PDA

View Full Version : Mic voor opnemen.



Thewisbone
4 oktober 2010, 18:23
Hee,

Ik zoek een Mic die ik op mijn laptop kan aansluiten.
zodat ik mijn gitaar sound kan opnemen.
tot nu toe deed ik het met een camera,, maar met distoration krijg je daar geen mooi geluid uit.

Iemand die kan helpen?

Haal hem wel van marktplaats af.
Weet niet echt waar ik naar moet kijken.

MaximVMH
4 oktober 2010, 18:46
Als je degelijke kwaliteit wilt, heb je ook een audio interface nodig, anders heb je NIETS aan een goede microfoon.

Een van de goedkoopste degelijke interfaces van het moment is de Alesis iO2 (Express). Nieuw net geen €100.

Wil je een gitaarversterker opnemen? Dan is de Shure SM57 (nieuw net geen €100) of Shure Beta 57A (nieuw €130) zeker geen slechte keuze.

Thewisbone
4 oktober 2010, 19:00
Ok thanks.. wat is een interface dan pcies?

Thewisbone
4 oktober 2010, 19:05
Is er niet iets simpelers dan zo''n heel apparaat

Arvoitus
4 oktober 2010, 19:36
Je mag best even zelf onderzoek doen over wat zoiets is.

Als je iets simpels wil dan moet je een Pod nemen.

Thewisbone
4 oktober 2010, 19:49
zal het ff onderzoeken tnx

skabouter
4 oktober 2010, 20:16
Heb je een mooie gitaar en amp en sound? Als je gitaarsound erg mooi is, neem dan een (goeie) mic, verdiep je in wat opname techniek, en je zal prima opnames kunnen maken! Maar als je niet echt een goeie set hebt ofzo zal een mic het niet beter doen klinken. Neem in dat geval anders een digitaal gitaarapparaat, iets als een POD oid.

als je voor de mic gaat, en je het niet te moeilijk wilt maken zou ik eens kijken naar een USB mic!
Dit is een hele handige goedkope all in one oplossing! Als je later meer wilt en dat nu al weet zou ik het niet kopen. Dan kan je beter voor een interface gaan met meerdere kanalen, zodat je kan uitbreiden met meer mics en sporen tegelijk opnemen. maar als je snel klaar wilt zijn neem je een usbmic. .

Op deze pagina staan er een aantal, vanaf E49,- tot bijna E400,-
http://www.feedback.nl/?id=52&o=3&q=usb+microfoon
laat gewoon van je budget afhangen wat je neemt.
En mss vind je op marktplaats wel betere deals!

Thewisbone
4 oktober 2010, 20:38
Ja krijg wel een redelijk mooi sound uit mn VOX.

Wil gewoon eens een mooi eigen nummer maken en dat op Youtube zetten ofz..

Thewisbone
4 oktober 2010, 21:02
Ik heb een Crafter Convoy Dx en een VOX komt wel nice geluid uit..

Enig idee hoe zo'n usb mic heet?

muziekschuur
4 oktober 2010, 21:14
Gebruik dan een channelstrip. En een SM57.

Thewisbone
5 oktober 2010, 10:57
Is het niet mogelijk om alleen met een mic te doen?

groeten t

driesp
5 oktober 2010, 11:28
Kan je op de footcontroller interface van guitar rig ook een mic aansluiten op de input?

mvg, Dries

MaximVMH
5 oktober 2010, 16:20
Is het niet mogelijk om alleen met een mic te doen?Jouw versterker geeft geluid. Dat geluid wordt opgevangen door een microfoon, dat een microfoonsignaal geeft. Dat microfoonsignaal moet worden versterkt door een microfoonvoorversterker, dat een lijnsignaal geeft. Dat lijnsignaal moet worden omgezet naar een digitaal signaal, en dat digitaal signaal moet naar je computer worden gebracht (USB, PCI, FW, ...).

Een USB-interface en een microfoon is dan nog niet zo gek ingewikkeld ;)

Je kan een USB-microfoon kopen waar al die 'omzettingen' al in gebeuren, maar dat gaat ten koste van de kwaliteit (logisch ook, als je naar de prijs kijkt). Zo'n USB-microfoon heb je voor nog geen €50 (Behringer). Grootste nadeel is dat als je nog een microfoon wilt aansluiten, je pech hebt: je kan maar zoveel microfoons aansluiten als dat je ingangen hebt op je interface. Geen interface = geen ingangen = geen extra microfoons.

USB-microfoons waar je zeker eens naar moet kijken (als je voor een USB-microfoon gaat): Blue Snowball, Blue Yeti, Studio Projects Little Square Mic, AKG Perception 120 USB, Audio Technica AT2020 USB.
Kan je op de footcontroller interface van guitar rig ook een mic aansluiten op de input? Op de pedaal-ingang? Neen. Die ingang stuurt enkel MIDI-waarden door, geen audio.

Thewisbone
5 oktober 2010, 19:02
Ok, ik kan zo'n ding misschien met broer kopen die wil hem ook wel gebruiken voor zijn rap rommel..

Thewisbone
5 oktober 2010, 19:47
Als ik zo'n kasje koop van zeg maar 100 euro..
hoe werkt dat dan?
Ik sluit hem aan op de laptop.. en dan?

en hebben jullie misschien enkele voorbeelden van welke kastjes er zijn?

MaximVMH
5 oktober 2010, 22:35
Ok, ik kan zo'n ding misschien met broer kopen die wil hem ook wel gebruiken voor zijn rap rommel..Prima :)
Als ik zo'n kasje koop van zeg maar 100 euro..
hoe werkt dat dan?
Ik sluit hem aan op de laptop.. en dan?Je sluit je microfoon op de audio interface aan, die via USB is aangesloten op de computer. Op je computer open je een opnameprogramma, en neem je op. Bij de meeste interfaces wordt er een opnameprogramma geleverd, en anders kan je vb. Reaper gebruiken.
en hebben jullie misschien enkele voorbeelden van welke kastjes er zijn?Alesis iO2 Express is een goedkoop 'bakje'. Je kan er je gitaar ook rechtstreeks op aansluiten om de effecten uit je opnameprogramma te gebruiken (of vb. Guitar Rig of Amplitube).

Thewisbone
5 oktober 2010, 22:47
Ok thanks daar kan de gitaar? en dat bakje dan naar de pc?

Is die ook goed om vocal op te nemen?

MaximVMH
5 oktober 2010, 23:20
Ok thanks daar kan de gitaar? en dat bakje dan naar de pc?Ja, je sluit de Alesis aan via USB. In je opnameprogramma kies je dan de Alesis als opnamebron, en voila :)
Is die ook goed om vocal op te nemen?No problemo. Geef je broer een microfoon, sluit die aan op de Alesis, en gaan met de banaan.

Thewisbone
6 oktober 2010, 09:46
Ok en is dit een vergelijkende Line 6 POD Studio USB Interface?

Thewisbone
6 oktober 2010, 09:47
En over welk opname prog heb je het dan? zit er 1 standaard bij of?

MaximVMH
6 oktober 2010, 13:29
Ok en is dit een vergelijkende Line 6 POD Studio USB Interface?Ja, alleen hebben niet alle POD's goede microfooningangen. De Line 6 POD's dienen vooral om je gitaar rechtstreeks op aan te sluiten, hoewel je er (als er een microfooningang op zit) vaak ook een microfoon op kan aansluiten. Als je nog een goede effectenbak zoekt voor je gitaar of je versterker niet altijd aan kan zetten ('s nachts, buren, ...), dan is de POD een prima keuze.
En over welk opname prog heb je het dan? zit er 1 standaard bij of?Bij die Alesis krijg je Cubase LE 4 of 5, de 'light-versie' van Cubase (een vrij professioneel opnameprogramma).

Thewisbone
6 oktober 2010, 16:06
En met die alesis zitten daar ook amp geluidden in voor de gitaar?

rockablues
6 oktober 2010, 17:30
je mag best even zelf onderzoek doen over wat zoiets is.

Als je iets simpels wil dan moet je een pod nemen.

...............+1

MaximVMH
6 oktober 2010, 19:20
En met die alesis zitten daar ook amp geluidden in voor de gitaar?Niet in de Alesis (hardware), maar er zijn wel plug-ins voor Cubase waarmee je dat kan doen.

Als je ook nog een toffe effectenbak wilt voor gitaar, ga dan voor een Line 6 POD (met microfooningang als je nog wilt opnemen met microfoon ;)). Als je vooral een correcte weergave wilt van je versterker, dan is de Alesis de goedkoopste optie.

Thewisbone
6 oktober 2010, 22:20
Ik heb de Alesis besteld bij music store voor 88 euro..

:)

Thewisbone
18 oktober 2010, 17:04
Hee,

ik heb dat ding nu binnen.
Aan mn laptop gedaan..
cd er in.. alleen hij vraagt om een LICENSE key maar die heb ik nergens..

GODVERORK!

wie kan helpen?

Thewisbone
18 oktober 2010, 17:24
oh heb het al..

lekker onduidelijke rommel..

muziekschuur
18 oktober 2010, 17:30
Ik zou em terugsturen..... Dat ze gewoon de licensekey voor je verstoppen.... En dan ook nog in het engels....

Thewisbone
18 oktober 2010, 18:01
Nee op de site stond dat die code op de verpakking stond.. maar dit was niet zo me helemaal kapot lopen zoeken..

staat het ergens op een site..

vette poep zooi

Thewisbone
18 oktober 2010, 18:42
Wie heeft ervaring met CUBASE?

snap er de ballen niet van..

MaximVMH
18 oktober 2010, 19:08
Wie heeft ervaring met CUBASE?

snap er de ballen niet van..Zoek de handleiding, zoek 'cubase tutorial' op Google of YouTube, of gebruik een ander programma ...

Reaper werkt voor mij net wat 'natuurlijker' dan Cubase (je kan Reaper gratis downloaden van de Reaper-website (www.reaper.fm), zonder restricties, en achteraf kopen). Maar dat ligt misschien vooral aan het feit dat ik al 2 jaar met Reaper werk ...

En ander Audacity, maar dan mis je heel wat functies.

yhcmarc
18 oktober 2010, 22:35
Ik prefereer ook absoluut reaper boven cubase. Verder, als je wilt leren "applicatie" tutorial op youtube intikken, kom je al een heel eind ...

Opnemen is leren, oefenen en problemen oplossen. Dat zul je toch voor een groot deel zelf moeten ontdekken anders leer je er geen fuck van.

Thewisbone
18 oktober 2010, 22:45
heb al op youtube gekeken maar dat zijn allemaal oudere versies

Han S
18 oktober 2010, 22:54
Cubase en Nuendo werken fantastisch en het klinkt ook prima. Ik ben 'opgegroeid' met Cubase, nog op de Atari 1040ST, sync mee laten lopen met de tijdcode op de multitrack tapemachine en drumsamples triggeren, keyboards opnemen en editen, geweldig programma. En als je eenmaal weet hoe het werkt kun je er alles mee.

Thewisbone
18 oktober 2010, 23:48
Oke dan weet jij dit vast wel..

Hoe neem ik op met het programma.. bij de oudere versies moest je Io2 aanvinken maar die kan ik hier nergens vinden

MaximVMH
19 oktober 2010, 13:25
Oke dan weet jij dit vast wel..

Hoe neem ik op met het programma.. bij de oudere versies moest je Io2 aanvinken maar die kan ik hier nergens vindenAls dat je probleem al is, gaat een ander programma niet helpen :D

Heb je de drivers van de Alesis io2 geïnstalleerd? Zoja, dan moet je in de Cubase-voorkeuren de driver 'ASIO' kiezen (kan ook ASIO 2.0 zijn). Daaronder kan je de Alesis kiezen. Zoiets doe je in de voorkeuren ;)

En de workflow van Cubase LE4 en Cubase LE5 zijn voor 99% hetzelfde. Op homerecording.be staat er een hele 'getting started' tutorial: http://www.homerecording.be/video/beginnen-met-cubase-deel-1.

Thewisbone
19 oktober 2010, 15:01
Thanks zal we van het weekend mee aan de slag.
en nee heb er nog geen drivers van geinstalleerd..
met audacity deed die het wel gelijk..

stevie_vp
22 oktober 2010, 10:47
Als je het simpel wilt houde, gebruik gewoon audacity...

Basseytje
22 oktober 2010, 14:42
gast, als je gewoon de tijd neemt en er voor gaat zitten. ga naar google en zoek daar je probleempjes op.

het kan voorkomen dat het niet de eerste keer gelijk werkt, maar dan ga je wat dingen uitproberen en niet na 1 poging al hier een vraag posten.

Thewisbone
22 oktober 2010, 15:59
Ben er nu mee bezig, en dat filmpje van die gast word je ook niet veel wijzer van..

ik probeer maar alesisiO2 aan te sluiten als opname apparaat maar dat lukt me neit

Roeland87
22 oktober 2010, 16:35
Staat ie wel in het rijtje met beschikbare asio drivers? Dat is het dropdown menutje dat je vindt door te gaan naar: device -> device setup -> vst audio system. Daar zou een dropdown menu moeten zitten waar je je beschikbare asio drivers ziet. 2 standaard cubase asio drivers en je io2 als het goed is.

