PDA

View Full Version : eerder op laten breken van EF86 kanaal



larsje
5 oktober 2010, 16:28
hi,

ben nog steeds bezig met dit kanaal in mijn ceriatone 18 watt/36 watt versterker.

ik heb deze zaken opgevolgd:
http://www.18watt.com/storage/EF86.gif

daarnaast nog de cathode weerstand teruggebracht naar 1k. Ik wil echter nog eerder laten clippen. Zijn er nog meer mogelijkheden? Kan ik die waarde van 2,2M nog verder verhogen bijvoorbeeld? en wat betekent dat voor die 330k?

grt. lars

nico verduin
5 oktober 2010, 16:36
Wat is de reden dat je eerder wilt clippen? Opbreken bij lager volume?

larsje
5 oktober 2010, 16:48
ja absoluut! Moet hem inderdaad ver opendraaien om iets van opbreken te krijgen en in de meeste kroegen is zelfs 18 watt dan al teveel.

ik heb nu feitelijk 2 dezelfde kanalen met een iets ander karakter, maar zou een van die kanalen willen gebruiken als overdrive kanaal of iets dat daar op lijkt.

grt. lars

nico verduin
5 oktober 2010, 20:45
ja absoluut! Moet hem inderdaad ver opendraaien om iets van opbreken te krijgen en in de meeste kroegen is zelfs 18 watt dan al teveel.

ik heb nu feitelijk 2 dezelfde kanalen met een iets ander karakter, maar zou een van die kanalen willen gebruiken als overdrive kanaal of iets dat daar op lijkt.

grt. larsJe zou die 330K kunnen splitsen door 2 x 150K in serie en dan op het middelpunt de koppelcap aansluiten.

larsje
6 oktober 2010, 18:31
hi nico,

dank je wel!

wat is de koppelcondensator in dit schema (ef86 kanaal is meest rechtse)?

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

Chris Winsemius
6 oktober 2010, 19:45
" Je zou die 330K kunnen splitsen door 2 x 150K in serie en dan op het middelpunt de koppelcap aansluiten. "

?
(koppel C is trouwens die 10nF cap, vrij rechts op het board)

Splitload verlaagt juist de uitgangsspanning van die trap, versterker gaat dus later clippen...
-----------------------------------------------------------------------
Als die EF86 de eerste gainstage is en je wilt de versterker eerder laten clippen:

- verhoging gain (maar in dit geval zit je al redelijk maximaal) v/d eerste stage
- verhoging gain in trappen of fasedraaier na de EF86 indien aanwezig.

Zit er al 'n (post pi) mv in?

Bij een versterker met 1 x EF86 en dan de fasedraaier ontstaat +/- alle vervorming in de fasedraaier. Kijk dus hoe je die aanstuurt, hoe dat circuit weer belast wordt en wat de gain en tail instellingen van de PI zijn.

cluseau
6 oktober 2010, 23:08
wat is de koppelcondensator in dit schema (ef86 kanaal is meest rechtse)?

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

Hey Lars, Ik ben bang dat je niet voldoende gain in de EF86 hebt en bovendien mis je een mastervolume op dat kanaal dus je kan er toch niets mee. Het mooiste zou zijn als je het schema een beetje kan modificeren om de bestaande master voor beide kanalen in te zetten zonder alles weer te verbouwen. Morgen ff brainstormen voor een oplossing, ik heb al een idee maar wil dat eerst uittesten. Als dat niet wil lukken kun je ook nog een paar diodes inzetten om de zaak te laten klippen maar dat is minder echt.

Ik ben ff nieuwsgierig naar de spanning op het schermrooster van de EF, misschien kun je die meten? Mooier is nog als je alle spanningen ff meet. Ook wil ik de kathodespanning van de EL84 weten, post die even als je wil.

Je hebt een hele rits omschakelbare caps. Er is er natuurlijk maar één tegelijk ingeschakeld en dat is op dat moment je enige echte koppelcap. De capaciteit kun je in zes verschillende standen schakelen om de tone te beinvloeden.

Wordt vervolgd

Frans.

larsje
7 oktober 2010, 09:39
oke helder,

ga even checken, maar kan op zich laten wachten. De versterker staat hier niet thuis.

grt. lars

cluseau
7 oktober 2010, 11:35
oke helder,

ga even checken, maar kan op zich laten wachten. De versterker staat hier niet thuis.

grt. lars

Lars, het verhaal wordt toch anders, ik had het idee om met behulp van wat halfgeleider materiaal de output naar de eindbuizen te regelen maar er komt toch meer bij kijken. Je mastervolume gewoon verplaatsen is dan de meest simpele oplossing. Als je de originele master vervangt door een stereo potmeter kun je daarmee de sturing naar de eindbuizen regelen en zo de Phase Inverter in de oversturing betrekken. Waarschijnlijk is de totale gain in het EF86 kanaal dan wel voldoende. Gewoon ff uitproberen.

Frans.

Chris Winsemius
7 oktober 2010, 12:00
Je mastervolume gewoon verplaatsen is dan de meest simpele oplossing. Als je de originele master vervangt door een stereo potmeter kun je daarmee de sturing naar de eindbuizen regelen en zo de Phase Inverter in de oversturing betrekken. Waarschijnlijk is de totale gain in het EF86 kanaal dan wel voldoende. Gewoon ff uitproberen.

Zie mijn eerdere post.

Nielsje
7 oktober 2010, 12:07
Als je een EF86 wil eerder wil laten opbreken:

http://www.bntbouwservice.nl/userfiles/image/Hamer%20bleu.jpg

cluseau
7 oktober 2010, 12:11
Lars, ik heb je even via mail een schema met de wijziging gezonden. alleen een stereo potmetertje scoren.

R6 en R13 kun je beter weglaten of vervangen door een 2M2 anders gaat de pot een beetje raar regelen.

succes
Frans.

larsje
7 oktober 2010, 12:31
dank je!

nb. ik ben nog niet zover dat ik een hamer ga inzetten -))