PDA

View Full Version : Probleem met JCM900



Jasper.
3 oktober 2010, 11:50
Hallo,

Ik zet net mijn JCM900 aan. Even opwarmen. En ik druk de standby knop in. Maar nu klinkt het beesie ineens ontzettend dun en het volume is ontzettend omlaag gegaan. Het klinkt totaal niet massief meer en erg fizzy.
Buizenprobleempje? Wat is het kenmerk van falende buizen?

Ik hoop dat iemand het antwoord heeft. Dat word weer spelen op de valvetronix vandaag :(

macwilliams
3 oktober 2010, 12:17
Ik roep even,

effect loop even met kabeltje doorverbinden, input plug paar keer in en uitprikken?

Is het met alle gitaren of heb je dat nog niet geprobeerd?

Jasper.
3 oktober 2010, 12:20
Ik roep even,

effect loop even met kabeltje doorverbinden, input plug paar keer in en uitprikken?

Is het met alle gitaren of heb je dat nog niet geprobeerd?

Effectloop heb ik standaart met een patchkabel doorverbonden. Ik heb mijn beide gitaren rechtreeks in de versterker geprobeerd. Allebei hetzelfde probleem. Maar ik haal het patchkabeltje er wel even een paar keer in en uit. even proberen.

Misery Signals
3 oktober 2010, 12:21
Heeft een JCM900 geen lampje dat oplicht in geval van falende buizen?

MS

Jasper.
3 oktober 2010, 12:24
Heeft een JCM900 geen lampje dat oplicht in geval van falende buizen?

MS

Jup, en die branden ook niet. Maar zouden het de preamp buizen kunnen zijn? wat is het kenmerk als die falen?

Ik heb de kabeltjes even eruit en erin gehad. Probleem blijft bestaan. Hij klinkt nog steeds even blikkerig.

JohnLord
3 oktober 2010, 12:42
Niet brandende lampjes wil niet meteen zeggen dat er niets mis is met de buizen. Het lampje brandt pas als de tube-fuse is gesprongen.

Trouwens, wat is het voordeel van doorverbinden van send en return?

Jasper.
3 oktober 2010, 12:52
Niet brandende lampjes wil niet meteen zeggen dat er niets mis is met de buizen. Het lampje brandt pas als de tube-fuse is gesprongen.

Trouwens, wat is het voordeel van doorverbinden van send en return?

http://www.marshallforum.com/marshall-amps/12653-flash-all-900-users-jesstaa-brilliant.html

En van het Marshallforum:

As with any valve stage, there will always be some coloring going on since that's what valves do. But the reason behind you hearing the tonal difference between having a jumper cable jumping the jacks vs allowing the jacks bypass themselves has to do with the way the bypass circuit works. The signal gets loaded differently when you jump it with a patch cable vs plugging nothing into the loop and allowing the bypass circuit to bypass it on its own. The built in loop bypass is not a simple "straight wire bypass" like it is on most loops. It bypasses the FX loop controls when nothing is plugged into the loop. When you use the jumper cable, the pots come into effect and as such due to their values load the signal differently than if they weren't in the circuit at all.
bron: http://www.marshallforum.com/newreply.php?do=newreply&p=108817

Jasper.
3 oktober 2010, 17:45
En hij doet het weer!

Ik wist niet zeker of de low/high mode switch nou 2 buizen uitschakelde. Maar stel dat het wel zo was, misschien schakelde hij dan de buizen uit die niet goed waren. Altijd het proberen waard dacht ik. Dus ik schakel naar 50watt en ja hoor, die doet het goed. En ik schakel weer terug en daar doet de 100 watt mode het ook weer! :) ik ben weer blij. Kan ik hieruit concluderen dat het aan de switch ligt? Of kunnen de buizen binnenkort ook wel eens kapoet gaan? Want ze klinken nog retegoed.

JohnLord
3 oktober 2010, 20:28
Als je alleen thuis speelt: lekker afwachten. Als je op moet treden en zekerheid wilt: laten checken.

ekkybedmond
5 oktober 2010, 10:58
En hij doet het weer!

