PDA

View Full Version : Meer brom op lead kanaal



Franc
6 mei 2003, 20:27
Ik moet de hele aarding van mijn amp nog checken op lussen (en het advies van nico en marc opvolgen), maar intussen valt het me wel op dat hij veel meer bromt als ik op het lead kanaal zit, dan wanneer ik op het cleane kanaal zit. Zelfs als ik het volume zo hard heb dat het cleane alweer lekker vervormd.
Is dit te verwachten door de hogere versterking in het leadkanaal of moet ik gericht ergens naar gaan zoeken?

aadplagiaat
6 mei 2003, 21:28
Ik zou eerst idd die aarding checken en eventueel verbeteren. Zelf heb ik na het bezoeken van nico's ebsite mijn eigen aarding gecontroleerd en hier en daar verbeterd met goede gevolgen, waarvoor hier dan ook mijn dank! Al ben ik al langer bezig met electronica, toch vond ik fouten in mijn bedrading. Wat betreft de brom in jouw voorversterker: ik heb die elektuurprint ook eens gebouwd, maar vond hem niet echt geweldig. Dat kwam achteraf misschien mede door een hoogfrequent-oscillatie in het ding. Op een of andere manier veroorzaakte dat idd een brom want na het plaatsen van wat condensatortjes over de anodeweerstanden van een paar kritische trapjes was de brom verdwenen. Die hoogfrequent-oscillatie heb ik ook op de osciloscope gezien en die was fors en afhankelijk van de toonregeling.
Vervelend is wel dat dit alles achteraf ook heel goed aan juist de aarding alleen heeft kunnen liggen, als zo'n versterker eenmaal instabiel is is het wel eens lastig zoeken.

gerrekat
6 mei 2003, 21:42
Natuurlijk bromt een versterker meer op het leadkanaal, dat is normaal!

De gain op het lead kanaal is veel meer (vervorming is groter VEEL groter) en daardoor wordt het brommen "meeversterkt" ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, maar het is niets abnormaals!

Als het je irriteert moet je een noise gate kopen, die elimineert het gerbrom, maar killt meestal ook wel iets van je toon!

Wat ook wil helpen is het terugrollen van je toon en volume regelaar op je gitaar (en humbuckers gebruiken die hebben zwiezo minder last van brom) of je hoge tonen op je versterker wat terugdraaien dat scheelt ook iets!

Diedo
7 mei 2003, 18:38
maar ik denk dat franc dat zelf ook wel weet... hij vraagt zich natuurlijk af hoe je dit kan verhelpen(technisch gezien...)
dus niet met zo´n noisegate...
er wordt hier wel even een eigen amp gebouwd! mijn respecT!
trouwens, als ik em op de lead zet, dan is er maar nauwelijks meer ruis...

Diedo

gerrekat
7 mei 2003, 19:58
ja sorry hoor beetje suf statement, elke versterker bromt dat KUN JE NIET technisch verhelpen!

Of je moet een SS bak bouwen die hebben daar ook nog last van maar minder.

ja je kunt het technisch oplossen, door een noise gate IN TE BOUWEN zoals bij de ENGL powerball, of de PEAVEY TRIPLE XXX die ook een ingebouwde hush heeft.

High gain kanalen brommen gewoon, klaar, clen ook maar dat is et heel zachtjs hoor jebijna niet op en goede amp.

Dat zou wat weze zeg een bromvrije (high gain!!) versterker zou er zo een kopen.

aadplagiaat
7 mei 2003, 20:28
Op 2003-05-06 20:27, schreef Franc:
Ik moet de hele aarding van mijn amp nog checken op lussen (en het advies van nico en marc opvolgen), maar intussen valt het me wel op dat hij veel meer bromt als ik op het lead kanaal zit, dan wanneer ik op het cleane kanaal zit. Zelfs als ik het volume zo hard heb dat het cleane alweer lekker vervormd.
Is dit te verwachten door de hogere versterking in het leadkanaal of moet ik gericht ergens naar gaan zoeken?


