PDA

View Full Version : HNGD! 70's Pearl Les Paul Custom



Mr. Dynamite
5 oktober 2010, 20:30
Lady's And Gentleman, we've got 'm! :cheerup:

Gisteren had ik op Marktplaats een Pearl Les Paul Custom gespot. Deze stond in Neede, waar ik woon, en was maar 10 minuutjes fietsen van mij verwijderd.
Dit leek mij wel een erg gaaf gitaartje en Geert1976 van het forum een PM gestuurd of het wat is en of hij de prijs waard was. Ik citeer zijn antwoord:


Als de sodemieter, met je reet van de bank en hup op de fiets.

Dus ik die kerel bellen of ik vanavond even lang kon komen, dat kon wel.
Aangekomen een heel poosje op de gitaar gespeeld, alles werkte nog naar behoren alleen de topkam klemt de B snaar iets. Maar dit is een kleinigheid.

Verder ziet hij er afgezien van wat schoonheids plekjes en wat krassen op de achterkant nog heel goed uit voor zijn leeftijd. Dit is ook een set neck en hij heeft sustaaaaiiin :mmmm: lovely, de actie kan nog wat naar beneden maar de hals is nog kaarsrecht en de frets zijn nog mooi, met frededge binding!

Vandaag nog een PM van geert gekregen met daarin:

"mark my words" Jij koopt die gitaar vanavond

And he was right! :crazyhappy:
Enough Talking, pics!!!


http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearlgitaar70001.jpg

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearlgitaar60001.jpg

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearlgitaar50001.jpg

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearlgitaar20001.jpg

Fisherman
5 oktober 2010, 20:36
Feli en flapstaart enzo! :cheerup:

Klopt, was van Hans uut Neede en is ooit door hem bij Penterman gekocht.
Het is dat ik al eenzelfde soort LP kopie heb en daar dus genoeg aan had, anders had ik het ook overwogen om een kijkje te nemen, maar ik heb heeeel wat anders op het oog, dus ik liet m gaan.

Maar ziet er puik uit, gromt ie of brult ie? :ok::ok:

Mr. Dynamite
5 oktober 2010, 20:40
Haha inderdaad, hij zei al ja ik heb al tig belletjes en mailtjes gehad.
Ik hoop niet dat jij degene was die hem wel graag wilde opsturen? :soinnocent: ;)

Hij gromt als een gek een brult als een leeuw :blast:

Midwolda
5 oktober 2010, 20:46
Subliem. Beautiful. Schitterend. Juweeltje. Geweldig. Prachtig.
Met andere woorden: wat een lekker ding. Daar krijg ik ook wel GAS van. :ok:
Gefeliciteerd man, ik ben jaloers... ;)

macwilliams
5 oktober 2010, 20:53
Ziet er goed uit, toffe aanwinst dus :)

Fisherman
5 oktober 2010, 20:53
Haha inderdaad, hij zei al ja ik heb al tig belletjes en mailtjes gehad.
Ik hoop niet dat jij degene was die hem wel graag wilde opsturen? :soinnocent: ;)

Hij gromt als een gek een brult als een leeuw :blast:

Nee dat was ik niet. Ik woon op 35 km afstand, dus ik had wel ff een chauffeur kunnen charteren (mag nog steeds niet autorijden, grrr).
Maar nogmaals, als ik m écht wilde hebben, dan had ik hem al hoor ;)

Ik wens je er veel speelplezier mee, dit soort superJappen kunnen nog wel 40 jaar mee.

Jasper.
5 oktober 2010, 21:01
Oeh, wat een beauty, erg mooie LP :mmmm:

Fisherman
5 oktober 2010, 21:03
Subliem. Beautiful. Schitterend. Juweeltje. Geweldig. Prachtig.
Met andere woorden: wat een lekker ding. Daar krijg ik ook wel GAS van. :ok:
Gefeliciteerd man, ik ben jaloers... ;)

;)Ton, over een goed bod mag je mijn EL MAYA overnemen....maar ik betwijfel of je dat ervoor gaat betalen ;)

macwilliams
5 oktober 2010, 21:08
;)Ton, over een goed bod mag je mijn EL MAYA overnemen....maar ik betwijfel of je dat ervoor gaat betalen ;)

Daar ga je spijt van krijgen. Ik herrinner me een ander el Maya custom.

Midwolda
5 oktober 2010, 21:13
;)Ton, over een goed bod mag je mijn EL MAYA overnemen....maar ik betwijfel of je dat ervoor gaat betalen ;)

No deal, Fish. Ik heb historische banden met 1.) Ibanez en 2.) Pearl.
En dan moet het ook nog deze kleur zijn, of een cherryburst.
Wordt aan gewerkt... alles op z'n tijd. ;)

Mr. Dynamite
5 oktober 2010, 21:19
Ja erg leuk die oude jappen :ok:
Hij vult mijn Aria ook mooi aan, maar is dacht ik geen japanse.
Die heeft een geschroefde hals en klinkt iets meer helder dan deze ;)
Qua bespeelbaarheid zijn ze wel een beetje het zelfde, beide erg lekker :cooler:

geert1976
5 oktober 2010, 22:30
Gefeliciteerd:ok::ok:

Ik wist gewoon dat je hem zou kopen als je er eenmaal op speelde.
Dit zijn waanzinnig goede planken, daar ga jij heel oud mee worden:ok:

Fisherman
5 oktober 2010, 23:34
Daar ga je spijt van krijgen. Ik herrinner me een ander el Maya custom.


No deal, Fish. Ik heb historische banden met 1.) Ibanez en 2.) Pearl.
En dan moet het ook nog deze kleur zijn, of een cherryburst.
Wordt aan gewerkt... alles op z'n tijd. ;)

Willem,
Dat klopt dan wel, maar hij gaat ook niet zomaar weg hoor....de vorige is uiterst goed verkocht en ondanks de spijt heb ik nu een pad gekozen en "overweeg" ik 'm ooit te verkopen tegen de juiste prijs. ;)
Afweging: EL MAYA of een CS Gold Top.....mwah.....:soinnocent:

Ton,
Okay, begrijpelijk. Maar ik durf te wedden, dat als je hem in je handen hebt, dat je m echt in het rijtje Pearl, Tokai, Burny, Greco plaatst....zonder twijfel!
:ok:

marco v
5 oktober 2010, 23:41
Erg gave LP, gefeliciteerd.
Die zou mij helemaal niet misstaan.

Midwolda
6 oktober 2010, 06:19
Erg gave LP, gefeliciteerd.
Die zou mij helemaal niet misstaan.

:seriousf: Dyna kan 'm alweer drie keer kwijt geloof ik... :soinnocent:
Toppertje dus! :ok:

MarkS
6 oktober 2010, 08:21
Congrats!
Wat doet een Pearl met gelijmde hals gemiddeld qua prijs?

Fisherman
6 oktober 2010, 12:03
Congrats!
Wat doet een Pearl met gelijmde hals gemiddeld qua prijs?

Mark,

Die Pearls verschillen heel vaak van uitvoering.
Ik denk dat een goeie, zoals dit exemplaar rond de 350 euro en hoger kan opbrengen.
Je ziet ze ook wel rondcirculeren voor minder, maar dan is vaak ook de afwerking cq uitvoering minder, dus zonder binding of niet meer origineel o.i.d.
:ok:

HalfBlindLefty
6 oktober 2010, 12:25
Een Les Pearl, ofwel een pareltje.
Congrats, mooi ding

MarkS
6 oktober 2010, 12:32
In Nijmegen staan er nl. 2, moeten resp 450/495 opbrengen, laatste met Bigsby. Overpriced lijkt me? Eentje met eenvoudige diamond inlay op de headstock, 1 zonder inlay.

Fisherman
6 oktober 2010, 13:07
In Nijmegen staan er nl. 2, moeten resp 450/495 opbrengen, laatste met Bigsby. Overpriced lijkt me? Eentje met eenvoudige diamond inlay op de headstock, 1 zonder inlay.

Precies Mark,

Die dingen ZIJN al geld waard en worden alleen maar meer waard.
Waarom denk je dat ik mijn EL MAYA pas verkoop als ik er een goede prijs voor krijg én er klaar voor ben om er afscheid van te nemen?

Nou vooruit, om er nog één keer mee te pronken, mijn

EL Maya Les Paul Custom:
http://i897.photobucket.com/albums/ac171/DutchFisherman/EM-1.jpg http://i897.photobucket.com/albums/ac171/DutchFisherman/EM-2.jpg


Sorry van de crappy kwaliteit van de foto, ik moet toch binnenkort maar eens wat cash gaan spenderen aan een knappe Nikon ofzo.

Braindead
6 oktober 2010, 13:52
Erg mooie Les Pauls allemaal. Zowel die Pearl als die El Maya, maar bij mij persoonlijk blijft het bedrag dat ik er voor over heb toch altijd ruim onder het bedrag van een Gibson Les Paul (studio) zitten en ik denk dat ik niet de enige ben. Als ik 500 euro moet neertellen voor een Pearl dan ga ik echt wel voor een Gibson LP studio ook al zou er dan nog 50 - 100 bijmoeten. Maar goed 350 voor zo'n Pearl zou ik ook nog wel overwogen hebben als ie echt goed is en klinkt.

Fisherman
6 oktober 2010, 14:04
Erg mooie Les Pauls allemaal. Zowel die Pearl als die El Maya, maar bij mij persoonlijk blijft het bedrag dat ik er voor over heb toch altijd ruim onder het bedrag van een Gibson Les Paul (studio) zitten en ik denk dat ik niet de enige ben. Als ik 500 euro moet neertellen voor een Pearl dan ga ik echt wel voor een Gibson LP studio ook al zou er dan nog 50 - 100 bijmoeten. Maar goed 350 voor zo'n Pearl zou ik ook nog wel overwogen hebben als ie echt goed is en klinkt.

Hi Braindead,

Je praat hier wel over "vintage" gitaren van 30-40 jaar oud hè?

Het zijn dan wel geen Gibson's, daar heb je gelijk in.
Maar in heel veel gevallen zijn dit gitaren die simpelweg stukken beter zijn dan de instap Gibson LP Studio die jij noemt.
Dat geldt zeker voor de Tokai's, Greco's, Burny's, Ibanez's, Orville's. Deze gaan overigens voor rond de 750 euro weg gemiddeld, dus deze Pearl was redelijk goedkoop verkregen.
Uit persoonlijke ervaring kan ik aan dat rijtje ook de EL MAYA Custom LP voegen, ik heb echter geen ervaring met de in dit topic besproken Pearl, maar neem van mij aan.....die klinkt waarschijnlijk als een klok!
(nogmaals, ik heb er niet in gekeken en weet niets van de elementen in de huidige staat)

Als je zo'n vintage exemplaar origineel hebt en in goed bespeelbare staat, dan speelt ie de LP Studio gegarandeerd weg, eg waar :soinnocent: (dan heb ik het over de allergoedkoopste NIEUWE Studio, niet over de DeLuxe o.i.d.)

Het waren dan ook hoogwaardige (high-end) kopieën van bijv. de Gibson Les Paul Custom en die Custom is natuurlijk op zijn beurt weer niet te vergelijken met de Les Paul Studio die jij nu noemt (Worn version van 650 euro neem ik aan).

Het is ook een ander deel van de gitaarmarkt, dit zijn verzamelobjecten met een bepaalde waarde.
En die kun/moet je niet vergelijken met de goedkoopste Gibson die je nu nieuw kunt kopen.

