PDA

View Full Version : Rammstein effectpedaal



Sanderproductions
2 oktober 2010, 23:03
Hallo, ik heb een vraag:
Wat voor'n effect moet ik hebben om mn gitaar wat meer te laten klinken als Rammstein?

Ik heb nu een digitech death metal distorsion.
Ik had het via de mail gevraagd aan de verkoper aan de gitaarzaak, die zei dat hij nog wel wat had liggen, maar hij dacht aan multi effect pedaaltjes.
Ik heb 't liefste gewoon single effect pedalen.
En ik wil me eerst even laten informeren door mensen die me niet wat willen laten kopen ;)
Video hoe het nu is (http://www.youtube.com/watch?v=5yZ9MHULPbU)

Ohja, mn max is ongeveer €150,-

Fireburst
2 oktober 2010, 23:20
Vertel eerst wat meer over de rest van je set-up. Alleen met een pedaaltje kan je niet zomaar elke sound gaan krijgen als de rest geen steek houdt.
Ook niet vergeten dat je bij Rammstein 2 gitaristen hoort, die je dan thuis alleen gaat naspelen...

Sanderproductions
2 oktober 2010, 23:24
Oke.
Ik heb een Ltd viper 50 en een Westone X10 (of XS 10)
en een stagg 40 watt versterker

Cageman
2 oktober 2010, 23:28
http://www.youtube.com/watch?v=MYu25PPcco0
Weet niet zeker, maar volgens mij is een van die 2 TC electronics een Nova Drive. Als dat zo is lijkt me dat zeker een goede optie qua pedaal. Eigenlijk zou je je 150 euries misschien beter aan een nieuwe versterker kunnen besteden. Stagg zou ik iig niet volledig dol op zijn.

Sanderproductions
2 oktober 2010, 23:31
oke, bedankt :)
en over die versterker:
Iedereen klaagt over het merk van mn versterker, maar ik vind hem heerlijk klinken:dontgeti:

robert-gitarist
3 oktober 2010, 00:04
Het gaat niet zo zeer om het merk versterker opzich maar, wat je versterker aan kan (gain). Vergeet niet dat Rammstein op grote Mesa rectofier versterkers spelen die een enorm bak met gain hebben. Met een pedaaltje kom je voor thuis misschien wel ver maar voor optredens ga ik het betwijfelen.
Je gitaar is wel geschikt hier voor met de juiste elementen. Ik heb namelijk zelf een LTD Viper 50 gehad alleen wel andere elementen en tuners opgezet ;)Maar ik kwam echt een heel eind voor het Rammstein geluid met deze gitaar en een Randall versterker(s). Ik stemde mijn gitaar in drop D of C (nieuwere albums zijn bijna allemaal in C!) waardoor je al wat meer laag en strak geluid krijgt, mede door de hoeveelheid gain die de Randalls hebben kwam ik echt erg dicht bij.
Wat je kunt doen, is voor die 150 euro beter een tweedehands Randall combo kunnen kopen ipv. een pedaal. Voor thuis zou je misschien wel weg kunnen komen met een pedaaltje.

allochthomas
3 oktober 2010, 01:03
wat je nodig hebt is dit:
http://www.skrydstrup.com/csimages/RammsteinB01.jpg
een arsenaal aan triple recto's:D

Even serieus: misschien is een mesa v twin pedaal wat voor jouw, maar als ik eerlijk ben kan je beter in een nieuwe versterker investeren. Gitaar moet wel lukken(misschien een setje EMG's in plaatsen). Het geluid van rammstein is rete strak en heeft een hoeveelheid power waar je spontaan van in je broek schijt.

vinni
3 oktober 2010, 01:43
Google met "Rammstein pedal" en voila :ok:



http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/amt_rammstein_001.jpg (http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/amt_rammstein_001.jpg)

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/amt_rammstein_002.jpg (http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/amt_rammstein_002.jpg)

http://www.amtelectronics.com/upload/shop_1/item_catalog_58/shop_items_catalog_image58.jpg
Vinni

RoelSmoel
3 oktober 2010, 10:39
MXR Fullbore Metal:rockon:

Te vinden voor zo'n 110 euro bij de doorsnee gitaarzaak.

RoelSmoel
3 oktober 2010, 10:40
oke, bedankt :)
en over die versterker:
Iedereen klaagt over het merk van mn versterker, maar ik vind hem heerlijk klinken:dontgeti:

Daar ga je nog wel achter komen als je een andere versterker hebt gehoord:soinnocent:

Jelle6
3 oktober 2010, 12:52
Ramstein heeft van Carl martin een tremolo en een fuzz volgens mij.(staat op de site van carl martin)

RoelSmoel
3 oktober 2010, 12:57
Rammstein? Fuzz? Tremelopedaal? Come on..

Rinze
3 oktober 2010, 13:09
In het verleden gebruikten de Rammstein gitaristen naast hun versterkers ook Sansamps, de rackversie dacht ik. Verder alles wat in Rectumfrier en Engel territorium zit, lijkt me. Vergeet niet dat het grootste deel van de geluid uit je vingers komt. Zit dat niet goed dan helpt er geen apparatuur aan. Oh ja: die Stagg versterker helpt niet bepaald om een goed geluid te krijgen :supercool:

robert-gitarist
3 oktober 2010, 13:17
Rammstein? Fuzz? Tremelopedaal? Come on..

Yep, dat klopt dat ze die gebruiken!
De Carl Martin pedalen zijn een the fuzz en een surf trem (die goedkope groene). Verder word er gebruikt gemaakt van een Digitech Whammy, Boss V-wah (ik denk voor de modulatie effecten aangezien de bekende rack crybaby er nog in zit), een Maxon overdrive pro en een DLS Roto Sim pedaal.
Veder hangen er nog div. 19" units in waaronder een Line 6 delay.

robert-gitarist
3 oktober 2010, 13:21
In het verleden gebruikten de Rammstein gitaristen naast hun versterkers ook Sansamps, de rackversie dacht ik. Verder alles wat in Rectumfrier en Engel territorium zit, lijkt me. Vergeet niet dat het grootste deel van de geluid uit je vingers komt. Zit dat niet goed dan helpt er geen apparatuur aan. Oh ja: die Stagg versterker helpt niet bepaald om een goed geluid te krijgen :supercool:

Sansamps weet ik zo niet, wel heeft Paul gebruikt gemaakt van ENGL. Type is me even ontschoten. Ik weet wel dat Richard al jaren Mesa triple Recto's gebruikt (4 á 5 stuks). Alleen de cab's, daar ben ik nog niet achter gekomen eigelijk welk merk en type hun gebruiken.
Inderdaad, sound grotendeels in je vingers maar eigelijk is het Rammstein geluid en techniek vrij simpel hoor :)

Edit, en Rammstein maakt gebruik van een Roland Jazz Chorus ;)

Sanderproductions
3 oktober 2010, 14:25
Oke, ik ga sparen, en dan een versterker halen:)

robert-gitarist
3 oktober 2010, 14:33
Speel je in een band of alleen thuis?

Erik70
3 oktober 2010, 15:36
Oja.. ook niet onbelangrijk. het geluid dat jij met Rammstein associeert is het geluid dat je (neem ik even aan...) hoort op hun cd-s en wellicht een concert. Vergeet niet dat het gitaargeluid dat je dan hoort behoorlijk bewerkt is door mixers om het in het totale bandgeluid mooi tot zijn recht te laten komen. Dit geluid heeft dan echt weinig meer temaken met het geluid dat er daadwerkelijk uit zijn gear tevoorschijn komt. Daar komt nog het overdubben om extra vet/breed te maken bij... Kortom, je zal dat geluid misschien slechts in de verte een klein beetje kunnen benaderen, maar daar gaat het echt bij blijven. Zelfs al heb je exact dezelfde spullen als Rammstein zelf.

Maleco
3 oktober 2010, 22:25
Ik hoorde laatst de coverband Vannstein en die wisten toch een zeer overtuigend geluid neer te zetten live, die hebben ook 2 jaar in de studio gezeten voordat ze het konden maar toch..

duckman
3 oktober 2010, 22:33
De Hughes and Kettner Warp Factor lijkt me wel wat voor jou.
Wellicht is deze 2de hands te vinden...

robert-gitarist
3 oktober 2010, 22:43
Ik hoorde laatst de coverband Vannstein en die wisten toch een zeer overtuigend geluid neer te zetten live, die hebben ook 2 jaar in de studio gezeten voordat ze het konden maar toch..

Weet je ook nog zo wat voor set up hun gebruikte? (amps, gitaren, pedalen?)

