PDA

View Full Version : Granada strat



roger
2 oktober 2010, 20:47
Mijn allereerste gitaar (30 jaar geleden...) was een Granada strat, en vanmiddag heb ik er eentje gekocht via speurders! Misschien is dit wel mijn allereerste gitaar!!! De frets zijn behoorlijk op, hier en daar een kraak maar hij valt me helemaal niet tegen! Dus weer ontzettend blij voor 75 euro!

Zo klinkt ze http://dl.dropbox.com/u/6228063/Granada.mp3

En zo ziet ze er uit...

http://i586.photobucket.com/albums/ss306/rogertje/Granada%20Gitaar/th_PA020020.jpg (http://s586.photobucket.com/albums/ss306/rogertje/Granada%20Gitaar/?action=view&current=PA020020.jpg)

SEAL
2 oktober 2010, 21:09
en waarom heb je 'm destijds verkocht?
ik zou nooit mijn eerste gitaar verkopen.

maar toch zeker GEFELICITEERD :D

roger
3 oktober 2010, 20:44
euh geen idee, da's 30 jaar geleden. Ik heb toen volgens mij een Bird Les Paul kopie gekocht...

Heeft er iemand toevallig meer info over deze gitaar? Hij klinkt en speelt helemaal niet verkeerd, maar de frets zijn helemaal op en ik vraag me af of het de moeite is om hier iets aan te (laten) doen?

wietse
3 oktober 2010, 20:52
als het goed is is het een matsumoku, matsumoku heeft een tijd gitaren onder de naam granada geproduceerd, vooral voor de amerikaanse markt.
kan best zijn dat ze voor de europese markt ergens anders werden gebouwd.
staat er ook iets op de neckplate of helemaal niets?
matsumoku neckplates zijn altijd heel herkenbaar, herfretten zelf doen is niet moeilijk als je het bij een zaak laat doen dan loopt het wel in de papieren, helaas woon je wat ver weg anders wou ik hem wel voor je herfretten voor een paar tientjes.

pasqual
3 oktober 2010, 20:56
dan stuurt hij 'm toch op? lijkt mij een goeie deal voor een paar tientjes!

groeten Pasqual.

roger
3 oktober 2010, 20:58
Bedankt voor de info en het aanbod, op de neckplate staat niks...Misschien binnenin, maar ik heb de hals nog niet los gehad.

Ik ga binnenkort eens bij Patrick Koopman langs, eens kijken of hij tips en tricks heeft mbt herfretten.

guitarkid
4 oktober 2010, 09:20
Hallo Roger.

Leuk man. Gewoon weer lekker speelklaar (laten) maken!
Af en toe op spelen en je weer jong voelen...! :seriousf:
Voor 75 euro en een betaalbare refretbeurt moet je dat niet laten volgens mij!

Gr. C.

roger
4 oktober 2010, 22:57
Ik heb Wietze inmiddels een mailtje gestuurd, ik ben erachter dat opnieuw fretten door een gitaarbouwer behoorlijk in de papieren loopt...

Hieronder een foto, ik weet niet of hier met afschuren/vlakker oid nog iets te behalen valt?

http://i586.photobucket.com/albums/ss306/rogertje/Granada%20Gitaar/IMG_3290.jpg

http://i586.photobucket.com/albums/ss306/rogertje/Granada%20Gitaar/IMG_3264.jpg

BamBuFan1
5 oktober 2010, 00:06
Ik heb Wietze inmiddels een mailtje gestuurd, ik ben erachter dat opnieuw fretten door een gitaarbouwer behoorlijk in de papieren loopt...

Hieronder een foto, ik weet niet of hier met afschuren/vlakker oid nog iets te behalen valt?

Auw! Ik vrees dat dit einde oefening is voor deze fretten (of de foto moet enorm vertekenen). Je zult bij het opnieuw vlakken altijd nog een paar tienden van millimeters verliezen.

Luca P
5 oktober 2010, 21:21
Ha die gitaren herinner ik me nog wel.
Hadden ze ook niet een SG kopie?
Ik heb een dergelijke situatie gekend.
Mijn eerste Hondo verkocht en jaren later er eentje terug gekocht!
:cheerup:

pasqual
5 oktober 2010, 22:51
daar is niet veel meer van over. ook de manier van afslijten vind ik raar. normaal zie je een gladde ondergrond met deuken in de frets waar de snaar het meeste wordt gebruikt. niet lang hellen: Wietze bellen:seriousf:

groeten pasqual.

wietse
5 oktober 2010, 23:13
ah geen binding, dat maakt het herfretten stukken gemakkelijker, lijkt wel of iemand er met een vijl op los is geweest, misschien had hij last van fretbuzz?