Ik wist niet zeker of de low/high mode switch nou 2 buizen uitschakelde. Maar stel dat het wel zo was, misschien schakelde hij dan de buizen uit die niet goed waren. Altijd het proberen waard dacht ik. Dus ik schakel naar 50watt en ja hoor, die doet het goed. En ik schakel weer terug en daar doet de 100 watt mode het ook weer! :) ik ben weer blij. Kan ik hieruit concluderen dat het aan de switch ligt? Of kunnen de buizen binnenkort ook wel eens kapoet gaan? Want ze klinken nog retegoed.

Een van de tone pots misschien aan vervanging toe. Klinkt misschien een beetje raar, maar die van mij heeft dat met de treble tone, als ie op een 'slecht' stuk in het bereik staat, valt de sound ook deels weg.
(k weet t: laten repararen...:-))

Jasper.
5 oktober 2010, 11:19
Een van de tone pots misschien aan vervanging toe. Klinkt misschien een beetje raar, maar die van mij heeft dat met de treble tone, als ie op een 'slecht' stuk in het bereik staat, valt de sound ook deels weg.
(k weet t: laten repararen...:-))

Weet wel bijna zeker dat dat het niet is. Heb wel aan alle pots zitten draaien toen die het niet goed deed en daar gebeurde niks mee. Ik denk dat het schakelaartje gewoon wat contactspray nodig heeft.
De buizen waren een half jaar oud dacht ik toen ik hem kocht.

Jasper.
5 november 2010, 14:22
En het is weer terug.... Dit keer helpt het niet om de switch om te zetten. Zal wat contactspray helpen?

JohnLord
5 november 2010, 14:32
Daar ga je met je gouden tip in het topic van ekkybedmond...
Ik zou hem ff laten checken bij de amptech in de buurt.

Jasper.
5 november 2010, 14:47
Daar ga je met je gouden tip in het topic van ekkybedmond...
Ik zou hem ff laten checken bij de amptech in de buurt.

Ach, ik probeer het eerst even zelf op te lossen. Ik speel toch niet in een bandje oid.

Jasper.
5 november 2010, 15:06
En ik flip de switch nog een par keer en hij doet het weer? Het zit hem echt in de switch denk ik.

JohnLord
5 november 2010, 15:44
Zou het?

...

Mcgryphon
5 november 2010, 20:48
Check eens even of alle kabels aan de switch goed gesoldeerd zijn, aan beide kanten. Met name aan de kant van de switch zelf, dan zou het kunnen dat de beweging aan de switch het contact weer goed maakt.
Het kan natuurlijk ook de switch zelf zijn, maar dat weet je pas zeker na eerst te kijken of de aansluiting überhaupt goed is.

JohnLord
6 november 2010, 10:20
Kun je die switch niet bypassen, die 50W stand klinkt toch nergens naar.

Jasper.
11 november 2010, 19:32
Damn, hij doet het weer, nu heb ik hem al 100 keer heen en weer geswitched maar hij doet het nog niet. Kan ik er veilig, zonder geelectrocuteerd te worden word contactspray in spuiten?

macwilliams
11 november 2010, 21:09
Spanning er af, leeg laten lopen en indien mogelijk openmaken en de switch dan bewerken. Zorgen dat hij weer "droog" is en dan terugzetten en proberen.

Jasper.
18 december 2010, 12:46
En we hebben hem zojuist weer gerepareerd. Nieuwe switch erin gesoldeert en hij klinkt weer super! Nu maar hopen dat dat zo blijft.

macwilliams
18 december 2010, 13:00
Als de schakelaar het weer begeeft kun je hem altijd nog bypassen.

JohnLord
19 december 2010, 10:31
Dat zou ik meteen gedaan hebben.

Jasper.
19 december 2010, 10:34
nee, ik hou hem liever origineel. hoe groot is de kans dat de nieuwe schakelaar het binnenkort weer begeeft?

macwilliams
19 december 2010, 11:44
Eigenlijk verwacht ik niet dat het nog eens zal gebeuren.

Jasper.
19 december 2010, 12:52
Ja, zo bedoelde ik het ook, mijn vader en ik hebben het netjes gesoldeert. Het viel trouwens nog mee hoeveel spanning op de elcos zaten. Ik had hem woensdag uit het stopcontact getrokken. Van één elco kwam een vonkje van een halve centimeter en de ander niks.