Moraal van dit verhaal, beetje appels, beetje peren en ik krijg ineens onwijze trek in appeltaart....:soinnocent:

Have a nice day! :ok:

Braindead
6 oktober 2010, 15:40
Hey ik snap wat je bedoelt met dat het vintage gitaren zijn maar ik probeer wel even de keuze weer te geven die veel mensen maken.
Trouwens ik bedoel dan ook geen Gibson LP studio nieuw uit de winkel maar een 2de handsje van begin jaren 90 bijv. Die krijg je voor 550-650 en ik vraag me af of dan zo'n vintage gitaar nou persee beter is als zo'n studio waarvan het gebruikte hout uit die tijd ook erg goed is.

Wel snap ik wat de chemie ervan is. Je hebt iets dat zeldzamer en unieker is en iets wat dus bijna niemand heeft. De kwaliteit zal dan ook wel goed zitten al moet je dat wel per model en merk bekijken. Er zijn menig vintage Ibanez LP'tjes die een multiplex body hebben en een geschroefde hals. Je moet wel weten waar je mee bezig bent dus.
Anyways, verder geen kritiek op de geposte gitaren hoor. Lijken me echt vette gitaartjes.

Fisherman
6 oktober 2010, 16:12
Hey ik snap wat je bedoelt met dat het vintage gitaren zijn maar ik probeer wel even de keuze weer te geven die veel mensen maken.
Trouwens ik bedoel dan ook geen Gibson LP studio nieuw uit de winkel maar een 2de handsje van begin jaren 90 bijv. Die krijg je voor 550-650 en ik vraag me af of dan zo'n vintage gitaar nou persee beter is als zo'n studio waarvan het gebruikte hout uit die tijd ook erg goed is.

Wel snap ik wat de chemie ervan is. Je hebt iets dat zeldzamer en unieker is en iets wat dus bijna niemand heeft. De kwaliteit zal dan ook wel goed zitten al moet je dat wel per model en merk bekijken. Er zijn menig vintage Ibanez LP'tjes die een multiplex body hebben en een geschroefde hals. Je moet wel weten waar je mee bezig bent dus.
Anyways, verder geen kritiek op de geposte gitaren hoor. Lijken me echt vette gitaartjes.


Zijn ook vette gitaartjes....over vet gesproken, ik zit hier een heerlijk ranzig vet patatje met een kroketje te eten.....daar had ik nou gewoon ff lekker trek in. :soinnocent: Dus ik eet gauw ff verders....
Rock on, Braindead! :blast:

Xtrme
6 oktober 2010, 19:13
Gefeliciteerd met je schitterende gitaar, Dynamite.
Ik heb hem ook op MP zien staan en zal je zeggen dat ik serieus heb getwijfeld of ik hem wel of niet moest kopen.
Ik heb namelijk de zwarte uitvoering hiervan en ben hier zeer, zeer, zéééér content mee.

De foto's nog maar een keer dan:
http://img704.imageshack.us/img704/3902/dsc00580o.jpghttp://img515.imageshack.us/img515/3351/dsc00594p.jpg

De gitaar is naar mijn smaak wat aan de trebly kant en met 4,6 kg ook wat aan de zware kant (waarschijnlijk door de full-maple pancaked body), maar compenseert uiteindelijk zoveel door de heerlijke slanke hals, de snelle bespeelbaarheid (hals en zéér lage actie) en megatonnen aan sustain, dat het binnen no-time al mijn andere "ook-niet-lullige-gitaren" naar de achtergrond verdrongen heeft.
Vanaf het moment dat ik de gitaar voelde was ik verkocht.
Vooral voor de (snelle) leadpartijen is dit echt een supergitaar.

Ik heb overigens wel de originele elementen vervangen door Seymour Duncans Alnico 2 APH2 (Slash) omdat de originelen erg microfonisch (geworden) waren en zit erover na te denken om deze te splitten en een Jimmy Page schakeling in te bouwen.

Reden dat ik niet voor de jouwe ben gegaan is dat ik op het moment aan het sparen ben voor zo'n Jimmy Page-signature (of een Black Beauty) als aanvulling op mijn fijne Pearly :lovelove:.

Maar dit is een goede aankoop waar je zeker geen spijt van zult krijgen.
Veel speelplezier!!

Mr. Dynamite
6 oktober 2010, 20:45
Bedankt voor alle lovende woorden! :cheerup:
En Fisherman, Xtreme, die van jullie mogen er ook zéker wezen zeg :lovelove:


Net de actie wat verlaagd. Niks geen last van buzz of wat dan ook. Alle pots zijn ook nog goed alleen heeft de bridge volume een dingetje, maar niet storend.
Ook even op de weegschaal gezet, en toevallig ook 4,6 kg! :crazyhappy:

In de nabije toekomst ga ik de topkam nog wel vervangen maar verder is hij helemaal super :blast:
Ik zal ook nog wel eens een kiekje maken samen met de Aria, super mooi setje is dat :D

Fisherman
6 oktober 2010, 21:14
Bedankt voor alle lovende woorden!
En Fisherman, Xtreme, die van jullie mogen er ook zéker wezen zeg


Nogmaals, Feli. :cheerup:

Wat me wel opvalt, maar dat kan ook aan de foto's liggen, is dat de inlay's van zowel de jouwe als die van Xtreme zo "plastiek" lijken......nogmaals met de nadruk op "lijken".....ik zie immers alleen een foto.
Maar als je die crappy foto's van mijn LP Custom bekijkt zie je hoe "pearly" mijn inlay's zijn.....

Kun je daar nog even iets over zeggen, ben ik erg benieuwd naar! :soinnocent:

Mr. Dynamite
6 oktober 2010, 21:31
Die van mij zien er in het echt ook inderdaad erg plastic uit, dat is wel jammer :dontgeti: Maargoed, niets aan te doen.

Nou we toch lekkere gitaren aan het posten zijn hierbij mijn andere law suit les paul en de rest van de familie:

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/IMG_1051.jpg

Die Aria heef trouwens wel van die mooie "pearly" inlays ;)

Xtrme
6 oktober 2010, 21:40
Nogmaals, Feli. :cheerup:

Wat me wel opvalt, maar dat kan ook aan de foto's liggen, is dat de inlay's van zowel de jouwe als die van Xtreme zo "plastiek" lijken......nogmaals met de nadruk ok "lijken".....ik zie immers alleen een foto.
Maar als je die crappy foto's van mijn LP Custom bekijkt zie je hoe "pearly" mijn inlay's zijn.....

Kun je daar nog even iets over zeggen, ben ik erg benieuwd naar! :soinnocent:

Klopt Fisherman!
De inlays op de hals zien er inderdaad egaal grijs, goedkoop en plastic uit.
Die op de kop is wel in pearloid uitgevoerd.
Beetje vreemd en jammer ook dat ze dat zo gedaan hebben.
Het maakt het genot en het plezier om deze babies te bespelen er echter niet minder om. :cheerup:

@Dynamite:
Prachtig setje bij mekaar, man!

Fisherman
6 oktober 2010, 21:41
Die van mij zien er in het echt ook inderdaad erg plastic uit, dat is wel jammer :dontgeti: Maargoed, niets aan te doen.
Nou we toch lekkere gitaren aan het posten zijn hierbij mijn andere law suit les paul en de rest van de familie:


Hi Dynamite!
Ok, dan heb ik het toch goed gezien, da's wel jammer....

Maar wat een mooi familieportet zeg! :ok:
Nu zou ik als goedbedoeld advies zeggen, stoppen met de kopieën en klonen en gaan voor het echte werk...;)
Die Tokai ga je verkopen begrijp ik.......wat ben je van plan om nu te kopen?
Een Gibson, Fender of een andere toppert???

geert1976
6 oktober 2010, 21:54
Die van mij zien er in het echt ook inderdaad erg plastic uit, dat is wel jammer :dontgeti: Maargoed, niets aan te doen.

Nou we toch lekkere gitaren aan het posten zijn hierbij mijn andere law suit les paul en de rest van de familie:

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/IMG_1051.jpg

Die Aria heef trouwens wel van die mooie "pearly" inlays ;)

Mooie collectie, zeker omdat je durf hebt om over een merknaam heen te kijken:ok:

Die Aria blijft inderdaad ok een mooie plank

Mr. Dynamite
6 oktober 2010, 21:58
De Aria is mijn mooiste vind ik. :lovelove:
Nu komt er in de toekomst nog een leuke strat maar dat duurt nog wel weer even. Nu is het geld weer op :soinnocent:

macwilliams
6 oktober 2010, 22:13
En dat allemaal om zo goed mogelijk het origineel te benaderen.

Het origineel.
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/Gibson/DSC07216.jpg

Fisherman
6 oktober 2010, 22:16
En dat allemaal om zo goed mogelijk het origineel te benaderen.

Het origineel.
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/Gibson/DSC07216.jpg

Ladies & Gentlemen, we have a Winner!!!!!! :cheerup:
Prachtig Willem, echt prachtig! :ok::ok:

Xtrme
6 oktober 2010, 22:19
[jalousmode=on]Bah, wat een zigeunergitaar! ;)[jalousmode=off]

wietse
6 oktober 2010, 22:21
Klopt Fisherman!
De inlays op de hals zien er inderdaad egaal grijs, goedkoop en plastic uit.

lijken mij de aluminium inlays die je wel op oude cheapo maya's tegenkomt, jawel geen plastic maar aluminium, vandaar de egale kleur.
moet bekennen dat ik geen enkel les paul model in m'n bezit heb met een gelijmde hals, alleen een the paul, verder allemaal bolt on.
niks mis mee voor afstellen ideaal zelf.
mooie pearl heeft mr dynamite gescoord, ziet er beter en echter uit dan menige moderne kopie.

Fisherman
6 oktober 2010, 22:24
lijken mij de aluminium inlays die je wel op oude cheapo maya's tegenkomt, jawel geen plastic maar aluminium, vandaar de egale kleur.
moet bekennen dat ik geen enkel les paul model in m'n bezit heb met een gelijmde hals, alleen een the paul, verder allemaal bolt on.
niks mis mee voor afstellen ideaal zelf.
mooie pearl heeft de TS gescoord, ziet er beter en echter uit dan menige moderne kopie.

Aha! :soinnocent:

Het is almunimimum....ehm, malunimimu, grrr.....aluminium (moeilijk woord) wat ze daarvoor gebruikt hebben....;)
Doet er niet toe, enorm veel speulplezierrrr gewenst! :lp:

Fisherman, signing off! :)

macwilliams
6 oktober 2010, 22:42
Ladies & Gentlemen, we have a Winner!!!!!! :cheerup:
Prachtig Willem, echt prachtig! :ok::ok:
Ik weet't, bij zulks schoonheid en gratie, verbleekt elke imitatie :D


[jalousmode=on]Bah, wat een zigeunergitaar! ;)[jalousmode=off]

In het echt nog vele malen mooier. :seriousf:

BamBuFan1
6 oktober 2010, 22:50
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/Gibson/DSC07216.jpg

Hmmm, headstock klopt niet, binding sluit niet aan, GibsUn-logo, cutaway heeft de verkeerde vorm en de potmetergaten zijn door iemand van de sociale werkplaats geboord.*







(*= Zomaar wat feiten die niet op deze gitaar van toepassing zijn)

MarkS
6 oktober 2010, 23:01
Precies Mark,

Die dingen ZIJN al geld waard en worden alleen maar meer waard.
Waarom denk je dat ik mijn EL MAYA pas verkoop als ik er een goede prijs voor krijg én er klaar voor ben om er afscheid van te nemen?


