PDA

View Full Version : Mickey Baker's Complete Course in Jazz Guitar



SaferSephy
6 oktober 2010, 16:37
Naast mijn gitaarlessen ben ik op zoek naar een mooie methode waar ik af en toe wat dingen uit kan doen als ik uitgeoefend ben voor de dingen van gitaarles.

Nu hoorde ik in een clinic van Robben Ford dat hij z'n akkoordenwerk veelal te danken heeft naar Mickey Baker's Complete Course in Jazz Guitar.

Na wat speurwerk ben ik deze dan ook tegengekomen en is nu in mijn bezit. Opvallend is dat mij inziens hij niet echt bij 0 begint maar nogal wat kennis verwacht van de lezer als het gaat om basis jazz gitaar.

Zo gebruikt hij veel "standaard" progressies als referentie om daar substituties op te maken. Echter ben ik al zoet om me die "standaard" progressies meester te maken, vooral ook om ze te herkennen als "standaard".

Ik ben zelf niet echt opgegroeid met Jazz muziek, ter illustratie, ik ben sinds een paar weken pas bekend met het album "Kind of Blue" van Miles Davis, wat toch voor veel mensen hét album is voor modale/cool jazz. Hierdoor voel ik me niet echt welkom in deze methode.

Heeft iemand anders ook ervaring met dit boek? Zo ja, hoe heb je er gebruik van gemaakt. Hoewel hij zijn boek opdeelt in lessen kan ik moeilijk een opbouw herkennen en doet het geheel erg abstract aan.

terrasbeest
6 oktober 2010, 17:27
Wat ik van Mickey Baker weet ( uit goede bronnen, 'mv' dus), is dat het heel ouderwets is( jaren 50 ), moeilijk om het zelfstandig te leren als je te weinig basis hebt, en dat je goed noten moet kunnen lezen.

Mss dat dit je al een idee kan geven :

http://www.thumbpicker.com/mickeybaker/Lessons.htm

Je zal me op m'n woord moeten geloven, maar er zijn veel betere manieren om Jazz te leren dan met boeken.

Er zijn veel gitaristen die hun akkoorden met Baker hebben geleerd, er was niks anders voorhanden. Ik denk dat dit veel duidelijker is :

http://www.youtube.com/watch?v=qOL2sq7Iq40

SaferSephy
6 oktober 2010, 19:42
Wat ik van Mickey Baker weet ( uit goede bronnen, 'mv' dus), is dat het heel ouderwets is( jaren 50 ), moeilijk om het zelfstandig te leren als je te weinig basis hebt, en dat je goed noten moet kunnen lezen.

Mss dat dit je al een idee kan geven :

http://www.thumbpicker.com/mickeybaker/Lessons.htm

Je zal me op m'n woord moeten geloven, maar er zijn veel betere manieren om Jazz te leren dan met boeken.

Er zijn veel gitaristen die hun akkoorden met Baker hebben geleerd, er was niks anders voorhanden. Ik denk dat dit veel duidelijker is :

http://www.youtube.com/watch?v=qOL2sq7Iq40


wat een geweldig filmpje!! vooral die kerel is tof, echt zo'n verstrooide muzikant met z'n bril op half elf. Moet em nog wel effe een paar keer kijken om volledig te snappen wat hij precies bedoelt.

terrasbeest
6 oktober 2010, 20:00
Je kan ongeveer alles gratis bekijken, maar toen ik dit zag heb ik meteen gekocht( Man is zwaar ziek, en in de US heb je geen goeie ziekteverzekering).
Hij maakt het op een zeer clevere manier heel erg simpel ipv moeilijk :

http://www.youtube.com/watch?v=eP4Tr9HJ8Ms&feature=channel

Nu, de man kan ook echt goed spelen hoor,een klassieker,één van de lastigste uit het repertoire :

http://www.youtube.com/watch?v=LM753j_9MNY

SaferSephy
6 oktober 2010, 20:40
Je kan ongeveer alles gratis bekijken, maar toen ik dit zag heb ik meteen gekocht( Man is zwaar ziek, en in de US heb je geen goeie ziekteverzekering).
Hij maakt het op een zeer clevere manier heel erg simpel ipv moeilijk :

http://www.youtube.com/watch?v=eP4Tr9HJ8Ms&feature=channel

Nu, de man kan ook echt goed spelen hoor,een klassieker,één van de lastigste uit het repertoire :

http://www.youtube.com/watch?v=LM753j_9MNY

die man verdient een standbeeld! verschrikkelijk dat iemand van zijn leeftijd geld moet verdienen om een menswaardig bestaan te leiden/lijden.

ik heb volgens van die zelfde makers een instructie pakket van Carlton, best goeie shit!

terrasbeest
6 oktober 2010, 20:50
Ik herinnerde mij dat van Carlton nog vaag hoor.
TrueFire is goed bezig, ik zou je nog één en ander kunnen aanraden, maar ik weet niet wat je al 'weet'... en wat niet.( check je PM)

Véél luisteren is de boodschap, je moet het ' in je oren ' hebben eerst.:supercool:

SaferSephy
6 oktober 2010, 21:18
Ik herinnerde mij dat van Carlton nog vaag hoor.
TrueFire is goed bezig, ik zou je nog één en ander kunnen aanraden, maar ik weet niet wat je al 'weet'... en wat niet.( check je PM)

Véél luisteren is de boodschap, je moet het ' in je oren ' hebben eerst.:supercool:


als het gaat over wat ik wel en niet weet; ik heb een wat vreemde route genomen als het om gitaar spelen gaat. Ik ben namelijk elke keer het moeilijkste op gaan zoeken wat ik kon bevatten, wat ongeveer zo ging:

1. hee gitaar spelen...lijkt me tof *pakt gitaar*
2. ok met deze akkoorden kan ik het meeste kampvuur spul spelen
3. hee die Tommy Emmanuel is wel vet, dat wil ik ook kunnen *leert aantal TE nummers*
(ik zat dus op een gegeven moment in een situatie dat ik Mombasa, Windy&Warm en Always thought of you van TE kon spelen maar niet wist hoe ik een Amaj7 moest spelen :P)
4. Ok TE is vet maar ik wil ook electrisch...SRV is vet! *leert minPenta ladders en lading blueslicks*
5. hmm nu wil ik dit in een band doen *gaat in band spelen en komt er achter dat je met 10 licks een setje kunt vullen maar dan was de koek wel op*
6. vervolgens kom ik er achter dat meer licks leren niet opschiet en het "waarom" eigenlijk ook wel handig is.
(nu dus de situatie dat ik Little Wing a la Hendrix een stuk kon spelen maar een Am7b5 niet)
7. ben vervolgens kwintencirkel gaan leren en maj toonladders gaan harmoniseren en TOEN pas gaan leren wat de "waarom" is van de dingen die ik bij punt 2 en 3 al kon spelen.
8. ok vet...gaat me redelijk goed af maar ik ben die mineur penta nu eigenlijk wel een beetje beu in deze context...die Robben Ford klinkt veel vetter over blues! *Koopt Blues & Beyond DVD*
9. Mr Ford smijt met akkoorden alsof het niks is en ik snap er geen hout van. maar kan wel een beetje naspelen wat hij doet. *leert de wonderen van de grote sext*
10. Okayyy deze sound komt dus van het mixolydische ding..hmm okay nu kan ik vanuit methode hier wel wat nieuwe licks uit trekken
11. *leert uit pure verveling alle 7 modi ladders*
12. Jazz is vet klinkt geweldig interessant! *leert een complete walking bass moeilijk uitvoering van Autumn Leaves*
13. hmm weer het wat geleerd maar weer niet het waarom...
14. Ik ga les nemen! ><
15. heb nu les van een geweldige jazzgitarist, maar ga maar 1 keer in de twee weken omdat het best duur is anders. hier leer ik elke week een nieuwe standaard en daar wat gerelateerde theorie bij. Erg goed! alleen ben ik ongeduldig en als ik m'n oefeningen heb gedaan wil ik meer maar door dat er ZO veel te vinden is op internet verzuip ik :P

Zoals je dus ziet heb ik het geluk dat ik alles dat ik wil leren erg makkelijk op pak, door een goed relatief gehoord en enthousiasme...maar in mijn enthousiasme leer ik alleen het wat en niet het waarom, waardoor je een soort copycat wordt ipv muzikant. Er is dus nogal een scheef groei als het gaat om vaardigheid en theoretisch kader.


Zo een heel verhaal

terrasbeest
6 oktober 2010, 21:37
Waar heb ik dat nog gehoord???????

Eigenlijk " weet' je al meer dan je denkt hoor.
Als je nu de kans hebt het bij een goeie gitarist (hopelijk even goede leraar) ook kan gaan doén is dat toch schitterend . Ik weet niet wat je leraar ervan vindt, maar nog meer theoretische ballast zou ik stilaan toch gaan vermijden.
Je pikt het wel op al doende, als je het nodig hebt.
Als je ' het inzicht' hebt, kan een vingerknip van goeie muzikanten/leraars wonderen doen voor je spel.Je zal de eenvoud van alles leren ipv het moeilijke.
Stel je voor dat je een namiddag bij deze kerel kan gaan zitten met je gitaartje op je schoot :

http://www.youtube.com/watch?v=abw5zrTygsc&feature=channel

SaferSephy
6 oktober 2010, 21:54
Waar heb ik dat nog gehoord???????

Eigenlijk " weet' je al meer dan je denkt hoor.
Als je nu de kans hebt het bij een goeie gitarist (hopelijk even goede leraar) ook kan gaan doén is dat toch schitterend . Ik weet niet wat je leraar ervan vindt, maar nog meer theoretische ballast zou ik stilaan toch gaan vermijden.
Je pikt het wel op al doende, als je het nodig hebt.
Als je ' het inzicht' hebt, kan een vingerknip van goeie muzikanten/leraars wonderen doen voor je spel.Je zal de eenvoud van alles leren ipv het moeilijke.
Stel je voor dat je een namiddag bij deze kerel kan gaan zitten met je gitaartje op je schoot :

http://www.youtube.com/watch?v=abw5zrTygsc&feature=channel

true wellicht moet ik ook gewoon wat geduldiger zijn, in een middag de 2de Charlie Christian worden kan ook niet :P

maar ook die gast is ook erg aangenaam om uitleg van te krijgen. Bovenstaande filmpje doet me denken aan het gebruik van kwartstapelingen (de 11jes) om te gebruiken in je comping

beruk
6 oktober 2010, 22:10
true wellicht moet ik ook gewoon wat geduldiger zijn, in een middag de 2de Charlie Christian worden kan ook niet :P

mocht je dat toch willen:
http://www.drumza.com/images/HalLeonardCharlieChristianGuitarSignatureLicksDVDS tandard.jpg
Biedt inzicht in de solo's van de man (mocht je in de buurt wonen, lenen kán! Wel de versie met de cd..)

terrasbeest
6 oktober 2010, 22:27
Als je geen geduld hebt, is het gauw gedaan.
Speel zo veel mogelijk, zolang je er de kans toe krijgt , met die leraar.
Ik heb die kans niet, ik maak dan ook geen vorderingen.

terrasbeest
6 oktober 2010, 22:29
true wellicht moet ik ook gewoon wat geduldiger zijn, in een middag de 2de Charlie Christian worden kan ook niet :P

maar ook die gast is ook erg aangenaam om uitleg van te krijgen. Bovenstaande filmpje doet me denken aan het gebruik van kwartstapelingen (de 11jes) om te gebruiken in je comping

Daar ging het niet echt over....

johantipker
6 oktober 2010, 22:46
Als je geen geduld hebt, is het gauw gedaan.
Speel zo veel mogelijk, zolang je er de kans toe krijgt , met die leraar.
Ik heb die kans niet, ik maak dan ook geen vorderingen.


Waarom neem je geen gitaarles via skype?
Dan is afstand geen bezwaar meer....;):cooler:

terrasbeest
6 oktober 2010, 22:55
Waarom neem je geen gitaarles via skype?
Dan is afstand geen bezwaar meer....;):cooler:

Het gaat me niet over de lessen ( volg ik on line bij JBGI ) het gaat mij om samenspelen.
Ik ken iemand die het met backing tracks van Aebersold doet, maar ik heb dat nooit echt overwogen.

( OT: 2de filmpje Sylvain Luc??? goed he!!!!)

johantipker
6 oktober 2010, 23:20
Het gaat me niet over de lessen ( volg ik on line bij JBGI ) het gaat mij om samenspelen.
Ik ken iemand die het met backing tracks van Aebersold doet, maar ik heb dat nooit echt overwogen.

( OT: 2de filmpje Sylvain Luc??? goed he!!!!)

Samenspelen rulez!!! Hoe meer hoe beter, zoiets moet je echt zien te organiseren in je eigen omgeving.
Playalongs van Aebersold helpen zeker, evenals een programma als bijv Band in a box, maar hoe goed ook, het blijft eenrichtingsverkeer, verstoken van interaktie...

jazzguitarmeeting???

OT: Sylvain Luc = waanzin!!! Echt een hele heavy cat....:ok: