PDA

View Full Version : Metalhead aan de fuzz!



Izegrim
5 oktober 2010, 18:02
Doordat ik de laatste tijd wat meer Maiden aan het spelen ben omdat een vriend van me dat ook leuk vindt, kom ik erachter hoe akkoorden met distortion werken. Mijn gehoor wordt er ook wat kieskeuriger door. Zo merk ik dat akkoorden met distortion nog prima klinken op een 5150II en een Fireball, maar een dikke brij wordt op mijn Cube 20X (dat is geen vergelijking, dat weet ik ook wel).

Door pure impulsiviteit ben ik door een ruil aan een fuzz gekomen en dat vind ik hardstikke leuk. De nadruk ligt bij het spelen niet op palmmutes, wat mij gewoon is, maar op de interactie tussen verschillende intervallen.

Mijn vraag is aan jullie is wat nu met een fuzz bijzonder goed werkt in vergelijking tot distortions. Dan kan ik daar een beetje mee experimenteren.

Thiez
5 oktober 2010, 18:30
Hoe bedoel je wat er goed werkt? Qua muziek of stijl of wat?

Jimmy hendrix is uiteraard fuzz. Verder heeel erg veel stoner rock en metal.
Queen of stoneage zit ook veel fuzz in geloof ik.

Izegrim
5 oktober 2010, 22:49
Eigenlijk meer wat voor technieken. Aangezien ik eigenlijk een metalgitarist ben speel ik tussen veel powerchords en losse noten gepalmmute pedaltones. Dat gaat in 1 keer heel slecht want met een fuzz klinkt dat alles behalve strak/percussief.

heinz3110
6 oktober 2010, 09:21
Mijn vraag is aan jullie is wat nu met een fuzz bijzonder goed werkt in vergelijking tot distortions. Dan kan ik daar een beetje mee experimenteren.

Experimenteren dus. Dat is gaandeweg ontdekken. Geniet ervan! :)

DemolitionColorScheme
6 oktober 2010, 10:46
Eigenlijk meer wat voor technieken. Aangezien ik eigenlijk een metalgitarist ben speel ik tussen veel powerchords en losse noten gepalmmute pedaltones. Dat gaat in 1 keer heel slecht want met een fuzz klinkt dat alles behalve strak/percussief.
Tja, fuzz is ook eigenlijk niet echt metal hè? Fuzz kan daarentegen wèl heel erg sludge en doom zijn, wat wel in de metal thuishoort. Powerchords kunnen cool zijn met fuzz, maar verwacht niet veel definitie. Palm mutes zal je er niet uithalen, nee. ;) Voor leads en dikke, zompige lage chords kan een fuzz echt wel heel erg 'evil' klinken.

Orbis
6 oktober 2010, 14:58
Voor de oudere Sabbath kun je met een fuzz nog een heel eind komen. En verder gebruik ik mijn Muff vooral voor Dinosaur Jr., wat Pavement en willekeurig genoise (denk in de lijn van Yo La Tengo). Overigens klinkt de solo van Stairway ook erg lekker door m'n Muff. Dichter bij het origineel dan via mijn distortionpedaal, eerlijk gezegd.

SaferSephy
6 oktober 2010, 15:25
Eigenlijk meer wat voor technieken. Aangezien ik eigenlijk een metalgitarist ben speel ik tussen veel powerchords en losse noten gepalmmute pedaltones. Dat gaat in 1 keer heel slecht want met een fuzz klinkt dat alles behalve strak/percussief.

Tja fuzzes staan bekend dat ze onberekenbaar zijn. Alle frequenties open en vol allerlei boventonen voor je kanis. Door het smeerderige karakter van fuzz zal alles ook allesbehalve strak klinken.

Voor de rest is het bij fuzz echt vooral een kwestie van veel tijd besteden aan het tweaken van je fuzz sound.

Houdt hierbij rekening dat in een band situatie, een fuzz er nogal eens voor wil zorgen dat je niet echt lekker meer door de mix prikt!

Fuhgawz
6 oktober 2010, 16:36
Welke Fuzz gaat het hier eigenlijk om? De ene fuzz is de andere namelijk niet. Een Superfuzz, Big Muff (Triangle, Green Russian, etc), Tonebender (MKI t/m MKIV, Supa, Jumbo) en Fuzz Face (Ge/Si) klinken bijvoorbeeld allemaal al heel anders en dan heb ik ze nog lang niet allemaal genoemd. Het lijkt me zinloos om over "Fuzz" te discussieren zonder te weten over welke het gaat.

Izegrim
6 oktober 2010, 19:32
Tja, fuzz is ook eigenlijk niet echt metal hè? Fuzz kan daarentegen wèl heel erg sludge en doom zijn, wat wel in de metal thuishoort. Powerchords kunnen cool zijn met fuzz, maar verwacht niet veel definitie. Palm mutes zal je er niet uithalen, nee. ;) Voor leads en dikke, zompige lage chords kan een fuzz echt wel heel erg 'evil' klinken.

Leads klinken echt geweldig en doomy dingen zeker ook. Het geluid vind ik echt heel lekker. Denk dat ik door de Boss HM-2 dat synth-achtige, buzzy geluid ben gaan waarderen. Maar als je niks met palmmutes kunt doen moet je het uit andere technieken gaan halen. Leuk, maar het voelt wel gehandicapt.


Voor de oudere Sabbath kun je met een fuzz nog een heel eind komen. En verder gebruik ik mijn Muff vooral voor Dinosaur Jr., wat Pavement en willekeurig genoise (denk in de lijn van Yo La Tengo). Overigens klinkt de solo van Stairway ook erg lekker door m'n Muff. Dichter bij het origineel dan via mijn distortionpedaal, eerlijk gezegd.

Daar ga ik eens even voor zitten. Kijken wat daaruit te halen valt. Thanks!


Tja fuzzes staan bekend dat ze onberekenbaar zijn. Alle frequenties open en vol allerlei boventonen voor je kanis. Door het smeerderige karakter van fuzz zal alles ook allesbehalve strak klinken.

Voor de rest is het bij fuzz echt vooral een kwestie van veel tijd besteden aan het tweaken van je fuzz sound.

Houdt hierbij rekening dat in een band situatie, een fuzz er nogal eens voor wil zorgen dat je niet echt lekker meer door de mix prikt!

Ik hoef de sound niet te perfectioneren want ik ga er voorlopig alleen thuis mee pielen. Misschien is het leuk als een soort lofi effect in de band, maar dan misschien tijdens een intro of brug/break. If ever, ha ha. Bedankt voor de tips!!


Welke Fuzz gaat het hier eigenlijk om? De ene fuzz is de andere namelijk niet. Een Superfuzz, Big Muff (Triangle, Green Russian, etc), Tonebender (MKI t/m MKIV, Supa, Jumbo) en Fuzz Face (Ge/Si) klinken bijvoorbeeld allemaal al heel anders en dan heb ik ze nog lang niet allemaal genoemd. Het lijkt me zinloos om over "Fuzz" te discussieren zonder te weten over welke het gaat.

Het is een MXR M173 Classic 108 Fuzz. In essentie een silicon fuzz face in een kleinere behuizing met een in te schakelen buffer aan boord.

YouTube filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=InolbaSQgxA)

http://www.maxguitarstore.com/store/products_pictures/classic108fuzz.jpg