PDA

View Full Version : Kunnen potmeters kapot door te lang solderen?



MarkV
2 oktober 2010, 19:44
Zoals de titel als zegt: kan het kwaad voor de potmeters als je deze te lang en vaak met soldeerbout bewerkt?

nico verduin
2 oktober 2010, 19:52
Zoals de titel als zegt: kan het kwaad voor de potmeters als je deze te lang en vaak met soldeerbout bewerkt?Het kan uiteindelijk allemaal verbranden...... Want?

MarkV
2 oktober 2010, 20:10
Heb hier wat 'experimentele' potmeters liggen (waar nogal mee gerommeld is) en die kan ik wel weer gebruiken, maar dan moet ik daar eerst een zooi soldeer vanaf zien te krijgen (dus veel verhitten). Dus ik vroeg me af of dat nog wel zin heeft..

Ze lijken het gewoon te doen i.i.g. Maar kan de 'kwaliteit' daardoor minder worden?

nico verduin
2 oktober 2010, 20:19
Ligt een beetje wat voor potmeters het zijn. Mil spec pots kunnen en hoop hebben. Gewoon met tinzuiger schoonmaken. Een beetje litze erachter aan. Ff testen dan weet je het.

Plant
2 oktober 2010, 22:03
Heb hier wat 'experimentele' potmeters liggen (waar nogal mee gerommeld is) en die kan ik wel weer gebruiken, maar dan moet ik daar eerst een zooi soldeer vanaf zien te krijgen (dus veel verhitten). Dus ik vroeg me af of dat nog wel zin heeft..

Ze lijken het gewoon te doen i.i.g. Maar kan de 'kwaliteit' daardoor minder worden?

Dan moet je gewoon 'plaatselijk' verhitten en zorgen dat de soldeerbout hitte niet bij de potmeter zelf komt. Dat doe je door b.v. zo'n metalen krokodillebekje of een tangetje te klemmen op het pootje tussen het soldeeroogje en de potmeter zelf. De hitte die richting de potmeter trekt word dan afgevoerd en de potmeter zelf blijft koeler en heel.

cluseau
3 oktober 2010, 10:36
kan het kwaad voor de potmeters als je deze te lang en vaak met soldeerbout bewerkt?

Dit is mij nog nooit gelukt en ik doe het al wat jaartjes. Neem een goede hete bout en werk snel. Moet wel heel gek lopen wil je met een bout de potmeter nekken.

Frans.

jacky
4 oktober 2010, 09:44
Je pakt zon potmeter vast verwarmt het oogje en tikt de potmeter even tegen de tafel

Tin vliegt er uit klaar

Drie maal doen en je hebt een schone potmeter

Als er veel draad om en aan zit gewoon voor het solderen even los knippen en dan de verwarmen en tik truuk doen

Basseytje
4 oktober 2010, 10:15
ik denk dat hij de potmeters heel wil houden. zo'n tik kan nooit goed zijn he;)

gewoon met een desoldeerpomp en suiglitze en dan is het zo gepiept

cluseau
4 oktober 2010, 11:39
gewoon met een desoldeerpomp en suiglitze en dan is het zo gepiept

-1, met litze ga je er juist wel veel hitte instoppen en niet iedereen heeft de luxe van een desoldeerijzer. Ik doe het ook altijd zoals jacky. Kort heet stoken met een flinke bout van zeg maar 50W en een tikje op de werkbank geven dan vliegt het soldeer er zo vanaf, klaar voor hergebruik. Gaat ook nog eens tien keer sneller dan desolderen.

Basseytje
4 oktober 2010, 12:14
ja oke. maar met een potmeter ben je al klaar na de desoldeerpomp die krengen kosten amper iets.

Mephistocles
4 oktober 2010, 13:42
Eén ding is zeker, zolang je 'm nog kunt vasthouden issie niet te warm. Soldeerpompje doet wonderen.

En nee, je krijgt m niet zo maar kapot. Is mij één keer gebeurd. De tin knetterde even bij het oogje en er sprong wat plastic of tin de potmeter in. Daar kan een koolfilm niet tegen.

Frits van Mourik
4 oktober 2010, 23:46
Je pakt zon potmeter vast verwarmt het oogje en tikt de potmeter even tegen de tafel

Tin vliegt er uit klaar

Drie maal doen en je hebt een schone potmeter

Als er veel draad om en aan zit gewoon voor het solderen even los knippen en dan de verwarmen en tik truuk doen

Nou moe, hihi... ik doe dat ongeveer net zo, alleen vond ik deze werkwijze te primitief om hier zomaar tussen al die 'boffins' te posten! ;)

cluseau
5 oktober 2010, 00:02
alleen vond ik deze werkwijze te primitief
Hoezo primitief? Lekker vintage toch.

Tis gewoon een handigheidje waarbij het component de tafel niet eens hoeft te raken, nee dan zo'n onding waarvan je iedere keer die veer moet indrukken, de teflon tipjes moet vervangen en om de haverklap moet curriteren. Ondertussen wel je onderdeel warm houden. Gelukkig ben ik dat stadium lang voorbij.

Frans.

Mephistocles
5 oktober 2010, 08:09
Ja okee. Doel heiligt de middelen. Maar soldeerpomp geeft hetzelfde effect, en kost evenveel moeite, zo niet minder.

Stiekem doe ik het ook zo als ik mijn soldeerpomp niet kan vinden.