PDA

View Full Version : M.F.G.Hashimoto



remon23
3 oktober 2010, 18:25
Ik heb laatst een gitaar voorbij zien komen, een M.F.G. Hashimoto w3100.

Weten iemand iets van deze gitaar af? Ik kan niets terugvinden op het net.
De gitaar is volledig massief, en heeft een spruce top met rio pallisander achter en zijkanten. Op de achterkant zit tevens wortelnoten verwerkt. Prachtig om te zien.

De gitaar is inmiddels +-35 jaar oud maar in super conditie.
Is dit rommel, of de moeite waard?
En, wat zou ongeveer de waarde van zoiets zijn?

Bedankt!

remon23
4 oktober 2010, 16:42
Iemand uberhaupt ervaring met het merk Hashimoto?

LaurentB
4 oktober 2010, 17:55
Nee, ik niet, maar ik ben dus ook benieuwd!

fandango
4 oktober 2010, 19:38
Hier staat dat de W3100 lijkt op de W350. Het lijkt er niet op de ze veel geld waard zijn maar wel degelijk gebouwd.

http://www.guitar-museum.com/guitar-15321-1976-F-Hashimoto-W350

Laser
4 oktober 2010, 20:56
Euh
even reageren:

ik schreef zelf al het één en ander onder andere op dit forum:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90959&highlight=hashimoto&page=2

Kijk ook op Harmony Central e.d.m. voor meningen.

De Maruha Gakki factory haalde een vliegtuigingenieur in huis die zich ook met gitaarconstructie ging bezighouden (meneer Hashimoto) die ook zijn eigen reeks kon bouwen.
In de 70tiger jaren waren deze gitaren beter dan de toenmalige productie van Martin's - de eigenaar van Hills music in Brussel was de invoerder ervan voor België, en hij drukte me onlangs nog op het hart deze (W350) nooit weg te doen want: dus beter dan de Martin's van toen, zeldzaam en betaalbaar.

Kan je er één vastkrijgen aan een koopjesprijs: ongetwijfeld doen ook al is er nog werk aan. De fabricatie is goed, zelfs van de lagere reeksen; de fineerlagen ( want laat je niet beetnemen: zij- en achterkanten zijn meestal fineer, maar van Japanse precisie!) zijn de beste fineerverwerking in de gitaarindustrie, en de top is van heel goed spruce.

Dus als je wil toehappen: neem een setje nieuwe snaren mee, vraag de eigenaar of je ze erop mag leggen ( ik start met de G en B om de weergave van de mid's te kunnen inschatten, als die snor zitten dan leg ik de andere er ook op en.. koop ik de gitaar) en dan spelen maar.

Later nieuwe kam, actie laten bijstellen, totale revisie en voor een prik heb je een gitaar die voor dezelfde kwaliteiten veel meer kost.

Zo maar mijn gedacht....

remon23
5 oktober 2010, 12:44
Ik heb de Hashimoto inmiddels gekocht!

Ik heb er erg goed en kritisch naar gekeken, en naar mijn beleving en wat een gitaarbouwer heeft verteld zijn de achter en zijkanten massief rio pallisander! Tevens zit er op de achterzijde een stuk wortelnoten ingelegd, prachtig!

Nu maar hopen dat ik er niet naast zit, en dat het echt allemaal massief hout is.
Ik heb het idee dat de w3100 serie een zeer exclusieve serie is geweest.

Dit met een solid spruce top en ebben houten toets en brug..:crazyhappy: Het klinkt echt geweldig!

Ik zal er snel wat foto's van posten, ik ben er zeer tevreden over.
Technisch is de gitaar in orde, geen scheurtjes of opvallende putjes of dergelijken. Actie is superlaag, maar loopt niet aan. Fishman element werkt ook prima. Hals is ook mooi recht.

Foto's volgen snel..

remon23
5 oktober 2010, 20:05
Euhm, hoe gaat het precies in zijn werk foto's uploaden? :???: :)

Pirate
5 oktober 2010, 20:18
uploaden bij photobucket.com (of soortgelijke)
en dan het web adres van de foto zelf kopieeren en tussen [ img ] en [/img ] zetten (zonder spaties)

remon23
5 oktober 2010, 20:50
Ok, got it.. Hier een paar foto's..