Fisherman
5 oktober 2010, 23:50
Ik ken het euvel, ik had onlangs een Arirang gekocht en laten opsturen.
Op zich best een prima gitaar, frets waren in redelijke staat, electronica werkte prima.
Heb m nu weer verkocht, want zoals gezegd, ik ga me meer concentreren op Gibson's en daar mijn geld en energie in steken en niet meer in hobbyprojecten zoals die Arirang.

Overigens kreeg ik een mailtje van de koper vandaag, was zeer tevreden over de verzending, de verpakking, de koffer én natuurlijk de Arirang. Hij ligt al helemaal uit elkaar, hij gaat de neckplate vervangen, de hals rechten, de tuners vervangen en nog wat kleine zaken, maar probeert m wel zo origineel als mogelijk te houden.
Kortom, ik heb hier geen drol aan verdiend maar de pret is dat ik zelfs foto's van de restauratie krijg toegestuurd en dat is ook wat waard.

Maar in jouw geval, ach.....die paar tientjes....overweeg of je 'm sloopt voor onderdelen of een herfret of een ander halsje erop ???

G.G.
6 oktober 2010, 21:08
Herfretten in bij een strathals prima zelf te doen. Bij Zelfbouw vind je de nodige info. Qua gereedschap heb je niet heel veel meer nodig dan een grote metaalvijl zonder handvat, een paar sleutelvijltjes van de bouwmarkt, een waterpas, een merkstift en wat staalwol en tape.

Met een beetje geduld is het prima te doen. Het lastigste vind ik zelf het verwijderen van de frets zonder schade. Hier zijn wel wat trucjes voor (beschrijving vind je onder andere op stewmac.com )

wietse
6 oktober 2010, 22:14
Herfretten in bij een strathals prima zelf te doen. Bij Zelfbouw vind je de nodige info. Qua gereedschap heb je niet heel veel meer nodig dan een grote metaalvijl zonder handvat, een paar sleutelvijltjes van de bouwmarkt, een waterpas, een merkstift en wat staalwol en tape.


en een aangepaste knijptang om de fretten te trekken, ook een fretvijl voor het crownen kan je eigenlijk niet zonder, kan wel met sleutelvijltjes maar dan ben je erg lang bezig en je moet precies weten wat je doet.
wtf moet je met een waterpas trouwens?

G.G.
6 oktober 2010, 22:26
Waterpas plak je schuurlinnen op voor het levellen. Werkt super en is kaarsrecht. Crownen gaat prima met sleutelvijltjes, maar vergt wel wat handigheid. Crownvijl is ideaal, maar wel duur.

pasqual
6 oktober 2010, 22:35
Waterpas plak je schuurlinnen op voor het levellen. Werkt super en is kaarsrecht. Crownen gaat prima met sleutelvijltjes, maar vergt wel wat handigheid. Crownvijl is ideaal, maar wel duur.

werkt ook perfect bij het vlakken. al 2 keer op deze manier gedaan met succes.

groeten Pasqual.

geert1976
6 oktober 2010, 22:36
Waterpas plak je schuurlinnen op voor het levellen. Werkt super en is kaarsrecht. Crownen gaat prima met sleutelvijltjes, maar vergt wel wat handigheid. Crownvijl is ideaal, maar wel duur.

Maar werkt wel plezierig, crownen deed ik eerst ook met sleutelvijltjes, maar nu ik crownvijlen heb, wil ik niet meer zonder:ok:

BamBuFan1
6 oktober 2010, 22:40
Waterpas plak je schuurlinnen op voor het levellen. Werkt super en is kaarsrecht.

Een waterpas kaarsrecht? Zo'n ding kan 'redelijk' recht zijn, maar hou er in de bouwmarkt maar eens twee tegen elkaar; wedden dat je speling zult zien?

