PDA

View Full Version : De beste 4x12 greenback kast?



the sure thing
4 oktober 2010, 21:28
Helaas,

Door de vele GAS aanvallen ben ik van plan een 4x12 aan te schaffen voor mijn Hook R40 top. En dan wel de buik versie, want die vind ik mooier :). Ik heb zeer uitgebreid speakers getest (in mijn 2x12), maar de G12M-25 (of M-20) vind ik het beste klinken met mijn HOOK. Nou ben ik al een paar 4x12 kasten tegengekomen op Marktplaats, want ik wil graag 2e hands kopen:

De Marshall 1960 AX
De Marshall 1960 TV

Zijn er mensen die deze kasten wel eens uitgebrobeerd hebben? Of vergeleken? Of zijn er nog andere opties? Mensen die mij van mijn GAS aanval voor een 4x12 af kunnen helpen, zijn ook welkom :)

muziekschuur
4 oktober 2010, 21:43
De TV kast klinkt wel wollig... Maar ze zijn allemaal wel mooi. Ik denk een pre 83 kast is wat je zoekt. En ze zijn er hoor. Ook betaalbaar.

Don Olivier
4 oktober 2010, 21:45
De Marshall 1960 AX

Misery Signals
4 oktober 2010, 23:01
de H&K Greenback kast die ik gehad heb, klonk gewoon fantastisch.

MS

Agent_Smith
5 oktober 2010, 08:23
De TV kast klinkt wel wollig... Maar ze zijn allemaal wel mooi. Ik denk een pre 83 kast is wat je zoekt. En ze zijn er hoor. Ook betaalbaar.

Ja, ik heb al eeuwen een '78 er kast. Klinkt erg goed!

Mr.Bluesbreaker
5 oktober 2010, 08:52
+1 voor de oude Marshall TV kasten. Ik zou er niet mee willen slepen maar het klinkt te gek. Blijf sowieso weg van de nieuwste Chinese Greenbacks, ik heb ze ook gehad maar ze klinken itt. de heritage en oudere series gewoon echt veel te krassend in het hoog, ook na heel lang inspelen.

macwilliams
5 oktober 2010, 10:02
+1 voor de oude Marshall TV kasten. Ik zou er niet mee willen slepen maar het klinkt te gek. Blijf sowieso weg van de nieuwste Chinese Greenbacks, ik heb ze ook gehad maar ze klinken itt. de heritage en oudere series gewoon echt veel te krassend in het hoog, ook na heel lang inspelen.

Ik heb twee 1960BX kasten welke zijn uitgevoerd met de Chinese GB's en ik kan me niet vinden in deze uitspraak. Ik vind dat ze mooi helder zijn maar juist niet krasserig. In tegenstelling tot de 75watters kan ik nu meer gebruik maken van m'n presence en hoge tonen knoppen. Zowel op de ENGL als ook de JCM900.

Mr.Bluesbreaker
5 oktober 2010, 10:24
Het is ook maar net wat je persoonlijke smaak is natuurlijk. Ik hou niet van het hoog uit die speaker, maar bijvoorbeeld wel van het hoog uit een Weber Alnico. De R40 combo kan met de stock speaker soms iets "pinnig" klinken (nu vind ik dat al snel van een 1*12) en mijn idee is dat een moderne GB daar niet echt iets aan afvlakt. Maar of het too much is-> try!

the sure thing
7 oktober 2010, 16:56
De R40 klinkt te pinnig met een V30 of G12H speaker, maar met een G12M-25 of, in mijn geval, M20 speaker is het een ideale combinatie.

Ik kan overigens een 2x12 kast kopen met de looks van een 4x12 kast, dus eigenlijk is dat voor mij een mooie tussenoplossing. Dan man ik mijn beide G12M-20's erin zetten en heb ik toch een stoere "4x12" kast!

