PDA

View Full Version : demo opname ( klein stukje )



pasqual
2 oktober 2010, 21:51
hey allemaal,

vandaag ben ik met mijn band begonnen met opnames. we hebben alles in één keer opgenomen. d.w.z. in een live setting waarbij alle versterkers en drums met geluid schotten van elkaar waren afgeschermd. we zijn vandaag tot 4 nummers gekomen en toen hadden we er genoeg van. volgende week zaterdag de overige 4. de opname die je zo meteen kan luisteren is een klein gedeelte van een lied van zo'n 6.50 minuten en ik heb daarbij het instrumentale gedeelte gekozen omdat de zang weer gewist gaat worden om in de komende weken fatsoenlijk op te nemen. zoals je het zo meteen hoort zo is het ook opgenomen, er is niets afgemixt, dus ook de balans is nog niet optimaal. maar het gaat er meer om om een idee te krijgen. het is weer eens iets anders om op deze manier op te nemen. ik vind het relaxter als alles één voor één op te nemen, je speelt toch iets losser en de algehele dynamiek is imho er meer bij gebaat.

de link: http://soundclick.com/share?songid=9713039
en laat maar ff weten wat je er van vind.

bedankt voor het luisteren en groeten Pasqual.

pasqual
7 oktober 2010, 21:54
anyone?:dontgeti:

TimoSomers
7 oktober 2010, 21:58
Echt vet man!!
Super mooie gitaarsound !
Vind het slide stuk echt heel mooi gespeeld met teringveel feeling. Het stukje daarna hoor ik dat het een heel klein beetje (maar dan ook een heel klein beetje) stroevig gaat, maar dat is logisch als je het live speelt.

Alle instrumenten hebben een mooie sound al dus met een mixje/mastertje moet dat helemaal goed komen

Gave shit:ok:

pasqual
7 oktober 2010, 22:33
dankje Timo, het stukje waar jij op doelt is inderdaad een stuk waar ik wel eens over struikel. ik kan het nog opnieuw inspelen ( inprikken ) maar ik zou graag het slide gedeelte willen laten staan. overmorgen gaan we verder met opnemen dus wie weet. maar aan de andere kant, het is live en dan moet je er misschien naderhand vanaf blijven anders verdient het de naam "live" niet helemaal. eigenlijk wel grappig hoe ik het moet spelen: eerst met de slide die ik vervolgens aan de kant moet flikkeren om de rest te spelen. ben beniewd waar die slide terecht komt als we op een podium staan...:???:
over de sound: stratje met singlecoils ( tonerider pure vintage ), peavey VK 212 met eminence the governors.

groeten Pasqual.

Scopperloit
8 oktober 2010, 09:28
Dat klinkt toch wel errug lekker!

Mooie slide solo, mooie melodie lijn en netjes uitgevoerd.
De solo die erna komt vind ik ook wel netjes en gepast klinken. Als je bij een live optreden deze solo zo speelt heb je niks te klagen vind ik! ;)

muziekschuur
8 oktober 2010, 09:35
Je zit meestal net onder de noot. M.a.w. vals.

De mix is ok. De snare past niet. Die is te vet voor de mix.
Achter de synth hoort een galm (plate/room) om te blenden in de mix
Ook iets te hard.
De synth doet bij de solo het zelfde. Duikt meteen met pitchbend iets onder de noot.

Waren jullie goed gestemd?

Wel heel mooie muziek. Zou ik wel een cd'tje van willen alstie goed gespeeld, gemixed en gemasterd zou zijn.

Han S
8 oktober 2010, 09:59
Dat is een kwestie van smaak, die snare en de hele drums staan nogal op de voorgrond, niet dat het te hard is, maar en zit veel ruimte in het geluid en de drums lijken niet in dezelfde ruimte te staan.

Op zich vind ik het geen verkeerde snare, al hoor ik liever een meer knallende snare, maar dat is smaak.

De keyboards zou ik tijdens de gitaarsolo iets meer naar achteren brengen, het gaat daar om de gitaar en nu hebben ze een wedstrijdje om de eerste plaats.

Verder vind ik het prachtige muziek, ik wil die CD wel hebben.

Henri H
8 oktober 2010, 21:01
Ik vind de muziek ook erg mooi, doet me denken aan Cairo, Enchant e.d.
Wat Timo zei over die laatste solo kan ik me ook in vinden, de timing is daar net ff iets minder, zou ik even opnieuw inprikken, anders ga je er spijt van krijgen denk ik.

Wat die synths tijdens het slide-stuk betreft, ben ik het niet mee eens, vind de verhouding goed, en ook erg goed gespeeld, niks nie vals!, maar als de synth op het eind een solo doet, vind ik het te kaal klinken ofzo, mag wat bombastischer misschien? Of een ander soundje uit die synth.... ?

Laat je ff weten als de demo af is? Wil er wel ééntje hebben denk ik, afhankelijk v.d. zanger.
De muziek kan nog zo goed zijn, de zanger kan het volledig verprutsen, maar da's ook smaak.

Edit: en dat met een VK212!? Petje af hoor!

Han S
8 oktober 2010, 23:40
In die slides zijn de keyboards okay, ik bedoel het stuk wat daar achter komt, daar zou ik de keyboards iets terugnemen. Bij een mix gaat het om details.

pasqual
9 oktober 2010, 00:21
bedankt allen voor de kritieken. over de mix kan ik kort zijn: hier is niets in gemixt. ik heb dit stukje gekopieëerd van wat we een 15 minuten daarvoor hadden opgenomen. dus zelfs de balans is ff snel gedaan. ook is er ( uiteraard ) niet gemasterd, dit moet allemaal nog gebeuren. als ik jullie commentaren zo lees denk ik toch dat ik alle solo's nog eens apart ga inspelen. niet alleen vanwege dingen die beter kunnen maar ook vanwege de sound omdat ik eigenlijk meer "mid" in mijn solo geluid wil en niet hetzelfde als mijn rhythm. en ja...@muziekschuur: ik kan me een beetje voorstellen waarom je dit zegt, maar vals? zeker met slide zweef ik als het ware om de toon heen maar om het nu als vals te bestempelen? het stuk erna is zeker voor verbetering vatbaar, zeker qua strakheid.

@ Han: in de mix zullen we zeker rekening houden met de dynamiek. wat me ook opviel is dat zijn solo stukken mono zijn en zijn begeleiding stereo. hier moeten we ook nog ff naar kijken. dat viel me ook pas achteraf op. ( ik heb het hier over de toetsen dus )

nogmaals, allemaal bedankt voor de feedback.

groeten Pasqual.

pasqual
9 oktober 2010, 00:38
Edit: en dat met een VK212!? Petje af hoor!

heeft deze versterker zo'n slechte naam dan? het gainkanaal kan echt iedere gitarist wel een goed geluid uit halen hoor. alleen het cleankanaal moet je ff langer zoeken voor een lekkere sound....een goeie compressor doet wonderen;)
ook de effectsloop werkt erg goed ( voor mij dan...). reverb is minder maar gebruik ik nauwelijks. betrouwbaarheid is goed te noemen. ik heb 'm soms uren achter elkaar aanstaan en hij geeft geen krimp. oké, de circuits en gebruikte onderdelen zullen wel minder goed zijn maar hoor je dat dan ook?

groeten Pasqual.

Henri H
9 oktober 2010, 00:49
Nee, de VK heeft geen slechte naam, zo bedoelde ik het ook niet, maar het is en blijft toch een budget-amp.
Ik heb er zelf ook even heel kort op gespeeld toen ik m'n 1936 kastje testte, en idd het gain-kanaal had ik direct een goeie sound uit.
Jouw sound is ook niks mis mee!

covermark
9 oktober 2010, 09:34
Qua mix heb ik er niet zoveel sjoege van. Qua invulling door de band vind ik hem behoorlijk strak ingespeeld. Daarnaast vind ik hem nog steeds fris klinken. Kan menige band nog wat van opsteken.

muziekschuur
9 oktober 2010, 23:58
Ik snap dat mijn opmerking aankomt. En als je de solo zo bedoelt, dan ok.

Maar bekijk het eens zo. Bepaalde critici kennen alle noten en zijn compleet nootzuiver. Zeg maar type piano stemmer. Als je een noot speelt en daarna de snaar buigt is er acceptatie. Maar als zij direct een push up van bijna een halve noot horen, horen zij een valse noot.

Speel je stuk opnieuw en probeer het eens op o.b.v. mijn suggestie. Het is een experiment van 2 seconden. Als het je niet bevalt, dan hou je deze take...

Nogmaals, ik vind dit hele toffe muziek... Maar dit dingetje brengt de luisteraar wel aan het twijfelen. En dat verdient dit muziekstukje niet. Maar dat is mijn mening uitteraard...

Voor een pure mixdown gebaseerd op leveling.... TOP. Kan nog heel wat moois worden...

pasqual
10 oktober 2010, 23:10
@muziekschuur: ik zal je suggestie in gedachte houden daar we het nummer waarschijnlijk opnieuw gaan opnemen maar in ieder geval de solo omdat ik niet tevreden ben over de sound en het stuk ná de slide.
als je een toon vibreert dan zal de toon ook nooit omlaag gaan en alleen maar omhoog ( dit is uiteraard anders bij benden waar je lager begint en naar de gewenste toon toe gaat ). ik speel nu een kwart eeuw gitaar maar pas 2 maanden serieus slide. dus ik kan alleen maar beter worden met de slide;). ik ga gewoon verschillende takes opnemen en de beste eruit halen en vervolgens post ik 'm hier. ik moet zowiezo zeggen dat de commentaren erg nuttig zijn. ik heb de rest van de band dit topic ook laten lezen en de tips worden ter harte genomen. we zien het als onafhankelijk commentaar waar geen rekening wordt gehouden met sentiment. en dat is juist eerlijk en opbouwend.

bedankt en groeten Pasqual.

Henri H
10 oktober 2010, 23:19
....we zien het als onafhankelijk commentaar waar geen rekening wordt gehouden met sentiment. en dat is juist eerlijk en opbouwend.....Gewoon lomp, keihard neersabelen noemen we dat. ;)

Ik vind het slide-stuk echt heel goed gedaan, ook een mooie sound.
Het stuk erna mist hier en daar net die timing, komt natuurlijk doordat je erg gefocust bent op dat moment, en geen fouten wilt en durft te maken, en da's juist funest.

pasqual
11 oktober 2010, 21:57
dankje wel H. naast dit nummer hebben we er nog eens 8, dus 9 in totaal, je kan het bijna geen demo meer noemen... maar ik heb nu een kopie van alle nummers thuis om te luisteren en ik moet zeggen dat mijn aanvankelijke enthousiasme een stuk gedaald is. wat hebben wij nog een hoop werk te doen en ik begin ernstig te twijfelen of het wel zo'n goed idee was om alles in één keer in te spelen met z'n allen tegelijk....

voor de drummer en bassist lijkt het wél goed uit te pakken maar voor de gitaar -en toetsenpartijen pakt het niet goed uit. de zang gaan we zowiezo achteraf doen. er zitten bij nogal wat kleine foutjes in de begeleiding en ik wil toch graag solo's apart inspelen om een ander geluid te krijgen als mijn rhythm sound.

anyway, ik denk dat we het allemaal onderschat hebben om op deze manier op te nemen.

groeten Pasqual.

muziekschuur
11 oktober 2010, 22:24
Nee Pasqual,

Jullie zijn juist goed bezig. Als je vergelijkbare opnames neemt is het vaak op dezelfde wijze opgenomen. Eerst met band, en dan overdubs of partijen opnieuw inspelen. Pink Floyd kon zo maanden aan een opname sleutelen.

Gezien deze opnames is het mij dat waard. Ik hoop dat het jullie dat ook is...

Dit is heel subtiele muziek. Als je dit zo in een kroeg/stage speelt is het helemaal goed. De ellende met dit soort opnames is dat dit geheel grijs gedraaid zal worden. Dus dan kun je beter de tijd nemen om het overdacht op te nemen.

Nogmaals. dit is gewoon mijn mening. de opnames zoals ze nu bestaan kun je ook gewoon uitbrengen met de achtergrond "zo spelen wij". En dat is natuurlijk een eerlijk statement...

Cheers,

Frans

Henri H
11 oktober 2010, 23:40
Ik ben geen opname-expert, maar ik geef Muziekschuur wel gelijk, gewoon (hier en daar) opnieuw inprikken en/of overdubs inspelen.
Het is toch een stukje perfectie waarnaar ik zou streven bij een dergelijke opname.

Succes!

Riky
14 oktober 2010, 10:25
Gaaf! Erg mooie melodieën en mooie boeiend compositie.
Kon er erg goed naar luisteren!

pasqual
17 oktober 2010, 00:09
Frans en H.Huisjes: bedankt voor jullie commentaar. gelukkig beslis ik niet alles alleen binnen deze band en gaat alles in overleg. uiteraard hebben wij niet het budget wat Pink Floyd had, noch de tijd maar het inprikken/overdub verhaal zal ook wel voor ons gaan gelden. zondag a.s. komen we met z'n allen bijeen om alles in detail te gaan bespreken en dan schrijven we ook alles op wat ons stoort. dat zal ons "draaiboek" gaan worden hoe we verder gaan.

zogauw ik weer een stukje opname heb waar te horen is dat we iets veranderd hebben, zal ik het hier posten.

@Riky: bedankt voor je comment!

groeten Pasqual.