De El Maya kwaliteit is me al langer bekend. Eveneens van Greco/Burny/Tokai. Van Pearl ken ik eigenlijk vooral de bolt-on gitaartjes uit de 70/80's. De inlay met lelieblad is echt heel mooi. Mooie burst ook. Waarschijnlijk ook de duurste versie destijds uit de reeks.
Vooralsnog vind ik de 2 eerder door mij aangehaalde Pearl LP Customs toch echt wat aan de dure kant. Vergeleken bij de LP van TS zien ze er maar gewoontjes uit. Waarschijnlijk ook omdat we vroeger werden doodgegooid met zwarte LP Custom imitaties die, uitzonderingen daargelaten, gewoon bagger waren. Quality Control was toen ook in Japan nog geen common practice.
Daarbij: ook al had je een goed stuk hout te pakken, hardware (PU's, tuners etc) liet vaak nog te wensen over. Tegenwoordig wordt naar mijn mening ook soms iets te snel en te stellig beweerd: MIJ/Matsumoko/FujiGen + '80s vintage >= USA original.

Ik zou denk ik ook, deels uit merkengeilheid/conservatisme/gevoelsmatigheid liever 50-100 meer neertellen voor een 2 hands instapper van the original,
dan 500 voor een Pearl kopie, hoe goed dan ook. maar dat kan evengoed een irrationele keuze op basis van mijn onwetendheid zijn.

Maar nogmaals: Mooie LP!

Xtrme
6 oktober 2010, 23:56
lijken mij de aluminium inlays die je wel op oude cheapo maya's tegenkomt, jawel geen plastic maar aluminium, vandaar de egale kleur.

Helaas, Wietse.
Het zijn echt plastic inlays.

Braindead
7 oktober 2010, 00:20
Nu ik de post van Xtrme heb gelezen zie ik dat je deze Les Pauls (of in ieder geval de Pearl)ook eigenlijk niet moet vergelijken met een Gibson. Een Les Paul met Maple body zal zowiezo al anders klinken als een origineel. Niet dat dat erg is, sterker nog, ik ben best wel benieuwd hoe zoiets klinkt. Ik weet dat George Lynch bijvoorbeeld signature modellen heeft helemaal uit esdoorn. Dan lijkt me zo'n Les Paul ineens wel lekker voor lekker felle agressieve solo's. Trouwens, de Gibson Les Paul raw power... :D

Het blijven trouwen toch wel plaatjes!

@ Fisherman. Ik hoop dat je patatje met kroket gesmaakt heeft :D
Damn ik krijg ook ineens zin om te snacken. Niet goed om deze tijd...

Braindead
7 oktober 2010, 00:20
Ach dat hebben de studio's ook. Klinkt er niet minder om hoor. :)


Helaas, Wietse.
Het zijn echt plastic inlays.

Keesz
7 oktober 2010, 01:01
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/384084003-pearl-les-paul-ca-1981.html?return=eJwtjMEOgjAQRP%2BFBI7QluihpDHwJxt apaHQTXeJRuO%2Fu0Zvb95MBqy2r2jVQFafla0oQJmXYWFG23V rxrC3G5SVMQEwtXvqfpMWF7w8ktONJ8e57kdd91NigWdEQbp6% 2Blv8WiWwSTHuxxZKnCWud4kod6k2J6NukQGK%2BExRCtMgHk4 1mInn7IPTyuhqeH8AcXU5EA%3D%3D&df=1&fta=eNotjlFugzAQRO%2ByUvm2DRiyFlfoFdDGXqhVEyxsEtQo d4%2BJ%2BvdmV3ozhB0%2BE%2FYI%2BxbGO4UEpkSNcIRBVi4N eUVpQsY%2FH02aXCopZhRmiXjbF968Nb8PjExb%2BFJi9ploM2 vyqKoY90FUcU3Zro4HKZQ87Q1CpJnB%2BOJKWCN496ntBILU3F Cv6kMqe6k7x4fU1nZC2hO0qlkU6BrWkg7dcMvalYOmpr9OBVTb WjudNlnEeY3k0hj4Nuefs1CUxwVhoWM8N5Ra9xmhEOgB5vsf72 AIBT5frzeeiFlB&fta_ind=1&fs=1

Dit lijkt me dan weer een bagger gitaar, lang niet zo kwalitatief hoogstaand als de voorgaande, enkele binding, waarschijnlijk dummy humbuckers en een multiplex body...

macwilliams
7 oktober 2010, 06:22
Hmmm, headstock klopt niet, binding sluit niet aan, GibsUn-logo, cutaway heeft de verkeerde vorm en de potmetergaten zijn door iemand van de sociale werkplaats geboord.*







(*= Zomaar wat feiten die niet op deze gitaar van toepassing zijn)

Bespaar u zelf de irritatie, blijf weg van imitatie!

Ghehehe:D

Mr. Dynamite
7 oktober 2010, 14:59
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/384084003-pearl-les-paul-ca-1981.html?return=eJwtjMEOgjAQRP%2BFBI7QluihpDHwJxt apaHQTXeJRuO%2Fu0Zvb95MBqy2r2jVQFafla0oQJmXYWFG23V rxrC3G5SVMQEwtXvqfpMWF7w8ktONJ8e57kdd91NigWdEQbp6% 2Blv8WiWwSTHuxxZKnCWud4kod6k2J6NukQGK%2BExRCtMgHk4 1mInn7IPTyuhqeH8AcXU5EA%3D%3D&df=1&fta=eNotjlFugzAQRO%2ByUvm2DRiyFlfoFdDGXqhVEyxsEtQo d4%2BJ%2BvdmV3ozhB0%2BE%2FYI%2BxbGO4UEpkSNcIRBVi4N eUVpQsY%2FH02aXCopZhRmiXjbF968Nb8PjExb%2BFJi9ploM2 vyqKoY90FUcU3Zro4HKZQ87Q1CpJnB%2BOJKWCN496ntBILU3F Cv6kMqe6k7x4fU1nZC2hO0qlkU6BrWkg7dcMvalYOmpr9OBVTb WjudNlnEeY3k0hj4Nuefs1CUxwVhoWM8N5Ra9xmhEOgB5vsf72 AIBT5frzeeiFlB&fta_ind=1&fs=1

Dit lijkt me dan weer een bagger gitaar, lang niet zo kwalitatief hoogstaand als de voorgaande, enkele binding, waarschijnlijk dummy humbuckers en een multiplex body...

Maargoed, dat betaal je er dan ook weer voor.
Die Aria van mij is trouwens ook geen 'echte' les paul, enkele binding ( wel dikke custom binding ), geschroefde hals en een belly cut. Dat laatste maakt hem dan wel weer heel erg comfortabel ;)

guitarkid
7 oktober 2010, 16:27
waarschijnlijk dummy humbuckers..

"Dumbuckers" vanaf nu dan maar.....? ;)

Gr. C.

Xtrme
7 oktober 2010, 20:55
Nu ik de post van Xtrme heb gelezen zie ik dat je deze Les Pauls (of in ieder geval de Pearl)ook eigenlijk niet moet vergelijken met een Gibson. Een Les Paul met Maple body zal zowiezo al anders klinken als een origineel. Niet dat dat erg is, sterker nog, ik ben best wel benieuwd hoe zoiets klinkt.

Speciaal voor jou... :sssh:
Pearl Les Paul (backingtrack Vai) (http://soundclick.com/share?songid=9729601)
Wel een beetje op volume luisteren, he?! :D

Fisherman
7 oktober 2010, 21:26
Speciaal voor jou... :sssh:
Pearl Les Paul (backingtrack Vai) (http://soundclick.com/share?songid=9729601)
Wel een beetje op volume luisteren, he?! :D

Nice playing Meneer Extreem :ok:
Ik ben totaal niet bekend met het werk van Vai, ik ken hem natuurlijk wel....maar dit klonk uitstekend!
Welk element heb je in de hals zitten??Want je gebruikte zo te horen je halselement?
:ok:

Jasper.
7 oktober 2010, 22:43
Bespaar u zelf de irritatie, blijf weg van imitatie!

Hehe, die had ik nog niet eerder gehoord :p

macwilliams
7 oktober 2010, 23:07
Hehe, die had ik nog niet eerder gehoord :p

Terplekke verzonnen. :D

Jasper.
7 oktober 2010, 23:10
Terplekke verzonnen. :D

Die houden we erin :D

Xtrme
7 oktober 2010, 23:21
Nice playing Meneer Extreem :ok:
Ik ben totaal niet bekend met het werk van Vai, ik ken hem natuurlijk wel....maar dit klonk uitstekend!
Welk element heb je in de hals zitten??Want je gebruikte zo te horen je halselement?
:ok:

Dit zijn de elementen: SD Alnico II Pro Slash APH-2 (http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/alnico_ii_pro_s_1/), gespeeld in de middenstand (humbuckers parallel).
Wel heb ik het volume van het brugelement wat teruggedraaid om het geheel niet ál te schel te laten klinken.
Het gitaar/hout zorgt al voor erg veel hoog.

PS. Dit is overigens mijn eigen, zeer vrije interpretatie van 'For The Love Of God'. :makeup:
Het komt uiteraard niet in de buurt van het origineel (http://www.youtube.com/watch?v=okLDkcexiVg) van meester Vai zelf, maar die vind ik dit vaak wat teveel 'over the top' shiften.
Maar over smaak valt niet te twisten.

Braindead
7 oktober 2010, 23:51
Cool, I appreciate it!

Ik vind vooral die hele hoge tonen wel lekker in die Pearl!
Wel een verschil met een Mahonie Les Paul qua sound man maar
helemaal niet verkeerd.


Speciaal voor jou... :sssh:
Pearl Les Paul (backingtrack Vai) (http://soundclick.com/share?songid=9729601)
Wel een beetje op volume luisteren, he?! :D

jerome
7 oktober 2010, 23:53
Gefeliciteerd met je schitterende gitaar, Dynamite.
Ik heb hem ook op MP zien staan en zal je zeggen dat ik serieus heb getwijfeld of ik hem wel of niet moest kopen.
Ik heb namelijk de zwarte uitvoering hiervan en ben hier zeer, zeer, zéééér content mee.

De foto's nog maar een keer dan:
http://img704.imageshack.us/img704/3902/dsc00580o.jpghttp://img515.imageshack.us/img515/3351/dsc00594p.jpg





Hé Xtrme, volgens mij ken ik die mooie zwarte Pearl van jouw, heb jij die begin dit jaar gekocht van iemand uit 's Heerenbroek vlak bij Kampen?

Fisherman
7 oktober 2010, 23:53
Dit zijn de elementen: SD Alnico II Pro Slash APH-2 (http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/alnico_ii_pro_s_1/), gespeeld in de middenstand (humbuckers parallel).
Wel heb ik het volume van het brugelement wat teruggedraaid om het geheel niet ál te schel te laten klinken.
Het gitaar/hout zorgt al voor erg veel hoog.

PS. Dit is overigens mijn eigen, zeer vrije interpretatie van 'For The Love Of God'. :makeup:
Het komt uiteraard niet in de buurt van het origineel (http://www.youtube.com/watch?v=okLDkcexiVg) van meester Vai zelf, maar die vind ik dit vaak wat teveel 'over the top' shiften.
Maar over smaak valt niet te twisten.

Mr. Extreme :ok:

Je hebt dus de originele pups vervangen door die SD Alnico's.

Als effectenman ben ik heel erg benieuwd wat je gebruikt hebt qua compressor, od etc. en welke amp je gebruikt.