Ik denk dat mijn pake hem wel met de vingers had durven leeg laten lopen. Maar die geeft niet zoveel om stroom. Hij zei altijd dat het wel goed voor je was. Af en toe een flinke optater.

nak
19 december 2010, 18:13
"Af en toe een flinke optater"???
Moet die vooral mee doorgaan met gelijkspanningen van 300volt.
Je mag het stoer vinden, ik vind je pa superstom want het is dodelijk.
Er staan niet voor niets waarschuwingen op het forum.
Kijk a.u.b uit daarmee.

Jasper.
19 december 2010, 19:07
"Af en toe een flinke optater"???
Moet die vooral mee doorgaan met gelijkspanningen van 300volt.
Je mag het stoer vinden, ik vind je pa superstom want het is dodelijk.
Er staan niet voor niets waarschuwingen op het forum.
Kijk a.u.b uit daarmee.

Pake = Opa sorry. Maar dat doet hij nu niet meer. Ik vind het ook niet superstoer, ik vind het wel grappig als ik sommige van die verhalen hoor.

macwilliams
19 december 2010, 19:39
Pake = Opa sorry.

http://94.100.114.178/299600001-299650000/299626001-299626100/299626088_5_-I2W.jpeg

..........

Jasper.
5 december 2011, 17:22
En het is weer terug, komt nu echt bijna geen geluid meer uit. Heel zwak signaaltje. Ik weet niet hoelang deze buizen erin zitten. (Sovteks 6l6WXT, is die '03 01' (en 1tje 03 03)de maand en jaar waarin ze zijn gemaakt?) Maar ze gloeien wel behoorlijk blauw op. Kan het hieraan liggen? (lijkt me eigenlijk niet)

bass blom
5 december 2011, 17:36
en nu ook als je naar 50 watt schakelt?

Jasper.
5 december 2011, 17:45
Jup, aan de switch rommelen helpt helemaal niks meer. Laatst had ik het ook, toen deed ik hem uit, uurtje later deed hij het gewoon weer. Had ik verder nergens aangezeten.

JohnLord
5 december 2011, 17:47
Niet gehinderd door al te veel kennis zou ik denken dat je buizen te warm worden. Ik zou hem laten checken bij een tech.

Jasper.
5 december 2011, 17:50
Ja, maar... ja, maar... Ik wil het zelf kunnen :(

Heb nu ook al gelezen dat die blauwe gloed eigenlijk niets ernstigs betekent. Alleen dat de buis een beetje lek is ofzo.

Voor het geval dat, weet jij een goede tech in de buurt? Waar breng jij hem heen?

bass blom
5 december 2011, 17:53
als een buis een beetje lek is gaat het heel snel hoor :D
en dan wordt ie wit van boven zag ik pas in dat prachtfilmpje wat ik hier plakte.

JohnLord
5 december 2011, 17:55
Ja, maar... ja, maar... Ik wil het zelf kunnen :(

Heb nu ook al gelezen dat die blauwe gloed eigenlijk niets ernstigs betekent. Alleen dat de buis een beetje lek is ofzo.

Voor het geval dat, weet jij een goede tech in de buurt? Waar breng jij hem heen?

Je bedoelt op fietsafstand?

bass blom
5 december 2011, 17:57
op fietsafstand :D kun je mijn zwager proberen in spanga.

Kritz
5 december 2011, 18:07
Ik heb al lange tijd problemen met mijn JCM 900. Al tweemaal de standby switch vervangen. Rest van de potmeters is ook soepgaar. Behalve het gewicht
van deze kerel was het geluid echt goed. Doch de potmeters zijn dikke kut.
Ik vermoed dat deze potmeters van mindere(goedkopere)kwaliteit zijn.
De versterker is een combo high-gain dual reverb 100w. Ik denk dat ik de amp
volledig ga revideren. Ik heb het altijd al een onbetrouwbare amp gevonden. Daarom zal ik al de pots vervangen door pots van de beste kwaliteit. Is zien wat dat geeft.

Jasper.
5 december 2011, 18:13
De potmeters heb ik geen problemen mee.

Vind het wel jammer, want ik vind het echt een geweldige amp. Een monster is het

Jasper.
5 december 2011, 18:15
Je bedoelt op fietsafstand?

Ach, ik denk dat mijn vader hiervoor ook wel een stukje wil rijden, maar het moet niet te gek ver weg zijn.

Die broer in spanga, doet die ook versterkers? was dat geen luthier?

(Ik had iemand in de klas op de havo, die speelde ook gitaar, en zijn oom was volgens mij luthier. Kan wel eens dezelfde zijn, zijn naam was Pim. Zelfde?)

Gearjunkie
5 december 2011, 18:26
Tube amp doctor zit toch ergens bovenin het land?

Jasper.
5 december 2011, 18:55
Ok, maar voordat ik hem wegbreng wil ik wel graag zelf proberen of ik het op kan lossen.

bass blom
5 december 2011, 19:05
is het een PCB of PTP ding?

JohnLord
5 december 2011, 19:13
Jcm 900 is PCB. Alle buizen en externe aansluitingen direct op de print.

bass blom
5 december 2011, 19:18
oei. daar zelf aan gaan rommelen? :hide:

guitarkid
5 december 2011, 19:18
Ach, ik denk dat mijn vader hiervoor ook wel een stukje wil rijden, maar het moet niet te gek ver weg zijn.


Voor de niet-Friezen: "heit" nu dus.... ;)
Maar Jasper, balen man. Hoop dat het gefikst wordt!

Agent_Smith
5 december 2011, 19:26
Natuurlijk is dat te fixen. 900 is goed aan te werken hoor :)

Jasper.
5 december 2011, 21:19
Jcm 900 is PCB. Alle buizen en externe aansluitingen direct op de print.

Bij mij niet hoor. De buizen zitten niet op de print en de aan/uit en standby knop volgens mij ook niet.

Agent_Smith
5 december 2011, 23:06
Nee idd, een 900 heeft de potmeter en jacks (en componenten natuurlijk) op prints zitten. De rest is gewoon bedraad.
Daarna is men de buisvoeten pas op de print gaan monteren (JCM2000, JTM/JCM600 en later)

Jasper.
6 december 2011, 18:38
Wat zijn eigenlijk de symptomen van een Elco die ermee op houd? Of niet goed meer is? Die zitten er natuurlijk ook al 17 jaar in.

bass blom
6 december 2011, 18:47
vuistregel is dat die om de 10 a 15 jaar vervangen moeten worden.
wat ik merk met die bassman hier, met caps van 40 jaar oud :D is dat het flink scheurt en klinkt alsof er een compressor op zit.

The Running Man
6 december 2011, 19:00
Wat zijn eigenlijk de symptomen van een Elco die ermee op houd? Of niet goed meer is? Die zitten er natuurlijk ook al 17 jaar in.

Bij onze 1959SLP waren 2 bekerelcos op (blauwe seal was al gescheurd; stonden behoorlijk bol). Ook zo'n 15 jaar oud
Werden getriggerd door het enorme gillen/feedbacken op het moment dat een tubescreamer werd ingetrapt, ook op "laag" (standje 3) volume. Allemaal vervangen, probleem over en dikkere toon.

cluseau
7 december 2011, 15:24
Wat zijn eigenlijk de symptomen van een Elco die ermee op houd?

Als je geluk hebt begint het met giftige damp zo ongeveer als een fluitketel. Met wat minder geluk geeft hij een pestklap en zit je amp gelijk vol rotzooi. Zonder deze overduidelijke effecten zou het kunnen dat je een 100Hz brom hoort welke niet volume gerelateerd is bij de eerste elko. Preamp elko's kunnen juist wel een brom relatie hebben met volume maar dan gilt de amp meestal ook op hoog volume. De eerste elko is ook te herkennen aan een futloos laag, het strakke gaat er dan uit.

Frans.

Jasper.
7 december 2011, 15:40
Als je geluk hebt begint het met giftige damp zo ongeveer als een fluitketel. Met wat minder geluk geeft hij een pestklap en zit je amp gelijk vol rotzooi. Zonder deze overduidelijke effecten zou het kunnen dat je een 100Hz brom hoort welke niet volume gerelateerd is bij de eerste elko. Preamp elko's kunnen juist wel een brom relatie hebben met volume maar dan gilt de amp meestal ook op hoog volume. De eerste elko is ook te herkennen aan een futloos laag, het strakke gaat er dan uit.

Frans.

Oh, dankje, lijkt me niet de oorzaak van mijn probleem dus.

cluseau
7 december 2011, 15:47
Oh, dankje, lijkt me niet de oorzaak van mijn probleem dus.

