PDA

View Full Version : Wat doet een compressor precies en wanneer gebruik je het



SaferSephy
6 oktober 2010, 13:06
Hoi ik zie nog welleens compressor effecten pedalen voorbij komen en me eigenlijk altijd afgevraagd wat het nu precies doet, wanneer je ze nodig hebt en wat ze voor mijn speelstijl kunnen betekenen, ik speel in een Bluesband.

kassie
6 oktober 2010, 13:55
Hoi ik zie nog welleens compressor effecten pedalen voorbij komen en me eigenlijk altijd afgevraagd wat het nu precies doet, wanneer je ze nodig hebt en wat ze voor mijn speelstijl kunnen betekenen, ik speel in een Bluesband.

De preciese werking van een compressor is;

Er zijn natuurlijk erg veel compressors, al naar gelang voor in de studio of gewoon een pedaal. Maar het komt hier op neer, Afvlakking van de hardere noten, versterking van de zachtere noten. Hierdoor krijg je ook meer ervaren sustain, omdat de langzaam weg ebbende toon beter versterkt blijft. Aan de ene kant verdwijnt er dus wat dynamiek, aan de andere kant wordt een bepaald stuk makkelijker bespeelbaar zoals bijvoorbeeld schredding, Het geheel komt gelijker over, alle tonen lijken van dezelfde orde in hardheid. Een goed ingestelde compressor zorgt er ook voor dat de snaren op een gitaar van dezelfde hardheid zijn, dus de basnoten niet harder dan de hogere snaren. Een compressor in extreme setting lijkt het wel alsof je met je vingers speelt in plaats van je plectrum. De aanslag wordt dan meer 'pompend' lijkt het wel. Een compressor wordt vaak ook in de country muziek gebruikt, met een tele en een fender amp bijvoorbeeld. Cleane setting met een compressor. Zoek maar eens op youtube. In mijn optiek is een goed ingestelde compressor echter dat je het verschil bijna niet hoord, maar het 'verrijkt' de sound ietwat. Noten lijken ietwat gedefinieerder, de gitaar lijkt makkelijker bespeelbaar en de gitaarsound lijkt wat meer in balans.

Edit, wanneer je het nodig zou kunnen hebben, 1. leadsound, 2, iets meer 'pomp' in de aanslag, 3, iets meer sustain. Bepaalde klankverschil in de sound. Het pedaal wordt zeker vaak in blues gebruikt. Kijk je wel eens Law en Order? Dat begin deuntje met die electrische gitaar lijkt heel sterk op het effect van een compressor, Of Red Hot Chillie Peppers met 'under the bridge'.

Zo hoop dat je hier wat wijzer van wordt.

Cageman
6 oktober 2010, 13:59
Simpel gezegd maakt een compressor hardere geluiden zachter en zachtere geluiden harder. Wat er voor zorgt dat je een net wat scherper, meer "twangy" geluid krijgt (zo is bijvoorbeeld het aanslaan zelf veel hoorbaarder). Ook zorgt een comp. voor meer sustain.
De nadelen van een comp. zijn dat de meeste compressors aardig wat ruis produceren, en dat de dynamiek uit je spel verdwijnt (als je de snaren bijv. hard of zacht aanslaat maakt dat namelijk bijna geen verschil meer).

hoop dat t beetje duidelijk is :)

EDIT: zie dat iemand mij al voor geweest is xD komt beiden op hetzelfde neer :)

kassie
6 oktober 2010, 14:05
EDIT: zie dat iemand mij al voor geweest is xD komt beiden op hetzelfde neer

Niet helemaal, ik vergat nog het niet onbelangrijke item dat compressors, de vaak goedkopere compressors dan, flink wat ruis produceren, maar dat dat vaak opkomt als je niets speelt. Het is dus wel belangrijk om te investeren in een ietwat duurdere compressor wil je het een goed onderdeel van je set-up maken. Of direct uittrappen dat ding als je het niet meer gebruikt. Voor Subtiele Compressie is het vaak nog wel te doen, want hoe hoger de settings vaak, hoe meer ruis. Zeker met een flinke scheur, op clean is het vaak ook nog wel te doen.

stratestic
6 oktober 2010, 16:56
Nu we het toch over compressors hebben kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen de verschillende soorten compressors.

Ik lees bijvoorbeeld weleens dat een Keeley heel erg anders klinkt dan een Barber Tonepress. Bovendien schijnt een MXR dynacomp weer heel anders te klinken.
Ik begrijp de verschillen nooit het zou iets te maken hebben met het geluid bij aanslaan....