Thijssie
7 oktober 2010, 17:18
Ik kan overigens een 2x12 kast kopen met de looks van een 4x12 kast, dus eigenlijk is dat voor mij een mooie tussenoplossing. Dan man ik mijn beide G12M-20's erin zetten en heb ik toch een stoere "4x12" kast!
Je kunt er (op termijn) 2 gaten in de baffle bij zagen en dan heb je alsnog een 4x12....

sjaak1990
7 oktober 2010, 17:40
De beste 4x12 kast is de kast die het beste met je amp klinkt...zonder te proberen kom je daar niet achter.

the sure thing
7 oktober 2010, 18:08
De beste 4x12 kast is de kast die het beste met je amp klinkt...zonder te proberen kom je daar niet achter.Klopt, maar gebruikerservaringen zijn zeer welkom en neem ik zeker mee in mijn overwgingen om wat uit te gaan proberen.

the sure thing
7 oktober 2010, 18:09
Je kunt er (op termijn) 2 gaten in de baffle bij zagen en dan heb je alsnog een 4x12....Kan dat zomaar? Eigenlijk wel logisch...

Thijssie
8 oktober 2010, 08:43
Kan dat zomaar?
Wil je het perse vetgedrukt op je scherm lezen?

D3nnis
8 oktober 2010, 08:53
de H&K Greenback kast die ik gehad heb, klonk gewoon fantastisch.

MS

+1 voor een H&K TC412 (niet te verwarren met de nieuwere CC412, en ook niet met de goedkopere kasten van H&K)

LordRiffenstein
8 oktober 2010, 10:06
http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v1075/47/57/549198037/n549198037_1190548_3983.jpg

Een oude Marshall, deze is van 1973 en de beste cab die ik al gehoord heb. Als je de tijd neemt, dan vind je ze nog zonder dat je er een nier of long moet voor verkopen. Vriend van me heeft enkele maanden geleden eentje gekocht, een straight versie van 1973, voor 650euro en de cab was in PRIMA staat.

Toaster
8 oktober 2010, 21:23
http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v1075/47/57/549198037/n549198037_1190548_3983.jpg

Een oude Marshall, deze is van 1973 en de beste cab die ik al gehoord heb. Als je de tijd neemt, dan vind je ze nog zonder dat je er een nier of long moet voor verkopen. Vriend van me heeft enkele maanden geleden eentje gekocht, een straight versie van 1973, voor 650euro en de cab was in PRIMA staat.

He Youri,

Zitten daar Blackbacks of Greenbacks in. Ik heb er ook zo één. Die van mij heeft Blackbacks.

LordRiffenstein
8 oktober 2010, 22:09
He Youri,

Zitten daar Blackbacks of Greenbacks in. Ik heb er ook zo één. Die van mij heeft Blackbacks.

Greenbacks maar dit is eigenlijk een bass-cab dus ze hebben de andere cones (of wat er ook precies weer anders is tov de gitaar-versie).

Henri H
9 oktober 2010, 00:17
Apart dan toch weer, dat smaken zo kunnen verschillen.
Ik heb pas geleden mijn Greenback (Chinese) A-kast verkocht, omdat ik hem, vooral i.c.m. mijn Hook Captain, niet/minder mooi vond klinken.
Ook met m'n Stiletto vond ik hem minder.
Een R40 is wel een ander beestje, maar toch...

Ik heb wel begrepen dat M25's ook anders klinken dan M20's, dus zou ze niet over één kam scheren.

Tegen een GAS-aanval doe je echter niet veel ben ik bang. ;)

the sure thing
9 oktober 2010, 08:15
Apart dan toch weer, dat smaken zo kunnen verschillen.
Ik heb pas geleden mijn Greenback (Chinese) A-kast verkocht, omdat ik hem, vooral i.c.m. mijn Hook Captain, niet/minder mooi vond klinken.
Ook met m'n Stiletto vond ik hem minder.
Een R40 is wel een ander beestje, maar toch...

Ik heb wel begrepen dat M25's ook anders klinken dan M20's, dus zou ze niet over één kam scheren.

Tegen een GAS-aanval doe je echter niet veel ben ik bang. ;)Welke speakers had jij ook al weer in je 4x12?

macwilliams
9 oktober 2010, 09:31
Voor zover ik heb begrepen heeft de M20 een meer "vintage" feel, daar waar de 25 wat meer hoog heeft. Volgens mij is dan ook de enige overeenkomst dat ze beiden greenbacks zijn.

Ik wil dan ook wanneer er weer een schip met geld aankomt 4 M20 speakers halen en deze in een van de overgebleven 1960B cabs plaatsen.

the sure thing
9 oktober 2010, 10:19
Voor zover ik heb begrepen heeft de M20 een meer "vintage" feel, daar waar de 25 wat meer hoog heeft. Volgens mij is dan ook de enige overeenkomst dat ze beiden greenbacks zijn.

Ik wil dan ook wanneer er weer een schip met geld aankomt 4 M20 speakers halen en deze in een van de overgebleven 1960B cabs plaatsen.Bestel ze alsjeblieft in Engeland, want daar is en blijven ze (stukken) goedkoper!

Henri H
9 oktober 2010, 10:38
Welke speakers had jij ook al weer in je 4x12?Op dit moment heb ik er 4 stuks G12-65's in zitten. :lovelove:
Ook in m'n 2x12 heb ik 65's zitten.
Je bent welkom om 's te komen testen in de Koekstad. Mijn 4x12 staat trouwens in onze oefenruimte in Eefde, bij Zutphen.
Ook daar kunnen we wel 's heen als je wilt, nemen we gelijk de rest van de Koekstad/Kmpn-clan mee. ;)

Thiez
9 oktober 2010, 10:57
Ik heb een combinatie van 2 greenbacks en 2 G12-65 speakers in mijn 1960AX kast.
Ik vond de greenbacks erg lekker scheuren en de G12-65 hadden lekker veel body en mooie solo geluid. Dus dan maar combineren en dat bevalt me momenteel zeer goed, meestal versterk ik in kroegjes alleen de greenbacks uit.

the sure thing
9 oktober 2010, 21:00
Op dit moment heb ik er 4 stuks G12-65's in zitten. :lovelove:
Ook in m'n 2x12 heb ik 65's zitten.
Je bent welkom om 's te komen testen in de Koekstad. Mijn 4x12 staat trouwens in onze oefenruimte in Eefde, bij Zutphen.
Ook daar kunnen we wel 's heen als je wilt, nemen we gelijk de rest van de Koekstad/Kmpn-clan mee. ;)... heb je in de oefenruimte ook een 2x12 of 4x12 kast met greenbacks?

macwilliams
9 oktober 2010, 21:28
Bestel ze alsjeblieft in Engeland, want daar is en blijven ze (stukken) goedkoper!

Ik heb inderdaad een pagina uit engeland opgeslagen waar ze "goedkoop" zijn.
Thanks anyway:)

Henri H
9 oktober 2010, 22:18
Ik heb geen GB's kast meer, maar als je macwilliams lief aankijkt, kan hij er misschien één meenemen?

Ik was vandaag trouwens bij Vriese in Doetinchem, en zag dat ze daar nieuwe 4x12 ENGL kastjes met GB's hadden staan, wel prijzig.

http://www.vriese.nl/producten/1611/Engl_Cabinet_E412_GG.html

Volgens mij hadden ze er ook een slanted kast staan.
Ik heb geen idee hoe die kasten klinken trouwens....

macwilliams
9 oktober 2010, 22:30
Op dit moment heb ik er 4 stuks G12-65's in zitten. :lovelove:
Ook in m'n 2x12 heb ik 65's zitten.
Je bent welkom om 's te komen testen in de Koekstad. Mijn 4x12 staat trouwens in onze oefenruimte in Eefde, bij Zutphen.
Ook daar kunnen we wel 's heen als je wilt, nemen we gelijk de rest van de Koekstad/Kmpn-clan mee. ;)


http://img.geocaching.com/cache/772d6bbd-a6fa-472c-bfdb-13206c779170.jpg

Dus er moet een ijsseldeltablues amp/cab meeting komen?
Dan kom ik met de 1960BX cab, de ENGL Steve morse en de MAC BBQ FLAMEDGRILLTOP de LUXE! Henri heeft de 65watt greenbacks, ik de 25watt. Nu nog iemand met de 20watt en of de 30watt.

Neem je Tele ook mee Henri?

macwilliams
9 oktober 2010, 22:33
Ik heb geen GB's kast meer, maar als je macwilliams lief aankijkt, kan hij er misschien één meenemen?

