PDA

View Full Version : omhoog benden met een strat??



Diedo
6 mei 2003, 21:00
ja, dat vraag ik me dus af,...
als ik naar een video van yngwie malmsteen kijk, dat zie ik die gitaargoeroe even omhoog benden met zn strat...
bij mij kan dat dus echt niet...

is dit een speciale tremolo, heb ik een kuttremolo, of is het wat anders...

zou ik er wat aan kunnen doen ZONDER:
a)een nieuwe brug
b)dat ik mn gitaar toch mol, of dat ie voortdurend ontstemt... ik vermoed stiekem zels al dat dit laatste een probleem wordt...

bedankt
Diedo

RadiuS
6 mei 2003, 21:36
waarschijnlijk zit je tremeolo alleen maar naar achteren gedraaid, dat kan je aanstellen als je je gitaar aan de achterkant openmaakt maar als je t nog nooit heb gedaan kan je beter ff naar de gitaarshop gaan ermee. Bedenk wel dat je stemming bij gebruiken van tremolo er echt veel onstabieler door wordt!

Diedo
6 mei 2003, 21:39
ik had al zoŽn vermoeden...

het is geen probleem ofzo, maar ik vroeg het me gewoon af...

Diedo

niels5150
6 mei 2003, 21:42
yngwie heeft een zogenaamd scalloped fretboard. Dit houdt in dat de toets is uitgefreest, waardoor hij makkelijker kan benden! tip van richie blackmore!

Diedo
6 mei 2003, 21:47
ja, die wist ik, maar ik snapte niet dat hij met zn tremolo omhoog kon benden en ik niet :wink:
ik heb die hele video... ik viond het verbazingwekkend dat die gast dat even uit zn mouw schud... als ik nog ooit in mn leven een honderdste deel van dat niveau bereik, dan ben ik al heel gelukkig!!

Diedo

ieme
6 mei 2003, 22:56
Probeer eens lichtere snaren! dat scheelt een stuk hoor!

Ic3gl0vE
7 mei 2003, 17:15
yngwie heeft een floyd rose trem op z'n strat. en 0.08 snaren

gitaarTijntje
7 mei 2003, 17:26
omhoog benden? alsin aan je tremolopookje trekken zodat de toon hoger wordt?! dit kan toch alleen als je tremolo zwevend is afgesteld? of heb ik nou een heel verkeerd beeld van je vraag?!

niels5150
7 mei 2003, 17:48
Op 2003-05-07 17:15, schreef Ic3gl0vE:
yngwie heeft een floyd rose trem op z'n strat. en 0.08 snaren


Een floyd rose??? dacht het niet. hij heeft gewoon een vintage brug, en een messing topkam, die perfect afgesteld zijn zodat hij zijn duikvluchten kan doen. Wou dat ik zo'n goed afgestelde trem op mijn strat had! Absoluut geen floyd rose! De man is een vintage liefhebber!

Diedo
7 mei 2003, 18:45
precies! hij heeft alleen de pickups(brug en nek) door DiMarzio Hs3 ofzo... voor de rest is zn gitaartje helemaal stock... daarom vroeg ik me ook af waarom hij dat wel kon, en ik niet...

mar ik heb nu 009 snaren... ik heb ook wel even 008 gehad, maar ik heb niet direct een voorkeur... ik speel ook nog geen jaar... dus wat dat betreft zullen die snaren niet veel uitmaken...

Iets anders: ik heb al de hele tijd dat ik die gitaar heb last van die f#cking fretbuzz... bij elke positie op de lage E, en bij sommige posities op de A.
moet ik nu:
a) mn zadeltjes wat hoger zetten(waar haal je zoŽn MINIsleuteltje vandaan???)
b) iets met die halsschroef doen... ik vind dit nogal eng,... geen ervaring...

Diedo

Ic3gl0vE
7 mei 2003, 19:35
ik neem mijn woorden terug, sorry!


als je fretbuzz hebt moet je eens op de site van Moretel kijken, daar staan handige artikelen

wietse
7 mei 2003, 19:41
met zo'n mini sleuteltje bedoel je zeker het imbus sleuteltje dat je nodig hebt?
meestal een 1 tot 3 mm imbusje hebben de betere bouwmarkten wel hangen.
of je snuffelt effe in de uitverkoop bakken of er ook een setje inzit is lekker goedkoop.

Diedo
8 mei 2003, 18:13
aha... ik kon bij ons thuis die hele kleine echt niet vinden... maar ik neem morgen in plaats van mn schooltas eens mn gitaar mee naar school... ik heb geen zin in school :grin:
dan kan ik meteen even langs de feedback, in de hoop dat die mensen het daar (ik hoop naar behoren) kunnen fixen...
ik heb namelijk niet echt het idee dat het bij de feedback(utrecht) nou echt vakmensen zijn... het lijken mij meer hobbygitaristen en fulltime verkopers... het is altijd als ej om advies vraagt: je moet hem maar proberen,... ook als je om een technisch iets vraagt... maar ja...

Diedo

roppie
10 mei 2003, 21:46
om de toon te verhogen met je trem moet je toch een zwevende hebben? tenminste dat dacht ik, maar ik heb alleen maar gitaren met zwevende trems dus...

Butcher
11 mei 2003, 01:09
De beste manier om een vintage-style Strat tremelo-bar af te stellen is dat je je snaren een major third omhoog kunt trekken. Ik heb zelf Sperzel stemknoppen, dus ik heb het probleem van vals-staande snaren niet, maar als je standaard stemknoppen hebt, dan is de truc om je snaar 1,5 -2 keer om je stemknop te draaien.

Verder is het een standaard truc om bijvoorbeeld een bend van A (g-snaar, 14e fret) naar E (E-snaar, 12e fret) te maken door een C (B-snaar 13e fret) te pakken, maar voordat je de snaar aanslaat duw je je trem naar beneden zodat het klinkt alsof je die A speelt, je slaat die hap aan en trekt die zut naar E.