BamBuFan1
6 oktober 2010, 22:43
Maar werkt wel plezierig, crownen deed ik eerst ook met sleutelvijltjes, maar nu ik crownvijlen heb, wil ik niet meer zonder:ok:

Die twee tientjes voor een redelijke crowningvijl is inderdaad goed besteed (zeker als je de extra tijd meerekent die het crownen met sleutelvijltjes kost als je een Piedro Precisio bent). €70 of meer voor een setje nutfiles vinnik veel asocialer.

wietse
7 oktober 2010, 08:46
Waterpas plak je schuurlinnen op voor het levellen. Werkt super en is kaarsrecht. Crownen gaat prima met sleutelvijltjes, maar vergt wel wat handigheid. Crownvijl is ideaal, maar wel duur.

ah juist, daar gebruik ik een goed schuurblok voor.


Een waterpas kaarsrecht? Zo'n ding kan 'redelijk' recht zijn, maar hou er in de bouwmarkt maar eens twee tegen elkaar; wedden dat je speling zult zien?
klopt, maar als je een echt dure hebt dan is die wel degelijk kaarsrecht.



Die twee tientjes voor een redelijke crowningvijl is inderdaad goed besteed (zeker als je de extra tijd meerekent die het crownen met sleutelvijltjes kost als je een Piedro Precisio bent). €70 of meer voor een setje nutfiles vinnik veel asocialer.

ik betaalde een paar jaar geleden 40 euro voor een setje met 3 verwisselbare vijltjes, was het goedkoopste setje dat ik toen kon vinden en ben blij dat ik ze heb gekocht.
wat die nutvijltjes kostten slaat nergens op, terwijl je als je een dremel hebt, je voor 5 euro die dingen zelf kan maken en dan heb je wel 20 verschillende diktes.

roger
20 oktober 2010, 18:45
De gitaar heeft de reis van het hoge noorden naar het zuiden overleefd en de nieuwe frets zitten er op! Hij speelt erg lekker nou, ik ben er erg blij mee! Binnenkort nog een 5 weg switch en dan ben ik helemaal blij;)

Wietze, ontzettend bedankt voor deze snelle herfret-actie! Ik kan je aanbevelen als er nog eens iemand nieuwe frets nodig heeft! Top dat je dit voor mij hebt willen doen!

Groetjes Roger

wietse
20 oktober 2010, 19:16
mooi dat mijn werk je bevalt, ik was er zelf ook tevreden over, heb nu 7 gitaren geherfret ook met binding en word er dus steeds beter in.
wel zorgde die strat van je voor nogal wat hoofdbrekens, man wat zaten die frets vast en doordat ze zo plat waren kon ik ze met moeite te pakken krijgen.
maar het is gelukt, alleen voor forum leden hanteer ik zulke zachte prijzen voor niet forumleden ben ik duurder maar vergeleken bij een prof nog steeds erg goedkoop.
ook effe een mooie foto van je strat gemaakt, op de motorkap van z'n naamgenoot m'n ford granada, had hem dus graag vanwege de naam er bij gehad.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/granadastratmercy.jpg

het oogt nu wel heel anders inplaats van met die dunne originele frets.

maak maar lekker veel reclame, ben van plan dit vaker te doen en er zit mogelijk een eigen winkeltje/reparatieshop in de planning in heerenveen, moet alleen nog veel kortsluiten met het UWV.

roger
21 oktober 2010, 18:35
Hee Wietze,

Mooie foto! Ik heb je site inmiddels gelinkt op mijn site!

Enne...als je ooit een Mazda-gitaar tegenkomt wil ik hem misschien wel ruilen ;)

Grtz Roger

wietse
21 oktober 2010, 19:56
Hee Wietze,

Mooie foto! Ik heb je site inmiddels gelinkt op mijn site!

Enne...als je ooit een Mazda-gitaar tegenkomt wil ik hem misschien wel ruilen ;)

Grtz Roger

bedankt maar doe het dan wel goed, het is wietse niet wietze, ben nogal gevoelig op dat punt.

roger
21 oktober 2010, 20:02
Oeps...inmiddels aangepast! :makeup:

Grtz Roger

Fisherman
21 oktober 2010, 20:03
bedankt maar doe het dan wel goed, het is wietse niet wietze, ben nogal gevoelig op dat punt.

Echt een trotse Fries! :ok:

Wat ook altijd geweldig was, was als Wout Zijlstra "Sterkste Man van NL" met z'n armen in de lucht "Watte Zielstra" (hoe schrijf je het in 't Fries?) brulde! :seriousf: :ok: