PDA

View Full Version : Bariton halzen: ervaringen?



ErikM
6 oktober 2010, 11:22
Hoi allemaal,

Ik heb plannen om een bariton *caster te gaan maken.
Ik gebruik al jaren een strat, en heb gister een tele geprobeerd (voor het gevoel) maar daarm moet ik heeeel erg aan wennen.

Wie kan meer vertellen over de strat/tele bariton halzen, en hoe ze voelen ten opzichte van gewone?

Alvast bedankt...

Woml
6 oktober 2010, 14:02
Ik heb (ook alweer een tijd geleden) een Allparts bariton telecaster nek op een el-cheapo telecaster body geschroefd, en ben daar zeer over te spreken.

Ik weet niet hoe een hals hoort te voelen, maar wat mij betreft is er niks mis mee. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat ik een gewone gitaar in mijn handen had. Alleen hij loopt wat verder door, en de snaren zijn wat dikker.

gengar
7 oktober 2010, 23:47
kwam je daar uberhaupt mee weg dan met de plaatsing van de brug? Baritons zijn wel te gek .

Woml
8 oktober 2010, 09:32
Hij is zo uitgedokterd dat de brug gewoon op dezelfde plek kan blijven staan.
In feite heeft hij gewoon twee extra frets bij de kop, en dan klopt alles vanzelf weer :cooler:

Arvoitus
8 oktober 2010, 10:06
Alleen hij loopt wat verder door, en de snaren zijn wat dikker.
En dat is ook precies wat een bariton gitaar is ;)

ErikM
11 oktober 2010, 09:02
En is er ook iemand die de verschillen in kwaliteit weet tussen bijvoorbeeld Warmotth, Allparts en bijvoorbeeld Goldo?

Tristan
27 oktober 2010, 00:16
Ik ben ook wel benieuwd naar meer ervaringen met prefab bariton halzen.
Het is voor een handgebouwde linkshandige Patrick Koopman Strat waar ik een hele tijd niet op speelde omdat de sound me minder lag.
Ik ben erachter gekomen dat de gitaar beestachtig klinkt als ik 'n downtune, zoekend naar mogelijkheden kwam ik ook op de optie van prefab bariton halzen.
Wat wel vreemd is, Warmoth gebruikt 28,625" als scale, Allparts en Goldo 27,78" en Deep 6 27,67", begrijpt iemand hoe dat zit?

Terminus
27 oktober 2010, 10:12
Ik ben ook wel benieuwd naar meer ervaringen met prefab bariton halzen.
Het is voor een handgebouwde linkshandige Patrick Koopman Strat waar ik een hele tijd niet op speelde omdat de sound me minder lag.
Ik ben erachter gekomen dat de gitaar beestachtig klinkt als ik 'n downtune, zoekend naar mogelijkheden kwam ik ook op de optie van prefab bariton halzen.
Wat wel vreemd is, Warmoth gebruikt 28,625" als scale, Allparts en Goldo 27,78" en Deep 6 27,67", begrijpt iemand hoe dat zit?

De ene is langer dan de ander en bij de Warmoth zullen de snaren dus strakker staan. Het zijn alle drie baritonhalzen. Het is meer voorkeur welke je neemt.

Woml
27 oktober 2010, 14:43
Waarbij je bij die Warmoth dus wel even heel goed moet nagaan of je niet in de problemen komt met de brug. Bij de mijne (Allparts) hoefde ik de brug niet te verschuiven. Het zou kunnen dat het met die Warmoth ook blijft kloppen, maar dan zou de aansluiting tussen nek en body dus bij een andere fret moeten zitten.
Het verschil tussen de Deep 6 en de Allparts lijkt me zo klein dat je dat er nog wel uit kunt intoneren.

ErikM
27 oktober 2010, 17:27
Hmmm...

Even de wiskundige uithangen: het verschil in mensuur zit natuurlijk tussen topkam en brug.
De helft van dat verschil tussen topkam en 12e fret en dus de andere helft tussen 12e fret en brug.

Dus je moet de helft van het verschil compenseren. En als je een vintage style brug hebt zit daar een nogal lange schroef aan die makkelijk iets korter kan, dit zou dus theoretisch zo'n 12mm zijn in geval van de Warmoth. Zou dat een probleem zijn?

Maar... als de frets daarvan op een iets andere plaats zitten is het weer geen probleem. Ik verwacht dat een makkelijke montage bij een dergelijk product wel goed zit...

Woml
30 oktober 2010, 14:41
De wiskundige uithangen... hihi... Als je dat soort stoere uitspraken doet, loop je natuurlijk altijd het risico dat er aan de andere kant ook een wiskundige zit... :supercool:

Aan weerszijden van de twaalfde fret zit de helft van het verschil in mensuur, inderdaad. Maar wat er net zo hard meespeelt, is de plaats van die twaalfde fret.
Op mijn experimenteer telecastertje zat een hals met een gebruikelijke Fender-mensuur van 25.5", dus 647.7 mm. Die hals sloot bij mijn body aan op de 16de fret. De afstand tot de brug is daar 257.04 mm.. Als je dan kijkt naar zo'n mensuur van 27.78", dan vind je die afstand ergens tussen de 17de en 18de fret. En de bariton-hals die ik op mijn body heb geschroefd, heeft dan ook daar de aansluiting, zodat het precies uitkomt.

Ander voorbeeld: Mijn grote zelfbouw-project is oorspronkelijk ook begonnen als bariton, met een mensuur van 730 mm. Bij een aansluiting van nek op body bij de 14de fret dreigde de brug dan te ver naar achteren uit te komen. We hebben daarom de boel opgeschoven, zodat de aansluiting ter hoogte van de 16de fret zou komen.
Maar uiteindelijk besloot ik om er alsnog een gewone gitaar van te maken, met een wat normalere mensuur van 25.5", ofwel 647.7 mm. De enige ingreep die daarvoor nodig was, was het schrappen van de eerste twee frets. De 16de werd daarmee in feite weer de 14de, en de brug verschoof niet.

Met een capo verander je eigenlijk ook je (effectieve) mensuur, maar verleg je tegelijkertijd de twaalfde fret. Eigenlijk precies hetzelfde principe. Het komt allemaal prachtig uit, juist omdat de afstanden tussen de frets exponentieel afnemen. Vermenigvuldig de mensuur met de twaalfdemachtswortel van een half, en je hebt de afstand van de brug tot fret 1. Nog eens vermenigvuldigen, en je zit op fret 2. Voor de twaalde fret: vermenigvuldig de mensuur twaalf keer met de twaalfdemachtswortel van een half, dus mensuur * (1/2 ^ 1/12) ^ 12 = mensuur * 1/2. Met andere woorden: Op de twaalfde fret zit je precies op de helft van de mensuur. Mmmm, wiskunde... mooi hè?

Alle drie die bariton-nekken kunnen netjes uitkomen, als ze daarop zijn uitgerekend. Het zou zomaar kunnen dat je bij geen van allen die 12 mm. speling van je brugzadels nodig hebt. Het is gewoon even afwachten hoeveel je moet schuiven, maar als ze er toevallig bij vermelden dat zo'n hals compatibel is met een gewone gitaarbody, dan geeft dat wel een veilig gevoel.

[EDIT] Zo even uit de losse pols lijkt me dat je de brug altijd moet kunnen plaatsen op een afstand van de oude brug die kleiner is dan de eerste fret. Misschien zelfs maar de helft, maar dat zou ik nog even op papier moeten uitpuzzelen.
[EDIT2] Wacht effe... Nee. Als je dit doortrekt tot een extreem geval, zoals een eerste fret van een millimeter lang, kom je toch echt in de problemen. Dit is wel een leuke om eens helemaal uit te pluizen. Als ik nog eens een vrije middag heb...

Tristan
30 oktober 2010, 19:33
Nou ja, volgens sommige gebruikerservaringen van Harmony Central (als dat iets zegt) zou de Warmoth mensuur van 25 5/8" moeilijk te intoneren zijn en niet goed zuiver bespeelbaar boven de 5e fret, kan dat echt zo zijn?
USA Custom Guitars gebruikt dezelfde mensuur, evenals Tom Anderson met zijn Baritoms, maar ik meen dat die laatste ter compensatie ook een iets grotere/langere body hebben.
Overigens staat op de Warmoth site wel dat de halzen geoptimaliseerd zijn voor een gewone Strat body.

Terminus
30 oktober 2010, 22:53
Nou ja, volgens sommige gebruikerservaringen van Harmony Central (als dat iets zegt) zou de Warmoth mensuur van 25 5/8" moeilijk te stemmen zijn en niet goed zuiver bespeelbaar boven de 5e fret, kan dat echt zo zijn?
USA Custom Guitars gebruikt dezelfde mensuur, evenals Tom Anderson met zijn Baritoms, maar ik meen dat die laatste ter compensatie ook een iets grotere/langere body hebben.
Overigens staat op de Warmoth site wel dat de halzen geoptimaliseerd zijn voor een gewone Strat body.
Ik vind het moeilijk voor te stellen dat ze bij Warmoth echt zulke prutsers zijn. Lastig te stemmen? Dat heeft niks met de intonatie of mensuur te maken.
En als je de brug opschuift is het gewoon een normale baritongitaar, niet een gitaar met een baritonconversieneck (Scrabblewoord van het jaar).

Tristan
31 oktober 2010, 00:22
Lastig te intoneren bedoelde ik.
Ik begrijp dat idee van de brug verplaatsen nog steeds niet echt.
Is het dan de bedoeling dat deze 12 millimeter naar achteren verplaatst wordt, dat gaat toch niet bij een gitaar waarbij de tremolo en alles al bevestigd is en wat is het grote verschil dan in vergelijk met een brug op de normale plaats?

Terminus
31 oktober 2010, 21:17
Het ding is dat, "simpel" uitgelegd (tot zover ik het begrijp) de afstand tussen de topkam en de brug ongeveer de mensuur (topkam tot 12e fret keer 2) moet zijn. Als je de neck van een baritongitaar (geen conversieneck) erop zou zetten zou de de 12e fret relatief gezien meer richting de brug dan de topkam zitten. Het octaaf (het midden van de snaar) zit dan niet op de twaalfde fret, wat het midden tussen de brug en de topkam zou moeten zijn. Nu is dit normaal ook een beetje zo, omdat er iets als intonatie bestaat. Alleen is dan nu het punt waarop de snaar goed geïntoneerd is zo ver van waar hij normaal staat dat je het zadeltje of de brug niet ver genoeg kan verplaatsen om de intonatie goed te krijgen. Daarom moet je de hele brug verplaatsen.