Tja, die skills van Vai zijn buitenaards......maar ik vond jou soundclip machtig mooi hoor!;)

:ok:

Xtrme
8 oktober 2010, 00:19
Hé Xtrme, volgens mij ken ik die mooie zwarte Pearl van jouw, heb jij die begin dit jaar gekocht van iemand uit 's Heerenbroek vlak bij Kampen?

Hehe!! Ik zat erop te wachten. :seriousf:
Klopt Jerome!

Ik heb hem ergens in April van Jan (uit 'sHeerenbroek) gekocht.
Aardige kerel!

Het was een aardig eindje karren voor me, maar zoals je kunt lezen ben ik er erg erg blij mee.
Ik weet ook dat jij hem voor Jan hebt opgeknapt.

jerome
8 oktober 2010, 00:33
Ah, de wereld is toch klein he? :)
Prachtige Pearl BTW!
En dat te denken dat ik vlak bij je woon (Halfweg...)
Ik zie dat je ook 2 Japanse Contemporary Strats hebt?
Schept toch een band, ik heb er ook een paar, ook heerlijke gitaartjes... ;)

Xtrme
8 oktober 2010, 00:51
Mr. Extreme :ok:

Je hebt dus de originele pups vervangen door die SD Alnico's.

Als effectenman ben ik heel erg benieuwd wat je gebruikt hebt qua compressor, od etc. en welke amp je gebruikt.

Tja, die skills van Vai zijn buitenaards......maar ik vond jou soundclip machtig mooi hoor!;)

:ok:

Ik heb de originele pups inderdaad vervangen omdat de oude elementen me wat te microfonisch waren.

Daarnaast heb ik de condensatoren vervangen en de weerstand van de volumepots verhoogd naar 2 meg door een weerstand tussen de aardingen te solderen. Dit als proef in een poging om de sound wat meer "open" te trekken.
Het geheel klonk me na vervanging van de pups nog wat te vlak en afgeknepen (kwestie van smaak overigens).
Dat is me aardig gelukt denk ik, dus moet ik nu op zoek naar passende 2 meg volumepots; push-pulls als ik de elementen eventueel nog wil gaan splitten en voor een Jimmy Page-schakeling wil gaan.

Van mijn vette gear zul je schrikken... :D
Ik speel enkel met een Newtone 'Flowerbooster' (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=796) en een good-old Lexicon MPX-G2 stereo Multi-Effectprocessor (http://www.lexiconpro.com/product_downloads/19/info_sheets/mpxg2_r1_sheet.pdf).
De laatste wordt helaas niet meer gemaakt en was een crime om hem enigszins te kunnen temmen, maar ik vind het nog steeds een van de betere effectenbakken.
Over de Axe-FX en Eleven kan ik helaas nog niet oordelen, maar ik heb vorig jaar eens zo'n POD X3 Live uitgeprobeerd.
Daar was ik zéér snel van genezen. Zoog naar mijn beleving elk gevoel en levendigheid uit mijn spelen.
De G2 is voorlopig perfect voor mij.

Helaas ook geen megavette super-amp voor deze bandloze zolderkamerartiest.
De G2 heeft een ingebouwde amp+speaker simulator (niet al te best helaas) en gaat rechtstreeks de computer in. ;)

Xtrme
8 oktober 2010, 01:04
Ah, de wereld is toch klein he? :)
Prachtige Pearl BTW!
En dat te denken dat ik vlak bij je woon (Halfweg...)
Ik zie dat je ook 2 Japanse Contemporary Strats hebt?
Schept toch een band, ik heb er ook een paar, ook heerlijke gitaartjes... ;)

Klopt! Die contemporaries zijn ook heerlijke gitaartjes.
Daar heb ik echter ook alle electronica van vervangen (zal wel een rare tik van me zijn).

Ik had van Jan begrepen dat jij die Pearl vanuit Halfweg naar 'sHeerenbroek had gebracht, waarna ik je op mijn beurt vanuit Oosthuizen (tussen Hoorn en Purmerend) weer achterna ben getuft om hem daar weer helemaal op te halen.
Hoezo, het kan raar lopen en als je alles vooruit weet? :D
Maar doe Jan de groeten van me als je hem spreekt.

jerome
8 oktober 2010, 08:21
Ik zal Jan zeker de groeten doen!
Je schrijft BTW in je post dat de body van jouw Pearl van maple is.
Hoe weet je dat, hoe ben je daar achter gekomen?

Fisherman
8 oktober 2010, 12:22
Ik heb de originele pups inderdaad vervangen omdat de oude elementen me wat te microfonisch waren.

Daarnaast heb ik de condensatoren vervangen en de weerstand van de volumepots verhoogd naar 2 meg door een weerstand tussen de aardingen te solderen. Dit als proef in een poging om de sound wat meer "open" te trekken.
Het geheel klonk me na vervanging van de pups nog wat te vlak en afgeknepen (kwestie van smaak overigens).
Dat is me aardig gelukt denk ik, dus moet ik nu op zoek naar passende 2 meg volumepots; push-pulls als ik de elementen eventueel nog wil gaan splitten en voor een Jimmy Page-schakeling wil gaan.

Van mijn vette gear zul je schrikken... :D
Ik speel enkel met een Newtone 'Flowerbooster' (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=796) en een good-old Lexicon MPX-G2 stereo Multi-Effectprocessor (http://www.lexiconpro.com/product_downloads/19/info_sheets/mpxg2_r1_sheet.pdf).
De laatste wordt helaas niet meer gemaakt en was een crime om hem enigszins te kunnen temmen, maar ik vind het nog steeds een van de betere effectenbakken.
Over de Axe-FX en Eleven kan ik helaas nog niet oordelen, maar ik heb vorig jaar eens zo'n POD X3 Live uitgeprobeerd.
Daar was ik zéér snel van genezen. Zoog naar mijn beleving elk gevoel en levendigheid uit mijn spelen.
De G2 is voorlopig perfect voor mij.

Helaas ook geen megavette super-amp voor deze bandloze zolderkamerartiest.
De G2 heeft een ingebouwde amp+speaker simulator (niet al te best helaas) en gaat rechtstreeks de computer in. ;)



Je hebt 'm helemaal gecustomized dus.
Wel....ik begrijp dat volkomen, echter ik ben een purist.
Niet alleen qua mijn Gibsons, maar ook met -relevant voor dit topic- mijn
EL MAYA Les Paul Custom. Op een paar schroefjes na (tja, ding is ruim 30 jaar oud) is ie compleet origineel. Ongetwijfeld zal ie bruut schreeuwen en bijten en grommen als je de pups en electronica zal upgraden, maar in mijn ogen doe je hem (of haar) dan onrecht. Deze is zoals ie is en zal zo blijven, min of meer als collectible. Ik speel er nog regelmatig op en ik heb er een prima koffer voor gekocht, dus ligt altijd veilig en zacht te rusten totdat in inputjack erin gerost wordt.....
Nogmaals, ik denk dat gitaristen op een bepaald moment een soort pad vinden in hun collectie en er zijn gitaren die altijd in bezit zullen blijven.
Bij de EL MAYA twijfel ik, omdat ik al zo'n spijt had dat ik mijn eerste verkocht had, maar aan de andere kant heb ik nog zoveel andere wensen qua gitaren.
Anyway, we zien wel. Kijk, alles is te koop, als ik een bod naar waarde krijg overweeg ik wellicht een verkoop, maar dat kan rustig nog een paar jaar duren, "ze" ligt niet in de weg hoor.

En verder.....ehm, rock on enzo! :rockon:

Wabbie
8 oktober 2010, 13:15
Waarom zou je een gitaar niet upgraden als hij daar beter van wordt? Doe je dan geen onrecht aan een gitaar door hem juist origineel te laten? Ik kan me zo voorstellen dat deze El Maya's en Pearl LP's best met wat upgrades ( misschien zelf alleen naar smaak) geweldige gitaren kunnen worden.

Xtrme
8 oktober 2010, 13:43
Ik zal Jan zeker de groeten doen!
Je schrijft BTW in je post dat de body van jouw Pearl van maple is.
Hoe weet je dat, hoe ben je daar achter gekomen?

Ik heb het misschien wat stellig als feit gebracht, want zeker weten is een te groot woord, Jerome.
Er is helaas erg weinig info over deze gitaren te vinden, maar ik zal even uitleggen hoe ik hier aan kom.

Het viel me al spelend thuis op dat de gitaar niet zo warm klonk als ik van mahonie gewend was en verwacht had.
Ik heb de gitaar vergeleken met een vol-mahonie Les Paul en mijn eigen merkloze mahonie 'stratlike' met humbuckers.

Ik heb in eerste instantie wat verf in de cavity voor de pots weggeschuurd en het viel me meteen op dat het hout wel erg geel/wit was om mahonie te kunnen zijn en dat het hout er raar 'gelaagd' uit zag; iets wat je in alle andere cavities ziet terugkomen. (zie foto's hieronder).

Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar meer info, maar zoals gezegd is er bitter weinig over deze gitaren te vinden en hetgeen er is spreekt elkaar vaak ook nog eens tegen.

Wel zegt bijna iedereen dat ze erg zwaar zijn voor een Les Paul, wat ook al iets zegt over de gebruikte houtsoort(en).
Eén opmerking van iemand op het Matsumoko-forum trok mijn aandacht door de stelligheid:


"Having a look at the thing, and fully pulling it apart, it is the 'real deal' and is a beautiful guitar that puts my Gibby LPs to shame.
It's pancake maple, with maple cap, and that explains it's relative brighness of sound and its weight to a Gibby. It is a call-in-the-chiropractor jobby, at over 11lbs."
(directe link (http://www.matsumoku.org/ggboard/viewtopic.php?f=18&t=5809&p=34928&hilit=pearl#p34928) werkt niet, dus dan maar even zo: 'http://www.matsumoku.org/ggboard/viewtopic.php?f=18&t=5809&p=34928&hilit=pearl#p34928')

De body bleek dus pancaked te zijn; iets wat ook door Gibson in de jaren 70 werd toegepast.
Meestal werd hiervoor afwisselend maple en mahonie lagen gebruikt, met als doel de body te verzwaren (meer sustain?).
De body van deze Pearl lijkt echter helemaal van dezelfde houtsoort te zijn (zie foto's).

http://img830.imageshack.us/img830/1861/dsc00605i.jpg
http://img833.imageshack.us/img833/1315/dsc00679ws.jpg
http://img267.imageshack.us/img267/8105/dsc00680u.jpg

Een poster op een andere forum (http://www.boards.ie/vbulletin/showpost.php?p=66412654&postcount=7) geeft ook aan dat er maple in de body en hals is gebruikt.
Hier wordt echter zowel over de meer gebruikelijke combinatie van maple en mahonie gesproken als over bodies van 3-piece alder (elzen).
Dat laatste is overigens weer iets wat de poster ook ergens gelezen zou hebben.

Mahonie zou ik als laag in mijn body terug moeten zien lijkt mij, en elzen is qua gewicht gelijk aan mahonie volgens mij (correct me if I'm wrong).
Ik houd me daarom vooralsnog vast aan de eerste poster.

Meer kon ik niet vinden, waarmee mijn zoektocht in de karige informatie min of meer ten einde was.
Wie het beter weet mag het zeggen. Graag zelfs. ;)

PS. Wel blijf ik met de vraag zitten waarom je zou pancaken als je toch maar één houtsoort gebruikt. :dontgeti:

Xtrme
8 oktober 2010, 13:55
Je hebt 'm helemaal gecustomized dus.
Wel....ik begrijp dat volkomen, echter ik ben een purist.
Niet alleen qua mijn Gibsons, maar ook met -relevant voor dit topic- mijn
EL MAYA Les Paul Custom. Op een paar schroefjes na (tja, ding is ruim 30 jaar oud) is ie compleet origineel. Ongetwijfeld zal ie bruut schreeuwen en bijten en grommen als je de pups en electronica zal upgraden, maar in mijn ogen doe je hem (of haar) dan onrecht. Deze is zoals ie is en zal zo blijven, min of meer als collectible. Ik speel er nog regelmatig op en ik heb er een prima koffer voor gekocht, dus ligt altijd veilig en zacht te rusten totdat in inputjack erin gerost wordt.....
Nogmaals, ik denk dat gitaristen op een bepaald moment een soort pad vinden in hun collectie en er zijn gitaren die altijd in bezit zullen blijven.
Bij de EL MAYA twijfel ik, omdat ik al zo'n spijt had dat ik mijn eerste verkocht had, maar aan de andere kant heb ik nog zoveel andere wensen qua gitaren.
Anyway, we zien wel. Kijk, alles is te koop, als ik een bod naar waarde krijg overweeg ik wellicht een verkoop, maar dat kan rustig nog een paar jaar duren, "ze" ligt niet in de weg hoor.

En verder.....ehm, rock on enzo! :rockon:

Ik begrijp jou ook, Fisherman.
Uiteraard bewaar ik alle originele onderdelen voor het geval ik hem wel ooit nog weer zou verkopen (iets wat ik zeker niet van plan ben).
In dat geval kan hem weer helemaal origineel maken.
Dat was trouwens ook een voorwaarde voor mij toen ik hem kocht. Een paar nieuwe schroefjes zal niemand over vallen.

Ik heb er zelfs even over gedacht om de plastic inlays te laten vervangen door pearloids, maar dat is voor mij inderdaad (nog) een stap te ver omdat je dan het uiterlijk verandert op een manier die je niet snel meer ongedaan kunt maken.


Waarom zou je een gitaar niet upgraden als hij daar beter van wordt? Doe je dan geen onrecht aan een gitaar door hem juist origineel te laten? Ik kan me zo voorstellen dat deze El Maya's en Pearl LP's best met wat upgrades ( misschien zelf alleen naar smaak) geweldige gitaren kunnen worden.

Mijn idee ook.
De Pearl is nu meer mijn gitaar geworden en ik speel er dagelijks op.
Denk niet dat dat zo geweest zou zijn als ik hem origineel gehouden had.

Fisherman
8 oktober 2010, 16:16
Ik begrijp jou ook, Fisherman.
Uiteraard bewaar ik alle originele onderdelen voor het geval ik hem wel ooit nog weer zou verkopen (iets wat ik zeker niet van plan ben).
In dat geval kan hem weer helemaal origineel maken.
Dat was trouwens ook een voorwaarde voor mij toen ik hem kocht. Een paar nieuwe schroefjes zal niemand over vallen.
Ik heb er zelfs even over gedacht om de plastic inlays te laten vervangen door pearloids, maar dat is voor mij inderdaad (nog) een stap te ver omdat je dan het uiterlijk verandert op een manier die je niet snel meer ongedaan kunt maken.


Waarom zou je een gitaar niet upgraden als hij daar beter van wordt? Doe je dan geen onrecht aan een gitaar door hem juist origineel te laten? Ik kan me zo voorstellen dat deze El Maya's en Pearl LP's best met wat upgrades ( misschien zelf alleen naar smaak) geweldige gitaren kunnen worden.

Hellu Extreme Dude en Wabbie de Wabbige Wabbelaar ;)

Dat is dus een verschil van opvatting en hoe je een gitaar wilt hebben in je collectie, origineel met alle eventuele beperkingen vandien (maar wél originaliteitswaarde) of dat je, net als de Extreme man ;) de gitaar in kwestie helemaal naar je eigen smaak customized en inderdaad, dan kun je natuurlijk het geluid van de originele pups naar eigen smaak vervangen.

In mijn geval is de EL MAYA meer een soort onderdeel van de collectie die wellicht in de toekomst een nieuw baasje zal krijgen. En dat baasje zal hoogstwaarschijnlijk óók blij zijn met mijn keuze er niets aan veranderd te hebben (op een schroefje na dan).

Denk bijvoorbeeld ook aan de collectible-waarde ;) al is die bij de Japanse LP kopieën uiteraard VEEL lager dan de originele OER-Gibbies. Er passeerde vandaag weer een Gibson Les Paul 1978 Flame Top 25/50 voor € 125.000,- :soinnocent::soinnocent::soinnocent: gloednieuw met een heeel verhaal erbij. Maar dat terzijde.
Je snapt mijn punt denk ik wel.....ik kies er dus voor om haar/hem/het te laten zoals deze van origine is...

Have a nice day guitar-dudes! :rockon::blast:

Lexvandoef
8 oktober 2010, 16:45
Hi Braindead,

Je praat hier wel over "vintage" gitaren van 30-40 jaar oud hè?

Het zijn dan wel geen Gibson's, daar heb je gelijk in.
Maar in heel veel gevallen zijn dit gitaren die simpelweg stukken beter zijn dan de instap Gibson LP Studio die jij noemt.
Dat geldt zeker voor de Tokai's, Greco's, Burny's, Ibanez's, Orville's. Deze gaan overigens voor rond de 750 euro weg gemiddeld, dus deze Pearl was redelijk goedkoop verkregen.
Uit persoonlijke ervaring kan ik aan dat rijtje ook de EL MAYA Custom LP voegen, ik heb echter geen ervaring met de in dit topic besproken Pearl, maar neem van mij aan.....die klinkt waarschijnlijk als een klok!
(nogmaals, ik heb er niet in gekeken en weet niets van de elementen in de huidige staat)

Als je zo'n vintage exemplaar origineel hebt en in goed bespeelbare staat, dan speelt ie de LP Studio gegarandeerd weg, eg waar :soinnocent: (dan heb ik het over de allergoedkoopste NIEUWE Studio, niet over de DeLuxe o.i.d.)

Het waren dan ook hoogwaardige (high-end) kopieën van bijv. de Gibson Les Paul Custom en die Custom is natuurlijk op zijn beurt weer niet te vergelijken met de Les Paul Studio die jij nu noemt (Worn version van 650 euro neem ik aan).

Het is ook een ander deel van de gitaarmarkt, dit zijn verzamelobjecten met een bepaalde waarde.
En die kun/moet je niet vergelijken met de goedkoopste Gibson die je nu nieuw kunt kopen.

Moraal van dit verhaal, beetje appels, beetje peren en ik krijg ineens onwijze trek in appeltaart....:soinnocent:

Have a nice day! :ok:


Om maar even op deze post in te haken :). Je stelt het wel nogal stellig hoor (japanner vs lp studio)...

Ik ben zelf in het bezit van een high-end japanner (orville by gibson '59 lp) en een gibson lp studio. Nou ze doen niet voor elkaar onder, hebben beide een heel ander karakter, maar kwalitatief zijn ze uitwisselbaar vind ik.
Veel oude japanners zijn ook veels te gehypt mijns insziens. Zeker wat merken als aria, hondo, pearl, maya e.d.
Heb er een aantal getest (niet alleen lp's), maar moet er nog steeds eentje tegen komen die mijn goedkope studio doet zweten. Prijs/kwaliteit doen ze het leuk inderdaad, maar meer ook niet vind ik. Bovendien betaal je voor de echt goede oude japanners tegenwoordig meer dan voor een lp studio.

Maar niettemin wel gefeli met je gitaar, ziet er goed uit!

Wabbie
8 oktober 2010, 16:55
Hellu Wabbie de Wabbige Wabbelaar ;)
LOL!


Je snapt mijn punt denk ik wel.....ik kies er dus voor om haar/hem/het te laten zoals deze van origine is...

Ik snap je punt volkomen hoor! Ik vind het alleen zelf leuk om een gitaar volledig naar mijn eigen hand te zetten. Doorverkoop waarde doe ik toch niet aan omdat ik sinds mijn eerste stratocaster geen gitaar meer heb verkocht. Mijn twee 'hoofd' gitaren zijn allebei zover gecustomized dat alleen neck/body nog orgineel is. Verder zitten ze ook al aardig vol met beuken, butsen brandplekken en weet ik het allemaal niet meer.
Ieder zo zijn eigen ding lijkt me zo! Gelukkig maar, anders werd het zo saai hier!

Have a nice day guitar-dudes! :rockon::blast:
Dat gaat helemaal lukken, vanavond weer lekker opnames maken voor de cd met mijn custom jazzbass!

Fisherman
8 oktober 2010, 17:08
Om maar even op deze post in te haken :). Je stelt het wel nogal stellig hoor (japanner vs lp studio)...

Ik ben zelf in het bezit van een high-end japanner (orville by gibson '59 lp) en een gibson lp studio. Nou ze doen niet voor elkaar onder, hebben beide een heel ander karakter, maar kwalitatief zijn ze uitwisselbaar vind ik.
Veel oude japanners zijn ook veels te gehypt mijns insziens. Zeker wat merken als aria, hondo, pearl, maya e.d.
Heb er een aantal getest (niet alleen lp's), maar moet er nog steeds eentje tegen komen die mijn goedkope studio doet zweten. Prijs/kwaliteit doen ze het leuk inderdaad, maar meer ook niet vind ik. Bovendien betaal je voor de echt goede oude japanners tegenwoordig meer dan voor een lp studio.

Maar niettemin wel gefeli met je gitaar, ziet er goed uit!

Hello Relaxie Lexie!


Er is misschien wat onwetendheid omdat Maya en EL Maya 2 totaal verschillende kwaliteiten zijn, net zoals je deze met Pearl ook hebt.
Een Maya en/of Pearl kan net zo goed een multiplex body met cheapo hardware zijn en een geschroefde hals.

Wat ik bedoel is dat de gelijmde high-end Japanners van 30-40 jaar oud niet onder hoeven doen voor een instap Gibson LP Studio.
Dus de Seventies/Eighties Tokia's-Burny's-Greco's-Orvilles-EL MAYA's-Pearls..
Gelijmde hals, kwalitatief goede bindingen, pearl inlays in headstock én toetsen, dát maakt dat er onderling ook verschil in afwerking en dus kwaliteit is.
Het jammere vind ik in mijn geval dat er slechts een beperkt groepje is die de kwaliteit van de EL Maya onderbouwt en deze exemplaren prijzen. Reden hiervoor zal de vergelijking zijn met de cheapo "Maya" gitaren met een simpel geschroefd halsje en crappy hardware en sinaasappelkistjeshouten body. En om het nog gekker te maken, ook dáár zitten weer best acceptabele exemplaren tussen, pfffff..

Het is misschien net als met de vintage Squiers van Fender......je moet écht goed weten wat je koopt...

Ik kraak -als Gibson fan- de Studio dus absoluut niet af (heaven forbid me!:stop:)....alleen je hebt Studio's en Studio's he....de een klinkt tenhemelschreiend slecht :( en de andere bezorgt je kippevel ter grootte van een flinke tepel.:crazyhappy:

Lex, een prettige middag verder, deze stoere 120kg. zware guitarplayer gaat even een kopje Earl Grey met een biscuitje tot zich nemen..........
:seriousf::seriousf:

jules
8 oktober 2010, 17:29
ik heb een studio uit 1983, ik ben nog geen japanse kopie tegen gekomen die hem er uit speelt, en ik heb er toch heel wat in mijn knuistjes mogen hebben, maar de wonderen zijn natuurlijk de wereld niet uit. Wel heb ik altijd het gevoel dat de kopie owners zich altijd een beetje willen bewijzen, zo van deze speelt een gibson studio, of standard, of custom er uit. Ik geloof daar niet zo in, als je gibson geluid wilt zal je toch wel wat geld moeten uitgeven.

De illusie om voor 300-400 euro het geluid van een gibson te kunnen kopen heb ik helaas ook moeten laten varen, zelfs de duurdere epiphones die ik gehad heb doen niet wat mijn 83er studio doet, sorry :( dit geld ook voor richwood, tanglewood etc.

Nou weet ik natuurlijk niet of de nieuwe studio's slechter klinken, maar die 10 die ik heb gehoord waren van leuk tot te gek.

Ik weet dat dit snobistisch overkomt maar het is wel mijn ervaring. de beste les paul kopie die ook echt te gek klinkt vind ik trouwens die dean soltero, ook die japanse soltero klonk erg ok, maar goed die is ook niet echt goedkoop te noemen he.
'
maar goed, mag zo'n japanner niet gewoon zijn eigen bruikbare geluid hebben, dat de epiphones en andere kopieen niet het gibson geluid hadden wil niet zeggen dat ik er geen plezier van gehad heb.

Fisherman
8 oktober 2010, 17:51
ik heb een studio uit 1983, ik ben nog geen japanse kopie tegen gekomen die hem er uit speelt, en ik heb er toch heel wat in mijn knuistjes mogen hebben, maar de wonderen zijn natuurlijk de wereld niet uit. Wel heb ik altijd het gevoel dat de kopie owners zich altijd een beetje willen bewijzen, zo van deze speelt een gibson studio, of standard, of custom er uit. Ik geloof daar niet zo in, als je gibson geluid wilt zal je toch wel wat geld moeten uitgeven.

De illusie om voor 300-400 euro het geluid van een gibson te kunnen kopen heb ik helaas ook moeten laten varen, zelfs de duurdere epiphones die ik gehad heb doen niet wat mijn 83er studio doet, sorry :( dit geld ook voor richwood, tanglewood etc.

Nou weet ik natuurlijk niet of de nieuwe studio's slechter klinken, maar die 10 die ik heb gehoord waren van leuk tot te gek.

Ik weet dat dit snobistisch overkomt maar het is wel mijn ervaring. de beste les paul kopie die ook echt te gek klinkt vind ik trouwens die dean soltero, ook die japanse soltero klonk erg ok, maar goed die is ook niet echt goedkoop te noemen he.
'
maar goed, mag zo'n japanner niet gewoon zijn eigen bruikbare geluid hebben, dat de epiphones en andere kopieen niet het gibson geluid hadden wil niet zeggen dat ik er geen plezier van gehad heb.


Hi Jules!

De ene Japanner is de andere niet.
Ik heb ooit het genoeg gehad om een Greco te mogen bespelen, phew....
Qua feel, sound, bindingen en afwerking......nou met alle respect, een Studio zal daar een hele kluif aanhebben om die te overtreffen.
Om alles even in perspectief te plaatsen, want dat missen we steeds weer in dit topic:
Een 30-40 jaar oude high-end Japanner kost zomaar 650-850 euro.
Dus die prijs rechtvaardigt dan ook dat je er iets van mag verwachten.
En de vergelijking met bijvoorbeeld de goedkoopste Gibson Studio van 699 euro (worn brown o.i.d.) is dan ook een beetje een manke, want dat is nu eenmaal het instapmodel met niet Gibson's beste hardware e.d.

Maar je begrijpt wat ik bedoel, er is een niche-market waar die oude Japanse LP kopieën erg veel geld waard zijn. Niet persé omdat het Gibson kopieën zijn, maar omdat het gewoon verdomd goeie gitaren zijn, alleen hebben ze geen Gibson logo, maar kan er staan: Tokai-Greco-Burny-Orville-Pearl-Ibanez-EL Maya. Wat je ook niet moet vergeten is dat 30-40 jaar geleden die kopieën gebaseerd waren op voornamelijk de Gibson Les Paul Custom, met z'n gouden hardware, pearl inlay in hals én headstock. Ook in de vorm van de headstock (denk dan aan het lawsuit verhaal,sommigen waren zo goed dat Gibson zich bedreigd voelde) kun je soms al zien dat je met een zeer goede kopie te maken heeft, de zgn. "open book" headstock.

Wat ik dus wil zeggen is, natúúrlijk ben ik trots op mijn EL Maya LP Custom, maar veel liever nog heb ik het origineel! :soinnocent: Alleen betaal je dan tussen de 1750 en de 3000 euro....

Ennieweejjj, ik ga alweer zo'n lekker kopje thee nemen....waarom??? Omdat dat stoerrrrrr is :blast:

De groeten!!! :ok:

jules
8 oktober 2010, 17:55
ik wil ook niks afkraken ik vind alleen dat je een gitaar op zichzelf moet bekijken. en ik weet ook dat er studio's zijn die hun geld eigenlijk niet waard zijn. ik heb zelf een tokai uit 1985 gespeeld, fijne gitaar maar de custom van mijn vader deed het toch beter, maar dat kan ook net zo goed het idee geweest zijn, en de amp natuurlijk, dat geef ik eerlijk toe, ik ben bang dat ik betere gitaren weggedaan heb dan ik dacht. psychology is a bitch :)

Fisherman
8 oktober 2010, 18:03
ik wil ook niks afkraken ik vind alleen dat je een gitaar op zichzelf moet bekijken. en ik weet ook dat er studio's zijn die hun geld eigenlijk niet waard zijn. ik heb zelf een tokai uit 1985 gespeeld, fijne gitaar maar de custom van mijn vader deed het toch beter, maar dat kan ook net zo goed het idee geweest zijn, en de amp natuurlijk, dat geef ik eerlijk toe, ik ben bang dat ik betere gitaren weggedaan heb dan ik dacht. psychology is a bitch :)

We zijn het in principe heusch wel eensch heur....:cheerup:

Nogmaals, een goeie Gibson LP Custom zal per definitie beter zijn de een gemiddelde Japanse kopie. Dat mag ook wel, die is een factor 5 (of meer) duurder!!!!
Dat is de discussie ook niet, ik ben zelf ook Gibson fan, dusssss....

En verder is alles al gezegd, voor het geld kun je een 30-40 jaar oude vintage Japanse LP kopie kopen waarbij je verbaast zult zijn over de kwaliteit, geenszins vergelijkbaar met bijv. een HK Les Paul van 89 euro o.i.d.

Thee wordt koud, ik ga slurpen! De groetsols! :ok:

jules
8 oktober 2010, 18:08
je hebt gelijk, het lijkt me te gek om voor een paar centen een te gek klinkende gitaar te vinden, haha we hopen er iedere keer op, kom ik weer op een rommelmarkt zo'n ding tegen voor 100 euro vol verwachting naar boven afstellen nieuwe snaren er op, in de versterker en


CRAP, het geluid lijkt nergens op


haha ik leer het ook nooit he

BamBuFan1
8 oktober 2010, 19:17
Waarom zou je een gitaar niet upgraden als hij daar beter van wordt? Doe je dan geen onrecht aan een gitaar door hem juist origineel te laten? Ik kan me zo voorstellen dat deze El Maya's en Pearl LP's best met wat upgrades ( misschien zelf alleen naar smaak) geweldige gitaren kunnen worden.

Da's een kwestie van smaak en van instelling. Origineel houden of maken (conserveren)

http://www.volkswagon-addict.co.uk/acatalog/volkswagen-karmann-ghia-1-1-s.jpg

of steeds willen verbeteren (modificeren).

http://www.texasvolksblast.com/images/David_Crow_PS_Ghia.jpg

Het heeft allebei z'n charme maar het zijn twee heel verschillende uitgangspunten.

BamBuFan1
8 oktober 2010, 19:27
Ik kraak -als Gibson fan- de Studio dus absoluut niet af (heaven forbid me!:stop:)....alleen je hebt Studio's en Studio's he....de een klinkt tenhemelschreiend slecht :( en de andere bezorgt je kippevel ter grootte van een flinke tepel.:crazyhappy:

Sig-waardig!

Fisherman
8 oktober 2010, 20:29
Sig-waardig!

Haha, ik voel me vereerd, dank U heer Bambufan nummero uno! :ok::ok::ok:

Nog steeds on topic, check deze Ibanez LP Custom copy eens!
Beste prijs ook. pffff

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/elektrische-gitaren/ibanez-les-paul-custom-76-77-70231652.html

jerome
9 oktober 2010, 00:31
Ik heb het misschien wat stellig als feit gebracht, want zeker weten is een te groot woord, Jerome.
Er is helaas erg weinig info over deze gitaren te vinden, maar ik zal even uitleggen hoe ik hier aan kom.

Het viel me al spelend thuis op dat de gitaar niet zo warm klonk als ik van mahonie gewend was en verwacht had.
Ik heb de gitaar vergeleken met een vol-mahonie Les Paul en mijn eigen merkloze mahonie 'stratlike' met humbuckers.

Ik heb in eerste instantie wat verf in de cavity voor de pots weggeschuurd en het viel me meteen op dat het hout wel erg geel/wit was om mahonie te kunnen zijn en dat het hout er raar 'gelaagd' uit zag; iets wat je in alle andere cavities ziet terugkomen. (zie foto's hieronder).

Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar meer info, maar zoals gezegd is er bitter weinig over deze gitaren te vinden en hetgeen er is spreekt elkaar vaak ook nog eens tegen.

Wel zegt bijna iedereen dat ze erg zwaar zijn voor een Les Paul, wat ook al iets zegt over de gebruikte houtsoort(en).
Eén opmerking van iemand op het Matsumoko-forum trok mijn aandacht door de stelligheid:


(directe link (http://www.matsumoku.org/ggboard/viewtopic.php?f=18&t=5809&p=34928&hilit=pearl#p34928) werkt niet, dus dan maar even zo: 'http://www.matsumoku.org/ggboard/viewtopic.php?f=18&t=5809&p=34928&hilit=pearl#p34928')

De body bleek dus pancaked te zijn; iets wat ook door Gibson in de jaren 70 werd toegepast.
Meestal werd hiervoor afwisselend maple en mahonie lagen gebruikt, met als doel de body te verzwaren (meer sustain?).
De body van deze Pearl lijkt echter helemaal van dezelfde houtsoort te zijn (zie foto's).

http://img830.imageshack.us/img830/1861/dsc00605i.jpg
http://img833.imageshack.us/img833/1315/dsc00679ws.jpg
http://img267.imageshack.us/img267/8105/dsc00680u.jpg

Een poster op een andere forum (http://www.boards.ie/vbulletin/showpost.php?p=66412654&postcount=7) geeft ook aan dat er maple in de body en hals is gebruikt.
Hier wordt echter zowel over de meer gebruikelijke combinatie van maple en mahonie gesproken als over bodies van 3-piece alder (elzen).
Dat laatste is overigens weer iets wat de poster ook ergens gelezen zou hebben.

Mahonie zou ik als laag in mijn body terug moeten zien lijkt mij, en elzen is qua gewicht gelijk aan mahonie volgens mij (correct me if I'm wrong).
Ik houd me daarom vooralsnog vast aan de eerste poster.

