PDA

View Full Version : Valse G-snaar



Jules Vermeij
2 oktober 2010, 18:04
Hey,

een aantal maanden geleden heb ik een Epiphone Les Paul Custom gekocht. Op zich een prima gitaar, maar de laatste tijd laat de G-snaar het afweten. Ik kan nog geen minuut spelen of hij staat weer vals, en ik erger me er kapot aan om dat ding telkens weer te stemmen. Bij mijn andere gitaar had ik dit probleem nooit (en dat is nota bene een Squier Affinity Strat). Weten jullie waardoor dit komt en beter nog, hoe ik dit op kan lossen?

Jules

ijzerbroot1
2 oktober 2010, 18:20
Gewoon een rotte snaar kan altijd natuurlijk. Tuners nagekeken? (soms kun je ze met een schroefje vaster zetten, dan ben je er misschien af) Topkammetje misschien? Zadeltje bij de brug? Overal waar de snaar langs gaat kan ergens iets niet goed zitten, bv op het zadeltje een braampje, of een te ondiep uitgevijlde topkam, of niet netjes uitgevijld...hoor je misschien een ping geluid bij het stemmen, alsof de snaar ineens verder knalt?

guitarnijboer
2 oktober 2010, 18:33
Bij Les Paul achtige gitaren waarbij de snaren scheef door kam lopen naar de stemknoppen heb je veel meer stemproblemen dan bij Fender achtigen waarbij de snaren rechtdoor lopen naar de stemmechanieken.

Ik stem mijn Gibson tijdens een optreden (van 1,5 uur) gemiddeld een keer of 5. Mijn Fender heeft veel minder keren stemmen nodig en een Zion (gewoon met bone topkam en vintage tremolo) die ik onlangs kocht kon ik gewoon vanuit huis meenemen op de fiets naar een jamsessie en de hele avond bespelen zonder 1 keer te hoeven stemmen. Dat was erg verassend trouwens...

Maanden met snaren doen is trouwens geen goed idee. Ik wissel mijn snaren veel vaker. En voordat ik de nieuwe snaar er op zet ga ik even met een stukje garen door de topkam om hem schoon te maken.

lolloe4
2 oktober 2010, 19:22
daar had ik ook een hele tijd last van, is nogal een veel voorkomend probleem bij epiphone les paul gitaren. Je zou bijna denken dat ze de slechte tuners voor de G-snaar bewaren :P

Maar boven op de draaiknop zit een schroefje als je die iets strakker aandraait van de G-snaar dan is het probleem met een beetje mazzel opgelost of in iedergeval sterk vermindert.

nog veel succes ermee.

Jules Vermeij
2 oktober 2010, 19:47
Oké bedankt, ik zal eens kijken.

geert1976
2 oktober 2010, 20:15
Gewoon een rotte snaar kan altijd natuurlijk. Tuners nagekeken? (soms kun je ze met een schroefje vaster zetten, dan ben je er misschien af) Topkammetje misschien? Zadeltje bij de brug? Overal waar de snaar langs gaat kan ergens iets niet goed zitten, bv op het zadeltje een braampje, of een te ondiep uitgevijlde topkam, of niet netjes uitgevijld...hoor je misschien een ping geluid bij het stemmen, alsof de snaar ineens verder knalt?

topkam inderdaad, niet de zadels


Bij Les Paul achtige gitaren waarbij de snaren scheef door kam lopen naar de stemknoppen heb je veel meer stemproblemen dan bij Fender achtigen waarbij de snaren rechtdoor lopen naar de stemmechanieken.

Ik stem mijn Gibson tijdens een optreden (van 1,5 uur) gemiddeld een keer of 5. Mijn Fender heeft veel minder keren stemmen nodig en een Zion (gewoon met bone topkam en vintage tremolo) die ik onlangs kocht kon ik gewoon vanuit huis meenemen op de fiets naar een jamsessie en de hele avond bespelen zonder 1 keer te hoeven stemmen. Dat was erg verassend trouwens...

Maanden met snaren doen is trouwens geen goed idee. Ik wissel mijn snaren veel vaker. En voordat ik de nieuwe snaar er op zet ga ik even met een stukje garen door de topkam om hem schoon te maken.

goede topkam monteren en dan ben je ervan af en goede topkamvijltjes gebruiken, Fenders kunnen trouwens ook ontstemmen als de ziekte


daar had ik ook een hele tijd last van, is nogal een veel voorkomend probleem bij epiphone les paul gitaren. Je zou bijna denken dat ze de slechte tuners voor de G-snaar bewaren :P

Maar boven op de draaiknop zit een schroefje als je die iets strakker aandraait van de G-snaar dan is het probleem met een beetje mazzel opgelost of in iedergeval sterk vermindert.

nog veel succes ermee.