M.COM
4 oktober 2010, 00:19
Oke, ik ga sparen, en dan een versterker halen:)

Beste oplossing! Met een pedaaltje voor je stagg te gooien ga je nooit krijgen wat je wil. Het is beu maar als je je sound wil upgraden, moet het geld helaas ook volgen. En om de Gitaarnet Police Squad niet op m'n nek te krijgen ... toon zit ook vooral in de vingers dus niet al te veel vertrouwen op je gear om een vette sound neer te zetten. Combineer een goeie versterker en een goeie techniek = bliss. Goeie versterker maar slechte techniek = fail. Slechte versterker maar goede techniek = koop een goeie versterker.

En dan zijn we rond! :)

Dick Wolkendeck
4 oktober 2010, 10:42
Beste oplossing! Met een pedaaltje voor je stagg te gooien ga je nooit krijgen wat je wil. Het is beu maar als je je sound wil upgraden, moet het geld helaas ook volgen. En om de Gitaarnet Police Squad niet op m'n nek te krijgen ... toon zit ook vooral in de vingers dus niet al te veel vertrouwen op je gear om een vette sound neer te zetten. Combineer een goeie versterker en een goeie techniek = bliss. Goeie versterker maar slechte techniek = fail. Slechte versterker maar goede techniek = koop een goeie versterker.

En dan zijn we rond! :)

Yep! En niet te veel gain! Anders wordt het rommelig en minder heavy.



(Marty Friedman noemt de gain regelaar "the female reducer" :seriousf:)

Pepe
4 oktober 2010, 13:16
.. Rammstein doet niet moeilijk over een onsje meer of minder gain.

Veel gain heeft zijn plek en niet alleen bij de metal jongens. Gibbons gebruikt voor Rhythmeen een Expandora om een kleine Marshall over de kling te jagen, die amp hoor je soms helemaal dichtslibben van frustratie.
Maar toegegeven, luchtdruk doet meer voor een heavy sound dan een paar transistors hard insturen.

RoelSmoel
4 oktober 2010, 15:00
Sansamps weet ik zo niet, wel heeft Paul gebruikt gemaakt van ENGL. Type is me even ontschoten. Ik weet wel dat Richard al jaren Mesa triple Recto's gebruikt (4 á 5 stuks). Alleen de cab's, daar ben ik nog niet achter gekomen eigelijk welk merk en type hun gebruiken.
Inderdaad, sound grotendeels in je vingers maar eigelijk is het Rammstein geluid en techniek vrij simpel hoor :)

Edit, en Rammstein maakt gebruik van een Roland Jazz Chorus ;)

Ik denk dat Rammstein vrijwel altijd rechstreeks de DI in heeft gespeeld. Heb nog nooit een cab op het podium gezien bij deze gasten.

Nielsje
4 oktober 2010, 15:03
Maar toegegeven, luchtdruk doet meer voor een heavy sound dan een paar transistors hard insturen.

Dit ook wel interessant...
Hoe zouden onze buizenamps klinken als we op een berg zouden staan? Daar is immers de luchtdruk lager dan 'hier'. Zou je dan minder compressie krijgen, of zou het geluid zich beter spreiden?

robert-gitarist
4 oktober 2010, 15:11
Nielsje, sorry hoor maar ik ga niet eerst de mount everest op klimmen met mijn marshall dsl op mn rug :D ;) het zou misschien kunnen dat het anders gaat klinken maar ben wel benieuwd hoe het gaat klinken en of het een groot verschil is.

Roel, volgens mij gebruiken ze wel cabs alleen staan deze achter het decor. Op een dvd die ik heb is te zien dat Richard met de gitaar om draaid na een van de decor stukken om zijn gitaar in het rond te laten zingen zeg maar, dus dan lijkt het mij dat daar een cab achter staat anders heeft het weinig zin. ;)

Squier4ever
4 oktober 2010, 17:10
MXR Fullbore Metal:rockon:

Te vinden voor zo'n 110 euro bij de doorsnee gitaarzaak.

De naam klinkt al gay, dus ik kan me niet voorstellen dat dat fatsoenlijk klinkt.

interessander
4 oktober 2010, 17:28
Als je het echt puur over een effectpedaal voor rammstein hebt dan zou je nog op de "du hast" (http://www.amtelectronics.com/products/guitar_series_fx_pedals/gitarnyjj_effekt_du_hast/) van AMT uit kunnen komen.
En forumlid Baco zit in een belgische rammstein cover band, die zal er ook wel wat zinnings over kunnen melden.

