PDA

View Full Version : compound radius



gitaargod
3 oktober 2010, 11:40
Weet iemand hoe het verloop is van de radius bij een compound radius fretboard? Ik wil dit gaan vlakken. Ik heb een aantal fret levelling blocks op het oog met verschillende radia (zeg je dat zo?), van 7,25 tot 12. Maar ik weet niet of dat gaat werken.

Is bij een compound radius fretboard elke fret weer anders in radius, of gaat dat per aantal.

Als elke fret anders loopt kan ik dan beter met een vijl de frets per stuk vijlen?

Of is het juist zo dat bij een compound fretboard de frets niet even hoog zijn?

Ik ga trouwens niet meer naar gitaarbouwers omdat ik altijd wel iets negatiefs ervaar bij deze mensen, daarom doe ik het nu zelf. Misschien ook gewoon pech, dit hoeft geen punt van discussie te zijn. Ik wil daar gewoon niet meer voor betalen.

Bij gewone necks gaat het vlakken prima, maar van dat compound verhaal snap ik dus niet zo veel van.

Graag hoor ik van jullie. Bedankt.

Javaca
3 oktober 2010, 11:55
Je toets verloopt in radius van 7,25 bij de topkam naar 12 bij de laatste fret over de gehele toets.

Hierdoor is je toetsvlak eigenlijk een stuk van een kegel in plaats van een stuk van een cilinder zoals bij een toets in één radius. Dus op ongeveer 3/4e zal je een radius van zo'n 10" aantreffen.

Iedere fret is dus een andere radius. Maar je brengt deze eerst in je toets aan, anders krijg je bij een gitaar met bijvoorbeeld een 9,5 inch radius frets die bij de eerste fret aan de buitenkant te laag zijn en aan bij de laatste in het midden.

Een goede uitleg over compound radius: http://www.stewmac.com/freeinfo/a-compoundradius.html

D3nnis
3 oktober 2010, 12:23
Misschien een onnodige reactie, maar een compound radius toets is niet altijd 7.25 tot 12". Er zijn ook toetsen met een compound radius van 12" naar 16", en ongetwijfeld nog heel veel andere variaties.

Sanderltd
4 oktober 2010, 14:45
Wat het vlakken betreft hoef je in principe niets anders te doen dan bij een gewone nek.
Althans als je je nek vlakt met behulp van een vlakke balk of waterpas of iets dergelijks. Alle frets zijn namelijk overal even hoog, ook bij een compound radius.

Maar jij vlakt je frets met behulp van radius blocks als ik het goed begrijp? Dan is het wel ietsje moeilijker denk ik, net omdat de radius verloopt.
Ik zou het zelf gewoon met een vlakke blak o.i.d. doen. :)

NB: het correcte meervoud zou "radiussen" of "radii" zijn. :)

MarkF
4 oktober 2010, 15:21
Een goede uitleg over compound radius: http://www.stewmac.com/freeinfo/a-compoundradius.html
Dat is nou eens een duidelijke uitleg :). Mijn bas heeft een compound neck van 10" naar 13". Speelt daardoor errug lekker moet ik zeggen. Iemand ook een idee hoe een compound neck "From scratch" te maken? Ik denk zelf eerst de grote radius schuren met een radius blok en dan de zijkanten steeds meer terugschuren naar de kleine radius richting de nut. Zo blijft het center van de toets op gelijke hoogte lijkt me.

Mzzl, Mark

snaarplukker
4 oktober 2010, 19:17
NB: het correcte meervoud zou "radiussen" of "radii" zijn. :)
Ik dacht eerder aan "radia". Dat zegt mijn gevoel.;)

Woml
4 oktober 2010, 23:27
Radium zou radia worden. Radius wordt radii, maar dat wil je niet uit je strot proberen te krijgen. Radiussen wat mij betreft.

aaronstonebeat
5 oktober 2010, 00:15
Volgens mij gaat een compound radius niet lukken met verschillende radius blocks. Hier (http://www.youtube.com/watch?v=VoJTtMsWDRk) zie je een manier van het principe om die aan te brengen (de lange as boven hangt niet horizontaal maar schuin zodat de stangen voor de ophanging de gewenste radius (straal) hebben.

Met het vlakken van de frets bij een standaard toets beweeg je je schuurgereedschap steeds parallel aan de middellijn van de hals; bij een compound radius zou je schuren in de richting van één punt dat ergens een heel eind voorbij de kop ligt.

Zoals Javaca al zei: het is het verschil tussen een cilinder en een kegel.

Javaca
5 oktober 2010, 06:24
Ik gebruik ze wel om de basisvorm er in te brengen. Maar daarna wordt het gewoon vlakbalk+blikoponeindig+schuren