PDA

View Full Version : Hondo gekocht, wat is het eigenlijk precies?



kalmah
5 oktober 2010, 21:16
Zojuist opgehaald, een Hondo. Right.
Eigenlijk gewoon voor erbij op stageadres. De man zei dat ie uit de Matsumoku kwam.. ik heb zelf eigenlijk geen idee. Hij had slechts 2 snaren en een (waarschijnlijk) gebroken hals. Maar het zit allemaal keurig recht, dus voor mij eigenlijk geen probleem.

Iemand meer informatie over deze gitaar? bouwjaar, waarde enz.?

Foto:

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/ruudalberink/DSC00256.jpg

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/ruudalberink/DSC00253.jpg

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/ruudalberink/DSC00254.jpg

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/ruudalberink/DSC00255.jpg

Jasper.
5 oktober 2010, 21:20
Op alleen vier foto's van de neckpocket valt moeilijk wat te baseren denk ik.

Midwolda
5 oktober 2010, 21:23
Op alleen vier foto's van de neckpocket valt moeilijk wat te baseren denk ik.

Nou, ik leid er toch wel uit af dat het hier een geschroefde hals betreft. :dontgeti:

kalmah
5 oktober 2010, 21:23
Ja foutje.. photobucket werkt niet geweldig.. bij deze aangepast..

wietse
5 oktober 2010, 21:43
dat is een hondo H-1010 en mochten de elementen dimarzio's blijken te zijn dan is het een HD-1010, kom dit model alleen maar tegen in de 1980 en 1981 catalogus, dus maar kort gemaakt.
het is trouwens op de kop en de plaatsing van de jack en de kleur na identiek aan een vantage VS 600.
kan dus matsumoku build zijn alleen dan hoort er een andere neckplate op te zitten.

RS-Rik
5 oktober 2010, 21:58
Als t een hondo is zou t zomaar kunnen zijn dat er morgen een paar takken aan zitten

kalmah
5 oktober 2010, 22:19
Bedankt Wietse. Zal de elementen eens open schroeven en kijken hoe het zit.
Zijn dit nog zulke gitaartjes? of is het gewoon brandhout? Niet dat 't voor mij zoveel uitmaakt, gebruik 'm toch maar zelden, maar ben wel benieuwd.

vulvasonic
5 oktober 2010, 22:25
dat is een hondo H-1010 en mochten de elementen dimarzio's blijken te zijn dan is het een HD-1010, kom dit model alleen maar tegen in de 1980 en 1981 catalogus, dus maar kort gemaakt.
het is trouwens op de kop en de plaatsing van de jack en de kleur na identiek aan een vantage VS 600.
kan dus matsumoku build zijn alleen dan hoort er een andere neckplate op te zitten.

Dit vind ik nou zo leuk aan jou. Iemand komt met een oud Japans kreng aanzetten en jij weet meteen precies wat het is je kent de geschiedenis en vaak heb je er zelf ook nog eentje hangen. Mooi man! :D

Nagramoth
5 oktober 2010, 22:52
Leuk? Ik vind het maar griezelig...
Wietze is net Rainman, maar dan met japans vintage spul.

:seriousf:

wietse
5 oktober 2010, 23:09
Als t een hondo is zou t zomaar kunnen zijn dat er morgen een paar takken aan zitten
dat is egmond.
hondoII en dan de professional series zijn prima gitaren, deze serie werd vaak door matsumoku of tokai gemaakt, ook heeft fujigen de nodige hondo's geproduceerd.


Leuk? Ik vind het maar griezelig...
Wietze is net Rainman, maar dan met japans vintage spul.
helpt natuurlijk ook dat ik hier een cd heb met honderden catalogus scans er op :D.
en het is wietse met een S niet met een Z

vulvasonic, zoéén heb ik niet hangen maar wel een vantage VS-600

kalmah, wat bedoel je met zulke gitaartjes? dat is een erg ruime term zoals ik al zei deze serie is vaak kwalitatief goed, heb 2 professional series hangen beide met gelijmde hals, di marzio's en mahonie body, geen houtfantasie dus.
de elementen hoef je niet open te schroeven :D, er uit pakken is genoeg het staat er wel onderop.

kalmah
5 oktober 2010, 23:19
Nah, er zijn veel oude japanse gitaren en ze zijn niet allemaal even goed, vandaar.
Ik kan ze er niet zo uitpakken? Zal toch eerst moeten schroeven :ok:
De verkoper had er wel over dat het bijzondere elementen waren en had ook al kopers gehad voor alleen de elementen. Maar dat vond hij zonde van de gitaar.
Ach, voor 5 tientjes ben ik wel blij:)

Fisherman
5 oktober 2010, 23:36
Voor 5 tientjes doe je het altijd goed.....:ok:
Alleen vraag ik me af wat die klodders zijn op de headstock voor en achter...
is dat "modern art" of is er een headcrackje geweest?? :???:

BamBuFan1
5 oktober 2010, 23:57
dat is een hondo H-1010 en mochten de elementen dimarzio's blijken te zijn dan is het een HD-1010, kom dit model alleen maar tegen in de 1980 en 1981 catalogus, dus maar kort gemaakt.

Uit het serienummer zou je dan (voorzichtig) op kunnen maken dat de gitaar uit 1980 komt.

vulvasonic
6 oktober 2010, 00:04
Leuk model om te zien en een body van mahonie, 50 euri..., klinkt als een goede deal. Ik zou het er op kunnen.
Even mijn eigen fantasie; graph-tech topkammetje, locking mechanieken, goed stel hums, setje .011, relatief hoge actie, goed intoneren, heel misschien een beter brugelementje er in en...... GAAAAAAN!!!!!! :blast:

kalmah
6 oktober 2010, 18:06
Kop kan inderdaad gebroken zijn geweest, alleen zijn de 'breuken' aan beide kanten niet gelijk, dus hij wellicht niet volledig gescheurd.

Afstellen moet sowieso nog. Zitten nog maar 2 snaren op, haha. Als het inderdaad Dimarzio's zijn gaan er ook geen andere elementen in. Misschien als ik op marktplaats goede tuners kan kopen, gaan die er wel op, maar ze voelen in ieder geval solide aan nu.

Even een vraag over de topkam. Op Thomann bv staan kant en klare topkammen. (ook geďnteresseerd voor mijn Epi LP). Nou was ik een tijd terug in Wierden bij.. nogwat-muziek en de beste man daar vertelde mij dat een topkam helemaal, speciaal op maat gemaakt moest worden en dat dit vakwerk was en nogal duur. Toen maar laten schieten, maar ik hoor hier op het forum toch wel vaak dat het voor een tientje best kan. Welke topkam zou op deze Hondo kunnen dan? En welke op mijn Epi custom?

Moet het soldeerwerk ook nog even nakijken. De jackuitgang zit ergens niet goed, maar dat zijn leuke kleine opknapdingetjes:)

vulvasonic
6 oktober 2010, 19:44
Ik heb door en vakman ooit een grafieten topkammetje op maat laten maken en daar was hij toch nog enkele uren mee bezig. Geen goedkoop klusje, al vroeg hij er relatief weinig voor (omdat ik het was :D ).

Je kunt echter inderdaad ook kant en klare topkammetjes kopen (van Graph-Tech bijvoorbeeld), pre-slotted. Met gleufjes dus. Geen idee of ze daar een bepaald setje snaren bij in gedachten hebben, qua gleufbreedte en gleufdiepte. Dikke kans dat enig bijvijlen is vereist. Bovendien moet je zelf de oude topkam verwijderen, ondergrond vrij maken van lijmresten, goed schuren en vetvrij maken, voor je de nieuwe er op kunt lijmen. Ook dit moet je nog wel 'even' goed doen. En uiteraard is het handig als je precies weet welk maatje je hebben moet, tenslotte komen ze in diverse breedtes, diktes en ronding (radius). De randen moet je sowieso bijvijlen, want die zijn altijd te scherp.

Er schreeuwen hier minstens 100 enthousiastelingen dagelijks dat ze een dergelijk varkentje makkelijk wassen, dus misschien kun je hen even extra vriendelijk benaderen en ben je met een beetje mazzel en wat hulp voor een tientje klaar. IK doe het ze in ieder geval niet na. :)

Fisherman
6 oktober 2010, 19:55
Ik zou er niet al teveel geld in stoppen, want die headcrack verpest het feestje wel enigszins.
Nu kan ik niet beoordelen of het de stand van de tuners beinvloed en het geluid an sich.....

Maar je snapt wat ik bedoel, het is een opknappert en ik zou er derhalve geen kapitalen aan uitgeven. :stop:

Misschien heus niet zo'n gek idee om zo'n Thomann topkammetje (meten is weten, dus check voordat je bestelt!) te bestellen en zelf aan de gang te gaan.
Weledelgestelde heer Vulvasonic heeft hierboven ook wat adviezen gegeven en tja, bij zoveel wijsheid durf en kan ik daar niet tegen ingaan :seriousf:

Dus gaan met die Hondo-banaan! :cheerup:

kalmah
6 oktober 2010, 20:53
Hmm..zal het veel nut hebben dan, nieuwe topkam? Eerst eens kijken hoe het met onstemmen gaat. Maar voor mijn stagegitaartje kan het er wel mee door :)
Actie is vrij redelijk, intonatie geen idee. Heb wel een stemapparaat, maar geen kabel hier. (oefen met Amplug). Thuis even bekijken volgend weekend.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Midwolda
6 oktober 2010, 21:02
Even lekker off-topic: nooit begrepen waarom Vox geen tunertje in die Amplug heeft gefröt.
Dan hoeft er alleen nog maar een koptelefoontje bij en klaar is Kalmah.

Fisherman
6 oktober 2010, 21:08
Even lekker off-topic: nooit begrepen waarom Vox geen tunertje in die Amplug heeft gefröt.
Dan hoeft er alleen nog maar een koptelefoontje bij en klaar is Kalmah.

Even snel voordat Mitch en Almar rood aanlopen van woede wegens off-topic gaan: is dat nou wat, zo'n VOX Amplug?
Euh, Ton, ben je de Strat én de Studio allebei kwijt?????

Midwolda
6 oktober 2010, 21:12
Even snel voordat Mitch en Almar rood aanlopen van woede wegens off-topic gaan: is dat nou wat, zo'n VOX Amplug?
Euh, Ton, ben je de Strat én de Studio allebei kwijt?????
Weet ik niet want ik heb er (nog) geen een,
en nee, ik heb effe geen zin meer om te leuren, het vreet geen brood.

Fisherman
6 oktober 2010, 21:16
Weet ik niet want ik heb er (nog) geen een,
en nee, ik heb effe geen zin meer om te leuren, het vreet geen brood.

Allright Ton....maar was ff benieuwd, want ik miste ze in je sig.... :ok:

kalmah
6 oktober 2010, 23:12
Amplug is ideaal voor oefenen op een externe locatie. Zoals mijn stage adres, of iemand zijn/haar studeeradres. Geluid is echt ok! Alleen hij ruist nogal wat. Verder is het erg makkelijker dat je je laptop of mp3 er op aan kunt sluiten, zodat je kunt meespelen met muziek. Werkt ook erg goed.
Een stuk makkelijker dan gewoon een versterker + koptelefoon. Wel vrij veel ruis.

mesaman
7 oktober 2010, 01:56
ik las even EXTREME LOCATIE!
maar daar zijn ze ook wel geschikt voor.

no 1 hops
8 oktober 2010, 08:44
voordat je ook maar iets doet zou ik eerst een setje nieuwe snaren erop zetten en op stemming brengen.
dan kun je zien of de breuk goed gelijmd is en niet open springt of iets dergelijks.

guitarkid
8 oktober 2010, 12:34
voordat je ook maar iets doet zou ik eerst een setje nieuwe snaren erop zetten en op stemming brengen.
dan kun je zien of de breuk goed gelijmd is en niet open springt of iets dergelijks.

Precies! Eerst dat ding gewoon voorzien van snaren en zien wat er wel en niet gebeurt! En dan kun je altijd nog besluiten tot ander pu's, topkammen etc.
Voor 50 euro mag je eigenlijk blij zijn dat hij het nog doet... ;)
Veel plezier ermee!

Gr. C.