Trecion
4 oktober 2010, 18:11
een setje D activators of EMG in je gitaar gooien dan kom je al aardig in de richting.


btw dat pedaaltje wat er gepost wordt ziet er wel grappig uit, iemand die er meer van weet?

Jelle6
4 oktober 2010, 20:11
Rammstein? Fuzz? Tremelopedaal? Come on..

Wat? het staat op die site...

RoelSmoel
4 oktober 2010, 20:17
Wat? het staat op die site...

Op de EMG site staat ook dat Gilmour EMG's gebruikt:D
Net zo goed dat Dimebag Darrell een signature distorion pedaal heeft, heeft hij ook nooit gebruikt:p

Maar goed, ik kap al met zeiken.

robert-gitarist
4 oktober 2010, 20:28
Net zo goed dat Dimebag Darrell een signature distorion pedaal heeft, heeft hij ook nooit gebruikt:p



Klopt, maar daarintegen heeft hij wel zijn eigen signature wah(s) gebruikt ;)

Wel zie ik veel signature pedalen bij grote gitaristen op hun board/rack staan. Zakk Wylde heeft zijn eigen meuk op zijn board staan icm. een EvH Phase90, Richie Sambora heeft in z'n rack een EvH Flanger, Dimebag heeft naast zijn eigen wah ook nog de Wylde Overdrive gehad en zo zullen er nog wel meer gitaristen zijn met deze combi's :)

Plant
4 oktober 2010, 21:46
Er is niet één 'universeel' R+ geluid.

Op hun eerste albums Herzeleid en Sehnsucht was het gitaargeluid veel scherper, puntiger, agressiever. Vanaf Mutter werd het allemaal wat zompiger. De band heeft een herkenbare sound en je herkent ze uit duizenden (zelfs akoestisch! - luister naar "Los" op Reise, Reise), maar pin je niet teveel vast op het gitaargeluid of de gebruikte live- of studio apparatuur.

Je hoort b.v. ook duidelijk (gitaar) klankverschil tussen de twee live DVD's Live aus Berlin en Live in Nimes. Die eerste klinkt wat gitaarpartijen betreft veel gedefinieerder en de laatste veel donkerder en meer als een brij.

In het begin speelden de heren over Rath versterkers en als ik me goed herinner heb ik een studio foto gezien waar zelfs op een Gretsch gitaar werd gespeeld. De mannen hebben geld en hebben alles en gebruiken dus ook alles.

Sanderproductions
19 oktober 2010, 23:57
Weet je ook nog zo wat voor set up hun gebruikte? (amps, gitaren, pedalen?)

Ik heb het gevraagd, ik kreeg dit antwoord:


nou eigenlijk maar heel weinig effect.
just gebruikt geen effecten en haalt ze distortion uit ze ENGL versterker.
ik zelf gebruik wat reverb, een enkele delay soms, een hele lichte octaver bij Mutter, een Whammy bij solo liebe ist fur alle DA, en hier en daar wat compressors, distortion haal ik uit de Mesa Boogie Roadking.

ThomasL
20 oktober 2010, 12:31
En die hele strakke noisegates dan? Ligt er toch wel dik bovenop dat die dingen ook wel meehelpen aan hun enorm strakke spel... Heul veul gain en een keistrakke noisegate...

basszman
20 oktober 2010, 15:37
Op de EMG site staat ook dat Gilmour EMG's gebruikt:D
Net zo goed dat Dimebag Darrell een signature distorion pedaal heeft, heeft hij ook nooit gebruikt:p

Maar goed, ik kap al met zeiken.

David Gilmour gebruikt zeer zeker EMG's. Die zitten in z'n rode strat.
http://www.gilmourish.com/?page_id=68

Terminus
20 oktober 2010, 19:35
En die hele strakke noisegates dan? Ligt er toch wel dik bovenop dat die dingen ook wel meehelpen aan hun enorm strakke spel... Heul veul gain en een keistrakke noisegate...

Heel strakke sound = heel strak spelen, zou best kunnen dat ze zonder echt hard werkende noisegate spelen. En veel gain? Valt bij Rammstein echt wel mee hoor. Als je strak, hard en consistent aanslaat heb je weinig gain nodig.

Gretsch 5120
20 oktober 2010, 22:06
Welliswaar niet uit een doosje...

http://www.youtube.com/watch?v=ApLHCbQ3gnw

Kom erg in de buurt van de real deal....

Plant
21 oktober 2010, 00:22
En die hele strakke noisegates dan? Ligt er toch wel dik bovenop dat die dingen ook wel meehelpen aan hun enorm strakke spel... Heul veul gain en een keistrakke noisegate...

Als ik naar de begeleiding van "Reise Reise" - de openingstrack van het gelijknamige album - luister, ben ik er ook van overtuigd dat er een noisegate is gebruikt. Zulke strakke abrupte korte stiltes tussen de akkoorden krijg je met de hand niet gedempt. Theoretisch kan het ook nog gesampled zijn (akkoord onder 1 toets) en met keyboard gespeeld, maar dat zal niet.

Terminus
21 oktober 2010, 16:40
Als ik naar de begeleiding van "Reise Reise" - de openingstrack van het gelijknamige album - luister, ben ik er ook van overtuigd dat er een noisegate is gebruikt. Zulke strakke abrupte korte stiltes tussen de akkoorden krijg je met de hand niet gedempt. Theoretisch kan het ook nog gesampled zijn (akkoord onder 1 toets) en met keyboard gespeeld, maar dat zal niet.

Als ik het zo hoor is het waarschijnlijk in de studio geknipt zodat alle ruis eraf is (let maar eens op, precies op de maat stopt en start hij) of hebben ze een heel erg sterke noise gate gebruikt die ze uitzetten voor andere gedeeltes waarin ze minder hard slaan (ook moet je dan 'leren' spelen met de noisegate, iets vroeger stoppen dan wanneer je dat normaal zou doen zodat de noisegate dat precies op tijd doet). Of het is helemaal geen gitaar maar een synthesizer, dat sluit ik ook niet uit.

Maar goed, om even to the point te komen: ik denk dat de grootste reden dat je niet klinkt als Rammstein is omdat je niet speelt als Rammstein. Als je dat filmpje van Rammfire ziet zie je dat RZK niet speelt zoals jij dat doet. Ook had je je gitaar in jouw filmpje niet zo heel goed gestemd.

Sanderproductions
21 oktober 2010, 18:44
Oke, hoe moet ik dan wel spelen, om een rammstein geluid te krijgen?

RoelSmoel
21 oktober 2010, 19:41
Oke, hoe moet ik dan wel spelen, om een rammstein geluid te krijgen?

Op een versterker die een Rectifier nabootst, of een of ander high-gain distortion pedaaltje of weetikveel..

Terminus
21 oktober 2010, 23:22
Oke, hoe moet ik dan wel spelen, om een rammstein geluid te krijgen?

Je hebt toevallig een Rammstein nummer gekozen zonder palmmutes dus het grootste (en moeilijkste) verschil kan je achterwege laten. Belangrijk is dat je precies op de maat aanslaat en niet te hard drukt.
Ook had je in dat filmpje heel weinig mids in je geluid, waardoor het nogal lastig te horen is wat je speelt. Bij Rammstein gebruiken ze ook niet vreselijk veel mids maar ook weer niet zo weinig als jij in dat filmpje.

Sanderproductions
31 oktober 2010, 14:04
Oke, ik heb op marktplaats een Boss HM3 gekocht voor €30,- :)
en in maart ga ik naar de musicstore (voor een nieuwe bas) , zal ik daar dan een noisegate halen?
Artec SE-NGT Noise Gate, is dit wat?

stingray ghost
9 september 2013, 00:45
het is heel moeilijk om de ''Rammstein sound'' na te bootsen omdat de leadgitarist richard z kruspe alleen al 6 MESSA BOOGIE RECTIFIERS heeft staan van 2000 euro per stuk en die bepalen al een groot deel van zijn geluid, maar ik doe het met een simpel distortion pedaltje en dat gwn wat meer low te gebruiken dan high want rammstein is echt ramen en daar heb je niet gigantisch veel high voor nodig.
dus eigenlijk gwn de muziek aan zetten, een beetje spelen en dan maar blijven draaien aan de pedaal knoppen totdat het in de buurt komt.

Martijn-w
9 september 2013, 10:42
Kijk eens naar de datum van de voorgaande post, ik denk dat sander ondertussen wel een oplossing heeft gevonden.