LaurentB
5 oktober 2010, 21:02
Ik zie geen foto's...

remon23
5 oktober 2010, 21:08
Het ging een beetje fout, nogmaals dan maar:

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/IMGP3560.jpg

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/IMGP3556.jpg

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/IMGP3557.jpg

remon23
5 oktober 2010, 21:10
Ik heb geen super foto's momenteel, maar nog een paar:

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/IMGP3555.jpg

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/IMGP3559.jpg

LaurentB
5 oktober 2010, 21:25
Wow, prachtige afwerking en details! :o

beruk
5 oktober 2010, 21:33
Dat is een serieus chique gitaar! :lovelove:
Van harte!

remon23
5 oktober 2010, 21:33
Hij heeft een benen kam en topkam, ebben houten toets en brug. Alleen, de brugpennen zijn van plastic. Ik denk dat ik morgen bijpassende ebbenhouten pennen met abalone dot ga bestellen.

Ik heb ze gezien bij www.guitar-parts.nl voor zo'n €16,- euro.
Iemand nog betere suggesties?

remon23
5 oktober 2010, 21:41
Dat is een serieus chique gitaar! :lovelove:
Van harte!

Dankjewel!

Laser
5 oktober 2010, 22:01
Gefeliciteerd met je aankoop!
Deze zal je niet makkelijk laten gaan.

Zeer goede afwerking, zo zie ik ze ook graag :-) Prachtige halsafwerking, topproduct! Mooie tekening in de top.

- Om zekerheid te hebben over massief of laminaat zijkanten kan je dat laten nakijken aan de eindpin bvb. De gitaarbouwer die de mijne nakeek was formeel: laminaat. Maar top kwaliteit.

- zelf heb ik er benen bridge pins in gezet om de klank wat op te heffen, met benen brugzadel en Elixir nano's. De top is tamelijk dik spruce ( of was het omdat de vorige eigenaar er niet zoveel op had gespeeld dat het topblad nog niet open was gekomen) dus verkoos ik een combinatie die de toon wat zou ophelderen. Geslaagd combo - zo vertellen mijn oren me toch.

Doet de trussrod het nog? Bij mij zat die erg vast de eerste keer - was nooit gebruikt - ik schrok me een hoedje toen die de eerste keer met een knap loskwam.

Nogmaals: héél fijn dat je deze vond, en je zal er nooit spijt van krijgen.

zoon van Piet
6 oktober 2010, 11:57
Mooi, prima afgewerkt ook..

Ik vind hem wel erg lijken op de betere Suzuki en 3S gitaren uit die tijd. Toeval? Ik zie dat jij beiden hebt, Laser. dus aan jou deze bal..?

remon23
6 oktober 2010, 17:38
Gefeliciteerd met je aankoop!
Deze zal je niet makkelijk laten gaan.

Zeer goede afwerking, zo zie ik ze ook graag :-) Prachtige halsafwerking, topproduct! Mooie tekening in de top.

- Om zekerheid te hebben over massief of laminaat zijkanten kan je dat laten nakijken aan de eindpin bvb. De gitaarbouwer die de mijne nakeek was formeel: laminaat. Maar top kwaliteit.

- zelf heb ik er benen bridge pins in gezet om de klank wat op te heffen, met benen brugzadel en Elixir nano's. De top is tamelijk dik spruce ( of was het omdat de vorige eigenaar er niet zoveel op had gespeeld dat het topblad nog niet open was gekomen) dus verkoos ik een combinatie die de toon wat zou ophelderen. Geslaagd combo - zo vertellen mijn oren me toch.

Doet de trussrod het nog? Bij mij zat die erg vast de eerste keer - was nooit gebruikt - ik schrok me een hoedje toen die de eerste keer met een knap loskwam.

Nogmaals: héél fijn dat je deze vond, en je zal er nooit spijt van krijgen.

De trussrod doet het nog prima! Ik had die ook gecontroleerd op het moment dat ik de gitaar kocht..

En ja, ik hoop maar dat het massief is. Er is mij verteld dat een gitaarbouwer er goed naar heeft gekeken, en heeft verteld dat het massief hout is. Ik zou hem graag eens willen laten nakijken.

Inmiddels heb ik ebben houten pennen besteld. En ga ik er een setje 0.11 phosphor bronze van Roto Sound Jumbo op zetten. Dan gelijk even de toets en brug olien..De vorige eigenaar heeft mij verteld dat de snaren er misschien al 2 jaar op zitten, dus ik ben heel benieuwd hoe de klank gaat worden!

budje
6 oktober 2010, 18:42
*kwijl*

wat een mooi stukkie hout!

:cheerup:

Laser
6 oktober 2010, 19:52
Mooi, prima afgewerkt ook..

Ik vind hem wel erg lijken op de betere Suzuki en 3S gitaren uit die tijd. Toeval? Ik zie dat jij beiden hebt, Laser. dus aan jou deze bal..?

De 3S is intussen verleden tijd, ook al liet ik ze niet graag gaan. Maar het klikte goed met de koper, dus ik was er gerust in dat ze in goede handen kwam.

Waarom vertrok de Suzuki wel en zal de Hashimoto nooit vertrekken?
Hoogst persoonlijke voorkeur. Pfff lastige vraag.

De Suzuki was héél licht gebouwd, een pluimgewicht tav de Hashimoto. Laminaat rondom, maar weer eens: in die periode pasten de Jappen hun precisie laktechniek toe voor verlijming; ze slaagden er in om laminaat licht te maken, toch sterk, en met een aangepaste bebalking binnenin klinkt dat heel sprankelend.

Ik heb keuzes gemaakt om de Hash met vrij massieve top toch wat sprankel mee te geven. Wellicht zal de top verder openbloeien. Initieel klonk de gitaar ( na 15 jaar leven in een gitaarkist) als een doos: goede balans, maar de bassen kwamen niet open, de sustain in de mids kon beter; toch geloofde ik erin dat ze zo opleven. En dat lukt.
De Hash is ook binnenin aangepast om nekstabiliteit in de hand te werken. Ook netjes afgewerkt, met grote zorg ( in lijm gedrenkt textiel over de kruisingen van de klankbalkjes bvb). Hier is een pak traditioneel vakmanschap toegepast - en ik vind dat tof.


De Suzuki was doorleefd en open toen ik ze kocht. Nam ik telkens weer ter hand. Dus die was in orde.

En toch de Suzuki laten gaan, de Hashimoto bleef.
Is een gevoelskwestie denk ik, buikgevoel. Het is een betere boom - chuck dread dan de Suzuki was. Die was veel beter voor fingerpicking (balans, sprankel) - maar daar heb ik een andere voor in gebruik (A&M). Daar komt het voor mij op neer.

(ik ben aan psychanalyse toe nu...) ;)

zoon van Piet
7 oktober 2010, 11:27
Bedankt voor de diepgaande analyse.
Gaat het alweer een beetje..? ;)

Ik heb lange tijd een Suzuki met massief bovenblad gehad. (maar ja: vrouw weg, gitaartje weg..)
Ik herken de opmerking van die lichte bouw wel, reden waarom ouwe Suzuki's vaak zo goed klinken. En waarom ze ook vaak eerst naar de dokter moeten voordat je er op kunt spelen.. De Hashimoto is dus steviger gebouwd en klinkt (desondanks) goed..

remon23
7 oktober 2010, 11:40
Als ik je verhaal zo hoor Laser, heb je heel bewust voor de Hashimoto gekozen. En ik begin nu ook wel te snappen waarom.

De laatste paar dagen dat ik de gitaar bespeel begint die al steeds meer open te worden. Een prachtige nuance en sustain. Ik word er razend enthousiast van!

Nu had ik ebben houten pennen besteld bij guitar-parts. Kreeg ik vandaag de mededeling dat het nog uit Amerika moet komen, en waarschijnlijk een kleine 20 dagen duurt voor dat ik het in huis heb. Naja, is niet anders..Maar wel een beetje balen..

remon23
7 oktober 2010, 18:06
Vandaag had ik de toets en brug geolied, en de nieuwe snaren doen hun werk goed! Een paar nieuwe foto's, kon het niet laten:soinnocent:

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/DSC00540.jpg

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/DSC00531.jpg

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/DSC00536.jpg

remon23
7 oktober 2010, 18:10
http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/DSC00530.jpg

http://i1086.photobucket.com/albums/j445/remonS23/DSC00528.jpg

jazzie1
8 oktober 2010, 20:34
Zou willen dat er eens zoiets moois bij mij "langs kwam"..Blijf het verbazend vinden dat men elke keer weer ergens een juweeltje weet op te duiken..:ok:

Laser
8 oktober 2010, 23:59
Je moet wat geluk hebben hé.
Laatst stond er nog een W340 te koop op 2dehands, vraagprijs lag me wat de hoog, en omdat ik al zo tevreden ben met de W350 heb ik ze laten gaan.

fandango
9 oktober 2010, 07:45
Wat een prachtige gitaar. Ik ben benieuwd wat de gitaar heeft gekost.
Ik zie dat Hashimoto's tweedehands niet al te duur verkocht worden maar deze lijkt me kwalitatief toch een topgitaar

remon23
10 oktober 2010, 14:47
Wat een prachtige gitaar. Ik ben benieuwd wat de gitaar heeft gekost.
Ik zie dat Hashimoto's tweedehands niet al te duur verkocht worden maar deze lijkt me kwalitatief toch een topgitaar