Zoals ik al eerder zei: Ik zou als ik jou was die aarding enzo helemaal in orde proberen te maken. Pas dan kun je verdere stappen ondernemen om je amp zo optimaal mogelijk te krijgen. Het gebruik van een noise-gate zou ik afraden, in ieder geval totdat je de amp als "af" verklaart, met of zonder (acceptabele) brom of bijgeluiden. Zelf ervaar ik zo'n brom als zeer storend, zeker na een poos en dat bederft ook m'n spel.
Het kan ook zijn dat je voeding te veel wisselspanning over heeft. Te weinig capaciteit is meestal de boosdoener dan. Maar als je de schematuur hebt gevolgd zal dat eigenlijk wel goed zitten.
Ik ben best wel benieuwd of je eruit komt.

Dirk_Hendrik
7 mei 2003, 21:08
Op 2003-05-07 19:58, schreef gerrekat:
ja sorry hoor beetje suf statement, elke versterker bromt dat KUN JE NIET technisch verhelpen!

Of je moet een SS bak bouwen die hebben daar ook nog last van maar minder.

ja je kunt het technisch oplossen, door een noise gate IN TE BOUWEN zoals bij de ENGL powerball, of de PEAVEY TRIPLE XXX die ook een ingebouwde hush heeft.

High gain kanalen brommen gewoon, klaar, clen ook maar dat is et heel zachtjs hoor jebijna niet op en goede amp.

Dat zou wat weze zeg een bromvrije (high gain!!) versterker zou er zo een kopen.


Gerrekat,

Een high gain versterker ruist. Agreed. Een High gain versterker versterkt opgepikte brom van het apparaat (in ons geval gitaar) aan de ingang. Agreed.

een goed ontworpen versterker zonder prijs kwaliteit verhoudings-tradeoffs hoeft echte niet te brommen. Dit met: een dito ontworpen DC anodespannings voeding, afgeschermde voortrapbuizen en, nog belangrijker, een DC gloeispanning voor je buizen. (ook je eindbuizen). Verder een goed ontworpen aarding (steraarde en aarding via het versterkerchassis is al jaren achterhaald) Een noisegate is een lapmiddel als het brom moet elimineren. Dat had de ontwerper moeten doen. Een noisegate is fijn tegen high gain ruis.

Niet overtuigd?
Misschien kun je me dan uitleggen waarom high end phono buizen voorversterkers met een extreem hoge gain vergeleken met gitaarversterkers niet brommen.

gerrekat
8 mei 2003, 11:44
Als dat zo is zijn alle bekende amp guri's zeker prutsers!

Ik heb op VHT's, ENGL's, BOGNERs en DIEZELS gespeeld maar ze ruisen. brommen hoe je het wil noemen allemaal.

natuurlijk minder dan een goedkopere amp, maar ik moet de eesret ruisvrije amp nog tegenkomen!

Maar natuurlijk is het waar dat je eerst moet proberen hem zo stil mogelijk te krijgen zonder hulpmiddelen, absoluut!

Maar om een noise gate af te doen als een cover up voor een lschet amp gaat me erg ver, ik zou bovengenoemde fabrikaten niet echt slecht willen noemen!

aadplagiaat
8 mei 2003, 12:26
Op 2003-05-08 11:44, schreef gerrekat:
Als dat zo is zijn alle bekende amp guri's zeker prutsers!

JA :grin:


Ik heb op VHT's, ENGL's, BOGNERs en DIEZELS gespeeld maar ze ruisen. brommen hoe je het wil noemen allemaal.

natuurlijk minder dan een goedkopere amp, maar ik moet de eesret ruisvrije amp nog tegenkomen!

Maar natuurlijk is het waar dat je eerst moet proberen hem zo stil mogelijk te krijgen zonder hulpmiddelen, absoluut!

Maar om een noise gate af te doen als een cover up voor een lschet amp gaat me erg ver, ik zou bovengenoemde fabrikaten niet echt slecht willen noemen!


Het gaat hier niet om goed of slecht in die zin. Waar het wel om gaat is om franc in zijn project te helpen het optimale uit zijn versterker te halen.
Om bij het eerste bromsignaal meteen al een noise gate in te zetten is gewoon niet de oplossing. Het gaat er maar om waar je de lat van tevredenheid legt.

