PDA

View Full Version : Combo op cabinet



Juuleman
4 oktober 2010, 17:07
Heey mensen,

Even een klein topic.

Als je een cabinet op een combo aansluit, krijg je dan alleen nog geluid over de cab of allebei (dus combo en cabinet)?

Groetjes,
Juul

Basileia
4 oktober 2010, 17:09
Dat hangt er helemaal vanaf welk combo je hebt, en hoe je hem aansluit. welk combo heb je?

Juuleman
4 oktober 2010, 17:14
Nou, nog geen. Maar ik ga binnenkort waarschijnlijk een Orange Rocker 30 kopen.

EDIT: ofja, ik heb er wel een natuurlijk. Maar nog een goedkoop ding. Dus ik wil graag de info over de nieuwe amp.

Buzzel
4 oktober 2010, 17:42
Internet:???:

Maar ik denk eigenlijk wel dat ie gewoon aanblijft.

Dommedik
7 oktober 2010, 18:13
Ik heb die vraag ook eigenlijk. Heb een Fender Hotrod Deluxe. Hoeveel ohm is ie eigenlijk? 8? En hoeveel ohm moet de cab zijn dan?

stikel
7 oktober 2010, 21:20
Dat hangt helemaal van de mogelijkheden achter op de combo af. Soms zit de bedrading van de amp rechtstreeks aan de speaker. Soms zit de interne speaker middels een plug achter in de combo en kun je die dus uitnemen en daar vervolgens een cab aan hangen. De speaker van de combo is dan uit. Soms is er een extra ingang en spelen dus zowel speaker van de combo en de extra cab. Meestal staat het tal ohm's dan wel vermeld.

Herman
8 oktober 2010, 11:20
Ik heb het een tijdje gedaan met mijn Koch Twintone combo over een 2x12 Koch. Ik betwijfel of het is wat je wilt, want toen ik later eens de speaker van het combo'tje los koppelde en alles volledig door de kast joeg klonk het echt stukken beter!

Blijft proberen natuurlijk, want misschien bevalt het jou wel heel goed!

Kim Wilson
8 oktober 2010, 11:33
Ik heb die vraag ook eigenlijk. Heb een Fender Hotrod Deluxe. Hoeveel ohm is ie eigenlijk? 8? En hoeveel ohm moet de cab zijn dan?
Interne speaker is idd 8 ohm. Volgens mij kun je daar een 8 ohm kast bij aan hangen. Of een 4 ohm, en dan een lege jackplug in de int.spk.-aansluiting.

m@rijn
8 oktober 2010, 13:01
wat als je een 16 ohm cast hangt aan een 8 ohm uitgang?

ik zit met mijn blues deluxe met dit issue: mag je de speaker van de combo zelf gebruiken (8 ohm) + dan via de andere uitgang er een 16 ohm kast op hangen?

Kim Wilson
8 oktober 2010, 13:18
Nee, daar kan de trafo niet altijd goed tegen. Er zijn amps die wel tegen een 100% missmatch kunnen, maar volgens mij dan liever minder dan meer.

Bij transistoramps is dat anders. Daar kun je alles aanhangen, zolang het aantal ohms maar gelijk of hoger is. Lager niet, want dan creëer je een kortsluiting.

Ezyduck
8 oktober 2010, 20:25
het ging over de Orange Rocker 30 toch ? Dit staat in de handleiding (effe goed lezen)

" Outputs When using a single Orange 16 ohm speaker cabinet, (i.e. PPC412 or PPC212), attach it to the
16 ohm output socket on your amplifier.
When using two Orange 16 ohm speaker cabinets attach each one to a separate 8 ohm
output socket on your amplifier.
When using a single 8 ohm cabinet attach it to either one of the two 8 ohm output
sockets on your amplifier.
WARNING: Never use two 8 ohm cabinets at the same time.
When using the Rocker 30 combo with a 16 ohm extension speaker, disconnect the internal speaker
from the 16 ohm socket and reconnect to one of the two 8 ohm sockets. Connect the extension
speaker to the other 8 ohm socket.
WARNING: Orange Rocker amplifiers should not be used with 4 ohm speakers."

Juuleman
9 oktober 2010, 10:49
Bedankt!

;)