Nee niet doen, je gaat alleen maar extra druk zetten op de vertanding in de tuner


@TS De G snaar is de dikste ongewonden snaar, die een behoorlijk hoge spanning heeft en bij Epiphone zitten standaard plastic topkammetjes gemonteerd die nogal te wensen overlaten.
Oftewel de G-snaar heeft zich ingevreten in de topkam en dan gaat die knellen en bij de eerste de beste pull of bend ontstemd die gelijk.

Monteer een goede topkam van bone, messing of een topkam van graphtech (die grafiet bevatten)

Ga dus niet kloten met je zadels, tuners etc., zonde van je inspanning en tijd

Jules Vermeij
2 oktober 2010, 20:42
Oké bedankt! maar ik heb niet echt verstand van sleutelen aan gitaren. Kun je dit eventueel ook laten doen?

geert1976
2 oktober 2010, 20:44
Oké bedankt! maar ik heb niet echt verstand van sleutelen aan gitaren. Kun je dit eventueel ook laten doen?

Ja hoor in en rond Breda zijn er wel zaken te vinden die dat kunnen.
En met een beetje gezond verstand en rustig knutselen kun je dit ook zelf:ok:

spike67
3 oktober 2010, 22:47
Hallo

ik had hetzelfde probleem met mijn gibson LP.

eerst de topkam en zadel iets uitvijlen dan op die plek een beetje koolstof van een potlood strooien.

je kan het poeder maken dmv een potlood over schuurpapier schuren.

nu is het goed

geert1976
3 oktober 2010, 22:51
Hallo

ik had hetzelfde probleem met mijn gibson LP.

eerst de topkam en zadel iets uitvijlen dan op die plek een beetje koolstof van een potlood strooien.

je kan het poeder maken dmv een potlood over schuurpapier schuren.

nu is het goed

Allemaal middeltjes voor een tijdelijk oplossing.

je moet al helemaal niet gaan vijlen in een zadel, dan krijg je bramen en kan je snaar sneller knappen.

Het beste is een goede topkam monteren.
Zadels dragen bij een LP/SG niet bij aan sneller ontstemmen, alleen bij icm Bigsby kan het problemen geven, maar dan is een schuurpapiertje om de zadel/inkeping te polijsten afdoende.

Niels Verkaik
4 oktober 2010, 11:57
Sorry dat ik hier zo inbreek, maar mijn gitaar (strat style) heeft een bone nut, maar daar heb ik precies hetzelfde probleem mee. Pas als ik flink aan de tremolo trek dan schiet de snaar weer goed...iemand idee wat ik dan nog kan doen?

geert1976
4 oktober 2010, 12:47
Sorry dat ik hier zo inbreek, maar mijn gitaar (strat style) heeft een bone nut, maar daar heb ik precies hetzelfde probleem mee. Pas als ik flink aan de tremolo trek dan schiet de snaar weer goed...iemand idee wat ik dan nog kan doen?

Ook de G snaar?.

Zo te horen knelt die bij jou ook in de topkam, probeer de inkeping een tikkeltje breder te maken.

Pak hiervoor een schuurpapiertje, vouw die dubbel en ga met de gevouwenrand naar beneden er een paar keer doorheen, herhaal dit desnoods een paar keer, dan is de kans groot dat het probleem weg is.

Let wel op met schuren dat je geen kracht zet naar beneden, anders maak je de keping dieper en dat moet dus niet.

Arthis
4 oktober 2010, 17:48
Ik had dat probleem ook bij mn Harley Benton Es,
bij mij wilde het nog wel eens helpen om de snaar eerst een stuk losser te draaien en dan weer strakker tot ie op g staat, want als je hem losser draait heb je kans dat ie ergens achter blijft haken en als je dan gaat spelen 'schiet' ie weer terug, maar als je hem dus eerst losser en dan strakker draait heb je dat niet.

Ik weet niet of het werkt, bij mij in ieder geval wel ;)

vulvasonic
4 oktober 2010, 20:36
Ik had dat probleem ook bij mn Harley Benton Es,
bij mij wilde het nog wel eens helpen om de snaar eerst een stuk losser te draaien en dan weer strakker tot ie op g staat, want als je hem losser draait heb je kans dat ie ergens achter blijft haken en als je dan gaat spelen 'schiet' ie weer terug, maar als je hem dus eerst losser en dan strakker draait heb je dat niet.

Ik weet niet of het werkt, bij mij in ieder geval wel ;)

Sowieso aan te raden. Ik doe dit ook bij mijn gitaren, zelfs al zijn ze allemaal vrij van topkamkwaaltjes. :)

Fisherman
4 oktober 2010, 21:15
Misschien, ondanks dat bovenstaande tips allemaal top zijn, heb je per ongeluk een vrouwelijke snaar gemonteerd en tja, die zijn nu eenmaal per definitie vals.....:soinnocent::soinnocent::soinnocent:

Just kidding :seriousf: