PDA

View Full Version : Excelsior Citation (what?)



GretschGuy
5 oktober 2010, 17:34
Net gescoord op de Bay: 'Citation by Excelsior' uit 1960 voor nog geen $250. Plus 'n berg kosten voor verzending uit de USA, dat dan weer wel.

"Excelsiwho?" Dat was ook mijn gedachte. Het was 'n fabrikant van accordeon's, zo bleek. Ze verkochten onder dezelfde merknaam ook amps. Maar maakten ze niet zelf. De meesten werden gemaakt door Sano uit New Jersey. Bijna letterlijk de buurman van Ampeg. En ook al met wortels in de hippe wereld van accordeon / polka.

Maar zowel specs als uiterlijk van deze amp kwamen me bekend voor. En niet van Sano. Twee kanalen, 'treble' en 'bass' inputs voor elk kanaal, tremolo, 6973 buizen + 3 x 12AX7 + 5Y3 gelijkrichter, Jensen 12" alnico speaker. Hm, I wonder if...

Na 'n speurtocht langs allerhande obscure sites wist ik 't uiteindelijk zeker. Die amp is gemaakt door Valco. Sterker, het is de roemruchte Supro 6424. Eén van de prominentste slachtoffers van de gestegen prijzen van Supro's. Brengen met die merknaam incidenteel al het tienvoudige op van mijn winnende bod.

Zo'n 20 glorieuze watts, oceanen van headroom (i.v.m. 6V6 amps), enorme crunch bij vol opendraaien en door merg-en-been bibberende tremolo. Althans, dat verwacht ik. Zeker weet ik dat pas als ik 'm binnen heb.

Vol verwachting houd ik gespannen mijn adem in. En sterf door zuurstofgebrek vlak voor de pakketbezorger aanbelt.

frander
5 oktober 2010, 21:54
Fotootje???

johantipker
5 oktober 2010, 22:31
http://www.valcopages.com/Amps.html

ff gegoogled... zoiets?
ziet er wel heel attractief uit!:mmmm:

GretschGuy
6 oktober 2010, 00:31
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360305141013&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Foto's in overvloed aldaar.

GretschGuy
6 oktober 2010, 17:38
Ik was natuurlijk nog wat zaken vergeten te vermelden. Zaken die onvermijdelijk bij elk bericht over Valco / Supro amps vermeldt moeten worden. Ik geloof dat de VN daar zelfs bindende moties over heeft aangenomen.

Daar gaat 'ie dan:

- Jimmy Page;
- Led Zeppelin I;
- Dit is 'm. Geen twijfel mogelijk.

zoon van Piet
7 oktober 2010, 11:28
Keivet!
En heel apart, want deze amps - in welke gedaante dan ook- zie je zelden aan deze kant van de oceaan..