PDA

View Full Version : brughoogte bijstellen



rensiemetal
6 oktober 2010, 17:37
gister is mijn dikke E snaar geknapt (uitgerekt) en ik heb een nieuwe aangeschaft en erop gezet en nu heb ik continu een buzz op de E snaar van me gitaar, vooral als ik een fret indruk.
het is heel storend en ik heb gelezen dat ik mijn brughoogte moet aanpassen van mijn gitaar, maar hoe doe je dat?

ik heb overigens een elektrische gitaar, een ibanez gio.

alvast bedankt.

Fisherman
6 oktober 2010, 17:49
gister is mijn dikke E snaar geknapt (uitgerekt) en ik heb een nieuwe aangeschaft en erop gezet en nu heb ik continu een buzz op de E snaar van me gitaar, vooral als ik een fret indruk.
het is heel storend en ik heb gelezen dat ik mijn brughoogte moet aanpassen van mijn gitaar, maar hoe doe je dat?

ik heb overigens een elektrische gitaar, een ibanez gio.

alvast bedankt.

Hi!

He-le-maal niets doen.
Die nieuwe E-snaar staat nu pas op spanning en de rek is er nog niet volledig uit. Laat even 1 a 2 dagen correct gestemd (probeer dit meerdere keren per dag) staan en je zult merken dat (in 9 van de 10 gevallen is dit zo) de frettttbuzzzz verdwijnt als......sneeuw voor de zon o.i.d. :ok:

rensiemetal
6 oktober 2010, 18:33
Hi!

He-le-maal niets doen.
Die nieuwe E-snaar staat nu pas op spanning en de rek is er nog niet volledig uit. Laat even 1 a 2 dagen correct gestemd (probeer dit meerdere keren per dag) staan en je zult merken dat (in 9 van de 10 gevallen is dit zo) de frettttbuzzzz verdwijnt als......sneeuw voor de zon o.i.d. :ok:

Wat bedoel je met ''Laat even 1 a 2 dagen correct gestemd (probeer dit meerdere keren per dag) staan''?

Fisherman
6 oktober 2010, 18:44
Wat bedoel je met ''Laat even 1 a 2 dagen correct gestemd (probeer dit meerdere keren per dag) staan''?

Een nieuwe gitaarsnaar, met name de gewikkelde E ontstemt door temperatuursverschillen en andere oorzaken. Een nieuwe E-snaar moet nog uitrekken en dat doe je dus door het continue te blijven stemmen totdat de rek eruit is en je merkt dat ie min of meer goed op stemming blijft.
Je hebt vast wel gemerkt dat net na het monteren van die E-snaar je net na het stemmen al snel in de gaten hebt dat ie ontstemt raakt, enfin.....dat is dus die rek.
Dus stem hem. Kijk een paar keer per dag hoe de stemming is en als het goed is moet je hem een aantal keren opnieuw stemming cq opdraaien. Dan is op een bepaald moment de rek eruit en functioneert ie zoals ie hoort te functioneren. Dan merk je ook vanzelf dat die buzz weg is.
Probeer het maar eens, komt vast goed! :ok:

rensiemetal
6 oktober 2010, 19:00
Een nieuwe gitaarsnaar, met name de gewikkelde E ontstemt door temperatuursverschillen en andere oorzaken. Een nieuwe E-snaar moet nog uitrekken en dat doe je dus door het continue te blijven stemmen totdat de rek eruit is en je merkt dat ie min of meer goed op stemming blijft.
Je hebt vast wel gemerkt dat net na het monteren van die E-snaar je net na het stemmen al snel in de gaten hebt dat ie ontstemt raakt, enfin.....dat is dus die rek.
Dus stem hem. Kijk een paar keer per dag hoe de stemming is en als het goed is moet je hem een aantal keren opnieuw stemming cq opdraaien. Dan is op een bepaald moment de rek eruit en functioneert ie zoals ie hoort te functioneren. Dan merk je ook vanzelf dat die buzz weg is.
Probeer het maar eens, komt vast goed! :ok:

Oke, bedankt!
Het is dus niet een probleem dat de snaar dichter bij de hals ligt dan de andere snaren? (de actie is dus lager bij de E snaar)

en kan ik gewoon blijven spelen op me gitaar deze paar dagen?

joskedentweede
6 oktober 2010, 19:15
Hoe meer je speelt, hoe beter, houdt de snaar een beetje soepel. Ik heb het ook eens gewaagd mijn gitaar een aantal dagen onbespeeld te laten na het vervangen van de snaren. De snaren waren zo stroef als iets! Kon er bijna niets mee aanvangen.
Wat je in het vervolg kan doen is best de rek er al wat uitnemen door na het opleggen van de snaar, die omhoog te trekken (weg van de gitaar, als je snapt wat ik bedoel) en zo gaat de rek er ook uit en is de snaar al wat soepeler! Dat werkt toch bij mij en dat is een techniek die ik hier op het forum heb geleerd!