Nee ik dacht ook niet in die richting, ook niet in eindbuizen eigenlijk. En vergeet die misterieuze blauwe waas, das normaal. Mogelijk een pre buisje. Ik zou ook denken aan de send jack maar die heb je al doorgelust zag ik. Lastig, kan zoveel zijn. Geef eens een paar rammen op de prebuisjes.

Heb je al eens gekeken naar de speaker jack of kabel, als je daar sluiting in hebt houd je alleen een beetje mid over en is het heel zacht, maar dan ook heel zacht.

Jasper.
7 december 2011, 16:39
Nee ik dacht ook niet in die richting, ook niet in eindbuizen eigenlijk. En vergeet die misterieuze blauwe waas, das normaal. Mogelijk een pre buisje. Ik zou ook denken aan de send jack maar die heb je al doorgelust zag ik. Lastig, kan zoveel zijn. Geef eens een paar rammen op de prebuisjes.

Heb je al eens gekeken naar de speaker jack of kabel, als je daar sluiting in hebt houd je alleen een beetje mid over en is het heel zacht, maar dan ook heel zacht.

Nee, het ligt niet aan de kabel. De pre-amp buisjes die erin zitten zijn volgens mij nog origineel. Staat Marshall op. Dus die zitten er dan ook al 17 jaar in. Ik heb hier nog wel een nieuwe ECC83 van JJ geloof ik liggen. Zal ik die om de beurt eens in één van de drie sockets steken?

cluseau
7 december 2011, 16:42
Nee, het ligt niet aan de kabel. De pre-amp buisjes die erin zitten zijn volgens mij nog origineel. Staat Marshall op. Dus die zitten er dan ook al 17 jaar in. Ik heb hier nog wel een nieuwe ECC83 van JJ geloof ik liggen. Zal ik die om de beurt eens in één van de drie sockets steken?

Strak plan :crazyhappy:

Jasper.
7 december 2011, 17:30
Strak plan :crazyhappy:

Helaas, het heeft niets geholpen. :(

cluseau
7 december 2011, 21:12
Helaas, het heeft niets geholpen. :(

JCM900 heeft nogal wat problemen met de soldeerpunten, met name rond de potmeters. Lijkt me hier niet het geval maar toch voor de zekerheid ff naar kijken. Verder ben ik bang dat je er niet komt met een buisje prikken dus chassis op tafel en meter erbij of wegbrengen.

Jasper.
8 december 2011, 16:53
JCM900 heeft nogal wat problemen met de soldeerpunten, met name rond de potmeters. Lijkt me hier niet het geval maar toch voor de zekerheid ff naar kijken. Verder ben ik bang dat je er niet komt met een buisje prikken dus chassis op tafel en meter erbij of wegbrengen.

Ok, ik zal van de week eerst eens de soldeerpunten bij langs. (gewoon even laten smelten en weer stollen? Of ook even wat soldeersel toevoegen? Voor het vloeien)

cluseau
8 december 2011, 17:23
Ok, ik zal van de week eerst eens de soldeerpunten bij langs. (gewoon even laten smelten en weer stollen? Of ook even wat soldeersel toevoegen? Voor het vloeien)

Ik zou een weinig soldeer toevoegen, het gaat om het hars wat er inzit, dit zorgt voor een goede las. Het solderen van een puntje mag niet langer duren dan 3 sec. Doe je dat langer dan verbrand al het vloeimiddel en krijg je weer dezelfde brose las als uit de fabriek.

Kritz
8 december 2011, 18:38
Ok, ik zal van de week eerst eens de soldeerpunten bij langs. (gewoon even laten smelten en weer stollen? Of ook even wat soldeersel toevoegen? Voor het vloeien)

Tipje; Kijk dat als je soldeert de soldeersel mooi blinkt. Een matte soldeersel is meestal geen garantie.

Jasper.
8 december 2011, 19:18
Tipje; Kijk dat als je soldeert de soldeersel mooi blinkt. Een matte soldeersel is meestal geen garantie.

ik heb ook wel eens andersom gehoord volgens mij. En solderen kan ik wel aardig, twijfelde alleen of ik er nog wat hars bij moest doen.