Meer kon ik niet vinden, waarmee mijn zoektocht in de karige informatie min of meer ten einde was.
Wie het beter weet mag het zeggen. Graag zelfs. ;)

PS. Wel blijf ik met de vraag zitten waarom je zou pancaken als je toch maar één houtsoort gebruikt. :dontgeti:

Toen ik jouw Pearl bij mij thuis had heb ik ook de elementen er even uitgehaald.
Ik was blij verrast dat de body iig niet van multiplex was... je weet maar nooit met die Jappanners... ;)
En omdat er een beetje rooie gloed over een paar "kale"plekken hout zat ging ik er gelijk vanuit dat het mahonie was.
Maar achteraf gezien waren die plekken blijkbaar niet kaal genoeg...
Want nu ik de witte kleur zie op de plekken waar jij het kaalgeschuurd hebt lijkt mij het ook maple, iig geen mahonie. Alder of baswood lijkt me uitgesloten want dan was jouw Pearl minder zwaar geweest.
Ik vond de sound toen eerlijk gezegd een beetje tegenvallen, net zoals jij zegt nogal koud en veel treble.
Maar ik ben ervan overtuigd dat een paar andere, goede elementen inderdaad een enorme verbetereing kunnen geven.
BTW, dat "pancaken" wat jij bedoeld hebben ze volgens mij gewoon gedaan omdat een goed plak hout van 5 cm relatief zeldzamer en dus duurder is dan dat je een body samensteld uit diverse lagen/kleinere stukken hout.
En als de gitaar toch in een dekkende kleur wordt gespoten zie je daar toch niets meer van... ;)

Xtrme
9 oktober 2010, 17:22
Toen ik jouw Pearl bij mij thuis had heb ik ook de elementen er even uitgehaald.
Ik was blij verrast dat de body iig niet van multiplex was... je weet maar nooit met die Jappanners... ;)
En omdat er een beetje rooie gloed over een paar "kale"plekken hout zat ging ik er gelijk vanuit dat het mahonie was.
Maar achteraf gezien waren die plekken blijkbaar niet kaal genoeg...
Want nu ik de witte kleur zie op de plekken waar jij het kaalgeschuurd hebt lijkt mij het ook maple, iig geen mahonie. Alder of baswood lijkt me uitgesloten want dan was jouw Pearl minder zwaar geweest.
Ik vond de sound toen eerlijk gezegd een beetje tegenvallen, net zoals jij zegt nogal koud en veel treble.
Maar ik ben ervan overtuigd dat een paar andere, goede elementen inderdaad een enorme verbetereing kunnen geven.
BTW, dat "pancaken" wat jij bedoeld hebben ze volgens mij gewoon gedaan omdat een goed plak hout van 5 cm relatief zeldzamer en dus duurder is dan dat je een body samensteld uit diverse lagen/kleinere stukken hout.
En als de gitaar toch in een dekkende kleur wordt gespoten zie je daar toch niets meer van... ;)

Hehehe... wonderlijk!.
Ik had precies dezelfde reactie als jij toen ik hem open ging maken: "als het maar geen multiplex is".

Ik had de gitaar inderdaad gekocht in de veronderstelling dat het mahonie zou zijn, maar dat heeft mijn pret achteraf zeker niet mogen drukken.
In de basis is het een retestrak gitaartje. De actie kan zonder problemen lager dan op mijn andere gitaren (vier Fender strats + Ibanez JS1000) en vanwege de hals speelt de gitaar bijna als vanzelf. Heerlijk!

De nieuwe pickups hebben zeer zeker bijgedragen aan een betere sound, hoewel ik nog steeds wel zoekende ben. (Welke gitarist is dat niet?)
Het is een heerlijk scherpe lead-/sologitaar.
Voor het zwaardere, vette, warme, bluesy scheurwerk verbouw ik straks die mahonie El Maya van Fisherman wel tot een wrede powermachine. :D

Fisherman
9 oktober 2010, 17:36
Voor het zwaardere, vette, warme, bluesy scheurwerk verbouw ik straks die mahonie El Maya van Fisherman wel tot een wrede powermachine. :D

Dat wordt dan wel een hele dure grap Extreme kameraad van me :soinnocent:
Ik krijg steeds meer mailtjes of ik de EL MAYA wil verkopen, had ik nu maar mijn mond gehouden :sssh: ;)

Zonder gekheid, "ooit" ga ik er afscheid van nemen, maar je kunt zelf ook wel bepalen dat ie tussen een Pearl en een Tokai in geschaald kan worden qua kwaliteit en ZEKER qua afwerking. Dit is ook geen lichtgewicht, dus een lekker brokkie mahoniehout...denk om je rug.

:ok::ok:

Xtrme
9 oktober 2010, 17:47
Dat wordt dan wel een hele dure grap Extreme kameraad van me :soinnocent:
Ik krijg steeds meer mailtjes of ik de EL MAYA wil verkopen, had ik nu maar mijn mond gehouden :sssh: ;)

Zonder gekheid, "ooit" ga ik er afscheid van nemen, maar je kunt zelf ook wel bepalen dat ie tussen een Pearl en een Tokai in geschaald kan worden qua kwaliteit en ZEKER qua afwerking. Dit is ook geen lichtgewicht, dus een lekker brokkie mahoniehout...denk om je rug.

:ok::ok:
Ik weet dat je wilt wachten met verkopen tot de ultieme Gibson zich voor je aandient.
Daarna schuift die El Maya gewoon als vanzelf door naar mij. Hij is geboren om door mij bescheurd te worden. We rekenen op je! ;)

Mr. Dynamite
9 oktober 2010, 18:06
Ghehehe, volgens mij stijgt de belangstelling voor oude lp copy's drastisch de laatste tijd. :soinnocent:
Die kerel zei ook al tegen mij; ja zuinig op zijn hè, hij word alleen maar meer waard :ok:

Heb net trouwens de slagplaat eraf gehaald, dan is hij nog mooier naar mijn mening. Alleen zie je dat de body iets verkleurd is maar waar de slagplaat voor zat niet :dontgeti: Dan toch maar weer erop draaien dat ding :soinnocent:

Fisherman
9 oktober 2010, 18:17
Ik weet dat je wilt wachten met verkopen tot de ultieme Gibson zich voor je aandient.
Daarna schuift die El Maya gewoon als vanzelf door naar mij. Hij is geboren om door mij bescheurd te worden. We rekenen op je! ;)

:seriousf: Misschien wel ja.
Effe zonder dollen, als je regelmatig Ebay bezoekt dan zie je wat er voor Cheri, Chevi, Chery Les Paul customs wordt betaald, dik over de 475 euro heen! Praat je over Greco's, die gaan al over de 800 euro heen.
Een simpele "Maya" geschroefde multiplex, hoppa kruipt richting de 250 euro.
Dus ze zijn absoluut gewild.
Serieus, ik heb al 3 kopers in mijn PM box......
:ok:

FF pesten nog dan:
http://i897.photobucket.com/albums/ac171/DutchFisherman/EM-2.jpg

Xtrme
9 oktober 2010, 18:53
Ghehehe, volgens mij stijgt de belangstelling voor oude lp copy's drastisch de laatste tijd. :soinnocent:
Die kerel zei ook al tegen mij; ja zuinig op zijn hè, hij word alleen maar meer waard :ok:

Heb net trouwens de slagplaat eraf gehaald, dan is hij nog mooier naar mijn mening. Alleen zie je dat de body iets verkleurd is maar waar de slagplaat voor zat niet :dontgeti: Dan toch maar weer erop draaien dat ding :soinnocent:

Da's jammer van die verkleuring inderdaad.
Slagplaatje misstaat hem zeker niet, maar je zou nog wat kunnen proberen met een (auto)polisher.

PS. Waar zijn je mooie foto's gebleven?


:seriousf: Misschien wel ja.
Effe zonder dollen, als je regelmatig Ebay bezoekt dan zie je wat er voor Cheri, Chevi, Chery Les Paul customs wordt betaald, dik over de 475 euro heen! Praat je over Greco's, die gaan al over de 800 euro heen.
Een simpele "Maya" geschroefde multiplex, hoppa kruipt richting de 250 euro.
Dus ze zijn absoluut gewild.
Serieus, ik heb al 3 kopers in mijn PM box......
:ok:

Geld is ondergeschikt aan lotsbestemmingen.
Ooit ga je hem aan me aanbieden. :soinnocent:

De ouwe 'kwaliteits-japanners' is zeker een "groeimarkt".
Straks duikt de chinese namaakmaffia er nog in en krijgen we "70's-Les Paul-Custom-copy-copies". :D

Fisherman
9 oktober 2010, 19:14
Geld is ondergeschikt aan lotsbestemmingen.
Ooit ga je hem aan me aanbieden. :soinnocent:




Hellup! :o
Er groeit ineens een soort wachtrij van geinteresseerden terwijl "officieel" de gitaar niet eens te koop staat. :)

Om on-topic te blijven (Mitch loopt rood aan, Almar stoomt uit zijn oren).
Bij serieuze interesse graag een PM sturen, anders krijgen we ruzie met de moderators ;) en da willu wu nie....toch?

Mr. Dynamite
9 oktober 2010, 19:24
Ok weird, ik had bij photobucket de foto's in een nieuw album geplaatst en nu kun je ze niet meer zien. Ook kan ik de begin post niet meer aanpassen..
Dan hierbij maar weer de foto's: :makeup:

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearl%20Les%20Paul%20Custom/Pearlgitaar60001.jpg

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearl%20Les%20Paul%20Custom/Pearlgitaar50001.jpg

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearl%20Les%20Paul%20Custom/Pearlgitaar20001.jpg

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pearl%20Les%20Paul%20Custom/Pearlgitaar70001.jpg

Fisherman
9 oktober 2010, 19:46
En daar zijn de pica's weer!
Veel speulplezeur geweunscht! :ok:

Xtrme
9 oktober 2010, 20:10
Mooooojoooooo!! :crazyhappy:

Mr. Dynamite
9 oktober 2010, 21:15
Oh jongens, net nog ff gespeeld. Het is echt een beest :mmmm:
En in het echt is hij nog wel 10^100 keer mooier als op de plaatjes :seriousf:

En wat jullie nu niet kunnen zien, maar ikke wel is dat hij ook op de zijkant, achterkant, neck en headstock burst heeft. Klinkt misschien raar maar het is echt prachtig :lovelove:

Ik zal kijken of ik morgen nog wat mooie foto's kan maken. Hopen dat het net zulk weer als vandaag is :ok:

Mr. Dynamite
10 oktober 2010, 16:21
Zo net ff een über lekkere fotoshoot gehouden:
Hier wat plaatjes van mijn plaatjes :crazyhappy:

De Pearl Les Paul:
http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Familie%20Fotos/100_5662.jpg

Achterkant:
http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Familie%20Fotos/100_5663.jpg

Z'n zusje, Aria Les Paul custom (wine red/bruin, is heel moeilijk te fotograferen :()
http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Familie%20Fotos/100_5661.jpg

En dan samen :grouphug::
http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Familie%20Fotos/100_5674.jpg

Voor meer zie het Post je Collectie topic :ok:

RB74
11 oktober 2010, 12:16
Ik ben nieuw op dit forum, maar durf al wel meteen een vraag te stellen:

Wat is die andere Pearl Les Paul op marktplaats ongeveer waard? Ik heb van de verkoper vernomen dat deze een gelijmde hals heeft en circa 4,5 kilo weegt. Verder weinig over bekend.

Linkje (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/384084003-pearl-les-paul-ca-1981.html")

guitarkid
11 oktober 2010, 12:20
Ik ben nieuw op dit forum, maar durf al wel meteen een vraag te stellen:

Wat is die andere Pearl Les Paul op marktplaats ongeveer waard? Ik heb van de verkoper vernomen dat deze een gelijmde hals heeft en circa 4,5 kilo weegt. Verder weinig over bekend.

