PDA

View Full Version : welke lijm gebruiken bij bindings



rinaldo
3 oktober 2010, 14:35
welke lijm gebruiken jullie bij het lijmen van plastic bindings.
ik gebruik meestal seconden lijm, maar ben daar niet echt tevreden over. het droogt snel, maar ik zit ook regelmatig met m,n vingers aan mijn gitaar vast, en het moet ook direct goed passen, want als het een keer vast zit heb je een heel werk om het weer los te krijgen.

ik wil een lijm waarbij je de tijd hebt om dingen te corrigeren als het nodig blijkt.
wat zijn jullie ervaringen?

stijnkenens
3 oktober 2010, 14:39
Secondenlijm is idd niet gemakkelijk.

Ik gebruik epoxy (2k), huidenlijm, soms zelfs titebond.
Ik schuur wel eerst de binding ruw op met grof schuurpapier (korrel 60 of 80 ...)


s.

Javaca
3 oktober 2010, 14:43
Hoor ook van veel mensen die een lijm met aceton erin of zelfs pure aceton gebruiken. Dit smelt het plastic een beetje en laat het zo versmelten met het hout. Volgens mij verkoopt Dieter ook zulk spul. Gevonden: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=uhu-allplast-binding-cement&action=article&group_id=18&aid=2088&lang=NL http://www.guitarsupplies.nl/data/articles/images/b_2088.jpg

Gitaarbouwer
3 oktober 2010, 16:46
Super spul. Gebruik het zelf ook, voor kunststof bindings op hout.

rinaldo
3 oktober 2010, 17:52
bedankt voor de tips. ga die uhu lijm zeker proberen. ik ben nu met een binding bezig in drie lagen, wit zwart wit. die uhu is ook geschikt voor plastic op plastic?

espike
10 oktober 2010, 11:13
kijk er mee uit bij plastic op plastic: omdat het plastic smelt, kan t ook in elkaar kleuren, wat natuurlijk je binding minder strak maakt.

Zelf zweer ik bij secondelijm, en een haarföhn.
De haarföhn voor het voor buigen van de binding, daarna secondelijm, en de haarföhn voor het sneller drogen.
Wel gebruik ik goedkope schilder handschoenen: 100 in een pakje a 1,50 euro
Plakken niet zo snel als mijn vingers, en als ze moeilijk gaan doen, pak ik de volgende.

rinaldo
10 oktober 2010, 13:11
ik ben de afgelopen dagen flink aan het stoeien geweest met verschillende lijmsoorten. ik heb de binding er al een paar keer weer af moeten frezen omdat het niet naar mijn zin was.

het probleem zit hem een beetje in het feit dat het een binding is die uit drie delen bestaat zeg maar. een witte, een zwarte en daarna weer een witte.

het zijn plastic strookjes van een mm dik, zodat je een totaal van 3 mm dikte krijgt. normaal gesproken is een binding zeg maar 2mm dik, dus frees je een sleufje van 2mm waar je binding mooi in past, en die je dus met tape mooi netjes vast zet zodat ze op hun plaats blijven.

bij deze binding doe ik ze een voor een, maar dan kan ik hem niet vast zetten met tape, want dan trekt hij de binding scheef in het binding kanaaltje.

dus met andere woorden, hij moet eigenlijk direct goed zitten, en vast. dus ben ik toch weer terug bij sec lijm.

en ook daar zitten grote verschillen in. ik heb het geprobeerd met bison, maar dat beviel mij niet zo goed. daarna heb ik bij de hobby model bouwwinkel een merk gekocht die vrijwel meteen vast zit. zap a gap stond er op het flesje, en het werkt perfect. een beetje activator er bij en het zit zo vast als een huis. en voor het buigen van de scherpe bochten gebruik ik een verf brander, zo,n soort van opgevoerde fuhn zeg maar.

epoxy heb ik ook geprobeert, maar dat is mij slecht bevallen. het was dik en stroperig, en het stinkt verschrikkelijk. niet echt mijn ding dus. al met al is het een kut klusje, die mij toch behoorlijk is tegen gevallen.

maar als er iemand tips heeft hoe 3 ply binding aan te brengen, dan hoor ik ze graag.

Gitaarbouwer
10 oktober 2010, 17:54
Meedere lagen, dan toch maar liever met secondenlijm. Ik zou willen adviseren DIT (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=63809) topic te lezen, en dan met name de postings van Mattia.

Ik heb Mattia's methode gevolgd (3 lagen met secondenlijm) zonder vieze vingers, zonder tijdnood. Belangrijkste attentiepunt: zorg ervoor dat alle 3 de bindings goed op hun plek zitten (met schilderstape) voordat je met secondenlijm aan de slag gaat.

Check HIER (http://www.xs4all.nl/%7Ea160999/build_a_guitar_2/album0.html) de foto's. Klik op Part 5.
(en evt. Part 4 voor de UHU lijm)

Robrock
10 oktober 2010, 19:02
Hoi Rinaldo,

de truuk is om het in één keer te doen. Ik zag de truuk op de video van Benedetto. Het is een beetje lastig uit te leggen maar het werkt goed. Het eerste stukje is het lastigste. Zet dit vast met secondenlijm. Vul de groef, ongeveer 20cm, met aceton houdende lijm houdt de binding gespreid vast zodat de lijm er tussendoor wordt gedrukt als je ze plaatst. Met een papiertje in één beweging de overtollige lijm afvegen en de binding nogmaals aandrukken en vast zetten zoals een enkelvoudige binding.

Het werkte voor mij goed op 4-voudige binding van m'n archtop (samengesteld uit 3 strippen in het bovenblad en een extra rand onder de binding aan de zijkant) Ik gebruik voor zo'n samengestelde Bison alleslijm (in zo'n doorzichtige fles).

Succes Rob

rinaldo
10 oktober 2010, 20:19
bedankt voor de reacties. ik heb het topic van gitaarbouwer even doorgelezen, en dat heeft mij wel wat goeie tips opgeleverd. die methode met de seconde lijm lijkt mij wel een hele goeie. ik ga het maar even proberen denk ik, de binding is mij nog niet naar m,n zin, dus frezen maar weer. het binding materiaal haal ik bij de gamma, van die plastic hoeklijntjes van 1,45 per stuk of zo. even onder de lintzaag door en je hebt per hoeklijn 2 bindingstrips.

ze zijn er in wit en in zwart, dus ideaal voor mijn doeleinden.