Het is natuurlijk zo dat een gitaarelement zelf al brom kan oppikken uit de omgeving en voor zo'n brom is er idd alleen de noise-gate, of je moet die frequentie eruit kunnen filteren. Dat is maar ten dele mogelijk en zal ALTIJD je geluid beinvloeden.
De beste methode is en blijft om je versterker zo ruis- en brom-arm mogelijk te maken en wat is dan een acceptabel ruis/bromniveau? Als je er geen last van hebt.

Dirk_Hendrik
8 mei 2003, 14:01
Op 2003-05-08 11:44, schreef gerrekat:
Als dat zo is zijn alle bekende amp guri's zeker prutsers!


Nope,
het zijn allemaal jongens die de afweging maken tussen een acceptabel bromniveau en de prijs van hun product. Op het moment dat zij alle wegen bewandelen om eventuele brom in hun otwerpen te elimineren worden hun amps qua onderdelen en produktie zo prijzig zat ze in een ander marktsegment terecht komen en er te weinig worden verkockt om rendabel te blijven bouwen.

enne Gerrekat,
Kun je gezien je antwoord en je blijvende mening alsjeblieft toch ook een antwoord op mijn "phono" vraagje geven?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-05-08 14:02 ]</font>

gerrekat
8 mei 2003, 15:16
Ik heb daar idd een mening over, en terecht want het is gewoon zo dat zelfs de meest afschuwelijk dure amps brommen, dus jou redenatie gaat niet heelmaal op!

En geloof me die buotique amp makers moeten het van dat soort features hebben (geen ruis en ultieme toon) anders verkopen ze die 4000 EURO amps echt niet!

Ik ben niet in staat je vraag te beantwoorden omdat ik daar simpelweg niet genoeg verstand van heb en ik geen ervaring heb met dergeljike apparaten en dus ook de waarheid van je statement niet kan beaamen!

je moet niet boos worden, ik vind het geweldig dat ie zijn eigen amp bouwt enzo,. maar ik vid het een utopie om zo'n perfecte amp te bouwen dat hij niet ruist, ik ben van mening dat dat praktisch onmogeljik is!

Dirk_Hendrik
8 mei 2003, 15:50
Op 2003-05-08 15:16, schreef gerrekat:
Ik heb daar idd een mening over, en terecht want het is gewoon zo dat zelfs de meest afschuwelijk dure amps brommen, dus jou redenatie gaat niet heelmaal op!

En geloof me die buotique amp makers moeten het van dat soort features hebben (geen ruis en ultieme toon) anders verkopen ze die 4000 EURO amps echt niet!

Ik ben niet in staat je vraag te beantwoorden omdat ik daar simpelweg niet genoeg verstand van heb en ik geen ervaring heb met dergeljike apparaten en dus ook de waarheid van je statement niet kan beaamen!

je moet niet boos worden, ik vind het geweldig dat ie zijn eigen amp bouwt enzo,. maar ik vid het een utopie om zo'n perfecte amp te bouwen dat hij niet ruist, ik ben van mening dat dat praktisch onmogeljik is!


Maak je niet druk hoor, Ik wordt niet zo snel boos.

Stellen dat mijn redenatie niet op gaat op basis van alleen jouw ervaringen lijkt me een beetje kort door de bocht daar het een soort van een welles nietus discussie wordt. Jij stelt dat je geen bromvrije buizenversterker kunt maken (en noemt dat zelfs een utopie). Ik stel dat dat wel kan als je maar uitzoekt waar die brom vandaan komt. In het geval je stelt dat mijn redenatie niet (helemaal)op gaat moet ik daaruit concluderen dat JIJ de grote amp guru's dus voor prutsers uitmaakt :wink:

Je stelt ook dat zelfs de meest dure versterkers brommen. Fijn maar wat hoorde je op dat moment brommen, de versterker of opgepikte brom via je gitaar? Met andeer woorden, bromde die versterker ook even hard met de input gain dicht?

Over mijn phonoversterker voorbeeld kun je niets zeggen daar je er geen ervaring mee hebt. Sure maar in welk marktsegment worden buizen in de high end sfeer gebruikt? Juist in dat dure segment. Als je zoveel geld voor je Hifi meuk betaalt is brom niet acceptabel. Om die reden wordt er in dat wereldje heel hard aan gewerkt om brom, met succes, te elimineren.

Dan kan ik me niet anders indenken dan wanneer het in het ene geval (Hifi) wel kan, het ineens niet zou kunnen in het andere geval met de gitaar.

EdJ
8 mei 2003, 15:53
Sorry dat ik je moet tegenspreken maar het is echter practisch wel mogelijk,zelfs zonder DC op de gloeispiralen.
Goede leaddress is echter van cruciaal belang,of dat met een print geheel mogelijk is weet ik niet.

Dirk_Hendrik
8 mei 2003, 16:05
Leaddress??
Verder bedankt voor de excuses maar volgens mij spreek je me niet echt tegen :smile:

Je kunt een eind komen met AC gegloeide buizen. Op gegeven moment zal je kathode echter brom gaan oppikken van je gloeispiraal. Hoe hoger de gain van de betreffende versterkertrap hoe meer brom je oppikt. De enige methode om die brom te elimineren is door DC te gloeien.

Uiteraard is dit maar één van de vele bronnen van Brom.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-05-08 16:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-05-08 16:09 ]</font>

EdJ
8 mei 2003, 17:05
Nogmaals excuses:)Mijn opmerking was bedoeld voor Gerrekat.

Ibanez RuleZ
8 mei 2003, 19:19
hmm, zou kunnen dat ze brommen, maar ik heb er met mijn versterker eigenlijk geen last van (niet noemenswaardig). Ik heb een rack van Mesa (quad, 50/50) en ruisen, niet noemenswaardig, en dan heb k mijn lead kanaal op maximale gain staan.

Harrald

gerrekat
8 mei 2003, 19:43
Een rack heeft er op een of andere wijze minder last van, maar dat komt ook omdat 90% van de goede preamps een soort ingebouwde hush heeft!

En bij losse tops is dat vaak niet het geval!

gerrekat
8 mei 2003, 19:49
Op 2003-05-08 15:50, schreef Dirk_Hendrik:


Op 2003-05-08 15:16, schreef gerrekat:
Ik heb daar idd een mening over, en terecht want het is gewoon zo dat zelfs de meest afschuwelijk dure amps brommen, dus jou redenatie gaat niet heelmaal op!

En geloof me die buotique amp makers moeten het van dat soort features hebben (geen ruis en ultieme toon) anders verkopen ze die 4000 EURO amps echt niet!

Ik ben niet in staat je vraag te beantwoorden omdat ik daar simpelweg niet genoeg verstand van heb en ik geen ervaring heb met dergeljike apparaten en dus ook de waarheid van je statement niet kan beaamen!

je moet niet boos worden, ik vind het geweldig dat ie zijn eigen amp bouwt enzo,. maar ik vid het een utopie om zo'n perfecte amp te bouwen dat hij niet ruist, ik ben van mening dat dat praktisch onmogeljik is!


Maak je niet druk hoor, Ik wordt niet zo snel boos.

Stellen dat mijn redenatie niet op gaat op basis van alleen jouw ervaringen lijkt me een beetje kort door de bocht daar het een soort van een welles nietus discussie wordt. Jij stelt dat je geen bromvrije buizenversterker kunt maken (en noemt dat zelfs een utopie). Ik stel dat dat wel kan als je maar uitzoekt waar die brom vandaan komt. In het geval je stelt dat mijn redenatie niet (helemaal)op gaat moet ik daaruit concluderen dat JIJ de grote amp guru's dus voor prutsers uitmaakt :wink:

Je stelt ook dat zelfs de meest dure versterkers brommen. Fijn maar wat hoorde je op dat moment brommen, de versterker of opgepikte brom via je gitaar? Met andeer woorden, bromde die versterker ook even hard met de input gain dicht?

Over mijn phonoversterker voorbeeld kun je niets zeggen daar je er geen ervaring mee hebt. Sure maar in welk marktsegment worden buizen in de high end sfeer gebruikt? Juist in dat dure segment. Als je zoveel geld voor je Hifi meuk betaalt is brom niet acceptabel. Om die reden wordt er in dat wereldje heel hard aan gewerkt om brom, met succes, te elimineren.

Dan kan ik me niet anders indenken dan wanneer het in het ene geval (Hifi) wel kan, het ineens niet zou kunnen in het andere geval met de gitaar.


