PDA

View Full Version : Vraag aangaande frets in toets zagen



Snoekel99
6 oktober 2010, 09:27
Hallo,

Ik kom in het stadium van mijn (eerste) zelfbouwproject dat ik me aan de toets moet gaan wagen. Ik heb een online fret calculator gebruikt voor de juiste maten maar daar kwam bij mij de volgende vraag naar boven borrelen:

De maten moeten met een dodelijke precisie gezaagd worden qua afstanden. Indien dit niet gedaan wordt dan zou de gitaar vals gaan klinken.

Maar nu het volgende: Als ik deze met uiterste precisie zaag, de frets plaats en daarna de frets ga vlakken dan komt het center van de fret niet meer overeen met de positie van de snaar, deze zal bij indrukken enigszins naar binnen verschuiven. Daarbij wil ik ook nog eens jumbo frets gebruiken, al met al een vraagstuk wat me bezig houdt.

Is er iemand die snapt wat ik met het bovenstaande bedoel? Is nogal cryptisch omschreven.

fred dons
6 oktober 2010, 09:47
dat is ook de reden dat je een fret na het vlakken weer gaat recrownen, hierdoor wordt deze weer "rond"
Gibson had voor dat ze over gingen op Plek de gewoonte om frets te vlakken en niet te recrownen waardoor je hele platte brede frets kreeg, dit speelt op zich wel makkelijk maar inderdaad de intonatie is dan een beetje off (overigens zijn de meeste gitaren een beetje "off" dingen als Buzz Feiten en Earvana proberen dit te compenseren maar ieder gefret instrument is een compromis qua intonatie)

Woml
6 oktober 2010, 09:48
Na het vlakken van de frets moet je ze ook weer crownen, en dan komt het hoogste punt (als je het netjes doet ;) ) gewoon weer in het midden terecht...

EDIT: net een minuut te laat :D

fred dons
6 oktober 2010, 09:51
sneller dan zijn schaduw :D

btw hier een voorbeeld van gibson vlakwerk (er zijn slechte bekend maar ik kan ze zo snel niet vinden)
http://fotos.luthier.com.br/Luthieria/Fretwork-Gibson-Les-Paul-1/DSC06447/497061530_U9Pab-M.jpg

Snoekel99
6 oktober 2010, 11:41
Kijk, eea wordt al weer wat duidelijker!

Bedankt voor de verheldering

broeder6x6
6 oktober 2010, 19:19
sneller dan zijn schaduw :D

btw hier een voorbeeld van gibson vlakwerk (er zijn slechte bekend maar ik kan ze zo snel niet vinden)
http://fotos.luthier.com.br/Luthieria/Fretwork-Gibson-Les-Paul-1/DSC06447/497061530_U9Pab-M.jpg

mooi voorbeeld van hoe lelijk het is als de fret niet over de binding zit:mad:

fred dons
6 oktober 2010, 20:43
ach het hoort bij een les paul, persoonlijk vind het nogal veel extra werk, een crime bij refretten en de kans bestaat dat je snaar tussen de fret en de binding gaat zitten maar van mij mag het hoor :D

gengar
7 oktober 2010, 19:11
Dat vind ik dan toch ook weer net mooi. . Smaken he.
Wat je hier wel weer ziet, en dat vind ik echt niet normaal (ik heb er twee uit de customshop en die hebben het ook) is dat de afwerking verschrikkelijk is waar de binding is weggestoken of weggeschraapt of wat dan ook. Het zit altijd vol kartels/ inkepingen. Als ze daar nou eens iets netter mee omgingen. Ik vind Gibson het merk bij uitstek waar de prijskwaliteit verhouding zoek is. En toch is het mijn favoriet haha.
On topic: crownen dus en aangezien je zelf kunt kiezen zou ik aanbevelen om niet van die dikke jumbo's erin te zetten. Voelt misschien wel lekker maar werkt hier natuurlijk helemaal niet positief.
En als je niet al te veel hebt gebouwd (geldt waarschijnlijk voor iedereen hier) zou ik ook niet de fout maken om harde stalen frets te gebruiken, maar ga gewoon met de Nickelsilver. Dan vlak je een stuk gemakkelijker.

Snoekel99
7 oktober 2010, 21:08
Het is idd mijn eerste (wel eens een body gemaakt) complete zelfbouw gitaar.
Ik denk dat menig bouwer zich ook de haren uit de kop trekt als die mij bezig ziet haha! Ik gebruik alleen voor de hand liggende tools uit mijn schuur en ben electronicus van beroep, geen houtbewerker:seriousf:

Maar moet zeggen, ben nu met de hals bezig, echt leuk om te doen! Zodra de Jem af is (bespeelbaar of niet) wordt het volgende project opgestart......al was het maar omdat ik nog voldoende maple heb liggen voor een hals :dance:

gengar
7 oktober 2010, 23:42
Het is dadelijk van belang dat je de juiste zaag gaat gebruiken om de fretsleuven te zagen. Niet te breed , niet te smal en niet te diep of ondiep. Je moet de readius van de toets erna waarschijnlijk er in brengen dus dan moet je aan de zijkant wel nog de fret er in kunnen . Kunt natuurlijk ook na het radiusen nog wat bijwerken.
Frets te los in de sleuf is slordig, lijm benodigd en niet goed voor de klank (theorie), te vast wil ook niet en brengt spanning in de nek die je niet wilt tenzij je het met een doel doet, maar daarvan is hier geen sprake.
Ik denk dat je hiervoor nog geen zaag hebt? te koop bij bijvoorbeeld baptist of dick.bizz.
Als je een zaagtafel hebt zou je een cirkelzaag ervoor kunnen bestellen dat werkt natuurlijk helemaal super als je het goed hebt ingesteld met de juiste jig.

Snoekel99
8 oktober 2010, 08:44
Ik denk er aan om dit idd met de hand te doen. Ik ben nu op zoek naar een niet te duur stukje fretdraad zodat ik weet welke zaag ik moet gebruiken/aanschaffen.

Nogmaals, de kans dat deze gitaar uiterst goed bespeelbaar wordt schat ik niet hoog in. Het is meer het proces, de fouten en de lol die belangrijk zijn. Overige hardware wordt ook cheap-ass chinese meuk, hoeft nog geen Dimarzio in oid. Mocht blijken dat hij aan het einde wel goed bespeelbaar is kan ik die hardware altijd nog aanpassen.

Aan het einde krijgt hij een swirl-paint job zodat hij iig een zeer hoge ophang-factor krijgt! Maar doel blijft natuurlijk wel dat hij bespeelbaar is!!!

Snoekel99
9 oktober 2010, 08:48
Ik heb even gekeken bij Baptips, leuke toko!

Wel moet ik eerst fretdraad hebben, weet nu nog niet hoe breed de zaag moet zijn en hoe diep ik moet zagen. Ik heb de focus nu dan ook staan op het maken van een degelijk maatvaste mal voor dit deel van het project.

Heb wel nog een vraagje: ik heb voor de toets nu een mooi stukje Wenge liggen. Als ik daar op ga zoeken voor gebruik van een toets dan kom ik voornamelijk uit op basgitaren. Heeft dit een speciale reden?

fred dons
9 oktober 2010, 09:54
framus gebruikt het ook voor gitaren maar inderdaad het is populairder bij bassen, tis een nogal grof hout en dat zal je wellicht sneller voel bij het gitaar spelen (?)
let wel op met splinters bij wenge, daar kun je een lelijke ontsteking aan over houden

barno
9 oktober 2010, 12:14
wengé kan prima voor gitaren, ik heb het op twee gitaren gebruikt omdat ik een plankje liggen had. omdat ik het niet echt mooi vind, heb ik het donkerder gemaakt met wat olie, waardoor je de nerfstructuur minder ziet. Door de olie krijgt het ook een zachtere feel.

idd, opletten voor splinters. als je goed scherp gereedschap gebruikt is er geen probleem.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/BLING%20KING/DSC03478-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/BLING%20KING/DSC03037.jpg

gengar
10 oktober 2010, 10:27
ik vind wenge zelf ook wat aan de open kant voor een toets denk ik. Ziet er zeker wel mooi uit en klanktechnisch zal het ook prima zijn.

Als je nog geen zaag hebt dan is het misschien makkelijk om er eentje aan te schaffen en dan kun je dan het fretdraad kopen. Ietwat achterstevoren maar zoveel maakt het ook niet uit.
Ik heb maar een handzaag en dat is goed voor bijna alle fretdraad die ik heb. Ik heb er af en toe die te dik is en dan ruim ik de groef als 2e stap met een ijzerzaagje, maar zoals ik zeg: met de fretzaag van baptist kun je met de meeste fretdraad wel uit de voeten.

Als je gaat fretten merk je heel snel of het wel of niet klopt. De fret moet er zonder al te veel moeite in gaan en dan goed vast zitten.