Linkje (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/384084003-pearl-les-paul-ca-1981.html")

Hallo RB74.

Welkom. Jij durft... ;)
Jammer alleen dat de advertentie al weg is (en de gitaar dus waarschijnlijk ook).

Gr. C.

RB74
11 oktober 2010, 12:25
sorry, de link werkt blijkbaar niet. Nieuw hier, he. :soinnocent:De gitaar is nog wel te koop, sprak de verkoper vanochtend nog. Nieuwe poging:

Pearl (http://link.marktplaats.nl/384084003)

Fisherman
11 oktober 2010, 13:17
sorry, de link werkt blijkbaar niet. Nieuw hier, he. :soinnocent:De gitaar is nog wel te koop, sprak de verkoper vanochtend nog. Nieuwe poging:

Pearl (http://link.marktplaats.nl/384084003)

Neen....dat is niet dezelfde als Mr. Dynamite's exemplaar en volgens mij met geschroefde hals. Lelijke headstock ook.
Je ziet al aan de biedingen dat ie rond de 150 euro ligt, i.m.o. de juiste prijs voor zo'n gitaar.
Ik heb een soortgelijke LP-kopie (die in de verkoop gaat) en dat is NIET de EL MAYA LP Custom die hier in dit topic genoemd is voor alle duidelijkheid.
Overigens is er veel gerotzooid aan die Pearl....dat zie je zo vanaf de foto's al.
Dus....ik zou ff verder zoeken. :ok:

jutter
11 oktober 2010, 13:35
Overigens is er veel gerotzooid aan die Pearl....dat zie je zo vanaf de foto's al.
Dus....ik zou ff verder zoeken. :ok:

Waar aan zie je dat? Ik zie alleen de waarschijnlijk niet originele knoppen. Weet je toevallig ook van voor wat voor soort hout de body gemaakt is?

Fisherman
11 oktober 2010, 13:42
Waar aan zie je dat? Ik zie alleen de waarschijnlijk niet originele knoppen. Weet je toevallig ook van voor wat voor soort hout de body gemaakt is?

Er zijn namelijk high-end Pearls gemaakt, die echt zeer goed zijn (zie eerder in dit topic) maar er zijn ook multiplex-body cheapo Pearls op de markt gebracht.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik gok dat dit (ik baseer dat op de headstock) een cheapo is.
Verder kan ik je geen verdere info geven, wel een advies....dat is, geef wat meer geld uit en koop een vergelijkbare Pearl, EL MAYA, Burny, Tokai, Orville etc. Dat zijn gitaren van 30 jaar oud die een fractie van het origineel (Gibson) kosten en zoals je in dit topic wel kunt lezen, erg gewild zijn en heel veel mojo hebben! -in ogenschouw houdend dat het altijd een kopie is van....-
Succes!:ok:

RB74
11 oktober 2010, 13:43
Houtsoort is onbekend (de verkoper weet weinig van gitaren geeft hij zelf aan). Gewicht 4,5 kilo, dat zegt misschien wel iets? Aangezien de andere (kwalitatief goede) Pearls op dit forum ongeveer hetzelfde wegen.
De knoppen zijn inderdaad niet origineel, maar te vervangen. En er ontbreken wat essentiele onderdelen. Enig idee wat oplappen zou kosten?

jutter
11 oktober 2010, 13:47
Er zijn namelijk high-end Pearls gemaakt, die echt zeer goed zijn (zie eerder in dit topic) maar er zijn ook multiplex-body cheapo Pearls op de markt gebracht.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik gok dat dit (ik baseer dat op de headstock) een cheapo is.
Verder kan ik je geen verdere info geven, wel een advies....dat is, geef wat meer geld uit en koop een vergelijkbare Pearl, EL MAYA, Burny, Tokai, Orville etc. Dat zijn gitaren van 30 jaar oud die een fractie van het origineel (Gibson) kosten en zoals je in dit topic wel kunt lezen, erg gewild zijn en heel veel mojo hebben! -in ogenschouw houdend dat het altijd een kopie is van....-
Succes!:ok:

Uit een grijs verleden stond me al iets van bij van die multiplex body's. De headstock van deze Pearl vind ik echter wel erg mooi. Nu ben ik niet zo'n LP liefhebber maar het lijkt me wel leuk om een goede cheapo te hebben maar ik weet echt niet waar ik op moet letten bij een cheapo LP.....

jutter
11 oktober 2010, 13:49
Houtsoort is onbekend (de verkoper weet weinig van gitaren geeft hij zelf aan). Gewicht 4,5 kilo, dat zegt misschien wel iets? Aangezien de andere (kwalitatief goede) Pearls op dit forum ongeveer hetzelfde wegen.
De knoppen zijn inderdaad niet origineel, maar te vervangen. En er ontbreken wat essentiele onderdelen. Enig idee wat oplappen zou kosten?

Als het een goede LP is, dan zou ik er Schallers op gooien en zo'n brug kost je de kop ook weer niet. Denk dat je dan voor 125-150 wel klaar bent.

Fisherman
11 oktober 2010, 14:06
Maar allereerst zou ik gaan kijken WELKE Pearl uitvoering dit dan is.
Zowiezo vind ik 'm niet echt de allermooiste, erg saaie headstock (wel de juiste vorm gelukkig) en weer die plastieken inlays op de toetsen, erg jammer.
Maar....kun je hem voor een koopje krijgen zou ik het wel doen, zoals je merkt is er heel veel belangstelling voor Japanse LP kopieen.

RB74
11 oktober 2010, 14:12
Ok, even aangenomen dat ik de gitaar ga bekijken, waar moet ik absoluut op letten (en waardoor moet ik mij niet laten verblinden)? Als ik de reacties lees, kan het in elk geval geen kwaad het afdekplaatje achterop de body even te verwijderen voor een houtsoortcheck (mits de verkoper daarmee instemt)...

Fisherman
11 oktober 2010, 14:21
Ok, even aangenomen dat ik de gitaar ga bekijken, waar moet ik absoluut op letten (en waardoor moet ik mij niet laten verblinden)? Als ik de reacties lees, kan het in elk geval geen kwaad het afdekplaatje achterop de body even te verwijderen voor een houtsoortcheck (mits de verkoper daarmee instemt)...

Maar wat wil je uitgeven dan?
Verwacht nu niet zo'n exemplaar als die van Dynamite, dat is deze imo echt niet.

Allereerst kijken, is het een geschroefde hals (plaatje+4 schroeven= cheapo) of een nette gelijmde hals versie. Als dat zo is, dan wordt het interessanter. Overigens hoeft een geschroefde hals niet per definitie slecht te zijn, maar het is wel waardeverminderend.
Daarna zou je even goed naar de frets moeten kijken (als daar niks meer van over is, zou ik m laten liggen (goeie fretjob = 100-200 euro of misschien door een forumlid voor 5 tientjes). Even kijken of de hals recht is, checken op cracks in de headstock en belangrijker nog, bij de hals-body verbinding.
Die knoppen zijn afgrijselijk, maar die kosten hooguit een tientje per 4 stuks, das het punt niet.
Nouja, enkele brugzadels ontbreken, dus even speuren naar een vervangsetje....en verder zou ik even goed naar de elementen kijken ze zien er wel erg nieuw uit voor een gitaar van 30 jaar oud.

Nogmaals, anders kun je beter voor het echte werk gaan (PM).
Succes en je laat ons nog even weten hoe of wat....ok?

groet,
Fisherman! :ok:

RB74
11 oktober 2010, 14:36
Bedankt voor de tips!
De biedingen op MP lijken me leidend voor de prijs...
Ik laat wel weten of het wat was.

wietse
11 oktober 2010, 16:05
aanvullende tip, neem een schroevendraaier mee en draai de controlcavitycover aan de achterkant er af, dan kan je gemakkelijk zien of het multiplex is of niet, in geval van een gelijmde hals niet nodig, ben nog nooit een lp kopie uit die tijd tegen gekomen met een gelijmde hals en multiplex body.
mocht de verkoper dit niet toestaan, goed naar de zijkant kijken en het licht er over laten spelen dan zie je wel lijnen als het multiplex is, of hem dan gewoon laten staan.
ook effe met de schroevendraaier op de elementen voelen of iets anders van magnetisch metaal, deze pu's schreeuwen mij nephumbuckers toe, kan het mis hebben natuurlijk maar dan voel je wel dat waar de pooltjes zitten er aan de schroevendraaier getrokken wordt en aan de andere kant amper tot niets, die kracht hoort ongeveer gelijk te zijn.
kan je ook foto's van de achterkant krijgen?
want hij zegt wel een gelijmde hals maar iemand die niks van gitaren wet weet meestal niet eens het verschil tussen een electrische en akoestische.

RB74
12 oktober 2010, 13:09
Nogmaals dank voor de tips! Ik heb de zwarte Pearl net bekeken, kort getest en... niet gekocht.

Het is een set neck, en de hals leek wel recht. Er zaten wat kleine lakscheurtjes rond de neck joint. Er zat ook een nogal onregelmatige naad in het gebied tussen hals en kop. Lak zag er verder redelijk uit, al was de eerste eigenaar er aardig ruig mee omgegaan. Her en der wat putjes en hapjes uit randen en zo. Het halselement was geen humbucker (dank voor de magnetische test-tip, Wietse!). De pooltjes van de vermoedelijke singlecoil lagen ook wat weggezakt onder de afdekking, zag er vreemd uit. Potmeters kraakten vreselijk. Niet vreemd, want de gitaar ligt al een kwart eeuw ongebruikt op zolder.

Het vergt nogal wat investeringen (in ieder geval een nieuwe brug, onderdelen van stemmechanieken en een halselement) om 'm een beetje fatsoenlijk te krijgen. Vanwege de gelijmde hals, de rechte hals, de redelijk ongeschonden body en de vertrouwen wekkende naam op de kop ;) bood ik uiteindelijk toch nog 180 euro, maar dat vond de verkoper te weinig.

Fisherman
12 oktober 2010, 13:35
Nogmaals dank voor de tips! Ik heb de zwarte Pearl net bekeken, kort getest en... niet gekocht.

Het is een set neck, en de hals leek wel recht. Er zaten wat kleine lakscheurtjes rond de neck joint. Er zat ook een nogal onregelmatige naad in het gebied tussen hals en kop. Lak zag er verder redelijk uit, al was de eerste eigenaar er aardig ruig mee omgegaan. Her en der wat putjes en hapjes uit randen en zo. Het halselement was geen humbucker (dank voor de magnetische test-tip, Wietse!). De pooltjes van de vermoedelijke singlecoil lagen ook wat weggezakt onder de afdekking, zag er vreemd uit. Potmeters kraakten vreselijk. Niet vreemd, want de gitaar ligt al een kwart eeuw ongebruikt op zolder.

Het vergt nogal wat investeringen (in ieder geval een nieuwe brug, onderdelen van stemmechanieken en een halselement) om 'm een beetje fatsoenlijk te krijgen. Vanwege de gelijmde hals, de rechte hals, de redelijk ongeschonden body en de vertrouwen wekkende naam op de kop ;) bood ik uiteindelijk toch nog 180 euro, maar dat vond de verkoper te weinig.



Heel verstandig gedaan, want je kunt beter voor iets écht goeds gaan.
Ik had al zo mijn vermoeden....maar kijken is weten, dus toch goed dat je even gegaan bent. :ok: