PDA

View Full Version : Toegevoegde waarde Fender American Deluxe Strat Series



SaferSephy
5 oktober 2010, 14:47
Van alle series Stratocasters die Fender maakt, hoor je op fora, in winkels en van mede muzikanten eigenlijk het minst van deze American Deluxe series.

http://www.fender.com/products/search.php?section=guitars&series=American+Deluxe

Als je naar de specs lijst kijkt klinkt het echter toch wel heel interessant en zou je een hogere kwaliteit van de meestal duurdere artist series verwachten (op de Eric Johnson na dan ;)).

Vooral de hals met zijn 22 frets, en compound radius zou het tot een erg interessante strat moeten maken voor de serieuze hobby en professionele muzikant.

Toch hoor je relatief weinig over deze gitaren, en ik vroeg me af waarom, zijn het de Noiseless pickups, of wellicht vinden mensen die prijs uit willen geven voor een gitaar meer geinteresseerd in het "mojo" van een Artist? Of is wellicht gewoon de prijs / kwaliteits verhouding brak?

Iemand een idee, of ervaring met deze gitaren?

Hendriks
5 oktober 2010, 14:55
I heb er 1 staan en het is een prima gitaar , hij heeft een aantal bijzondere specs (die jij opnoemt) en daar moet je wel van houden .

Di Stefano
5 oktober 2010, 15:00
Het is mijn favoriete model uit de Fenderstal. Een strat die met zijn tijd is meegegaan eigenlijk. Noiseless pickups, 2 studs tremolo, tremolobar die je gewoon kan inklikken, locking tuners, roller nut bij het HSS model, afgeronde neckheel (of hoe je dat ook noemt)...

signsofzodiac
5 oktober 2010, 16:43
Ik sluit me volledig aan bij mijn voorganger. Mijn favoriete non-CS. Goed hout, moderne nek, te gekke pickups met een bijzonder groot scala aan bruikbare sounds, locking tuners, goede trem. Kan zijn dat veel mensen kiezen voor de nitro op de reissues voor een paar centen extra of voor de Standard voor een paar centen minder, maar ik vind het een wat onderbelichte geheimtip ;).

SaferSephy
5 oktober 2010, 16:56
Ik sluit me volledig aan bij mijn voorganger. Mijn favoriete non-CS. Goed hout, moderne nek, te gekke pickups met een bijzonder groot scala aan bruikbare sounds, locking tuners, goede trem. Kan zijn dat veel mensen kiezen voor de nitro op de reissues voor een paar centen extra of voor de Standard voor een paar centen minder, maar ik vind het een wat onderbelichte geheimtip ;).

Hoe zou je deze plaatsen qua geluid? Zijn dit CS57/62 pickups maar dan zonder de ruis? of is het echt een totaal ander karakter?

Rooker
5 oktober 2010, 21:38
Erg mooie strat als je het mij vraagt. Bandlit heeft er een uit America meegenomen. Erg goed afgewerkt en klinkt heel goed.
De pickups hebben een mooi helder geluid, typerend strat zit er zeker in. Ook wel modern mede doordat ze mooi vrij van ruis zijn wanneer je met distortion speeld. Heb zelf geen deluxe maar wel de scn pickups in mn bijde strats. Ben erg tevreden, maar je zou het gewoon eens uit moeten proberen. Dit zijn zo te zien de nieuwe scn's.....? Hoe die klinken weet ik niet...of hebben ze alleen het logo verandert.

deefke666
6 oktober 2010, 05:25
ik heb er sinds vorig jaar ook eentje, en ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk was/ben van deze gitaar...
zalige hals, roller nut, locking tuners, afgeronde hiel en een zeer goede tremolo zoals gezegd...
de mijne heeft een humbucker in de brug zitten...
dit is in mijn ogen één van de weinige "veelzijdige" gitaren die echt ook werkt...

signsofzodiac
6 oktober 2010, 09:05
Hoe zou je deze plaatsen qua geluid? Zijn dit CS57/62 pickups maar dan zonder de ruis? of is het echt een totaal ander karakter?

Ik heb het nu over de SCN's in mijn Deluxe, van de vorige serie. Dit waren keramische pickups, de nieuwe USA Deluxe hebben weer terug alnico-elementen. Anyhoo: andere pickups dan de meer vintage georienteerde 57/62. De SCN's zijn voor mijn gevoel wat "ronder" en iets voller dan de old school strat-pickups, wat minder tophoog. Single coil in de brug was ook veel minder scherp dan andere strats die ik heb gehad/bespeeld. Waarmee ik niet wil zeggen dat de bekende quack en belletjes er niet uit te halen zijn, in tegendeel. Strat-puristen waren echter nogal verdeeld over het karakter van de SCN's in ieder geval, en met de nieuwe USA Deluxe is Fender uit veiligheidsoverwegingen zoals gezegd maar weer teruggekeerd bij alnico's ;). De nieuwe serie heb ik helaas nog maar kortstondig vastgehad en in een luidruchtige winkel, kan over de nieuwe pickups niet veel zeggen.

Herman
6 oktober 2010, 11:10
Ik weet niet of het om dezelfde set gaat, maar ik had ook een setje noiseless in mijn strat zitten, en die hadden juist veel meer hoog dan eigenlijk nodig was. Achteraf gezien blij dat ik er andere elementen in heb laten zetten, en ik denk dat ik nog eerder naar een standaard setje amerikaanse strat elementen terug zou gaan dan naar de noiseless.