggen dat die combinatie niet voorkomt in Cmajeur. Het komt voor als drieklank ( diminished : 1-b3-b5).
Vierklank : B D F A (mini7b5 : 1-b3-b5-7).

Harmoniseer je de diminished toonladder , dan stapel je steeds tertsen in mineur.Beginnend op B : B D F en Ab.
Ab is , tel na, de '7' in de diminished toonladder, die 8 noten bevat.

Ab , komt niet voor in de C majeur toonladder, waardoor het de vreemde naam bb7 krijgt.

edje kadetje
8 oktober 2010, 11:34
Ik heb me wel degelijk vergist door te zeggen dat die combinatie niet voorkomt in Cmajeur. Het komt voor als drieklank ( diminished : 1-b3-b5).
Vierklank : B D F A (mini7b5 : 1-b3-b5-7).

Harmoniseer je de diminished toonladder , dan stapel je steeds tertsen in mineur.Beginnend op B : B D F en Ab.
Ab is , tel na, de '7' in de diminished toonladder, die 8 noten bevat.

Ab , komt niet voor in de C majeur toonladder, waardoor het de vreemde naam bb7 krijgt.

Dus:
Bdim: B D F
Bdim7 half verminderd: B D F A
Bdim7 heel verminderd: B D F Ab

Klopt het zo?

En hoe noteer je dat dan wat korter:
Bdim (eigenlijk met zo'n rondje)
Bdim7b5
Bdimb7b5?

Die laatste is zeker niet goed, wat zou het moeten zijn?

terrasbeest
8 oktober 2010, 11:44
Dus:
Bdim: B D F
Bdim7 half verminderd: B D F A
Bdim7 heel verminderd: B D F Ab

Klopt het zo?

En hoe noteer je dat dan wat korter:
Bdim (eigenlijk met zo'n rondje)
Bdim7b5
Bdimb7b5?

Die laatste is zeker niet goed, wat zou het moeten zijn?

B D A F is Bmin7b5, of half verminderd/diminished.

Zie je de verwarring? Vooral als het rondje ook nog eens gaan een streepje doorstrekken:???:Bril dragen.

Verwarrende dingen = lange uitleg...

OT :Je kan zo bezig blijven natuurlijk, ga je een Cmaj 7 plots een Emin/C gaan noemen? Natuurlijk niet, maar dat zou dan plots wel gaan kloppen omdat het dezelfde noten bevat.
Vandaar dat sommige akkoorden ' enharmonisch' kunnen genoemd worden : bevattende dezelfde noten, maar harmonisch verschillend.
Diezelfde Bmin7b5 bevat trouwens dezelfde noten als een Dmin6 ( enharmonisch).

Zie mijn post over ' toonaarde vreemde noten/akkoorden....vervang het V akkoord uit die progressie door een dim7 akkoord: Ab of D of F of B dim....kijk wat er op elke snaar gebeurt.

Zie ook mijn post over de akkoorden van de majeur toonladder, éénzelfde Maj7 kan de I of de IV zijn, afhankelijk van welke toonladder, zie ook mineurakkoorden II III of VI..... Een min7b5 kan ook de VI of de VII zijn in melodisch mineur, enz....
Als je met drieklanken werkt wordt de verwarring nog groter. Hoe weet je dan of een G akkoord bvb, de I, IV of V is?
Een akkoord op zich stelt niks voor, zoals de kerel in het filmpje het noemt : het is een snapshot, een momentopname, als je de context niet kent stelt het niks voor.

edje kadetje
8 oktober 2010, 15:46
B D E F is Bmin7b5, of half verminderd/diminished.



Stuur je me nou weer het bos in, of heb je je vertypt? Of ben je me aan het dollen?
Je schrijft: B D E F
bedoel je niet B D F A?

En laatste vraag en dan hou ik erover op:
Hoe schrijf je B D F Ab?
Bminb7b5

edje kadetje
8 oktober 2010, 15:49
OT :Je kan zo bezig blijven natuurlijk, ga je een Cmaj 7 plots een Emin/C gaan noemen?


Grappig, dat is precies wat ik pas geleden heb gedaan. Ik gebruikte in een zelfgeschreven nummer een Dmaj7. Het akkoord ervoor was een F#m. Ik wilde dat de bas van F# naar D ging en ikzelf gewoon F#m kon blijven spelen. Toen heb ik in de akkoorden die ik heb uitgeschreven inderdaad 'F#m/D' genoteerd!

terrasbeest
8 oktober 2010, 15:53
Stuur je me nou weer het bos in, of heb je je vertypt? Of ben je me aan het dollen?
Je schrijft: B D E F
bedoel je niet B D F A?

En laatste vraag en dan hou ik erover op:
Hoe schrijf je B D F Ab?
Bminb7b5

Typo, begin ******* te zien.
B D F Ab = Bdim7.( uit dim toonladder)
B D F A = Bmin7b5.( uit maj toonladder ).

terrasbeest
8 oktober 2010, 16:03
Grappig, dat is precies wat ik pas geleden heb gedaan. Ik gebruikte in een zelfgeschreven nummer een Dmaj7. Het akkoord ervoor was een F#m. Ik wilde dat de bas van F# naar D ging en ikzelf gewoon F#m kon blijven spelen. Toen heb ik in de akkoorden die ik heb uitgeschreven inderdaad 'F#m/D' genoteerd!

