PDA

View Full Version : Hofner 4580. Welke aftermarket pick-ups???



Toaster
4 oktober 2010, 21:53
Hi,

Ik heb onlangs een Hofner 4580 gekocht. Mooie gitaar, speelt lekker. Klinkt clean als instant beatles.

Ik wil er graag andere pick ups ingooien. Maar ze hebben niet de standaar humbucker maat.

Deze jongens zijn 3x7,1 cm. No way dat ik ga hakken en zagen, dus mijn vraag is of jullie after market pick-ups kennen van dit formaat.

Alvast bedankt.

Hier is een foto van de Hofner site:
http://www.hofner.com/images/showroom/p1/4580/4580-71-9-to-01g.jpg

zoon van Piet
5 oktober 2010, 10:12
De oudere Hofnerpu's hebben een uniek formaat, op metrische grondslag ipv inches. Vervanging kan eigenlijk uitsluitend door andere oude Hofnerpickups (http://www.musikkeller.com/mk/index.php?id=einzelteile&typ=pickup%20gitarre). Of door deze pu's opnieuw te laten winden.
Dat lijken me allebei vrij kostbare opties, temeer omdat je vervangers niet kunt testen.

De pickups van oude Hofners worden vaak als heel apart en behoorlijk goed beoordeeld. Ik neem aan dat je woorden over instant beatles ook zo geïnterpreteerd mogen worden. En een goeie cleane sound levert in de regel een goeie overdrive sound. Tenzij je echt alles over de rooie wilt.. maar dan is het de vraag of zo'n gitaar dat je kan geven.
Vintage Hofners worden wel vaak bekritiseerd om hun potmeters, vaak 100k lineair. Vervanging van die tonesuckers kan je element tot leven brengen. Het zou iets zijn dat je tegen geringe kosten kunt proberen.

Tupelo
5 oktober 2010, 17:09
Behalve dat ik heel erg benieuwd ben naar je gitaar (zelf een beetje een Höfner fetisj...).., is het geen optie om iets op een een stukje hout (palissander, maple.. ghehe..) te monteren en erin te schroeven ? Mijn Kent Armstrong minihumbucker (op mijn Höfner 457) is net iets kleiner dan die 3 bij 7,1; scheelt een paar milimeter...

Ga er eens mee langs een bouwer als het je echt dwars zit, misschien kan die er iets moois van maken voor je zonder te hakken.

wietse
5 oktober 2010, 18:53
als ik me niet vergis zijn het singlecoils die er onder die kapjes zitten,dit is tenminste bij mijn hofner 173, ze zijn er ook als humbuckers die kan je herkennen doordat er vierkantjes in gestanst zitten waar je anders een 2e rij polepieces zou verwachten.
misschien dat lukewanabee's pa je er aan kan helpen, dat is de man van the hofnerhouse, zijn niet echt goedkoop dat wel.
dan behoud je de originele look maar krijgt wel meer power.

Toaster
5 oktober 2010, 20:23
Dit is eigenlijk een verkapte HNGD want ik had nog maar een paar keer gepspeeld op deze gitaar.

Transistor amp en disto pedalen zijn geen optie voor deze gitaar. Een erg rafelige sound.

Net mijn Marshall 20 watter op oude greenbacks warm gestookt. Clean: mmmm lekker van heel donker jazzy naar lichtere dunnere sounds. Kan het nergens mee vergelijken. Dus echt een eigen geluid. En instant Beatles bedoel ik dan positief. Klinkt ook als de oude opnames van Suspicious Minds van Elvis (mijn guilty pleasure)

Daarna een Rock box Boiling Point ervoor. MMMM! lekker! (bijna) geen rafelig geluid. Maar volwassen crunch. De gitaar gaat piepen wanneer je te ver gaat.

Daarna maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de 20 watter nog verder opgestookt naar natuurlijke buizen overdrive. Godzijdank geen piep van de gitaar. En een echte vette shimmer met crunch!

Toch heel happy met deze gitaar en ook pick-ups.

Maarrrrrrr ik wil deze gitaar iets breder kunnen inzetten en dus zoek ik toch naar iets moderner gevoicede pick-ups of pick-ups die wel van Hofner zijn maar iets allrounder.

Als ik thuis kom en het is nog licht maak ik foto's voor de liefhebbers. De tips van de potmeters neem ik zeker mee, net als de andere tips tot nu toe. Ik zal bij het posten van de foto's nog wel een paar vragen hebben.

Groeten Niels