PDA

View Full Version : Ervaringen met Hudson gitaren?



Joeridev
4 oktober 2010, 16:30
Hallo allen,

Ik ben van plan een (goedkope,) degelijke electro-akoestische gitaar te kopen en mijn oog viel op de HUDSON HF1DX.

http://www.rockpalace.com/product/Hudson-HF1DX-Electro-Acoustic-Guitar-Pack-Natural-Satin

Mijn budget is beperkt en deze viel er erg wel mooi in. Op het internet valt er echter niets over te vinden qua reviews, dus mijn vraag is of iemand ervaringen met deze versie heeft of met Hudson gitaren in het algemeen?

Alvast dank voor de info!

gr Joeri

LaurentB
4 oktober 2010, 17:58
Ik ken ze niet, maar voor een puur akoestische gitaar is 119 euro al niet veel, laat staan voor een elektro-akoestische. Dat versterkingssysteem kost toch ook al gauw een paar tientjes, waarvoor er voor de gitaar zelf dus minder dan 100 euro overblijft.
Heb je die versterking beslist nodig?

Joeridev
4 oktober 2010, 18:55
Ik wil de gitaar graag gebruiken om op de computer muziek op te nemen. De inbegrepen pre-amp vind ik zelf wel een plus gezien mijn beperkte geluidskaart. En zover ik heb begrepen is de gemiddelde starters gitaar ergens tussen de 50 en 100 euro. Cijfersgewijs leek het al met al dus best aardig... Jij hebt je twijfels?

LaurentB
4 oktober 2010, 19:30
Ik denk dat je een beter geluid krijgt als je met een redelijke microfoon je gitaar akoestisch opneemt. Zo'n element direct in de geluidskaart geeft een erg raar geluid, ook met de voorversterker van de gitaar.

Joeridev
4 oktober 2010, 19:49
Okay, dank voor je inzicht! Heb je misschien een suggestie voor de microfoon? (merk bv)

LaurentB
4 oktober 2010, 20:29
Nou, ik ben ook weer geen microfoonexpert, maar je zou in elk geval een condensatormicrofoon moeten zoeken, die hebben de helderheid die je nodig hebt voor een akoestische gitaar.

als ik hier (http://www.thomann.de/nl/cat.html?gf=microfoons_v_akoestische_gitaren&oa=pra) kijk, zie ik er een voor 38 euro, bijvoorbeeld.

Ikzelf gebruik een RØDE NT3 van ca 125 euro, en dat klinkt goed, maar dat zou in jouw geval buiten verhouding zijn, natuurlijk.

Joeridev
4 oktober 2010, 21:52
Alright, ja maar eens rondkijken voor een betaalbare microfoon.
Voor de gitaar zit ik een nieuwe Curzon te overwegen (99,-) of misschien een Ibanez GA3 NJP AM voor 79,- (heeft wel een lichte beschadiging).

LaurentB
4 oktober 2010, 22:54
Ja wacht even, die Ibanez is een nylonsnarige gitaar hè, dat klinkt heel anders dan een staalsnarige gitaar.
Ben je ook al eens in winkels gaan kijken wat de mogelijkheden zijn, ipv op Internet?

Joeridev
5 oktober 2010, 07:47
Wat is het directe verschil in geluid dan? Deze 2 gitaren zijn afkomstig uit winkels. Zat er aan te denken er dit weekend even langs te gaan.

LaurentB
5 oktober 2010, 09:12
Wat is het directe verschil in geluid dan? Deze 2 gitaren zijn afkomstig uit winkels. Zat er aan te denken er dit weekend even langs te gaan.

Dit is mijn nylonsnarige Hopf: Nylonsnarig (http://www.em11.nl/geluiden/hifi/hopf_prelude_nr_1.mp3)

Dit is mijn (zelfgebouwde) staalsnarige Em11: Staalsnarig (http://www.em11.nl/geluiden/hifi/close.mp3)

Het klinkt dus echt heel verschillend.

Nylonsnarige gitaren worden vooral in de klassieke, spaanse en latinmuziek gebruikt, staalsnarige meer in de pop, rock en blues.

Maar ga vooral ook eens bij Rockpalace en/of andere zaken kijken en laat je een en ander demonstreren.

--=HANS=--
5 oktober 2010, 09:16
Nylonsnarig wordt met name gebruikt voor klassiek en flamenco, voor pop, rock, blues etc. is staalsnarig het meest geschikt.

Zoals Laurent ook al min of meer opmerkt, ga niet te veel op internet af maar ga ook eens naar een winkel. Een gitaar koop je niet van een plaatje en laat je niet verleiden door allerlei rommel die ze in het pakket stoppen. Een snarenwinder en een stemfluit, je kan echt heel goed leven zonder. Verwacht niet te veel van dit soort gitaren, voor € 119,00 kan het gewoon niet veel zijn.
Gezien je vraag over het verschil tussen nylon en staal is het zowiezo een aanrader om eens naar een speciaalzaak te gaan en je eens goed te informeren over de mogelijkheden.

MurphyFan
5 oktober 2010, 09:21
was onlangs bij Keymusic in Brussel. daar hebben ze redelijk wat hudson akoesten. 'k vind ze niet echt slecht voor het geld, al zou ik het budget toch proberen iets te verhogen, naar 200 à 300 euro. 100 euro meer scheelt toch wat soundsgewijs. 't ene exemplaar was ook het andere niet, dus zeker uitproberen en niet blindelings kopen;

Joeridev
5 oktober 2010, 11:07
Ik realiseer me net dat m'n broer al 16 jaar gitaar speelt en verschillende gitaren tot z'n beschikking heeft. Die zal wel voor een demonstratie te porren zijn. :)

Als ik het zo hoor is staalsnarig in ieder geval meer mijn ding, hoewel de nylon ook best wat heeft. Maar dat zou meer voor in de toekomst zijn, als extra gitaar bijvoorbeeld.

Nogmaals dank voor jullie info & moeite!

LaurentB
5 oktober 2010, 11:43
Ik realiseer me net dat m'n broer al 16 jaar gitaar speelt en verschillende gitaren tot z'n beschikking heeft. Die zal wel voor een demonstratie te porren zijn. :)

Als ik het zo hoor is staalsnarig in ieder geval meer mijn ding, hoewel de nylon ook best wat heeft. Maar dat zou meer voor in de toekomst zijn, als extra gitaar bijvoorbeeld.

Nogmaals dank voor jullie info & moeite!

Nou, neem die broer dan ook mee naar de muziekwinkel, zou ik zeggen. Hij zal kunnen beoordelen of een gitaar waar jij in geïnteresseerd bent een beetje acceptabel is.

Joeridev
5 oktober 2010, 15:44
Dat lijkt me een puik plan. Voor mijn kleine budget is in ieder geval niet veel (goede) keus beschikbaar, ik zal dat maar als voordeel beschouwen.