Je kan leuke dingen doen ,hoor, door bepaalde noten naar de bas te verhuizen.Vb progressie

F#min7/B7/Emin7/A7/Dmin7/G7.......

als je afwisselend de 3 en de 7 in de bas legt, klinkt dat als volgt :
E-Eb-D-Db-C-B mooeie chromatische baslijn.........geeuw....ZZZZZZZZZ

EuroCinema
8 oktober 2010, 16:45
Grappig, dat is precies wat ik pas geleden heb gedaan. Ik gebruikte in een zelfgeschreven nummer een Dmaj7. Het akkoord ervoor was een F#m. Ik wilde dat de bas van F# naar D ging en ikzelf gewoon F#m kon blijven spelen. Toen heb ik in de akkoorden die ik heb uitgeschreven inderdaad 'F#m/D' genoteerd!

Dizzy Gillespie (als ik me niet vergis) zag een A halfverminderd als een Cm6 met de 6 in de bas. :ok: Ik wil maar zeggen: dit kan een heel nuttige manier zijn om een akkoord te bekijken, zo niet bij je eindexamen harmonieleer, dan wel bij het componeren en improviseren. Ik vind het ook inspirerend om een Am9 te benaderen als een soort Em/A, bijvoorbeeld.

terrasbeest
8 oktober 2010, 19:00
Akkoorden zijn prachtige dingen, éénmaal je er creatief leert mee omgaan.
Verder OT, dit is er weer maar eens een goed voorbeeld van :

http://www.youtube.com/watch?v=KHquXpcJSb4

aaronstonebeat
8 oktober 2010, 23:53
Fascinerend :ok:
Tegelijk blijf ik het geweldig vinden hoe bot je ook gewoon de grote drie (I, IV en V) eruit kunt rammen en zodoende op feestelijke wijze de harmonische grondstructuur illustreren.
Eén van mijn leerlingen is nogal weg van Motorhead (het raakt bij mij een gevoelige snaar) en dat brengt me ertoe het werk van Lemmy en zijn krijgers weer eens onder de loep te leggen. Laatst zat ik me aldus wat bezorgd af te vragen of ik ook eens wat hele recente optredens van hem zou bekijken; je ziet immers de meeste muzikanten met de jaren wel beter worden maar niet energieker.
Ik heb de stap toch maar gezet, en het eerste dat ik op youtube aanklikte, was dit: http://www.youtube.com/watch?v=LUaE-Uiy3lY Deze show is uit '08, Lemmy 62.
I, VI en V, zo gaat onze muziek ;) Going to Brazil!

-=JEROEN=-
9 oktober 2010, 03:28
C = 1 3 5 = c e g = priem terts kwint
C-5 = 1 3 b5 = ook C(b5) of als je heel erg lui ben C-
Cdim = 1 b3 b5 = ook C°
Cm7b5 = 1 b3 b5 b7 = ook CØ
Cdim7 = 1 b3 b5 bb7 = ook C°7 = maar wordt ook vaak als alleen C° geschreven
C7b5 = 1 3 b5 b7 = ook C7-5
1 3 b5 bb7 = ? geen idee ?

-=JEROEN=-
9 oktober 2010, 03:32
Ik heb me wel degelijk vergist

Vierklank : B D F A (mini7b5 : 1-b3-b5-7)
b d f a = 1 b3 b5 b7 = Bm7b5
b d f ais = 1 b3 b5 7 = Bdim(maj7)

;)

terrasbeest
9 oktober 2010, 09:02
@ aaronstonebeat.
Mee eens hoor.
Maar dit nog....
Is weer een heleboel lettertjes en cijfertjes om 'weinig' te vertellen , dit topic.
Als het je speelt ' is het zo voorbij'.Vergelijk het met het koken van een maaltijd: een halve dag om de ingrediënten te gaan kopen, een halve dag in de keuken staan zweten, maar op tien minuten is iedereen z'n bord leeg.:???:

Vaak zijn de zogenaamde meest eenvoudige dingen het lekkerst, maar daarom zijn ze nog niet eenvoudig om te koken.In eenvoud vind je de kunst terug,de rest is vaak misleiding.
In muziek is het net zo,het lijkt dikwijls méér dan het is : vooral als het over theorie gaat. Woorden kosten weinig moeite, de proof of the pudding is in the eating : spelen dus.Iemand helemaal gek maken met theoretische concepten brengt geen zoden aan de dijk.

Op een ander ' forum' stelde iemand een vraag. Hij had een uitnodiging aanvaard om ergens een 'clinic' de gaan doen, maar had geen idee hoe hij een uur of drie zijn publiek op een interessante manier kon entertainen op een nuttige manier. Daarom vroeg hij op het forum of iemand suggesties had.
Eén van de antwoorden was het volgende :


Sounds like its jazz specific?
I wish I had known that it takes 10 years to begin to assimilate the
languauge -- I wouldn't have been so impatient.
I wish I had known that practicing and working one small idea for a
month is better than practicing ten things.
I wish I had known that basic triad arpeggios were so important and
would be used forever in advanced situations.
I wish I had known that simple things were more important than
advanced concepts. i though to play "hip" I had to learn complex
ideas.
I wish I had known that learning the blues (w/ jazz changes, that is)
inside and out would get me VERY far in playing all kinds of other
tunes and forms.
I wish I had known that arpeggios were more important than modes.
I wish I had mastered early jazz forms (tunes like "Limehouse Blues")
instead of jumping into more modern forms.
I wish I had known that all the answers to all of my questions were in
the recordings, not books.

EuroCinema
9 oktober 2010, 11:17
Hele dikke AMEN.