PDA

View Full Version : Halve noten benaming e.gitaar.



Ginh
4 oktober 2010, 22:36
Beste G'netters,

Ik ben bezig met een zoektocht en kom niet verder, en kon geen uitleg vinden, wel vlak voordat ik deze post ging plaatsen, dan volgen er een paar vragen.

De termen Cis, Gis, Bes, Ais heb ik weleens ergens gelezen alleen ken ik de rest van de halve noten niet en hoe je ze uitspreekt.

Zojuist een lijstje gevonden van de reeks:
Cis, Dis, Eis, Fis, Gis, Ais, Bis
Ces, Bes, As, Ges, Fes, Es, Des

Is dit alles voorkomend op de electrische gitaar, zo niet ? welke wel ?

Ik zie regelmatig wel uitleg met afbeelding van een gitaarhals met de noten erop beschreven, en de halve noten bijv: F#.
Zijn dit soort aanduiding als F# de Fis bijvoorbeeld.

(heb weinig muzikanten om me heen om mee te babbelen. :( )

Alvorens mijn dank.

edje kadetje
4 oktober 2010, 22:45
had je hier al gekeken:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

ShredTallicA
4 oktober 2010, 22:47
God, ik lekker lang bezig alles uit te typen en goed in code te krijgen.. :dontgeti:
Anyways, wat kadetje zegt dus..

Ginh
4 oktober 2010, 23:17
had je hier al gekeken:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Nee nog niet, Hah, beetje onkunde wat zoekwerk betreft van mijn kant.
Dit is geloof ik wel een stuk duidelijker als het het goed begrijp dat er vanaf de E snaar 1e fret de tonen in deze volgorde zitten als: Fis, Gis, Ais, Cis, Dis, Fis, Gis, Ais, Cis. klopt dit ? ( een test voor mezelf ) :)

Na een korte uitleg te hebben gelezen van je link in je reply!

aaronstonebeat
5 oktober 2010, 00:45
Het is eigenlijk heel simpel:
Je hebt stamtonen: a b c d e f g

Die kun je met een halve toon verhogen: ais bis cis dis eis fis gis
Of met een halve toon verlagen: as bes ces des es fes ges

Een positie verschil op de gitaar is hetzelfde als een halve toon.
Tussen de stamtonen e-f en b-c zit maar een halve toon afstand, tussen alle andere een hele. Bis klinkt dus hetzelfde als c, eis hetzelfde als f; ces hetzelfde als b, fes hetzelfde als e. Ipv -is wordt ook wel # (kruis) geschreven, ipv -es wordt ook wel ♭ (mol) geschreven.

Wat je zegt, klopt dus wel.
Je zou die tussentonen achtereenvolgens ook ges, as, bes, des en es kunnen noemen.

Wanneer je ze met -is of -es aanduidt, is een ander hoofdstuk.

Ginh
5 oktober 2010, 11:40
Bedankt allemaal, ik begrijp het, en nou alles op de hals leren :D

-=JEROEN=-
5 oktober 2010, 23:51
Je hoeft ze niet te leren want je kent ze al!

Als je de e, f, g, enz op bijv de E-snaar weet te liggen, dan weet je ook meteen waar de fis ligt (een fret naar de g toe) of waar de ges ligt (een fret naar de f toe). Scheelt je 2 keer iets onthouden ;)

Ginh
6 oktober 2010, 16:25
Dat is helemaal waar.
Het is meer dat ik leer waar de hele / halve tonen zitten en ze sneller moet leren benoemen ook ivm de les wat ik zal krijgen wat met toonladder te maken heeft.
Hoewel dit een beginsel is probeer ik alvast wat in te lezen en te oefenen tot het zo ver is, dit zal tot aan de 5e fret zijn.

ik heb me hiervoor nooit verdiept in noten op de hals en zie nu de noodzaak hiervan in.

Maar ik begrijp wat je hebt getypt en neem het mee.

greetz, :p

-=JEROEN=-
8 oktober 2010, 00:14
Wat maakt dat je er mee bezig bent voordat je het in de les uitgelegd hebt gekregen?

Ginh
8 oktober 2010, 02:14
Noten van de hals en onafhankelijke vinger bewegingen dmv makkelijke loopjes zijn nou de kern van de komende lessen voor gewenning , op advies van m'n leraar bijv tot aan de 5e fret word een ladder aangeleerd zegt ie.
Doel hiervan is om de gewenste niveau te bereiken om rock/metal (a)ritmisch gitaar te spelen wat vaak gepaard gaat met korte loopjes.

Hij zal wel weten wat ie doet, die speelt erg goed.

-=JEROEN=-
9 oktober 2010, 03:37
Ja, klinkt logisch.

Ik heb het stuk 'snelheid' echt heel laat pas opgepikt en dat is te merken aan mijn techniek nu.

Speel gelukkig wel net iets sneller dan Clapton :seriousf:

Ginh
10 oktober 2010, 14:57
Ja, klinkt logisch.

Ik heb het stuk 'snelheid' echt heel laat pas opgepikt en dat is te merken aan mijn techniek nu.

Speel gelukkig wel net iets sneller dan Clapton :seriousf:

Ik zit zelf te popelen om sneller te kunnen spelen, maar ik blijf bij de basis en wil gewoon beheerst en soepel kunnen spelen op een normale tempo. :P