Kritz
8 december 2011, 19:22
ik heb ook wel eens andersom gehoord volgens mij. En solderen kan ik wel aardig, twijfelde alleen of ik er nog wat hars bij moest doen.


Ok succes dan maar. Trouwens ik zit ook te kloten met mijn 900.

Jasper.
8 december 2011, 19:38
Ok succes dan maar. Trouwens ik zit ook te kloten met mijn 900.

Ja, dank je. Jij ook succes.
Vind het een beest van een versterker, maar dit is nu al de tweede keer dat dit me overkomt.

Kritz
8 december 2011, 19:56
Ja, dank je. Jij ook succes.
Vind het een beest van een versterker, maar dit is nu al de tweede keer dat dit me overkomt.

Ik heb ook al stand by schakelaar vervangen dacht dat, dat het probleem was.
Inderdaad de versterker werkte weer perfect ,eventjes toch. Een gedonder dat het niet constant is, soms geeft die het op na een uur soms is de tijd korter. Het zijn de potmeters daar ben haast zeker van. Ik ga binnenkort aan de slag met al de potmeters te vervangen. Hij zal en moet terug spelen zoals voorheen zoals een BEEST!!! :)

Jasper.
10 december 2011, 11:48
Hey, heb mijn JCM900 nu open liggen maar heb even een vraagje. Als ik de pre-amp pcb eruit wil halen moet ik 3 boutjes losdraaien. Deze boutjes bevestigen de strip met potmeters aan het chassis. Zitten die boutjes in het chassis gedraaid? Of zit daar nog een moertje achter? Dat moertje zit dan in een soort kommetje tussen het chassis en de faceplate. Als ik het boutje losdraai valt het moertje dan los in dat kommetje?

Kritz
10 december 2011, 12:02
Hey, heb mijn JCM900 nu open liggen maar heb even een vraagje. Als ik de pre-amp pcb eruit wil halen moet ik 3 boutjes losdraaien. Deze boutjes bevestigen de strip met potmeters aan het chassis. Zitten die boutjes in het chassis gedraaid? Of zit daar nog een moertje achter? Dat moertje zit dan in een soort kommetje tussen het chassis en de faceplate. Als ik het boutje losdraai valt het moertje dan los in dat kommetje?

Hoi Jasper; Ik weet het eigenlijk niet zo ver ben ik nog niet. Ik zou voorzichtig een boutje losdraaien je ziet dan meteen of het een tapboutje is of niet. Veel kun je er niet aan misdoen,normaliter zijn deze boutjes zonder moer. Ik ben niet ter plaatse waar dat mijn amp staat,anders had ik het beter kunnen opvolgen.

Jasper.
10 december 2011, 12:43
Laat maar! hij doet het weer! Heb alle punten van die switch die ik er de vorige keer in heb gezet weer even gehersoldeerd. Daarna durfde ik niet echt meer verder. Ik dacht ik breng hem wel weg, maar hij doet het gelukkig weer.

Kritz
10 december 2011, 12:49
Laat maar! hij doet het weer! Heb alle punten van die switch die ik er de vorige keer in heb gezet weer even gehersoldeerd. Daarna durfde ik niet echt meer verder. Ik dacht ik breng hem wel weg, maar hij doet het gelukkig weer.


Goed zo,ik ben blij voor je. Laat hem maar weer brullen. Ik hoop dat het probleem definitief van de baan is. :crazyhappy:

Jasper.
10 december 2011, 12:51
Goed zo,ik ben blij voor je. Laat hem maar weer brullen. Ik hoop dat het probleem definitief van de baan is. :crazyhappy:

Heb gelijk ook eens het Electro-harmonix buisje die ik uit mijn Vox haalde in V2 gezet. Hij brult nu nog meer. Hij is iets losser geworden lijkt het, wat meer vintage. Klinkt erg lekker. Ik bestel denk ik binnenkort nog een paar buisjes om eens te experimenteren.

Kritz
10 december 2011, 12:57
Heb gelijk ook eens het Electro-harmonix buisje die ik uit mijn Vox haalde in V2 gezet. Hij brult nu nog meer. Hij is iets losser geworden lijkt het, wat meer vintage. Klinkt erg lekker. Ik bestel denk ik binnenkort nog een paar buisjes om eens te experimenteren.


Ik hoor wel hoe het verder afloopt. In ieder geval succes met je experimenten.
;)