Ik was vandaag trouwens bij Vriese in Doetinchem, en zag dat ze daar nieuwe 4x12 ENGL kastjes met GB's hadden staan, wel prijzig.

http://www.vriese.nl/producten/1611/Engl_Cabinet_E412_GG.html

Volgens mij hadden ze er ook een slanted kast staan.
Ik heb geen idee hoe die kasten klinken trouwens....

Han'dn in de zakk'n en wies kieken isset beste waj kan doen.

Henri H
9 oktober 2010, 22:35
Hehe, IJsseldelta. Daar valt Arnhem ook onder, komt goed uit dus. :)

Tuurlijk neem ik de Tele mee. :ok:

Ik zal 's een datum proberen te regelen binnenkort.
Als the sure thing er oren naar heeft en even z'n email adres PM't, zal ik hem ook mailen.

macwilliams
9 oktober 2010, 22:41
Hehe, IJsseldelta. Daar valt Arnhem ook onder, komt goed uit dus. :)

Tuurlijk neem ik de Tele mee. :ok:

Ik zal 's een datum proberen te regelen binnenkort.
Als the sure thing er oren naar heeft en even z'n email adres PM't, zal ik hem ook mailen.

Mocht dit gaan lukken dan graag datums prikken zodat ik kan inplannen.

the sure thing
9 oktober 2010, 22:54
Ik zal mijn 2x12 met G12M-20's loaden en mijn HOOK R40 meenemen. Dus: you've got mail :)

Toaster
9 oktober 2010, 22:55
He ik woon in Brabant maar als de datum uitkomt kom ik ook graag langs. (ik zeg niks toe ;) )

Ik heb een Orange 4x12 met pre rola graanbacks. En een Marshall 4x12 met blackbacks. Ik ben best benieuwd hoe die zicht verhouden tot de moderne kasten.

Henri H
9 oktober 2010, 23:14
Brabant is geen IJsseldelta. :stop: ..... ;)

Geintje, maar onze oefenruimte is niet al te groot.
Ik zal 's kijken of ik wat kan regelen, zal waarschijnlijk ergens in november worden.

@ the sure thing: die M20's ben ik wel benieuwd naar, heb ze wel 's gehoord in een 4x12 van dhr. Winsemius op een CMW Plexi+. Meesterlijk soundje was dat!
Waarschijnlijk past die Plexi+ er ook wel erg goed bij.

macwilliams
9 oktober 2010, 23:34
He ik woon in Brabant maar als de datum uitkomt kom ik ook graag langs. (ik zeg niks toe ;) )

Ik heb een Orange 4x12 met pre rola graanbacks. En een Marshall 4x12 met blackbacks. Ik ben best benieuwd hoe die zicht verhouden tot de moderne kasten.

http://www.013.nl/uploads/event/web-nosleep.jpg

ghehehe, beastie boys ruleszzz

macwilliams
9 oktober 2010, 23:40
Brabant is geen IJsseldelta. :stop: ..... ;)

Geintje, maar onze oefenruimte is niet al te groot.
Ik zal 's kijken of ik wat kan regelen, zal waarschijnlijk ergens in november worden.

@ the sure thing: die M20's ben ik wel benieuwd naar, heb ze wel 's gehoord in een 4x12 van dhr. Winsemius op een CMW Plexi+. Meesterlijk soundje was dat!
Waarschijnlijk past die Plexi+ er ook wel erg goed bij.

Ik ga morgen de agenda raadplegen.

Jasper.
10 oktober 2010, 00:42
Ik heb geen GB's kast meer

Ghehe, jammer he ;)


Ik heb een combinatie van 2 greenbacks en 2 G12-65 speakers in mijn 1960AX kast.
Ik vond de greenbacks erg lekker scheuren en de G12-65 hadden lekker veel body en mooie solo geluid. Dus dan maar combineren en dat bevalt me momenteel zeer goed, meestal versterk ik in kroegjes alleen de greenbacks uit.

Hmm, ben benieuwd hoe dat klinkt.