Fisherman
6 oktober 2010, 19:27
Oke, bedankt!
Het is dus niet een probleem dat de snaar dichter bij de hals ligt dan de andere snaren? (de actie is dus lager bij de E snaar)

en kan ik gewoon blijven spelen op me gitaar deze paar dagen?

Ja die vraag kan ik onmogelijk beantwoorden zonder te weten of je al eerder last had van fretbuzzzz op de dikke E. Als ie TE laag is afgesteld en je hals heeft een kromming, tja dan is het een heel ander verhaal.

Mijn suggestie, even de rek eruit, regelmatig controleren of ie op stemming blijft, beetje spelen tussendoor en weer stemming controleren.
Blijft ie nu wel op stemming....zoja....tippietoppie, zonee en buzzt je fret dan afstellen. Dit kun je zelf proberen, of even laten doen.

Succes! :ok:

Fisherman
6 oktober 2010, 19:31
Hoe meer je speelt, hoe beter, houdt de snaar een beetje soepel. Ik heb het ook eens gewaagd mijn gitaar een aantal dagen onbespeeld te laten na het vervangen van de snaren. De snaren waren zo stroef als iets! Kon er bijna niets mee aanvangen.
Wat je in het vervolg kan doen is best de rek er al wat uitnemen door na het opleggen van de snaar, die omhoog te trekken (weg van de gitaar, als je snapt wat ik bedoel) en zo gaat de rek er ook uit en is de snaar al wat soepeler! Dat werkt toch bij mij en dat is een techniek die ik hier op het forum heb geleerd!

Wat Joske zegt dat is ook zo, al spelende krijg je sneller de rek eruit, al hou je een tijdje tijdens het spelen toch dat de nieuw gemonteerde E-snaar ontstemt. Maar inderdaad, het helpt om de rek er sneller uit te krijgen.
Ligt ook erg aan welk merk snaren je gebruikt, kortom, een simpel probleempje kan meerdere oplossingen hebben en vice versa!

Suc6! :ok:

rensiemetal
6 oktober 2010, 19:59
Wat Joske zegt dat is ook zo, al spelende krijg je sneller de rek eruit, al hou je een tijdje tijdens het spelen toch dat de nieuw gemonteerde E-snaar ontstemt. Maar inderdaad, het helpt om de rek er sneller uit te krijgen.
Ligt ook erg aan welk merk snaren je gebruikt, kortom, een simpel probleempje kan meerdere oplossingen hebben en vice versa!

Suc6! :ok:

Bedankt voor de informatie, en ik laat morgen wel even horen of het probleem al verholpen is.:)

rensiemetal
8 oktober 2010, 15:08
heb meerdere malen per dag gestemd, en de E snaar ontstemt niet heel snel, maar de buzz is er nog steeds volgens mij net zo erg als twee dagen geleden...
Wat zeggen jullie? Hoe zorg ik dat het weggaat?

SaferSephy
8 oktober 2010, 15:21
ik weet niet hoe het met die ibanez'jes zit maar ik moet de eerste strat nog tegenkomen die 100% buzz vrij is :P

rudolf
8 oktober 2010, 15:27
Mijn LP is ook een grote rammelkast als ik thuis oefen. Optreden of repetitie hoor ik er niks van.

Xtrme
8 oktober 2010, 15:28
ik weet niet hoe het met die ibanez'jes zit maar ik moet de eerste strat nog tegenkomen die 100% buzz vrij is :P

Ach, als je de veren van de tremelo losgooit kom je een heel end hoor. :D

rensiemetal
8 oktober 2010, 17:21
ik weet niet hoe het met die ibanez'jes zit maar ik moet de eerste strat nog tegenkomen die 100% buzz vrij is :P
er zit meer buzz op de snaar sinds ik hem vervangen heb...

Fisherman
8 oktober 2010, 18:00
er zit meer buzz op de snaar sinds ik hem vervangen heb...


Metalen Rensie :rockon:

Probeer dit eens:
Ik neem aan dat jouw Gio is uitgerust met snaarzadeltjes met inbusschroeven om de hoogte te kunnen instellen ????
Dan moet je wel even een klein inbussleuteltje of een heel smal plat schroevendraaiertje hebben en schroef het zadeltje een milimeter omhoog.
Even opnieuw tunen tot E en kijken of de buzz weg is. Op die manier kun je het meestal ook verhelpen. :ok:

Laat ff weten hoe het afloopt, ik kan van de spanning niet van slapen ;)

rensiemetal
9 oktober 2010, 19:00
de buzz is al stukken minder inmiddels, zonder aan de zadels te prutsen.
dus ik laat het voorlopig even zo;)

Fisherman
9 oktober 2010, 19:04
de buzz is al stukken minder inmiddels, zonder aan de zadels te prutsen.
dus ik laat het voorlopig even zo;)

Want die spanning, man man man :crazyhappy:......intens! :soinnocent:
Just kidding, zie je, vaak gaat het bij nieuwe E-snaren vanzelf weg ;)