Mocht ie daar al niet tussen staan dan herkent cubase je kaart niet:
- Staat ie aan? (lijkt een stomme vraag maar heb serieus een keer 5 minuten zitten prutsen voordat ik het in de gaten had :seriousf:)
- Usb kabel ingeplugd?
- Drivers geinstalleerd?

Dat filmpje is echt glashelder trouwens, hoezo wordt je er niet wijzer van? wat vind je onduidelijk?

Thewisbone
22 oktober 2010, 18:07
heb de driver geinstalleerd ja,

En over dat filmpje ik zie wel wat die doet enzo, maar ik weet niet wat die doet..

Thewisbone
22 oktober 2010, 18:17
god wat een schijt programma, loopt ook nog eens de hele tijd vast,,

MaximVMH
23 oktober 2010, 18:04
god wat een schijt programma, loopt ook nog eens de hele tijd vast,,Er zijn miljoenen nummers opgenomen met dat schijt programma. Al eens aan je eigen als de schijt-factor gedacht?

Thewisbone
24 oktober 2010, 18:46
Nou ik krijg het niet voor elkaar en daarom gaat die ook mooi terug naar dat mooie duitsland..
dan koop ik wel gewoon ergens een mic..

Han S
24 oktober 2010, 19:37
Wat een onzin, hoeveel studio's denk je dat er werken met Cubase of Nuendo? Protools heeft zich heel handig in de marktleiderpositie gemanouvreerd, maar volgens velen is Cubase een beter programma.

Thewisbone
25 oktober 2010, 12:11
Ja het zal best een studio ja, dit is niet echt een studie dit is klein bakje die niet werkt.

Han S
25 oktober 2010, 12:32
Je schijnt het niet te willen begrijpen, omdat het niet werkt is het een schijtprogramma? Waarom begrijpen al die mensen die er heel tevreden mee werken het dan wel?

Cubase is niet echt moeilijk, mooie toolbox en een goede machine die goed klinkt.

Thewisbone
26 oktober 2010, 11:11
Je schijnt het niet te willen begrijpen, omdat het niet werkt is het een schijtprogramma? Waarom begrijpen al die mensen die er heel tevreden mee werken het dan wel?

Cubase is niet echt moeilijk, mooie toolbox en een goede machine die goed klinkt.

Uhm ja.
maar goed er is niemand in mijn buurt die dat programma kent.
dus niemand die me kan helpen.

ik wil hem graag terug sturen naar music store.
ik weet alleen niet hoe.
heb ze vorige week gemailt maar krijg nooit antwoord

Han S
26 oktober 2010, 11:18
Heb je al eens gezocht op Google naar Cubase (http://www.softwaretrainingtutorials.com/cubase-4.php) ?

yhcmarc
26 oktober 2010, 12:13
een beetje doorzettingsvermogen is ver te zoeken idd ...

MaximVMH
26 oktober 2010, 13:09
ik wil hem graag terug sturen naar music store.
ik weet alleen niet hoe.Staat allemaal netjes uitgelegd op de website en op papieren die je kreeg bij de levering.

Thewisbone
26 oktober 2010, 13:18
Ik heb nooit duits op school gehad..:P

naja nooit gehad, ben er nooit heen gegaan:P
of zal ik maar even moeten bellen?

yhcmarc
26 oktober 2010, 15:17
http://lmgtfy.com/?q=google+translate+duits+nederlands

Basseytje
26 oktober 2010, 15:22
tipisch gevalletje van geen doorzettings vermogen. jij denkt voordat je eraan begint dat het al te moeilijk is. tja dan zal het altijd moeilijk zijn.

je kan zelfs opnemen met nero wave editor(gebruikte ik al toen ik 10 was om simpele opnames te maken met een crappy computermicrofoon). als dat al te moeilijk is dan is het ver te zoeken en kun je het beter opgeven IMO.

guhlenn
26 oktober 2010, 16:19
Kom mensen, lach es wat meer, dit is toch gewoon leuk?

@ tewisbone: iedereen weet dat alleen protools echt goed werkt. Het heet niet voor niks PRO-tools. Heet Cubase PROcubase? Nee? Noudan! Nujijweer! Pro=goed, geen PRO=slecht. punt.

