PDA

View Full Version : vervangen tremolo fender stratocaster naar wilkinson, of..?



allrounder
4 oktober 2010, 20:35
Beste lezer

Ik zit te zoeken naar een vervangende tremolo voor mijn japanse fender "contemporary" strat (1985 - 1987). Hier zit van origine een kahler fulcrum 2520 tremolo brug op. Deze is kapot en ik zoek dus een andere. Ik heb alleen wat dingen waar ik graag wat hulp bij nodig heb.

Ik heb m'n oog op de wilkinson vs 100 of vs 401. De string spread van die bruggen is 54 mm. Nou is de string spread van de kahler als ik het opmeet 53 mm. Betekent dit dat mijn hele gitaar is aangepast op 53 mm? Kan ik ook 54 mm gebruiken of moet ik nu een tremolo vinden met een string spacing van 53mm?

De stud spacing van de wilkinson schijnt 56,8 te zijn op de diagrammen die ik op internet vind. Nou zeggen ze bij stewmac dat de spacing 55,6 mm is (ze hebben het uit het magazijn nagemeten). Dit laatste is precies de stud spacing van de originele kahler tremolo. Dit zou makkelijk voor me zijn aangezien ik dan de bestaande gaten gewoon verder uit kan boren naar 10 mm. Kan iemand bevestigen wat de stud spacing van de wilkinson vs 100 is?

Als je nog andere tips voor mijn situatie hebt hoor ik het graag!

Vriendelijke groeten van allrounder, tim

G.G.
4 oktober 2010, 20:38
Waarom geen Kahler meer? Ze zijn volgens mij weer prima te verkrijgen na jaren van problemen.

allrounder
4 oktober 2010, 20:55
Ja er is een type kahler te verkrijgen die er direct in past. Ik geloof de 2710 ofzoiets. Deze worden niet meer gemaakt maar er is een website die een partij uit de jaren 80 heeft en verkoopt. Deze zijn echter duur. Verder vind ik ze niet zo mooi. Nieuwere kahlers zijn ook duur en moeten ook andere gaten voor geboord worden.

allrounder
8 oktober 2010, 20:05
Kan iemand me uitleggen hoe het zit met de string spread? Als je een brug hebt van 53 mm is dan de hals te smal voor een brug van 54 mm, of zet je hem dan soms verder naar achteren op de body. Ik ben een beginner wat betreft het technische aspect van gitaren.
Enig commentaar op mijn situatie wordt zeer op prijs gesteld.

RoelTM
5 mei 2014, 19:19
Oud topic, maar ik had dezelfde vraag als TS.

Ik ben bezig om een oude gitaar op te knappen, en wil graag de tremolo vervangen. Nu heb ik bij Guitar Supplies een leuke Wilkinson tremolo (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=wilkinson-wvcsb-strat_-style-tremolo-black&action=article&group_id=10000121&aid=2896&lang=nl) gezien. Deze heeft echter een string spacing van 10,8 mm, waar mijn gitaar 10.5 mm heeft.

Ik vroeg me af of dit veel uitmaakt, dat bijvoorbeeld de snaren naast de hals komen te liggen, of dat dit helemaal niet uitmaakt.

Tabula Rasa
5 mei 2014, 20:24
5 tussenruimtes tussen de snaren worden .3mm groter. In totaal is dit dus 1.5 mm. Druk je beide E snaren eens een heel klein beetje naar buiten en je ziet wat dat doet op de hals. Je ziet snel genoeg of je ruimte hebt wanneer je beide E snaren 0.75 mm naar buiten drukt.