Henri H
10 oktober 2010, 01:12
Ghehe, jammer he ;)
....Hehe, heb net toevallig zitten posten in een topic van jou, waarin je die cab laat horen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2483202#post2483202

Eerlijk gezegd heb ik er geen spijt van tot nu toe.
De GB-kast stond al een half jaartje o.i.d. werkeloos in onze oefenruimte.
Af en toe sloot ik hem nog 's aan, maar ik vond hem toch minder dan m'n huidige cabs, ligt ook aan m'n amps.
'k Ben echt blij dat ie jou goed bevalt.

the sure thing
10 oktober 2010, 09:12
... en ik heb in mijn Orange 2x12 een G12-65 en een G12M-20. Ik blijf toch twijfelen om er niet gewoon 2x G12M-20 in te zetten: ik ga deze week ff braaien en probeer het ook weer uit in de band. Misschien een 4x12 met 3 greenbacks en 1x G12-65?

LordRiffenstein
10 oktober 2010, 13:14
Interessant om lezen dat de G12-65 ook ter sprake komt. Ik heb er 2 oude onderweg uit de UK voor mijn 2x12. Zitten momenteel Governors in en die moeten VEELS te luid om goed te klinken. Ben benieuwd wat die G12-65s gaan doen in die cab, hoop op Greenback-sound met iets meer ballen.

Thiez
10 oktober 2010, 13:56
Ik denk dat dat tegen gaat vallen lordriffenstein. De G12-65 vind ik eigenlijk heel weinig greenback karakter hebben om eerlijk te zijn. veel voller en ronder. Ze scheuren niet zo elkker als greenbacks dat doen. Ze klinken veel liever.
Vandaar dat ik die combi gemaakt heb met greenbacks erbij. dan heb je het smerige uit de greenbacks nog en de G12-65 geeft het wat meer body.

jerome
10 oktober 2010, 14:32
Die (modernere) Greenbacks zijn imho idd niet tevergelijken met de g12-65.
Ik had vorig jaar een Marshall buikkast uit 2004 met Greenbacks gekocht en na 2 weken gelijk weer verkocht.
Wat een krasserig kutgeluid zeg!! Verschrikkelijk!
Ik snap werkelijk niet waarom zoveel mensen ze zo mooi vinden!
En dat op een Marshall JMP100Watt top uit 1978, een amp die niets krasserigs of korrelig in zich heeft...
Die G12-65ers vind ik persoonlijk een van de beste speakers ooit gemaakt!
Vol, vet en warm, en clean én heavy vind ik ze geweldig klionken!
En scheuren doen ze echt wel hoor...
Alleen de Celestion silver alnico's vind ik nóg beter klinken, maar ja die zijn bijna niet te vinden...

the sure thing
10 oktober 2010, 15:54
Ik denk dat dat tegen gaat vallen lordriffenstein. De G12-65 vind ik eigenlijk heel weinig greenback karakter hebben om eerlijk te zijn. veel voller en ronder. Ze scheuren niet zo elkker als greenbacks dat doen. Ze klinken veel liever.
Vandaar dat ik die combi gemaakt heb met greenbacks erbij. dan heb je het smerige uit de greenbacks nog en de G12-65 geeft het wat meer body. Dit zijn exact de bevindingen die hier, los van elkaar, uit "de test" komen. De G12-65 klinkt voller, midder, lager, vetter, heeft zelfs een iets meer prettige "compressie" (zo lijkt het), maar met crunch en rock prikken ze iets minder door de mix heen. De G12-65 klinken echt wel OK met scheur, maar in bandgeweld hebben de "greenback" speakers toch net dat beetje "hoog" extra wat het geluid van vervorming wat makkelijker doorgeeftik heb ze ombeurten in mijn HOOK R40 1x12 combo gezet: later mijn R40 laten ombouwen tot een top en daaronder een 2x12 kast gezet: alle combi's uitgeprobeerd.

Ik moet zeggen dat ik ZONDER BAND al lang voor de G12-65 speakers had gekozen. Maar in een 9 koppige band heb ik toch de voorkeur voor de G12M-20 speakers. Met de combi van G12-65 en G12M-20 speakers dacht ik even de ideale combi te hebben gevonden: toch mis ik dan net iets teveel het karakter van de G12M-20. Ik speel nu sinds een tijdje ook met een goede compressor die e.e.a. "aandikt". Dus ik ga vanavond mijn G12-65 vervangen voor mijn andere G12M-20 en dan in de band weer eens uitproberen.

