PDA

View Full Version : Amp opnemen met UX1



Steelduines
4 oktober 2010, 00:03
Ik heb een aantal jaar gitaar gespeeld met Guitar Rig 4 / Amplitube 3 in combinatie met een Line 6 POD Studio UX1. Ik heb nu sinds kort een blackstar ht 5. Deze is voorzien van een emulated output. Nu wilde ik mijn amp opnemen d.m.v. de UX1 die ik dus nog heb liggen. Het signaal uit de versterker is gewoon een line signaal dus die moet op de 1 v/d twee line-in ingangen op de ux1. Ik heb nu met een paar programma's geprobeerd op te nemen. Ableton, Adobe Audition 3 en Sony Sound Forge 10. Moet ik per se gebruik maken van ASIO drivers voor het opnemen?? Met Adobe Audition lukt het tot nu toe het beste. Ik heb alleen probleem met een te hoge input. Het klinkt alleen lekker als ik mijn amp zacht zet, dan loopt audition niet in het rood. Maar voor het beste geluid uit mijn amp moet ik hem wat harder zetten. Er zit wel een master mixer in audition maar die verlaagd alleen het volume. Nu is mijn vraag: Is het ook mogelijk dat ik via 1 van deze programma's het input signaal kan verlagen, zodat deze niet meer in het rood loopt en er dus stukken wegvallen.

Misschien is er ook een andere manier om mijn amp op te nemen in combinatie met de UX1, als jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag.

MaximVMH
4 oktober 2010, 02:05
Ja, je moet persé de ASIO-drivers gebruiken.

Steelduines
4 oktober 2010, 21:16
Ja dacht ik al. Ik had ook al de ASIO4all drivers geïnstalleerd. Maar heb nog steeds het input probleem. Moet je daar misschien een ander soort interface voor hebben, die op de interface zelf de input kan verlagen.....

arcane
4 oktober 2010, 23:17
Misschien podfarm gebruiken en dan bypassen?

MegaDrive
4 oktober 2010, 23:53
Zet voordat je opneemt in Audition op het betreffende kanaal een 'amplify insert' met een negatieve waarde, dat zou moeten werken. Zelf zet ik altijd een klein beetje compressie (hoge ratio) op het kanaal waarop ik (mic'd) gitaar ga opnemen, dat voorkomt onverwachte pieken en maakt de track naderhand beter bewerkbaar.

interessander
5 oktober 2010, 00:14
Misschien podfarm gebruiken en dan bypassen?

Dat werkt bij mij goed met ableton, dan kun je het beste monitoren in podfarm met de minste latency. In podfarm kun je dan ook nog effecten gebruiken, wel de amp modeling uitzetten.

Steelduines
5 oktober 2010, 02:01
@MegaDrive

Hoe/wat/waar voer je precies die amplify insert. En hoe werkt dat precies met die compressie dan. Ik ben echt nog een Audition n00b dus...

@all
Bedankt voor de tips iig

Terminus
5 oktober 2010, 08:37
Ja dacht ik al. Ik had ook al de ASIO4all drivers geïnstalleerd. Maar heb nog steeds het input probleem. Moet je daar misschien een ander soort interface voor hebben, die op de interface zelf de input kan verlagen.....

Asio4All heeft geen zin, je moet gewoon de ASIO drivers van de UX1 gebruiken. Staat er niet ergens in de handleiding hoe je de input gain verandert?

MegaDrive
5 oktober 2010, 09:19
In Audition kun je per track effecten toevoegen met de fx knop of via 'effects>mastering rack'. Selecteer 'amplitude & compression > amplify' om het ingangssignaal te verlagen en 'multiband compressor' als je wat lichte compressie wilt toevoegen. Even kort door de bocht: een compressor verlaagt de dynamiek van je geluid. Wat zacht is, wordt harder, wat hard is, wordt zachter. Er is veel informatie over te vinden op het web en waarschijnlijk ook wel op dit forum.

interessander
5 oktober 2010, 09:39
Maar waarom moet je je Blackstar harder zetten voor een beter geluid dan? Het is toch een direct signaal van de preamp via een emulated out?

Volgens mij kan het ook werken als je vanaf de send van de fx loop naar de UX1 gaat en dan bijvoorbeeld een speakersim van gearbox (in podfarm kun je geen losse speaker zonder amp gebruiken) of een impulse gebruikt, dan heb je ook behoorlijk wat flexibiliteit in verschillende modellen van speakersimulatie.

Steelduines
5 oktober 2010, 10:37
@interessander

Het is een buizenbak he, dus die klink wel wat lekkerder als hij wat hardere staat en de buizen wat harder moeten werken.

@Terminus

Ik heb het geprobeerd met de ASIO Drivers van de UX1, maar toen kreeg ik audition niet aan de praat.

interessander
5 oktober 2010, 11:18
@interessander

Het is een buizenbak he, dus die klink wel wat lekkerder als hij wat hardere staat en de buizen wat harder moeten werken.

Dat was nu net mijn punt, ik neem aan dat de eindtrap geen invloed heeft op je emulated output, en dan zou het niet uit moeten maken, of bedoel je dat hij met meer preamp gain de input al gaat oversturen?

Steelduines
5 oktober 2010, 11:35
@interessander

Het kan zijn dat ik er naast zit, maar volgens mij doet de eindtrap ook gewoon mee. De eindtrap zorgt voor de distorion toch?? Ik zou gewoon denken dat het signaal de hele amp doorloopt en daarna naar de ouput gaat ipv de speaker... Of zeg ik nu iets doms?

interessander
5 oktober 2010, 12:27
Als je versterker aan staat dan moet deze altijd aangesloten zijn op een speaker! Ik begrijp dan dat het misschien wat fijner klinkt als het iets harder staat, maar dat is denk ik eerder de perceptie via de speaker in de ruimte waar je zit. De emulated output, de naam zegt het al, bootst de karakteristiek van een speaker na.

Terminus
5 oktober 2010, 14:31
@interessander

Het is een buizenbak he, dus die klink wel wat lekkerder als hij wat hardere staat en de buizen wat harder moeten werken.

@Terminus

Ik heb het geprobeerd met de ASIO Drivers van de UX1, maar toen kreeg ik audition niet aan de praat.
Mogelijk is het een bug in Audition (ik ben gestopt Audition te gebruiken vanwege het gebrek aan stabiliteit) maar ik zou echt proberen het alsnog te laten werken. Heb je de nieuwste drivers geprobeerd? Aan Line 6 ligt het waarschijnlijk niet.