Nou ja joh als je gelijk wil hebben prima!

maar voor mij blijft het gewoon een feit dat ik nog nooit een ruisloze versterker heb gespeeld, en of dat nu door de gitaar, Pu's of de amp zelf komt het gebeurd ALTIJD, welke gitaar je gebruikt, wlke PU's je gebruikt, welke amp je gebruikt!

Maar het zou wel mooi zijn, een ruisloze amp zeker weten.

En jou phonopreamp zal geweldig zijn gen twijfel, maar ik heb het gewoon nog nooit meegemaakt dat een GITAARverstergeruisloos was (bij high gain settings!) en ik denk niet dat iemand anders dat wel heeft gemerkt!

Mijn ENGL powerball klinkt met d noisegate gactiveerd super "stil" maar nog is er een zeer zachte "ruis" te horen.

Dat kun jij af doen als een welles nietus discussie maar voor mij blijft het een levensecht feit!

Maar dat doet niets af aan het feit dat het heel leuk is dat iemand een eigen versterker bouwt!
Ik hoop dat het lukt en dat hij relatief geruisloos wordt!

En ja misschien zal ej er een keer in slage om een kompleet stille buizenversterker te bouwen, maar misschien kost die wel 10.000 EURO!

Maar ik zeg je de eerste moet nog egbouwd worden!

EdJ
8 mei 2003, 20:34
Compleet stille pu`s:Bill Lawrence!
En ik zeg je dat als jij iets niet zeker kunt weten,jij dat hier ook niet als waarheid moet gaan lopen verkondigen;dat komt heel irritant over!

gerrekat
8 mei 2003, 21:08
dan maar irritant, ik gebruik FYI ook Bill Lawrence PU's (L-500 XL's!)!

Dus jij wil beweren dat je thuis een COMPLEET stille versterker hebt?

mijn mening kan irritant overkomen was in de eerset instantie niet zo bedoeld, maar er is bljk baar zoveel weerstand tegen mijn mening dat het irritatie oproept!

Jammer, want ik vind nog steeds dat ik gelijk heb!

Ik heb nog nooit op een volledig stille high gain gain versterker gespeeld, wel op stille, maar nooit compleet stille er is altijd ruis.

Ik bedoel echt niet van die radio ruis van 80 dB maar er is ruis!

gerrekat
8 mei 2003, 21:17
Jammer dat het zo bijna op ruzie uitloopt!

Ik wil dit nog zeggen en dan hou ik ermee op!

Ik vind het supertof dat iemand probeert en eigen amp in elkaar te schroeven en het enige wat ik probeerde te zeggen is dat hij zich niet al te druk moet maken als er nog wat brom zit in het high gain kanaal daar dit IMO bij elke versterker optreedt!

dat is alles.

En ik begrijp niet dat jullei dat niet ook ervaren, ik bedoel, een versterker ruist toch of ben ik nu helemaal kippig, of heb ik kutversterkers staan thuis??

Of ik kan spelen of niet is wat anders maar of een amp ruist of niet kan ik toch wel aardig vaststellen of niet, hebben toch al aardig wat uiteenlopende versterkers in mijn kamer gestaan!

verder helemaal geen kritiek ofzo bedoeld, of its gewoon een constattering dat amps met high gain ruisen (echt niet als een straaljager hoor), klaar!

En ineens begint iemand over phono buizen voorversterkers en weet ik veel, daar heb ik geen verstand van maar hoe gitaarversterkers klinken weet ik toch wel aardig dacht ik.

EdJ
8 mei 2003, 21:22
Dan zijn je elementen in ieder geval stil:)
Het lijkt me verder weinig nut hebben door te gaan hiermee.
1 omdat compleet stil niet bestaat op aarde
2omdat compleet stil en compleet stil twee verschillende dingen zijn
3 omdat compleet stil niet op een versterker slaat.
Maar je zou werkelijk niet misstaan in een politiek debat:)

gerrekat
8 mei 2003, 21:32
HAHAHAHA, zou eigenlijk nets meer zeggen he, maar statements zjin er om terug te trekken!

laten we het er op houden dat compleet stil niet bestaat maar dat je het misschien wel kan benaderen!

Cheers!

Hans

aadplagiaat
8 mei 2003, 23:22
Op 2003-05-08 21:32, schreef gerrekat:
HAHAHAHA, zou eigenlijk nets meer zeggen he, maar statements zjin er om terug te trekken!

laten we het er op houden dat compleet stil niet bestaat maar dat je het misschien wel kan benaderen!

Cheers!

Hans


Een heel juiste benadering en dus een compromis dat al 4 episodes eerder uitgesproken had kunnen worden.
Inderdaad kun je NOOIT spreken van een absoluut ruis-stille versterker -in de absolute zin. Onze meetmethodes zijn gewoon niet afdoende om echt ALLES te meten en zelfs onze oren kunnen dat niet (zeker niet op stand 10 v/d versterker(s)). Toch spreek je van een ruis/bromarme versterker of zelfs van "fluisterstil". Dit is wat we allen willen en waarom niet. Gitaarelementen kun je ook voor een groot deel stiller maken door ze symmetrisch te bufferen in je gitaar, daarna uit naar je pre-amp. Voor dit gebeuren kun je ook een hoogimpedante microfoontrafo gebruiken. Die kun je ook symmetrisch aansluiten op je element(en) en vragen dus geen voeding (worden gevoed door je signaal). Het mag duidelijk zijn dat je er in zo'n geval wel genoegen mee moet nemen dat er "iets" tussen je gitaar zit hetzij actief dan wel passief.

Toch blijf ik van mening dat het wel degelijk mogelijk is om je versterker zonder hoorbare/irritante brom af te regelen.

Dan maar ruzie :smile:

EdJ
9 mei 2003, 00:11
ach kom;dit is toch geen ruzie.
we zijn met elkaar in discussie en volgens mij is dat de bedoeling van dit forum.
Zodra er bier op tafel komt zijn we het allemaal weer met elkaar eens.Toch?

nicoverduin
9 mei 2003, 00:34
Zelf haal ik tegenwoordig erg veel brom weg door ook nog een bodemplaat op het chassis te schroeven. Dit neemt vaak heel veel brom weg. Misschien helpt het.
Nico

Franc
9 mei 2003, 08:22
Sjongejonge, ik heb nogal wat teweeggebracht zeg :grin:

Maar ik ga zeker nog wat verder experimenteren want ik heb zelf het idee dat ie stiller kan.
Ik zal van t weekend proberen wat soundbites te maken van de 2 kanalen met en zonder gitaar ingeplugd en zo, dan kunnen jullie horen wat ik bedoel, want je hebt ruis, RUIS, brom en BROM :wink:

Nico een bodemplaat was mij al wel eens geadviseerd, maar had ik nog niet gedaan, ga ik ook proberen dit weekend

Dank jongens, wat een passie :smile:

Dirk_Hendrik
9 mei 2003, 09:31
@Gerrekat
Als je misschien wat nauwkeuriger leest zie je dat ik het excpliciet niet (en geef dat ook aan) over ruis heb. Ik heb het over Brom. Je weet wel 50 Hertz enzo. Ruis heeft hele andere oorzaken en is, zeker met high gain, inderdaad bijna niet weg te werken.

V!N
9 mei 2003, 16:37
"Sjongejonge, ik heb nogal wat teweeggebracht zeg :grin:"


Het is enorm ontzettend !

Er wordt altijd meteen vanuitgegaan dat alles high gain moet zijn en iedereen hier hardrock en metal speelt.

Maar zeg eens, heb jij de amp gemaakt om je geluid te verdrinken in tonnen felle gain of ga je hier (ook) lekker mee bluesen ?

Franc
9 mei 2003, 19:14
Van alles. Van lekkere crunch tot heavy, maar echt hi-gain is ie niet hoor.

gerrekat
9 mei 2003, 20:02
Op 2003-05-09 09:31, schreef Dirk_Hendrik:
@Gerrekat
Als je misschien wat nauwkeuriger leest zie je dat ik het excpliciet niet (en geef dat ook aan) over ruis heb. Ik heb het over Brom. Je weet wel 50 Hertz enzo. Ruis heeft hele andere oorzaken en is, zeker met high gain, inderdaad bijna niet weg te werken.


Excuss in dat geval heb ik het verkeers begrepen idd.

Brom is idd natuurlijk wat anders dan ruis, sorry!