Ik vind de solo in dit filmpje heel erg gaaf. Trapt John Mayer nu op 3:00 min. een compressor pedaal in? Het klinkt heel vlak en neuzig. Ik vind dat persoonlijk een heel erg lekker solo geluid.

http://www.youtube.com/watch?v=o8dHhYZtshQ

kassie
6 oktober 2010, 18:07
Nu we het toch over compressors hebben kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen de verschillende soorten compressors.

Ik lees bijvoorbeeld weleens dat een Keeley heel erg anders klinkt dan een Barber Tonepress. Bovendien schijnt een MXR dynacomp weer heel anders te klinken.
Ik begrijp de verschillen nooit het zou iets te maken hebben met het geluid bij aanslaan....

Ik vind de solo in dit filmpje heel erg gaaf. Trapt John Mayer nu op 3:00 min. een compressor pedaal in? Het klinkt heel vlak en neuzig. Ik vind dat persoonlijk een heel erg lekker solo geluid.

http://www.youtube.com/watch?v=o8dHhYZtshQ

Lijkt er wel op, kan ook een tubescreamer zijn. Tubescreamer heeft van nature ook wat compressie. De verschillende compressors heb ik geen verstand van, wel heb je compressors voor gitaar die je flink hoort, en studio compressors voor bijvoorbeeld zang die een je eigenlijk niet hoort, maar de boel wel heel mooi afvlakken zeg maar. Ik ga binnenkort de TC electronics dynacomp kopen, naar mijn idee de meest bruikbare compressor, heb al wel een mxr supercomp, die doet de truc maar te lawaaiig.

j3lt3
6 oktober 2010, 18:08
Dat is waarschijnlijk meer een boost-achtig iets. Dat neuzige komt door de combi van een stratocaster + ts-achtige overdrive + dumble-achtige versterker.

De compressie is met name te danken aan de heren van YouTube...

DemolitionColorScheme
6 oktober 2010, 18:50
Nu we het toch over compressors hebben kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen de verschillende soorten compressors.

Ik lees bijvoorbeeld weleens dat een Keeley heel erg anders klinkt dan een Barber Tonepress. Bovendien schijnt een MXR dynacomp weer heel anders te klinken.
Ik begrijp de verschillen nooit het zou iets te maken hebben met het geluid bij aanslaan....
De Keeley (2 knob en 4 knob) zijn, net zoals de Dyna Comp, Ross Compressors. Ik heb 3 Dyna Comps gehad (een normale block logo, een '76 Script Reissue en een '79 Block logo) en heb ook de Keeley C4. Het karakter is echt zowat hetzelfde. De Keeley heeft wat minder hoog en compressed wat heviger en de Dyna Comp heeft in het hoog iets meer snap. Het scheelt niet veel hoor, om eerlijk te zijn.

G.G.
6 oktober 2010, 19:46
Ik heb zelf 32 jaar gedacht dat een compressor een totaal nutteloos stukje techniek was. Het vlakt je signaal af en je bent je dynamiek kwijt... totdat ik er twee jaar geleden eentje bouwde:



http://img356.imageshack.us/img356/1484/p1010557ei6.jpg


Volledig bouwtopic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111779&highlight=flatline

Nu wil ik niet meer zonder. Een compressor vlak inderdaad de dynamiek af, maar je spel klinkt inderdaad een heel stuk strakker. Geen ruis, ook niet met meer gain (misschien vanwege de metalen behuizing tov sommige kunststofbehuizingen).

Een compressor lijkt je spel wat vloeiende te maken (met mijn gare speelstijl). Bij mij staat ie standaard een heel klein beetje als boost ingesteld met weinig compressie, want op de een of andere manier klinkt dan het clean op mijn versterkers dan gewoon wat beter. TS-808 ervoor voor meer boost en meer compressie.

Het leek me ooit een nutteloos pedaaltje, maar nu gebruik ik hem juist heel veel omdat je er zo lekker mee kan experimenteren, met name wanneer je hem heel subtiel gebruikt.

Mocht je hem zelf willen maken, die flatline komt op ongeveer 45 euro aan materiaal (als mijn geheugen me niet in de steek laat) en het is een relatief goed te bouwen pedaaltje. Het nadeel is: wanneer ie niet bevalt krijg je er op marktplaats natuurlijk geen ruk voor terug, in tegenstelling tot een mxr fzo, die wel redelijk zijn waarde behoud.

Hallie
6 oktober 2010, 22:20
Ik zeg al 2 jaar dat ik een compressor moet kopen.
lijkt me heerlijk

the sure thing
6 oktober 2010, 22:58
Ik heb een zeer lange tijd een haat-liefde verhouding met compressors gehad. Ik heb nu de Trex compnova en hiermee LIJKT het dat ik een goede compressor heb gevonden: subtiel maar nog wel hoorbaar/merkbaar aanwezig. Ik blijf het soms ook vreemde apparaten vinden met evenveel voor- als nadelen.