Inderdaad, Hashimoto gitaren staan voor niet al te veel geld te koop. Maar, wat je zegt klopt, dit model is naar mijn weten wel een topserie uit de jaren 70 wat de beste jaren waren.
Er is inmiddels al 2x bevestigd door kenners dat het een all solid rio pallisander gitaar is.
En verder is het een prachtige Martin d-45 kopie, op de slagplaat en tuners na.
Misschien dat ik die ga vervangen, zodat de gitaar exact de look van een d-45 heeft. Maar op het zelfde moment, is de gitaar dan niet meer origineel.
En dat staat me ergens wel tegen. Al zijn tuners al eens vervangen, er staat wel; made in Japan op.

Een tortoise slagplaat zit op €6,-, en vergulde tuners tussen de €40,- van een b merk, tot zo'n €80,- - €150,- euro voor gotoh tuners.

Nja, ze blijf je lekker bezig.. :)

Laser
10 oktober 2010, 23:25
Remon,
ik zou niet aan de tuners raken als ze nog goed werken - en dat doen ze denk ik wel. Zelf vind ik het belangrijker dat ze origineel blijven dan dat ze een Martin copy zouden benaderen. Als ze al vervangen werden is dat minder van tel.

Wat de vraag betreft over solid of niet voor de rug en zijkanten:
op zich een niet vitale vraag denk ik. Ik merk op dat de achterpanelen aan de buitenzijde mooie birds-eye tekeningen vertonen. Is dat binnen in ook te zien op die plaatsen? Indien niet is verder onderzoek aangewezen. Maar nogmaals: dat doet niets af aan de kwaliteit van de gitaar, en die kwaliteit is er.

Spelen maar! :ok:

pietkleine
7 maart 2011, 17:29
Ik heb laatst een gitaar voorbij zien komen, een M.F.G. Hashimoto w3100.

Weten iemand iets van deze gitaar af? Ik kan niets terugvinden op het net.
De gitaar is volledig massief, en heeft een spruce top met rio pallisander achter en zijkanten. Op de achterkant zit tevens wortelnoten verwerkt. Prachtig om te zien.

De gitaar is inmiddels +-35 jaar oud maar in super conditie.
Is dit rommel, of de moeite waard?
En, wat zou ongeveer de waarde van zoiets zijn?

Bedankt!

Heb zelf een W3200
Is ongeveer 34 jaar oud.
Al 33 jaar in mijn bezit.
Kocht hem destijds voor Fl 900.00

pietkleine
7 maart 2011, 17:48
Remon,
ik zou niet aan de tuners raken als ze nog goed werken - en dat doen ze denk ik wel. Zelf vind ik het belangrijker dat ze origineel blijven dan dat ze een Martin copy zouden benaderen. Als ze al vervangen werden is dat minder van tel.

Wat de vraag betreft over solid of niet voor de rug en zijkanten:
op zich een niet vitale vraag denk ik. Ik merk op dat de achterpanelen aan de buitenzijde mooie birds-eye tekeningen vertonen. Is dat binnen in ook te zien op die plaatsen? Indien niet is verder onderzoek aangewezen. Maar nogmaals: dat doet niets af aan de kwaliteit van de gitaar, en die kwaliteit is er.

Spelen maar! :ok:

Ga er maar vanuit dat de back en sides gelamineerd zijn.
Mijn W-3200 heeft dit in ieder geval wel
Zeer mooi stukje lamineerwerk.

paulus07
8 april 2017, 10:33
Ik heb sinds kort een W 380 in mijn bezit en ben daar mee naar een luthier gegaan om de nek te laten repareren .
Hij was erg stellig dat de zij en achterkant gelamineerd zijn en het topblad massief is , maar dat doet absoluut niets af aan het geluid wat dat instrument produceert .
Mijn maatje , die op het instrument heeft gespeeld , noemde het een Powerhouse , waarop hij graag wilde blijven spelen .
En dat het goed is dat ik haar van de vuilnishoop heb gered .

jplm
8 april 2017, 11:05
maar dat doet absoluut niets af aan het geluid wat dat instrument produceert .

Als je een gitaar hebt waarvan het geluid je bevalt dan maakt het mijns inziens niks uit als later bij de reparateur blijkt dat de zijkanten en achterblad van gewapend beton blijken te zijn, het geluid beviel immers toch al voordat je dat wist.