PDA

View Full Version : octaafje lager....



serefingers
6 mei 2003, 23:44
Bestaan er pedalen die het signaal een oktaafje of wat verlagen zodat ik bij het ene nummer gewoon kan meegitaren en bij het volgende nummer kan bassen op mijn elektrische of elektrisch-akoestische gitaar? Als dat bestaat, hoe heet zo'n pedaal en wat kost het ongeveer?

Negative K3 fan
6 mei 2003, 23:45
het bestaat wel, maar het vervangt zeker geen basgitaar omdat het anders klinkt, er zijn al topics over geweest, zoek eens naar octaver oid.

RadiuS
7 mei 2003, 10:28
je hebt wel bas-simulaties in bv. de GT-serie van Boss, maar t klinkt dan nog steeds niet optimaal (wel acceptabel met beetje aanpassen).

skabouter
7 mei 2003, 13:09
een octaver kan tot 2 octaven hoger/lager vaak
het geluid kan wel laag worden, maar nooit zo diep als een bas. tis niet echt mooi.

Ronald
7 mei 2003, 13:21
2 octaven zelfs? worden de tonen dan niet overdreven hoog of laag ? een octaaf is toch 12 frets verschil? 2 octaven zijn dan 24 frets verschil ? :|

maar hoor je de orginele toon eigenlijk ook nogsteeds als je de snaar aanslaat of valt die gewoon weg ?

andy
7 mei 2003, 15:10
Ik heb ooit met een gitarist gespeeld die een octaver gebruikte. We konden geen bassist vinden, vandaar. Hij wist dat ding aardig te beheersen in cominatie met distortion. Klonk lekker gemeen, maar je moet er geen accoorden mee aanslaan.
Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar dat ging niet echt lekker. Maar de octaver gaat inderdaad twee octaven omlaag, maar volgens mij maar een omhoog, maar dat kan aan het ding zelf lggen. Hij gebrikte een oude Ibanez. En inderdaad een octaaf is 12 fretten en 2 keer 12 is.... juist.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: andy op 2003-05-07 15:10 ]</font>

Phyrexian
7 mei 2003, 17:13
Octave idd.

Onze gitarist (ik ben bassist) gebruikt een Boss OC-2 in sommige van onze nummers. Eén nummer (voorlopig heet dat nummer 'Octaver Song' :wink: ) maakt er goed gebruik van.

Het is een afrader voor het spelen van akkoorden, want dan klinkt alles rommelig. Maar voor riffs is het leuk en klinkt in onze stonermetalband erg leuk omdat het soms die rauwe, extra touch geeft die we wel leuk vinden. Natuurlijk moet je dit niet overdrijven.

serefingers
7 mei 2003, 20:38
Het is niet de bedoeling dat ik er akkoorden mee ga spelen hoor; gewoon eenvoudige basloopjes. Ik ga gewoon eens proberen hoe zo'n pedaaltje het doet met m'n gitaren (Seagull S6 - elektr. akoestisch en Westone Spectrum SX - elektrisch) en versterker (Fender Princeton Chorus). Nu weet ik in ieder geval dat het bestaat en vlgs mij is het gewoon een kwestie van proberen en luisteren. Bedankt voor de tips tot nu toe!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: serefingers op 2003-05-07 20:40 ]</font>

skabouter
7 mei 2003, 23:27
Op 2003-05-07 13:21, schreef Ronald:
2 octaven zelfs? worden de tonen dan niet overdreven hoog of laag ? een octaaf is toch 12 frets verschil? 2 octaven zijn dan 24 frets verschil ? :|

maar hoor je de orginele toon eigenlijk ook nogsteeds als je de snaar aanslaat of valt die gewoon weg ?


ja, dat is overdreven hoog/laag. ik gebruik dat niet, ook niet 1 octaaf. ik heb een 5 string bass, en electrische gitaren (waarvan met 24 frets) dus wat moet ik ermee. het klinkt niet.
ik kan wel wat instellen dat je het volume van het oorspronkelijke signaal apart kan regelen tov het ge-octaafde signaal kan veranderen. dus alles is mogelijk.......

basswasp
8 mei 2003, 01:08
Hehe... beetje de bassisten overbodig willen maken? Probeer maar eens te slappen op je gitaar :grin:

andy
8 mei 2003, 01:18
Laat ik het zo zeggen: Waren er maar meer talentloze gitaristen die het besef hebben dat ze op vier snaren meer kans hebben om iets te bereiken dan op zes. Dan waren een heleboel bands uit de brand geholpen en er waren heel wat ego trippers minder op deze wereld. :lol: En ik wil niks afdoen op bassisten, want dat is weer iets aparts als je het echt goed wilt doen.

Phyrexian
8 mei 2003, 09:33
Op 2003-05-08 01:18, schreef andy:
Laat ik het zo zeggen: Waren er maar meer talentloze gitaristen die het besef hebben dat ze op vier snaren meer kans hebben om iets te bereiken dan op zes. Dan waren een heleboel bands uit de brand geholpen en er waren heel wat ego trippers minder op deze wereld. :lol: En ik wil niks afdoen op bassisten, want dat is weer iets aparts als je het echt goed wilt doen.


---------------------------------------------------
this sounds like my story :smile:
Ik ben meer beginnen bassen omdat gitaar met blijkbaar minder goed af gaat (I like it though). In m'n band ben ik ook overgeschakeld van gitaar naar bass :grin:

Ronald
8 mei 2003, 09:38
word ook wel een beetje moeilijk als je het zou willen want als je al een gitaar hebt dan heb je dus geen geld meer voor een bas en das dus echt weggeooid geld voor je gitaar ,je kunt um wel verkopen maar dan krijg je er toch minder voor

maar ik blijf toch gewoon bij gitaar hoor :smile:

Phyrexian
8 mei 2003, 11:43
bwah,

ik vind het geen weggegooid geld hoor.
ik heb m'n gitaar nog en hou die met plezier bij.

mijn gitaarhalfstack (JCM900 4100 head + 1960a cabinet) heb ik wel verkocht aan onze gitarist in de band, zodoende had ik geld om bassgear te kopen en wij allen een betere sound daar hij voordien over een versleten Solton combo speelde.

Ronald
8 mei 2003, 12:04
ligt natuurlijk ook wel aan je budget he , de meeste mensen op dit forum hebben meerdere gitaren enzo , en effecten en wat dan ook , ik kan dat allemaal niet betalen hoor , kheb maar weinig geld en echt veel komt er ook nie bij , ik werk natuurlijk wel maar ja je gaat in het weekend ook uit he en dan gaat het er ook weer af

hoe komt iedereen dan toch aan da geld zeg?

ja er zijn ook wel best veel volwassenen hier , en die hebben antuurlijk een full time baan

maar ik moet het helaas nog van zakgeld en bijbaantje doen

skabouter
9 mei 2003, 17:22
ik ben 18,zit nog in VWO6, verdien 100 euro per maand met een bijbaantje, een krijg zoiets ook maandelijks aan studiefinanciering. (dat krijg ik ipv zakgeld nu). dus ongeveer 200 per maand.

toch heb ik dit jaar 3 gitaren gekocht, een boss GT-6, en een nieuwe versterker komt eraan. ik snap het af en toe ook niet, want ik verdien dus niet echt veel geld ofzo.....
en dan zijn er ook nog feestjes, uitgaan, mijn vriendin, en andere zaken enzo.....
gewoon beetje goed plannen enzo........denk ik.

maar het moet dus kunnen !

Negative K3 fan
9 mei 2003, 17:35
ik ben 16, heb vrij weinig goede gear, maar heb best een tijdje last gehad van pfeiffer waardoor ik niet actief heb gezocht naar bijbaantjes en aangezien de zomervakantie vrij dichtbij zit ga ik dit jaar niet meer actief lopen zoeken naar een bijbaan, ik krijg per maand nauwelijks geld van mnn ouders, ga vrijwel nooit uit omdat ik daar niets aan vind. In de zomervakantie ga ik 6 weken 5 of 6 dagen per week 8 uur per dag veel te hard werken om wat centjes binnen te halen.

skabouter
10 mei 2003, 10:03
ik werk ook maar 5 uur per week. das niet veel....maarja, het geeft de mogelijkheid om beetje te sparen.

lullig man, dat je pfeiffer had. dat maakt je jaar echt kapot, he ?

Negative K3 fan
10 mei 2003, 13:46
in eht begin was het redelijk slopend, maar later kon ik er wel mee leven. Inmiddels merk ik er niks meer van en ik ga waarschijnlijk wel over.

skabouter
10 mei 2003, 16:15
jeejj, das goed nieuws dan ! ik ken zat mensen die een jaar over moe(s)ten doen, vanwege pfeiffer

Negative K3 fan
10 mei 2003, 16:24
Op 2003-05-10 16:15, schreef skabouter:
jeejj, das goed nieuws dan ! ik ken zat mensen die een jaar over moe(s)ten doen, vanwege pfeiffer


daar heb ik ook wat verhalen van gehoord. Maarja, dan heb ik mooi mazzel gehad.

Ic3gl0vE
10 mei 2003, 21:52
Ik zat bij iemand in de klas die 2 jaar lang halve dagen op school kwam omdat 'ie pfeiffer had... dat was ook niet fijn voor hem.