Basseytje
7 oktober 2010, 09:26
@GG

ik heb je topic over de flatline comp. zelfbouw nog eens bekeken en het zag er leuk uit.. dit wordt mijn nieuwe project

maar ik kom op een totaal van 25 euro excl verzend kosten. dus het is zeker te doen.

Rutger
7 oktober 2010, 09:45
He leuk, de flatline staat ook op mijn lijstje voor als ik weer ns aan solderen toekom.


Hierdoor krijg je ook meer ervaren sustain
Volgens mij zeg je dit precies goed, want echt meer sustain krijg je niet. De toon wordt namelijk in vergelijking met de oorspronkelijke toon niet langer, maar omdat ie wordt platgedrukt blijft de overgebleven piek iets langer aanhouden dan de oorspronkelijke piek. Daardoor lijkt het alsof je meer sustain hebt. De toon in totaal is echter van gelijke lengte.


kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen de verschillende soorten compressors.

Ik denk dat je het dan eerder over typen compressors moet hebben dan over verschillende merken, zoals de optische, VTA en FET compressors. Elk merk heeft zo zijn varianten op de verschillende technieken.

apekop
7 oktober 2010, 10:33
kan je een compressor ook zo instellen dat je juist de aanslag (zeg maar het tikje van de aanslag) minder duidelijk hoort?

Sinne
7 oktober 2010, 11:25
kan je een compressor ook zo instellen dat je juist de aanslag (zeg maar het tikje van de aanslag) minder duidelijk hoort?

bij de CS3 sowieso, voor zo ver ik weet

the sure thing
7 oktober 2010, 12:40
kan je een compressor ook zo instellen dat je juist de aanslag (zeg maar het tikje van de aanslag) minder duidelijk hoort?Ja, de "zwaardere" compressors doen dit. Zoals de MXR dynacomp, die compresst behoorlijk veel.

apekop
7 oktober 2010, 14:04
maar hoe stel je hem dan precies in om de aanslag minder duidelijk te horen?

the sure thing
7 oktober 2010, 18:10
Als er een attack knop op zit, dien je die ver open te zetten.

jules
8 oktober 2010, 08:21
zelf heb ik de compressoren altijd een beetje links laten liggen, echter na deze post eens wat geklooid met de m13 VET en zeer bruikbaar, snelle solo's lijken duidelijker, sweep picking klinkt netter. Als je even een snaar niet good raakt komt tie toch mooi mee. dit geld ook voor fingertapping. Cool

Luctor
8 oktober 2010, 15:55
Dit topic lezende vraag ik mij af of zo'n compressor ook wel eens bij het spelen van jazz voorkomt. Ik heb ooit wel eens een pedalenpakket van Behringer gezien waarin zo'n compressor werd verkocht samen met een chorus en een reverb. En dat alles onder de naam Jazztrio.

G.G.
8 oktober 2010, 16:29
Dit topic lezende vraag ik mij af of zo'n compressor ook wel eens bij het spelen van jazz voorkomt. Ik heb ooit wel eens een pedalenpakket van Behringer gezien waarin zo'n compressor werd verkocht samen met een chorus en een reverb. En dat alles onder de naam Jazztrio.

Kan prima hoor, luister maar naar Giant Steps door Jennifer Batten, da's ook jazz :soinnocent:



Ff serieus, kan prima, alles wordt wat vlakker qua volume en kan zekker lekker klinken bij jazz.

edje kadetje
8 oktober 2010, 16:37
wat doet een compressor precies en wanneer gebruik je het?
- geen idee
- zodra ik gitaar ga spelen

(klinkt een beetje flauw, maar ik bedoel dat hij eigenlijk altijd wel 'aanstaat' - bij mij is dat trouwens een softwarematig aanstaan: roland gp100 of boss gt8).

RazorBlade
8 oktober 2010, 21:14
gebruik een compressor maar s bij een tap-stukkie ala VanHalen of Vai.. om en om zelfde stukkie spelen met compressor aan en uit.. maar er is gevaar.. je gaat eraan wennen:punk:

edje kadetje
8 oktober 2010, 21:26
gebruik een compressor maar s bij een tap-stukkie ala VanHalen of Vai.. om en om zelfde stukkie spelen met compressor aan en uit.. maar er is gevaar.. je gaat eraan wennen:punk:

dynamiek is way overrated

RazorBlade
8 oktober 2010, 21:30
dynamiek is way overrated

zal best, maar klinkt toch lekkah in mien oortjes :soinnocent:

edje kadetje
8 oktober 2010, 23:05
zal best, maar klinkt toch lekkah in mien oortjes :soinnocent:

wat ik eigenlijk bedoel is dat ik gewoon niet zo goed ben in dynamiek in mijn aanslag te leggen. Ik maak dus kunstmatig dynamiek door het wisselen van klanken die niet zo ver uit elkaar liggen, maar wel net iets meer gain, compressie of simpelweg volume.

jules
9 oktober 2010, 09:39
nou ik ben er wel redelijk goed in, maar ik merk nu dat het bij sommige solootjes wel echt een stuk netter klinkt hoor

RazorBlade
9 oktober 2010, 12:57
nou ik ben er wel redelijk goed in, maar ik merk nu dat het bij sommige solootjes wel echt een stuk netter klinkt hoor

dat is wat ik (hoger op) bedoelde.. het netter klinken komt doordat de compressor de tonen evenhard/evenzacht op elkaar afstemt en dat speelt veul prettiger (ook accoustisch bytheweg werkt het perfect als booster bij solos)

kassie
9 oktober 2010, 13:13
Dit topic lezende vraag ik mij af of zo'n compressor ook wel eens bij het spelen van jazz voorkomt. Ik heb ooit wel eens een pedalenpakket van Behringer gezien waarin zo'n compressor werd verkocht samen met een chorus en een reverb. En dat alles onder de naam Jazztrio.

Jazeker, de Django Reinhardt stijl heeft bijvoorbeeld op de 2e en 4e slag een soort 'pomp' effect. Bij uitstek geschikt om daar een compressor voor te gebruiken, nog meer pomp effect.

Luctor
9 oktober 2010, 15:21
Is het dan niet zo dat alle verkregen nuances door de manier van aanslaan vervlakken of verdwijnen?

jules
9 oktober 2010, 17:23
ja in mij line6 m13 zijn er inderdaad bij die ik de boel wel heel erg vind aflvlakken, maar ook een paar die echt goed zijn. Het ligt er natuurlijk ook aan heveel compressie je er in gooit he

Pepe
9 oktober 2010, 18:12
Het afvlakken van de attack en versterken van decay is maar 1 van de mogelijkheden van een compressor hoewel ik snap dat gitaristen daar het enthousiast voor worden.
Ik ben zelf meer gecharmeerd van de Fuchs plush compressor die loudness boost. Ik ben geen fan van de attack/decay variant maar ik kan begrijpen hoe verslavend zo'n Fuchs compressor kan zijn.
Was de Dan Armstrong Squeezer ook niet meer loudness dan attack/decay?

Pepe
9 oktober 2010, 18:16
Jazeker, de Django Reinhardt stijl heeft bijvoorbeeld op de 2e en 4e slag een soort 'pomp' effect. Bij uitstek geschikt om daar een compressor voor te gebruiken, nog meer pomp effect.

Die accenten zijn hardere aanslagen, een compressor verminderd dat juist.

Luctor
10 oktober 2010, 00:16
Als ik een solo speel of met de band in de ritmesectie meespeel dan sla ik "normaal" aan maar als ik onder de solo van een ander bandlid zachtjes accenten leg of mijn ritmepartij speel dan lijkt het mij dat dit effect de boel juist versterkt. Of heb ik nou helemaal mis...?

Pepe
10 oktober 2010, 02:11
Compressors worden in studio's gebruikt om een evenwichtiger niveau te geven zodat partijen beter in de mix blijven naast het boosten van loudness dus ja, een ritmepartij zal overall beter te horen zijn maar het is weer lastiger om dynamiek tussen 1 en 2 te maken.

Mitch
10 oktober 2010, 11:25
Het kan wel bruikbaar zijn om begeleiding te spelen met een compressor, maar het is zéker niet noodzakelijk. Versterkt wordt het sowieso maar tot het door jou ingestelde volume. Voor begeleiding kan het wel eens handig zijn je dynamiek te beperken als je een érg dynamische amp hebt en je aanslag iets aan de slordige kant is. Kun je voor begeleiding heel irritante pieken van krijgen die de solo van de ander verstoren.

Luctor
10 oktober 2010, 11:53
Dank! Ik wist eigenlijk niet goed de werking van dit pedaal. Ik heb wel deze functie op een Zoom multi-effect maar daar werd ik niet veel wijzer van. Misschien dat ik eens zo'n pedaal ga testen. Het lijkt mij op sommige momenten een goede toevoeging voor het geluid.

the sure thing
10 oktober 2010, 16:30
Het kan wel bruikbaar zijn om begeleiding te spelen met een compressor, maar het is zéker niet noodzakelijk. Versterkt wordt het sowieso maar tot het door jou ingestelde volume. Voor begeleiding kan het wel eens handig zijn je dynamiek te beperken als je een érg dynamische amp hebt en je aanslag iets aan de slordige kant is. Kun je voor begeleiding heel irritante pieken van krijgen die de solo van de ander verstoren.+1. Heldere samenvatting!