Basseytje
26 oktober 2010, 16:24
moeten we lachen omdat dit gewoon echt vreselijk slecht is?

Han S
26 oktober 2010, 17:59
Het makkelijkste is een bandrecorder, je drukt op de record knop en hij neemt op, je drukt op de play knop en hij speelt het af, kutcomputers, is niks.

muziekschuur
26 oktober 2010, 18:39
Maarja, daar kan meestal niet meteen een microfoon in. Daar moet vaak nog een kabel tussen en dat staat dan weer niet op de verpakking.....

En als het al op de verpakking staat, dan moet ik het ook nog lezen.... WETEN ZE DAN NIET DAT IK ZONDER BRIL NIET LEZEN KAN.

En die bril leveren ze ook nooit mee.... Potverdikke.

Heb het wel eens gevraagd. Of ze een bril mee konden leveren.... Was het een wc bril... Eigenlijk gek... Ik bestelde namelijk een wc pot.... Kon ik nog niet de gebruiksaanwijzing lezen.... En ik keek dwars door die toiletbril heen.... Maar gelukkig zat de verpakking er nog om.... Dus gelijk teruggestuurd..... He wat denk jij dan...

Dat ik gekke henkie ben?

MaximVMH
26 oktober 2010, 23:01
@ tewisbone: iedereen weet dat alleen protools echt goed werkt. Het heet niet voor niks PRO-tools. Heet Cubase PROcubase? Nee? Noudan! Nujijweer! Pro=goed, geen PRO=slecht. punt.Kom, jij kent er duidelijk niets van.

ProTools is voor in de pro studio. tewisbone zit nog een paar niveau's lager, dan moet je Garageband gebruiken. Tjonge tjonge, dat je dat niet weet ...

Straks komt tewisbone vragen hoe je het programma 'mac os' installeert op Windows, want garageband zit bij mac os :crazyhappy:

Han S
26 oktober 2010, 23:20
Maar nu even serieus: het valt mij op dat er veel mensen zijn die alles het liefst op een blaadje krijgen gepresenteerd en zelf geen moeite willen ondernemen om iets voor elkaar te krijgen.

Natuurlijk is het internet een zegen want ongeveer alles wat je wilt weten is wel ergens te vinden. Het opnemen van audio werkt met de meeste programma's in principe hetzelfde. Je moet even een leerproces doormaken, maar als je het dan door hebt gaat het meestal wel redelijk lukken.

Het opnemen op zich is nog wel het eenvoudigste deel van de opnametechniek, het staat allemaal in de manual en zelfs een analoge 24 sporen recorder afregelen kun je via het internet nog wel leren.

Het moeilijke deel is nog veel ingewikkelder als je denkt, de eigenschappen van de duizenden verschillende microfoons, wat ze wel goed doen en niet is daar een deel van. Het werken met mensen en ze naar de grenzen van hun kunnen zien te krijgen is een ander onderdeel van het proces.

Het doorgronden van een opnameprogje is peanuts vergeleken bij die grootheden.

Ik zou zeggen: doe je best, je kunt het, ga voor de spiegel staan, kijk jezelf vriendelijk aan en zeg tegen jezelf: ik kan het best zelf.

The Bertman
26 oktober 2010, 23:21
Nou moet ik hem in 1 opzicht gelijk geven: Musicstore reageert inderdaad nooit op emails. Kutwinkel.

Frits van Mourik
27 oktober 2010, 00:04
"jongens, nou wilde ik misschien een schuurtje bouwen ofzo... ik heb gehoord, dat ik daarvoor een hamer nodig heb.
welke raden jullie mij aan? en hoe hou je zoiets beet? spijkers, zijn die dan ècht nodig? wat doe je daar dan mee?"

Frits van Mourik
27 oktober 2010, 00:10
Nou moet ik hem in 1 opzicht gelijk geven: Musicstore reageert inderdaad nooit op emails. Kutwinkel.

Joh, bel ff! 't Is bij Musicstore vaak geen onwil, maar onmacht/onkunde.
Dat gezegd hebbende: ik bestel daar overigens ook NOOIT meer wat!
Het gaat daar vrijwel altijd mis.

Basseytje
27 oktober 2010, 08:18
ik heb in het begin ook wel wat problemen gehad met musicstore toen ik mijn gitaar wilde bestellen. maar toen ik ineens problemen kreeg met een versterker die ik bij hun gehaald had. had ik binnen een week een gloednieuwe, terwijl ik eerst eentje had die al helemala afgespeeld was en waar ik maar 60 euro voor betaald had omdat hij daar stond weg te rotten.

