PDA

View Full Version : welke voor beginner(s)



Maurice1970
2 oktober 2010, 17:35
hallo allemaal,

Mijn dochter van 11 overweegt om gitaarlessen te nemen, aangezien ze nogal wispelturig is en misschien over een paar maanden er weer mee zal ophouden wil ik er in eerste instantie niet teveel geld aan uitgeven. Ik ben op marktplaats een aantal gitaren tegengekomen maar ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van. Ik heb hier wat rondgeneusd en ik denk dat ibanez en cort qua merk wel leuke beginnersgitaren hebben? Graag zou ik ze aan jullie willen voorleggen en jullie meningen en tips horen, bedankt alvast!

http://link.marktplaats.nl/376311856

http://link.marktplaats.nl/376069679

http://link.marktplaats.nl/380003124

Ze zitten allemaal een beetje rond dezelfde prijs en ik begrijp dat er hier uiteraard mensen bijzitten die dit helemaal niks vinden, maar onthou dat dit een absolute beginnersgitaar moet zijn.

Zijn dit overigens gitaren die geschikt zijn voor kinderen?

ps: papa (40 jaar) overweegt om ook lessen te nemen, heeft dat nog zin? ;)

LesPaul1612
2 oktober 2010, 17:56
Die Cort set lijkt mij het meest geschikt. Bij de andere sets zijn de gitaren nog redelijk, maar is de versterker niet veel soeps. Die Line 6 Spider versterkers zijn nog wel leuk om mee te beginnen. Het stelt niet bijzonder veel voor, maar je kan er nog wel een leuk geluidje uit halen als je een beetje leert gitaarspelen.

Of je op je 40e nog kan leren gitaarspelen? Het kan natuurlijk altijd, alleen je zit met het probleem dat volwassenen meestal minder vrije tijd hebben dan kinderen. Ook kunnen kinderen makkelijker dingen oppakken dan volwassenen, dus daarin ben jij ook in het nadeel. desondanks kan ook jij zeker leren gitaarspelen. Zoek een gitaarleraar en oefen elke dag een uurtje. je zal dan waarschijnlijk na een jaar oefenen wel in staat zijn om een lekker riedeltje te spelen:)

Maurice1970
2 oktober 2010, 18:40
Dat de cort set het meest geschikt is baseer je dat op de set, de gitaar of de versterker? Ik vind een selectie op basis van gitaar wel de meest geschikte en zo lees ik op dit moment ook je advies, nl: de cort is beter dan de genoemde ibanez's en de versterker is duidelijk beter dan die anderen.

lollol
2 oktober 2010, 20:34
Dat de cort set het meest geschikt is baseer je dat op de set, de gitaar of de versterker? Ik vind een selectie op basis van gitaar wel de meest geschikte en zo lees ik op dit moment ook je advies, nl: de cort is beter dan de genoemde ibanez's en de versterker is duidelijk beter dan die anderen.

Selectie op basis van gitaar is dom:makeup:
Slechte versterkers krijg je problemen mee.:soinnocent:

Dit is wel een leuk setje (Pacifica zijn geweldige beginnersgitaren en Cube's worden ook vaak aangeraden voor beginners)
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/367652643-yamaha-pacifica.html?return=eJw1jN0KgzAMhd9F0EttK4NRkaFvE qrSYqvBRPbH3n0Rt6vvOyTngNX2HaxqyOqrsRmNsDnfeGa0VTW vOC5lgm1mjABM5RKr86VEj7dHbHUxUMtrXnc6r3vcRdQhSeQgn BzCycjCV0BRmgb61%2FhXS3Lolj2NW3AS57vEJyTwkJuLUQguT MHJZr%2FSsWgKxL1VWfP5AvPIPf0%3D&df=1&fta=eNotj0FuwyAURO%2BC1KzBjhN7vnyFXsH6NZCgQowCTtxG uXvB6u5Jo5mnYZzxSugh1rufHuyToIShgdj8qA46jXmBorhCUg ygyCDtQD7j10VKVqca5xKHiNsazN3N9P3EDwe%2B8kcjI8%2FO uplpSQ7NIcZ1lNVxhIh8MYJcGUhoIZze5V1BddKK7dBuFQbZ7S DtSckCrex6cyxw%2FmKl%2Bk11ZjC2aWtZlXJeIus0eXO75Gvd l%2FUSROBtqspi0buzvOSnoM9%2FfAhiSLze7z%2BhJlV%2B&fta_ind=6&fs=1

Regular_nelis
3 oktober 2010, 10:55
+1 voor de Pacifica 112J.

Deze gitaar is erg veelzijdig (2 keer single coil en 1 humbucker), wat er voor zorgt dat er een hoop verschillende stijlen mee gespeeld kunnen worden/ er een grote variatie aan verschillende sounds is die je er uit kan krijgent. Daarnaast is ie redelijk toonvast, zijn de pick-ups van redelijke kwaliteit en is ie behoorlijk stevig.

Aan de Cube 15 kan je je ook geen bult vallen, veelzijdig en zeker goed genoeg voor een beginner (zelfs veel ervaren gitaristen hebben hem (of een verwante Cube30/60) nog steeds thuis staan als oefenversterkertje).

Als laatst, de vraagprijs in die advertentie is ook zeer redelijk.

Succes met je zoektocht

marco v
3 oktober 2010, 11:19
Voor die 2 a 300 euro kun je een goede akoestische gitaar kopen.
Vraag me niet waarom, maar ik zou als 1e gitaar geen elektrische kopen. Het oefenen(kan weliswaar met headphone) zal in het begin niet in dank worden afgenomen als dit versterkt gebeurt. Verder kweek je op een akoestische meer eelt en lenigheid. Ook ken ik veel gitaarleraren die je graag met een akoestische gitaar zien aankomen ipv een elektrische.
Je 1e gitaar zou ik ook niet 2dehands kopen, zeker als je er geen verstand van hebt tenzij je iemand meeneemt die er wel verstand van heeft.

LesPaul1612
3 oktober 2010, 11:52
Voor die 2 a 300 euro kun je een goede akoestische gitaar kopen.
Vraag me niet waarom, maar ik zou als 1e gitaar geen elektrische kopen. Het oefenen(kan weliswaar met headphone) zal in het begin niet in dank worden afgenomen als dit versterkt gebeurt. Verder kweek je op een akoestische meer eelt en lenigheid. Ook ken ik veel gitaarleraren die je graag met een akoestische gitaar zien aankomen ipv een elektrische.
Je 1e gitaar zou ik ook niet 2dehands kopen, zeker als je er geen verstand van hebt tenzij je iemand meeneemt die er wel verstand van heeft.

Helemaal niet mee eens. Zelf wou ik al sinds ik begon met gitaarspelen elektrisch gaan spelen. Er was geen geld voor gitaarles of een elektrische gitaar dus ik begon maar met oefen op de oude westerngitaar van mijn moekie. dat ging best aardig, totdat ik na een halfjaar een elektrische gitaar kocht. Een elektrische gitaar speelt gewoon anders en in het begin kreeg ik gewoon geen goed geluid uit die elektrische gitaar, terwijl dat mij met de akoestische gitaar wel lukte. Het is ongelofelijk frustrerend als je, na een jaar lang te hebben gewerkt en gespaard te hebben, een elektrische gitaar hebt waar je geen goed geluid uit kan krijgen. Na 2 maanden doorbijten had ik de kloof overbrugt en kreeg ik een lekkere scheur uit de versterker, maar het zou veel beter zijn als ik gewoon begonnen was met elek. gitaar spelen. Ook ben ik sinds ik die elektrische gitaar heb ontzettend vooruit gegaan in mijn spel.

Jij wilt een elektrische gitaar leren bespelen dus koop je ook een elektrische gitaar. ik ben het overigens wel eens met de stelling "koop geen tweedehands elektrische gitaar". Gitaren verschillen onderling best veel van elkaar en bij een gitaarwinkel heb je gitaarverkoperts die je beter kunnen helpen bij de keuze van een elektrische gitaar.

macwilliams
3 oktober 2010, 11:57
Wanneer ik op een akoest was begonnen dan had ik nooit ermee doorgegaan.

Jasper.
3 oktober 2010, 12:03
Wanneer ik op een akoest was begonnen dan had ik nooit ermee doorgegaan.

+1 Nu is het wel eens leuk om er iets akoustisch bij te doen. Maar mijn hart ligt bij electrisch.

Als 40 jarige beginnen moet nog wel lukken hoor! Misschien zul je niet meer een virtuoos worden maar als je er maar plezier in hebt. Op internet zijn trouwens ook erg veel lessen en dergelijke te vinden. Misschien ook de moeite waard in plaats van dure gitaarlessen. En je kunt het op elk moment raadplegen. Zelf ben ik begonnen in Fasttrack voor gitaar en daarna youtube e.d. (wel op 16 jarige leeftijd maargoed.

LaszloVersteeg
3 oktober 2010, 14:43
Mij lijkt de Cort set het beste, en eigenlijk om de gitaar én de versterker.

Cort is een zeer goed merk, ik vind de meeste beginners gitaren stukken beter dan die van Ibanez. Ik heb jaren met veel plezier op een cort x-2 gespeeld, terwijl ik geen beginner meer was. Ik denk dat je met die gitaar heel erg goed zit!

De keuze voor de versterker is meestal een Roland Cube of een Line 6 Spider. Beide erg goede versterkers, alleen denk ik dat de Line 6 'makkelijker' in gebruik is, aangezien er al 4 goede tonen voorgeprogrammeerd zijn.


Allemaal eigen ervaringen met beide producten, en ik ben gewoon een sucker voor het merk Cort:seriousf:

Jasper.
3 oktober 2010, 14:51
De keuze voor de versterker is meestal een Roland Cube of een Line 6 Spider. Beide erg goede versterkers, alleen denk ik dat de Line 6 'makkelijker' in gebruik is, aangezien er al 4 goede tonen voorgeprogrammeerd zijn.