Thiez
10 oktober 2010, 16:31
Die (modernere) Greenbacks zijn imho idd niet tevergelijken met de g12-65.
Ik had vorig jaar een Marshall buikkast uit 2004 met Greenbacks gekocht en na 2 weken gelijk weer verkocht.
Wat een krasserig kutgeluid zeg!! Verschrikkelijk!
Ik snap werkelijk niet waarom zoveel mensen ze zo mooi vinden!
En dat op een Marshall JMP100Watt top uit 1978, een amp die niets krasserigs of korrelig in zich heeft...
Die G12-65ers vind ik persoonlijk een van de beste speakers ooit gemaakt!
Vol, vet en warm, en clean én heavy vind ik ze geweldig klionken!
En scheuren doen ze echt wel hoor...
Alleen de Celestion silver alnico's vind ik nóg beter klinken, maar ja die zijn bijna niet te vinden...

De greenbacks zijn ook ontwikkeld om een beetje snijdende scheurende tone te hebben. Maar krasserig kan ik het niet noemen. Het geef gewoon een lekkere rauwe rand aan je overdrive. Terwijl de G12-65 veel liever klinken en ronder klinken. Ik vind voor akkoorden de greenbacks een lekker rauwe sound geven. Lekkere voor die ac/dc achtige crunch tonen ook. Maar voor lead vind ik de G12-65 weer lekkerder omdat die minder trebly zijn voor solo's.
Maar zo zie je maar weer. smaken verschillen.

@H.huisjes en Mac: ik zou ook best graag bij de greenback schietuit willen zijn alleen het is voor mij een pokke eind rijden en ik denk niet dat het kot van huisjes dit toelaat, aangezien er al hoop 4x12's erbij in gaan komen.
Misschien een idee om het een keer wat groter te houden? Ik heb welleens eerder het idee gehad om een cabinet meeting te doen om zo eens wat verschillende cabs te kunnen horen en proberen. Aangezien in winkels vaak alleen maar v30 en marshall gt75 kasten staan.

ieme
10 oktober 2010, 16:52
de H&K Greenback kast die ik gehad heb, klonk gewoon fantastisch.

MS

Heb ik ook gehad, goeie kast

tillens
10 oktober 2010, 17:01
Ieme, wat heb jij niet gehad kerel?

ieme
10 oktober 2010, 17:07
Ieme, wat heb jij niet gehad kerel?

Een hook....

Negative K3 fan
10 oktober 2010, 17:22
lang geleden heb ik bij Musik Produktiv een cab vergelijking gedaan en daar ben ik erachter gekomen dat greenbacks echt mijn ding zijn, dat komt met name doordat ze sterk aanwezig zijn in het hoog en over vrijwel elke amp een lekker sausje gooien. Ze hebben een erg specifieke sound, maar ik heb veel gitaristen gehoord waarvan ik dacht: jij moet eens een greenback kast proberen.

Waar ik toen ook ben achter gekomen, is dat de kast die om die speakers heen zit heel veel verschil maakt. Dit viel vooral op door het vergelijken van ontzettend veel V30 cabs (daar zijn er veel meer van dan greenback cabs). Mijn favoriete greenback kast was toen een nieuwe TV, maar dit was nog voor de tijd van Chinese greenbacks.

Een paar maand daarna heb ik via marktplaats voor een heel fijne prijs een marshall 1960TV uit 1977 kunnen kopen die ik nu nog altijd met veel plezier gebruik.

Omdat ik zolang niet meer heb gepost, nog even een persoonlijke mening: speakers worden door het gros van de gitaristen te weinig gewaardeerd. Vaak kopen ze een deftige head, maar dan kiezen ze hun speakerkast op basis van budget, vrijwel altijd een gewone 1960, maar ook b-merk kasten met een willekeurige speaker.

LordRiffenstein
10 oktober 2010, 17:32
Voor de G12-65 en Greenback vergelijkers, hebben jullie het dan over de oude of nieuwe G12-65 en oude of nieuwe Greenbacks?

Ik heb nl laatst 2 identieke cabs gehoord waarin van elk type de nieuwe versie zaten en ik vond dat de G12-65s toch niet heel erg ver uit de beurt van de GBs lagen. Ik vond de G12-65s vooral wat meer laag hebben en ze klinken inderdaad misschien een stukje smoother maar ik vond dat ze nog steeds de heerlijke bite van de GBs hadden.

the sure thing
10 oktober 2010, 18:35
Ik heb het over de G12-65 Heritage versie en de G12M-20 Heritage versie, de pre-Rola G12M-25.

macwilliams
10 oktober 2010, 19:19
@H.huisjes en Mac: ik zou ook best graag bij de greenback schietuit willen zijn alleen het is voor mij een pokke eind rijden en ik denk niet dat het kot van huisjes dit toelaat, aangezien er al hoop 4x12's erbij in gaan komen.
Misschien een idee om het een keer wat groter te houden? Ik heb welleens eerder het idee gehad om een cabinet meeting te doen om zo eens wat verschillende cabs te kunnen horen en proberen. Aangezien in winkels vaak alleen maar v30 en marshall gt75 kasten staan.

Mac heeft in deze geen zeggenschap. Het is geen schietuit maar een vergelijkend waren onderzoek. Er kan ook geen winnaar uit voort komen dan behalve wat je zelf het beste vind. Ik vind nu de babi greenback met sambal voor mij het lekkerst klinken voor een bijzonder mooi prijsje. Ik kan ook helemaal niks met de reaktie van Jerome, ik vind bijvoorbeeld de door hem genoemde amp echt kut klinken en ik snap niet dat mensen dat gruizige geluid wat aan vinden. Maar zoals altijd smaken verschillen.

Wat mij betrefd ben je net als toaster welkom. Maar Henri is tha authority to ask permizjun.

the sure thing
10 oktober 2010, 19:50
... het lijkt mij ook om de bijeenkomst qua "spul" zo klein mogelijk te houden: alleen speakerkasten met G12-65, en diverse "greenback" speakers (G12M-25, G12M-20).

jerome
10 oktober 2010, 19:51
Mac heeft in deze geen zeggenschap. Het is geen schietuit maar een vergelijkend waren onderzoek. Er kan ook geen winnaar uit voort komen dan behalve wat je zelf het beste vind. Ik vind nu de babi greenback met sambal voor mij het lekkerst klinken voor een bijzonder mooi prijsje. Ik kan ook helemaal niks met de reaktie van Jerome, ik vind bijvoorbeeld de door hem genoemde amp echt kut klinken en ik snap niet dat mensen dat gruizige geluid wat aan vinden. Maar zoals altijd smaken verschillen.

Wat mij betrefd ben je net als toaster welkom. Maar Henri is tha authority to ask permizjun.

Een JMP2203 is een gruizige klinkende versterker?:seriousf:

macwilliams
10 oktober 2010, 20:03
Een JMP2203 is een gruizige klinkende versterker?:seriousf:

Ja absoluut. Je moet gruizig wat dat betrefd niet verwarren met krasserig of schel. Wat dat vond ik hem echt niet!!! Het is moeilijk om er een term
aan te geven dan behalve gruizig. Wel "smerig" maar ik vond het niet echt lekker.

Damn wat is dat moeilijk om te omschrijven.

N.B.
Het is natuurlijk allemaal aan persoonlijke smaak gebonden.

Jasper.
10 oktober 2010, 20:04
Iemand geld over? Kun je deze ook nog proberen.
http://link.marktplaats.nl/384516554

Henri H
10 oktober 2010, 20:06
Een 2203 is één van m'n favoriete amps, maar dat terzijde.

Als er meer mensen zijn die ook graag mijn (oude '79/begin jaren 80) 65's willen testen, is prima, maar dat moet dan op een later tijdstip, anders wordt het gewoon een kippenhok, en daar heeft niemand wat aan.

Bij mij thuis langskomen kan ook, maar hier heb ik alleen een 2x12 (1/3 open back) Marshall 1936 kast staan.
PM me maar.

macwilliams
10 oktober 2010, 20:10
Iemand geld over? Kun je deze ook nog proberen.
http://link.marktplaats.nl/384516554

Ik heb deze ook gehad maar ik gaf toch de voorkeur aan de 25watters

Jasper.
10 oktober 2010, 20:19
Ik heb deze ook gehad maar ik gaf toch de voorkeur aan de 25watters

Ok, plus je hebt er voor het geld 4 25watters inclusief cabinet voor.

macwilliams
10 oktober 2010, 20:25
Ok, plus je hebt er voor het geld 4 25watters inclusief cabinet voor.

Dan wel tweedehands of een winkeliersdochter. Ik heb voor een tientje meer een nieuwe gekocht. Ik kreeg zoveel korting omdat ze van de oude collectie af moesten.

Jasper.
10 oktober 2010, 20:28
Dan wel tweedehands of een winkeliersdochter. Ik heb voor een tientje meer een nieuwe gekocht. Ik kreeg zoveel korting omdat ze van de oude collectie af moesten.

Ja, bedoel ik ook. Deze speakers zijn ook tweedehands natuurlijk :p (maar nog duurder dan nieuw denk ik )

macwilliams
10 oktober 2010, 20:29
Een 2203 is één van m'n favoriete amps, maar dat terzijde.

Als er meer mensen zijn die ook graag mijn (oude '79/begin jaren 80) 65's willen testen, is prima, maar dat moet dan op een later tijdstip, anders wordt het gewoon een kippenhok, en daar heeft niemand wat aan.

Bij mij thuis langskomen kan ook, maar hier heb ik alleen een 2x12 (1/3 open back) Marshall 1936 kast staan.
PM me maar.

Maar voor de IJsseldeltablues meeting pik je toch nog wel een datum?

Henri H
10 oktober 2010, 21:00
Ja, komt goed hoor.
Volgende week zal ik wel een mailtje sturen. :ok:

the sure thing
10 oktober 2010, 21:26
Iemand geld over? Kun je deze ook nog proberen.
http://link.marktplaats.nl/384516554

Tsja.... Jimmy Page van Led Zeppelin had G12H30's in zijn Marshall kasten zitten. Ze zijn mij iets te pinnig. Ze hebben wel een mooier (en iets meer) laag dan de G12M-25.

Henri H
10 oktober 2010, 23:01
Wat betreft het omschrijven van de verschillende speaker-sounds, is dit mijn ervaring:

Greenbacks: knapperig, typisch crunchy soundje, voor als je wilt "knap'n" ;)

V30: schreeuwerig, voor als je wilt brullen.

G12-65: volle ronde sound, voor als je wilt beuken.

G12T-75: allround speaker, geschikt voor veel stijlen, "ietwat" schel.

Overige types heb ik niet veel getest, wel een combi van V30/G12H30 (erg mooi!), Celestion Gold/G12H30 (nog mooier!), en ook nog een combi van 25's/75's, ook erg mooi.

Alles met een korrel zout, want het hangt erg af van, ten eerste je persoonlijke smaak, en ten tweede welke amp, gitaar en effecten je gebruikt. Ook de muziekstijl is van invloed, V30's worden vaak voor metal gebruikt, Greenbacks en 65's voor rock.
V30's vind ik b.v. niet mooi klinken i.c.m. m'n Marshall en Mesa, maar met de HOOK juist weer wel.

Uiteindelijk vind ik speakerkeuze van ondergeschikt belang.
Een goede amp klinkt ook op "mindere" speakers goed, en een standaard 1960 of 1936 met 75's doet het gewoon goed op veel amps die ik getest heb, ook met m'n HOOK.
Het is gewoon het laatste "stukje" gear wat je sound helemaal afmaakt.

WillemdaGuide
12 oktober 2010, 09:00
Als er nog ruimte is, en ik kan, wil ik mijn TV met chinese GB's wel meenemen...

the sure thing
12 oktober 2010, 19:30
Als er nog ruimte is, en ik kan, wil ik mijn TV met chinese GB's wel meenemen...Graag!!! Ik ben erg benieuwd naar deze kast.

macwilliams
12 oktober 2010, 22:54
Als er nog ruimte is, en ik kan, wil ik mijn TV met chinese GB's wel meenemen...

Heb je Henri al ge-pm'ed?