Thewisbone
27 oktober 2010, 10:26
Bestel er ook nooit meer wat.. verrekte duitsers,..
dat briefje was wat ze mee hebben geleverd om hem terug te sturen.
is vet onoverzichtelijk.
het is half duits/half engels.

Maarja ik zal ze wel moeten bellen denk ik.

reageren op mails doen ze niet.

guhlenn
27 oktober 2010, 15:26
Het ontgaat je volledig he?

Basseytje
27 oktober 2010, 15:39
ik koop hem over voor 50 euro. dat scheelt jou een hoop verzendkosten:)
hoewel ik nu zie waar je woont... kost het ook al 7 euro om te verzenden

het is maar wat jij liever doet. verzenden voor 18 euro naar duitsland. en vervolgens 2 maanden op je geld wachten of hem naar eindhoven opsturen voor 7 euro en gelijk 50 euro in de pocket erbij, ik betaal ook wel de verzendkosten.

Han S
27 oktober 2010, 16:40
Jongens, kan dat handel drijven even via PM? Goed zo.

Thewisbone
27 oktober 2010, 23:29
bassy denk je dat ik achterlijk ben ofzo?

ik maak gewoon gebruik van die 30 dagen niet goed geld terug service.
ik heb ze vannemiddag even gebeld, telefoon nummer stond gewoon in het boekje van hun :soinnocent:

ze komen hem vrijdag ophalen met ups dus ben ik van die zooi af.

Basseytje
28 oktober 2010, 00:33
bassy denk je dat ik achterlijk ben ofzo?

Niet persoonlijk bedoelt en no offence, maar.. ja dat denk ik:)

marter544
28 oktober 2010, 02:12
Niet persoonlijk bedoelt en no offence, maar.. ja dat denk ik:)

Hahahahaha koning grappig.

Basseytje
28 oktober 2010, 08:35
@marter

jij hebt dit draadje zeker niet doogelezen?

guhlenn
28 oktober 2010, 09:08
telefoon nummer stond gewoon in het boekje van hun.

lol. Nee! Echt waar?

Thewisbone
28 oktober 2010, 11:16
Weer van die sneue forum lui hier.

Han S
28 oktober 2010, 11:22
Heren, we zitten hier niet in of topic, laat dat persoonlijke geneuzel even los en ga het over de inhoud hebben.

erwin_ve
28 oktober 2010, 12:15
Ik vindt het wel opmerkelijk dat de TS cubase niet aan de praat kan krijgen, zelfs met de ingebouwde geluidskaart van de computer is dat met een beetje speurwerk aan de praat kan krijgen. En paar screenshots waren welkom geweest voor gedegen hulp.
Maar goed hij heeft het al teruggestuurd...jammer, dat soort pakketjes(interface+software) hebben hun waarde al lang bewezen.

Han S
28 oktober 2010, 12:24
Hij bekijkt het maar, als je geen moeite wilt doen houdt het lekker op. Ik heb veel met Cubase gewerkt, heerlijk programma. Met de rechter muisknop haal je een toolbox tevoorschijn met een schaartje, een gummetje, een lijmtube enzo, hoe simpel wil je het hebben. Waar zal dat schaartje voor dienen denk je?

Als je dat spul niet aan de gang krijgt en je vraagt om hulp op een forum, dan krijg je dat ook wel. Maar als je meteen begint te roepen dat het een schijtprogramma is dan vrees ik dat je mensen tegen je in het harnas jaagt.

Maar de goede man is 18 jaar en zal nog vele leermomenten meemaken.

showband
28 oktober 2010, 12:32
ik moet wel bekennen...
dat ik de overstap van VST-5 naar de nieuwe cubase als een stenen muur heb ervaren.

ik ben van pro24 (atari) naar cubase op atari, naar VST-5 op PC moeiteloos gemigreerd.

Maar sinds ik een nieuwe cubase heb....
Veel te vol scherm, (ontbrekende?) logic editor onbruikbaar voor mij. Geen ondersteuning voor (dure) steinberg hardware. (bv een voor mij onmisbare tijdgecontroleerde Midi in en uit)

Dongels die niet samenwerken in een programma. En dat is K*T want ik draai alleen met legale programma's. En ik hou mijn muziekcomputer vrij van internet dedicated voor muziek. Om zo snel en storings/virusvrij te werken. En dat werkt ECHT niet meer.