Test ook zeker een VOX uit de valvetronix serie. Zit een buis in de voorversterker in. Erg goede beginneramps. Zelf heb ik een VOX AD30VT-XL, alleen gebruik ik die niet meer na overstappen naar buizenamp.

geert1976
3 oktober 2010, 15:09
Hmm,
Van de setjes die ik in dit topic voorbij heb zien komen, zou mijn voorkeur ook uitgaan naar het setje Cort/Line6

Cort maakt prima gitaren, niets mis mee.

geert1976
3 oktober 2010, 15:11
Voor die 2 a 300 euro kun je een goede akoestische gitaar kopen.
Vraag me niet waarom, maar ik zou als 1e gitaar geen elektrische kopen. Het oefenen(kan weliswaar met headphone) zal in het begin niet in dank worden afgenomen als dit versterkt gebeurt. Verder kweek je op een akoestische meer eelt en lenigheid. Ook ken ik veel gitaarleraren die je graag met een akoestische gitaar zien aankomen ipv een elektrische.
Je 1e gitaar zou ik ook niet 2dehands kopen, zeker als je er geen verstand van hebt tenzij je iemand meeneemt die er wel verstand van heeft.

Niet mee-eens.

Het maakt de meeste leraren niets uit, er wordt heel veel lesgegeven met elektrische gitaren en het geeft als beginnen meer feel en meer motivatie.

Qua oefenen, tja effe door de zure appel heenbijten.

Mijn oudste broer heeft ooit viool gespeeld, dat was pas een hel kan ik je vertellen, dan is een valse gitaar beter te pruimen, geloof mij maar

Noid
3 oktober 2010, 15:21
Bij een dochter van 11 kan ik me indenken dat je eerst wil weten of deze hobby een bevlieging of een blijvertje is. Je hebt je duidelijk al georienteerd. Alle 3 de setjes zijn kwalitatief ruim toereikend. Het verschil zit natuurlijk in de versterkers, maar ook in de uitvoering van de gitaar. De Cort zal door de constructie (geen tremolo, vast brug en stringthrough) en 2 humbuckers wat "steviger" (rock) klinken. De Ibanez-jes met hun tremolo en hun combinatie van humbuckers en single coils kunnen wat "lichter" klinken (pop). Wat overigens niet wil zeggen dat je op de Cort geen pop kunt spelen, of op de Ibanezzen geen rock. De genoemde Pacifica van Yamaha is ook een mooie set. Verschil met de Cort is weer voornamelijk de tremolo en in dit geval het maple toetsbord, wat ook weer een andere klank geeft.

Persoonlijk denk ik dat je de meeste lol kunt hebben van de Cort. Zowel door de te verwachten kwaliteit van de Cort, als de geluidmogelijkheden die de Line6 versterker biedt. Dat er geen tremolo op zit is denk ik een pluspunt voor een beginner, omdat een gitaar met tremolo wat lastiger te stemmen is en de tremolo bij deze relatief goedkoper gitaren vaak ook sneller ontstemt. Moet het toch met tremolo, dan is de Pacifica een goed alternatief. Dat zijn meestal ook goede gitaren en deze versterker is ook veelzijdiger dan de Stagg en de Hohner van die Iba setjes. Maar dat ding staat in het mooie Deventhur en ik heb het idee dat je advertenties in Limburg zoekt.

Succes!

Oh ja: natuurlijk kun je met 40 ook gitaar leren spelen. Het enige wat je nodig zult hebben is doorzettingsvermogen (net als je dochter) :) Bijkomend voordeel kan zijn dat je je makkelijker zult kunnen verplaatsen in haar positie, als ze aan het leren is en dat soms voor geen meter klinkt.

Maurice1970
3 oktober 2010, 18:28
Wat ik voornamelijk aan het denken ben is een beetje tweeledig, van de ene kant orienteer ik me voor de hobby voor mijn dochter en van de andere kant loop ik er ook wel warm voor moet ik zeggen... En eigenlijk is het ook wel een geschikt iets om samen met je dochter te doen. elkaar een beetje motiveren zal ook geen kwaad kunnen denk ik... :-)

Maar in iedergeval bedankt allemaal voor jullie info, ik heb denk ik wel een beetje een redelijk beeld!

ps: ik zoek idd advertenties wat meer in de buurt, maar neemt niet weg dat ik er wel een idee bij krijg wat men bedoelt hier...nogmaals bedankt!

Jasper.
3 oktober 2010, 18:56
Wat ik voornamelijk aan het denken ben is een beetje tweeledig, van de ene kant orienteer ik me voor de hobby voor mijn dochter en van de andere kant loop ik er ook wel warm voor moet ik zeggen... En eigenlijk is het ook wel een geschikt iets om samen met je dochter te doen. elkaar een beetje motiveren zal ook geen kwaad kunnen denk ik... :-)

Maar in iedergeval bedankt allemaal voor jullie info, ik heb denk ik wel een beetje een redelijk beeld!

ps: ik zoek idd advertenties wat meer in de buurt, maar neemt niet weg dat ik er wel een idee bij krijg wat men bedoelt hier...nogmaals bedankt!

Koop in ieder geval tweedehands, dan verlies je er nooit veel op.

Wel vet om straks met je dochter te kunnen jammen. :rockon: