PDA

View Full Version : Potmeter codes: wat heb ik hier?



Nielsje
6 oktober 2010, 13:43
Een schaamteloze crosspost van mij!
Ik bedenk me dat er in dit subforum veel meer 'electrische' kennis aanwezig is dan bij zelfbouw, dus ik ga het hier ook even proberen :)

Ik heb hier een Gibson LP voor m'n neus liggen, met volgens mij verkeerde potmeters.

De codes:
450 S3193 0927 (3x)
450 S3193 0923 (1x)

Voor zover ik kan inzien, zijn het 450K pots, is 0923/0927 de productie maand en dag, maar wat betekend S3193?
Verder geen merk oid aangegeven. Wel een kwalitatief stevig pot, gewoon netjes de 'huls' alsmede potmeter as van metaal, etc.

Mijn multimeter is kaduuk, dus heb ze niet door kunnen meten.
Ik hoor het wel!

kassie
6 oktober 2010, 14:13
Een schaamteloze crosspost van mij!
Ik bedenk me dat er in dit subforum veel meer 'electrische' kennis aanwezig is dan bij zelfbouw, dus ik ga het hier ook even proberen :)

Ik heb hier een Gibson LP voor m'n neus liggen, met volgens mij verkeerde potmeters.

De codes:
450 S3193 0927 (3x)
450 S3193 0923 (1x)

Voor zover ik kan inzien, zijn het 450K pots, is 0923/0927 de productie maand en dag, maar wat betekend S3193?
Verder geen merk oid aangegeven. Wel een kwalitatief stevig pot, gewoon netjes de 'huls' alsmede potmeter as van metaal, etc.

Mijn multimeter is kaduuk, dus heb ze niet door kunnen meten.
Ik hoor het wel!

En wat is de klacht of probleem? Je hebt dus voor 50k minder presence uit je gitaar. Vind ik persoonlijk lekkerder, ik heb 250k pots in mijn les paul. Haalt een voor mij betere gewenste dynamiek uit mijn pickups ivm lage output (alnico 2's), overigens waren er ook gibson modellen, ik geloof in de jaren 70 die 300k's hadden. Meer mid, vloeiender hoog.

Nielsje
6 oktober 2010, 14:31
Ik vermoed dat ik 4 lineaire pots heb.
De gitaar is van iemand anders, en de schakeling is niet standaard/origineel.
Het klinkt allemaal voor geen meter, dus na uitbouwen van de pots (alles nogal behoorlijk onder véél soldeer, bleek dus dat ik volgens mij 4 dezelfde pots heb.

Los van of het een 'probleem' is, wil ik gewoon even weten wat ik wel heb.

Lexvandoef
6 oktober 2010, 15:14
Is dat die gitaar van Emiel? Met dat rare verloop van de tonepots?

Nielsje
6 oktober 2010, 15:19
Ja, raar verloop van tonepots, raar verloop van de volume pots.
Verder, als je de tussenstand neemt, en dan een volume pot verdraait, dan krijg je instant 'money for nothing'. Maf ding.

Lexvandoef
6 oktober 2010, 15:23
Hmmm, ik dacht trouwens dat er 2 log pots op de tone zaten, vandaar dat maffe korte verloop ineens.

Nielsje
6 oktober 2010, 15:26
Ja, maar na schoonmaken van de pots, heb ik dus volgens mij 4 dezelfde.
Nou, dat volume ging al helemaal nergens over.. Maar ik kan nog niet zoveel met de codes, dus voordat ik twee nieuwe bestel voor hem.. :)

guitarnijboer
6 oktober 2010, 17:49
Volgens mij heeft Gibson voor de volumepotmeter Lin potmeters. Deze geven voor volume een heel geleidelijk verloop. De audio potmeters die Fender voor volume gebruikt geven vooral van 7 - 10 veel verschil in volume.

Het instant Money For Nothing geluid krijg je bij fender door de tone pot dicht te draaien met het eerste en middle element ingeschakeld. Misschien was het dus geen volume maar een toonregelaar. (ook al stond er volume op)

Wat ook kan is dat een van de potmerters als spin-split is aangesloten. Hierbij regel je met een potmeter de coiltap, dus tussen humbucker en singlecoil, wat een eventueel tegenfase effect zou kunnen geven.

Hoe dan ook blijft het op deze manier natuurlijk koffiedik kijken.

E-J
7 oktober 2010, 01:30
Gek, ook een raar verloop van de volumepots??? Ik heb de potmeters+capacitors nog maar kort in de gitaar zitten (zat niet standaard erin). De schakeling is trouwens 'jaren '50 stijl', de capacitoren zijn op andere pootjes vastgesoldeerd waardoor je hoog behouden blijft als je de volumepotmeter terugdraait. Ik merk dat met de nieuwe potmeters er veel verschil in volume van 7-10 (audio pots dus?) is en de toonpotmeters van 3 tot 10 niets doen. Misschien dat de draden van de pickups door elkaar heenzitten (dus bv aarde van de halshumbucker vastgesoldeerd op de brugpotmeter?) en er lineaire potmeters voor de toon zijn gebruikt? :???:

(gaat om mijn gitaar..)

E-J
7 oktober 2010, 01:34
Wacht... kan het niet gewoon zijn dat de volumepotmeters en toonpotmeters zijn omgedraaid..? Dus dat het gewoon er verkeerd om in zit? De potmeters die nu voor volume worden gebruikt eigenlijk bedoeld zijn als toonpotmeters en vice versa?

bass blom
14 oktober 2010, 08:26
is het niet zo dat 0927 staat voor jaar 09 week 27?

Nielsje
14 oktober 2010, 10:26
Ook best mogelijk :)
Inmiddels er wel achter gekomen dat het allen 500K log pots zijn.