Ik ben serieus aan het overwegen mij oude pentium 3 weer op te bouwen om terug te gaan naar mij vst5 host. Want het blijft nu al een paar jaar vechten in plaats van lekker opnemen.

erwin_ve
28 oktober 2010, 12:47
ik moet wel bekennen...
dat ik de overstap van VST-5 naar de nieuwe cubase als een stenen muur heb ervaren.

ik ben van pro24 (atari) naar cubase op atari, naar VST-5 op PC moeiteloos gemigreerd.

Maar sinds ik een nieuwe cubase heb....
Veel te vol scherm, (ontbrekende?) logic editor onbruikbaar voor mij. Geen ondersteuning voor (dure) steinberg hardware. (bv een voor mij onmisbare tijdgecontroleerde Midi in en uit)

Dongels die niet samenwerken in een programma. En dat is K*T want ik draai alleen met legale programma's. En ik hou mijn muziekcomputer vrij van internet dedicated voor muziek. Om zo snel en storings/virusvrij te werken. En dat werkt ECHT niet meer.

Ik ben serieus aan het overwegen mij oude pentium 3 weer op te bouwen om terug te gaan naar mij vst5 host. Want het blijft nu al een paar jaar vechten in plaats van lekker opnemen.

Heb je het over Cubase 5? Als je VST 5 gewend bent dan is Cubase LE nagenoeg hetzelfde met zelfs iets meer opties en geen gedoe met dongle's. Gewoon een code invoeren en klaar.

Roeland87
28 oktober 2010, 12:56
Ik vindt het wel opmerkelijk dat de TS cubase niet aan de praat kan krijgen, zelfs met de ingebouwde geluidskaart van de computer is dat met een beetje speurwerk aan de praat kan krijgen. En paar screenshots waren welkom geweest voor gedegen hulp.
Maar goed hij heeft het al teruggestuurd...jammer, dat soort pakketjes(interface+software) hebben hun waarde al lang bewezen.

Nou ik vraag me af of die screenshots de boel hadden kunnen redden. Een paar pagina's terug is zelfs een link naar videotutorial geplaatst die stap voor stap alles liet zien en dat werkte ook niet.

@TS, jammer dat je cubase niet aan het werk krijgt, het is echt een heel fijn programma met zeer veel mogelijkheden. Misschien is het gewoon niet voor jou, wellicht dat een ander programma wel logischer aanvoelt?

Basseytje
28 oktober 2010, 13:14
er zijn makkelijkere programma's gegeven, zoals 'Audacity'. maar zelfs dat wordt te moeilijk geacht

Thewisbone
28 oktober 2010, 13:59
Het filmpje klopte niet met het programma wat ik had, die van mij was nieuwer.
Het had een hele andere interface.

en nee audacity is niet te moeilijk.
maar dat wil ik niet gebruiken omdat er veel minder opties waren, maar goed
het ding word morgen opgehaald.
en dan koop ik wel gewoon mic met plop kapje ofzo en dan met audacity werken.

Thanks allen, behalve bassey



Doe maar slot, of delete topic ofzo:P

Basseytje
28 oktober 2010, 14:24
het heeft zo veel zin om "een" microfoon te kopen met plopkapje. want dankzij dat plopkapje lukt het wel ineens :soinnocent:

hoe wil je dat signaal opnemen dan zonder interface???

ik denk niet dat je het principe hebt begrepen van je audio interface. Ik ben hier niet om je af te bekken, maar ik wil je ook gewoon helpen. sorry dat ik zo geergerd reageerde, maar kan er slecht tegen als iemand het zo snel opgeeft.

Han S
28 oktober 2010, 14:43
Een microfoon is een klein dynamo'tje en door het bewegen van een diafragma wordt er een spanning opgewekt. Wil je dat naar een opnameprogramma in een computer sturen dan moet daar eerst een datastroom van worden gemaakt. Dat doet de AD converter in de interface, dus je zult toch het een en ander aan kennis over die zaken moeten consumeren, is allemaal op dit forum te vinden.

showband
28 oktober 2010, 17:40
Heb je het over Cubase 5? Als je VST 5 gewend bent dan is Cubase LE nagenoeg hetzelfde met zelfs iets meer opties en geen gedoe met dongle's. Gewoon een code invoeren en klaar.

nope.

oude dongel: printerpoortmodel.
nieuwe : USB model

oude model, eq, note editor, logic editor in logische separate schermen
nieuw: alles tegelijk in beeld met pietepeutrige knopjes op allerlei plaatsen.
ik heb een groter scherm moeten kopen om uberhaupt het beeldscherm te kunnen bekijken... Op mijn oude scherm kreeg ik de helft van de knoppen buiten beeld of te klein om te raken met een muis.

Waarom moet alles tegelijk in beeld? %$#@%$#
En dus niets gewoon vindbaar onder pulldown menu's gesorteert. Maar alles met 2mmx3mm icoontjes verspreid door het scherm. Op dat formaat zie je echt niet wat een icoon betekent. Oude versie stond er gewoon op wat het was met letters. Nu heb je een symbool in 3d-effect op een miniscule knop met 3d effect. Waarom?

Ook een hoop shortcuts werken niet meer hetzelfde als alle vorige incarnaties.

enz enz

Thewisbone
28 oktober 2010, 23:14
het heeft zo veel zin om "een" microfoon te kopen met plopkapje. want dankzij dat plopkapje lukt het wel ineens :soinnocent:

hoe wil je dat signaal opnemen dan zonder interface???

ik denk niet dat je het principe hebt begrepen van je audio interface. Ik ben hier niet om je af te bekken, maar ik wil je ook gewoon helpen. sorry dat ik zo geergerd reageerde, maar kan er slecht tegen als iemand het zo snel opgeeft.

Met interface bedoelde ik het uiterlijk van dat programma,

voor alleen de mic ga ik audacity gebruiken.

Basseytje
29 oktober 2010, 08:31
ik bedoel de connectie tussen je mic en je pc. wellicht 1 met een preamp??? wat voor mic wil je aanschaffen? met een condensator heb je ook nog phantoom voeding nodig.

Thewisbone
29 oktober 2010, 11:09
Ik probeer eens wat anders ik doe een split kabel in mijn mic ingang van de versterker, 1 laat ik naar mijn laptop gaan voor opnemen en 1 naar mijn stereo om er geluid uit te krijgen.
van het weekend eerst maar zien of dat werkt.
dan heb ik helemaal geen apparte mic nodig dus..

Basseytje
29 oktober 2010, 11:32
je stopt een kabel in de mic ingang??? en dan laat je die naar de ingang van je pc en de ingang van je stereo lopen??? zoals je het nu beschrijft gaat dat niet werken, maar dan snap je zelf ook wel.

stel je zou een kabel vanuit de headphones out, van je versterker, naar je pc laten gaan, dan heb je nog steeds zwaar bagger geluid. waarom wil je niet begrijpen dat je een Audio Interface nodig hebt? anders kan je pc niets met het signaal en klinkt het net alsof je door een telefoon hebt gespeeld/gezongen

Thewisbone
29 oktober 2010, 13:35
Ik bedoel Koptelefoon uitgang.

Sorry,:P

Maar ik zal het eerst maar proberen al het spul heb ik wel dus.

Han S
29 oktober 2010, 13:42
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996

Lezen, gewoon doen.

Thewisbone
29 oktober 2010, 15:42
Yes mijn cheap ass oplossing werkt wel:D

YEAH NU NUMMER MAKEN HAHA

Thewisbone
29 oktober 2010, 20:21
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VYYQ3SKCYWL3.mp3

Dit heb ik ff snel opgenomen, om het te testen of er wat leuk uit zou komen.

Oordeel..

morgen zal ik een eigen nummer proberen te maken. :blast:

Solidkick
29 oktober 2010, 23:43
Dit heb ik ff snel opgenomen, om het te testen of er wat leuk uit zou komen.

Oordeel..

morgen zal ik een eigen nummer proberen te maken. :blast:

Ah, toch zelf nog even opgelost? :ok:

Kom op met dat nummer dan!

Thewisbone
30 oktober 2010, 00:50
hij staat er via dat linkje...

vincent136
30 oktober 2010, 11:24
http://www.korg.co.uk/images/products/tuners/pitchblack_slant.jpg
Misschien handig, zo'n ding?

Thewisbone
30 oktober 2010, 11:32
Wat is dat?

Thewisbone
30 oktober 2010, 11:34
Stem kasje?

vincent136
30 oktober 2010, 12:46
ja, tis wat vals volgens mij. Maar leuk dat het nu wel lukt, succes met het muziek maken!

Thewisbone
30 oktober 2010, 13:16
ik ben nu weer bezig, met gitaren..

MaximVMH
30 oktober 2010, 13:24
Dit is gewoon té grappig :D